Gjest Vito - nr to Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Hadde en tur til byen onsdag ettermiddag, vi kan trygt si det ble en DYR tur. Her ble kjøpt: Ny vaskemaskin (ASKO, om noen er opptatt av detaljer). Etter atten års aktiv tjeneste er den gamle Bosch-maskinen vår begynt å bli lite samarbeidsvillig. Og det enda vi bare vasker ca 250 maskiner i året. Byggesett til hagebod i tre på ca 8 kvm. Byggesett til gjestehytte på ca 15 kvm. Parkett (eik, hvitbeiset) til ca 12 kvm golv. Tre spann (30 l) god utemaling + ett spann (tre liter) god innemaling. Drivhus på ca 5 kvm. Stor rustfri (kull)grill, ca 1 x 0,6 m av «lokomotivtypen» (altså med lokk m/termometer og skorstein). Stor salonggruppe i plastrotting til utendørsbruk (treseter + tre stoler med krakker + bord). Stor (120 cm) baderomsinnredning i bjørk med dobbel vask/speil/lys. Grasklipper str XL (55 cm brei). Nytt flagg til flaggstanga – er jo snart 17. mai. Ny kjole til eldstejenta (11, hun var med) i forbindelse med eldsteguttenes leseravslutning («konfirmasjon»). To klokker + seks bøker til guttene (gaver til leseravslutningen) Liten reiseradio til kjøkkenet 10 kg ost + 150 engangsasjetter/300 engangskaffekrus i forbindelse med «konfirmasjonen» vi skal ha. Summa summarum: Nær 49 000 kr brukt og drøyt to tonn last i bilen hjem etter et byopphold på ca to timer + et kvarters stopp underveis. Er det rart vi trenger pickupen vår når vi skal til byen?? Og enda venter et lass på 700 kg på oss til neste tur til byen, så vi må nok ha pickup da også... Kan dette kalles «effektiv pengebruk»? Noen andre som har klart pengebruk på nær 7 kr/sekund over en totimersperiode, uten å handle eiendom, «bil og motor», båt eller campingvogn? Så fort klarer man jo ikke TELLE kronestykker! Nei, penger er runde for at de skal rulle og lette for at de skal fly… Eneste «trøst» for oss er at drøyt halvparten av beløpet (byggesett, parkett, maling, baderomsinnredning) skal viderfaktureres firmaet vårt... Men hva sier dere? Fikk vi valuta for pengene?
Twink Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Har du sett dagbok-kategorien her Vito? Ikke for å være frekk eller noe, men en del av innleggene dine passer definitivt bedre inn der enn de gjør i diskusjonsdelen av forumet.
Miss Puddel Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 (endret) hahaha, jeg ler meg fillete, du har ikke bare svart belte i shopping Vito, jeg tror du har med diverse opprykk og oppgraderinger! eneste gangen jeg har vært i nærheten var da jeg skulle ut og kjøpe noen smågaver jeg hadde glemt til jul og endte opp med å kjøpe ny bil også, litt sånn "2 par Pc-spill, 3 pokemonballer, en ny bil, slips til onkel, sokker til fattern etc..." men jeg ser jo at du sier at biler ikke regnes, så *sukk* da er jeg ikke med i konkurransen... Endret 7. mai 2010 av Miss Puddel
Gjest Spinell Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Mulig tråden egentlig burde flyttes til "Shoppingdagbok", men utover det: imponerende effektiv tids- og pengebruk! Pengene går fort når man handler store ting til hus og hjem, og samtidig skal ha stort selskap. Tror jeg har vært oppi omtrent samme forbruk per sekund den gangen vi skulle flytte og samtidig hadde behov for ny dobbeltseng og ny sofa. Under over alle undre gikk vi så å si "rett på" begge deler på en og samme møbelforretning. Flere titusner ut i løpet av en drøy halvtime!
¤flicka¤ Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Enig med Spinell, imponerende effektiv tids- og pengebruk! Like greit å få gjort unna alt på en gang, det er jo tross alt ikke sååå morsomt å gå i butikker:)
Solsikke84 Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Slår deg! Sambo og jeg (samme årsmodell) hadde bodd sammen i sju år. Flyttet sammen rett etter hybelliv på VGS.. som hybelboere hadde vi litt gammelt og litt arvet og litt loppis.. vi unte oss Ikea-seng og en brukt TV. Vi var fonuftige til tjusan når vi bodde sammen de første sju årene. Litt arv og litt sparepenger i aksjefond og sparte mye. I fjor når vi skulle kjøpe hus hadde vi derfor en impoerende egenkapital (synes jeg selv da) som lot oss låne til under 60% av husets verdi. Et nusselig lite hus. Siden vi hadde så mye mismatchende og gammelt og skranglete så ville vi ha helt nytt møbelement til de fleste rommene våre. Vi vindushoppa mye og tenkte og funderte. Så var det plutselig en vennlig sjel som nevnte at det er opp til 5-6 ukers ventetid på møbler.. og det var 2 uker til overtagelsesdato. Wops. Så vi dro til Bohus etter arbeidstid en dag og shoppet i to timer. Seng, nattbord, noen møbler til entre/bad, fullt møbelement til spisestue/stue, tepper, gardiner osv osv. Tror summen endte på 90 000 før jeg begynte min alvorlige pruting med en dødseriøst ansikt og et "Du vet vi har en hel etasje til å fylle med nye møbler" (sant nok, men har ikke planer om det på noen år ennå). Fikk prutet det ned til 71 lapper om jeg husker rett. Da fikk vi også avslag på hagemøbler som vi kjøpte der noen uker senere. Var kjempefornøyd med servicen... og sjokkert over megselv. Som jeg sa til sambo.. Følte meg litt som "a million bucks".. Jeg bare vandret rundt i butikken og pente.. "To av den, en av den, 8 av de stolene, to av de reclinerne der.. kommer disse i mørkere brunt? Den sengen med sånn type madrass.. Og sånn sokkel.." ...med en ansatt på slep som noterte som en gal. En handletur jeg aldri vil oppleve maken til med mindre huset brenner ned og jeg skal ut å bruke forsikringspenger. (Sambo og jeg har samlet årsinntekt på 700 000, med samlet lån (studie- bil- og huslån) på 1,2 mill).. så vi har vannligvis ikke råd til de største utskeielsene. Jeg følte meg nervøs og hadde frynsete nerver og følte det gikk altfor mye på altfor kort tid.. men vi hadde jo planlagt hva vi skulle kjøpe og budsjettert for det. Litt morsomt å gå for svart belte i shopping!
Miss Puddel Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Slår deg! Sambo og jeg (samme årsmodell) hadde bodd sammen i sju år. Flyttet sammen rett etter hybelliv på VGS.. som hybelboere hadde vi litt gammelt og litt arvet og litt loppis.. vi unte oss Ikea-seng og en brukt TV. Vi var fonuftige til tjusan når vi bodde sammen de første sju årene. Litt arv og litt sparepenger i aksjefond og sparte mye. I fjor når vi skulle kjøpe hus hadde vi derfor en impoerende egenkapital (synes jeg selv da) som lot oss låne til under 60% av husets verdi. Et nusselig lite hus. Siden vi hadde så mye mismatchende og gammelt og skranglete så ville vi ha helt nytt møbelement til de fleste rommene våre. Vi vindushoppa mye og tenkte og funderte. Så var det plutselig en vennlig sjel som nevnte at det er opp til 5-6 ukers ventetid på møbler.. og det var 2 uker til overtagelsesdato. Wops. Så vi dro til Bohus etter arbeidstid en dag og shoppet i to timer. Seng, nattbord, noen møbler til entre/bad, fullt møbelement til spisestue/stue, tepper, gardiner osv osv. Tror summen endte på 90 000 før jeg begynte min alvorlige pruting med en dødseriøst ansikt og et "Du vet vi har en hel etasje til å fylle med nye møbler" (sant nok, men har ikke planer om det på noen år ennå). Fikk prutet det ned til 71 lapper om jeg husker rett. Da fikk vi også avslag på hagemøbler som vi kjøpte der noen uker senere. Var kjempefornøyd med servicen... og sjokkert over megselv. Som jeg sa til sambo.. Følte meg litt som "a million bucks".. Jeg bare vandret rundt i butikken og pente.. "To av den, en av den, 8 av de stolene, to av de reclinerne der.. kommer disse i mørkere brunt? Den sengen med sånn type madrass.. Og sånn sokkel.." ...med en ansatt på slep som noterte som en gal. En handletur jeg aldri vil oppleve maken til med mindre huset brenner ned og jeg skal ut å bruke forsikringspenger. (Sambo og jeg har samlet årsinntekt på 700 000, med samlet lån (studie- bil- og huslån) på 1,2 mill).. så vi har vannligvis ikke råd til de største utskeielsene. Jeg følte meg nervøs og hadde frynsete nerver og følte det gikk altfor mye på altfor kort tid.. men vi hadde jo planlagt hva vi skulle kjøpe og budsjettert for det. Litt morsomt å gå for svart belte i shopping! fy fillern, det nesten som sex det der, hehe. Husker en venninne av meg som hadde en drøm om at hun vant et gavekort på 100.000 til IKEA og som måtte brukes på EN handletur... Hun innrømmet selv at det måtte være husmorens våte drøm...
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Hva koster et drivhus på 5 km? Har nettopp funnet et hus med hage som jeg skal på visning på og har dermed tillatt meg å drømme litt i det siste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 blir snart litt små lei av å høre ts sin skryting over hvor mye penger de har og hvor mye de bare kan handle på en tur+ og hvor mye de skal gi hver unge i komfirmasjon.
Gjest Prøvekandidat Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 fy fillern, det nesten som sex det der, hehe. Husker en venninne av meg som hadde en drøm om at hun vant et gavekort på 100.000 til IKEA og som måtte brukes på EN handletur... Hun innrømmet selv at det måtte være husmorens våte drøm... Huff, jeg syns det høres ut som et mareritt jeg. Jeg er ikke spesielt glad i å shoppe og Ikea gir meg angst.. Shoping er ikke noen våt drøm for denne dama i hvert fall.
Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 Har du sett dagbok-kategorien her Vito? Ikke for å være frekk eller noe, men en del av innleggene dine passer definitivt bedre inn der enn de gjør i diskusjonsdelen av forumet. Det har jeg. Jeg oppfatter ellers ikke innlegget som "frekt" på noen måte, men jeg er nok litt uenig med deg. At akkurat DETTE (og ett innlegg til jeg har hatt) akkurat like godt kunne vært i dagbokdelen er jeg enig i, når jeg la dem i diskusjonsdelen kom det av to ting. 1) Jeg ønsket faktisk tilbakemeldinger og en diskusjon rundt temaet, da anså jeg dette som best egende sted 2) En dagbok bør man være sikker på å kunne følge noenlunde regelmessig opp. I sommerhalvåret aner jeg ikke hvor mye jeg kan følge opp, jeg kan nok være aktiv noen dager, men kan også veldig gjerne "forsvinne" ei uke eller kanskje to, uten at årsaken av den grunn er noen annen enn at viktigere oppgaver akkurat nå må prioriteres. Da mener jeg "dagbok" blir litt feil...
Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 Slår deg! Sambo og jeg (samme årsmodell) hadde bodd sammen i sju år. Flyttet sammen rett etter hybelliv på VGS.. som hybelboere hadde vi litt gammelt og litt arvet og litt loppis.. vi unte oss Ikea-seng og en brukt TV. Vi var fonuftige til tjusan når vi bodde sammen de første sju årene. Litt arv og litt sparepenger i aksjefond og sparte mye. I fjor når vi skulle kjøpe hus hadde vi derfor en impoerende egenkapital (synes jeg selv da) som lot oss låne til under 60% av husets verdi. Et nusselig lite hus. Siden vi hadde så mye mismatchende og gammelt og skranglete så ville vi ha helt nytt møbelement til de fleste rommene våre. Vi vindushoppa mye og tenkte og funderte. Så var det plutselig en vennlig sjel som nevnte at det er opp til 5-6 ukers ventetid på møbler.. og det var 2 uker til overtagelsesdato. Wops. Så vi dro til Bohus etter arbeidstid en dag og shoppet i to timer. Seng, nattbord, noen møbler til entre/bad, fullt møbelement til spisestue/stue, tepper, gardiner osv osv. Tror summen endte på 90 000 før jeg begynte min alvorlige pruting med en dødseriøst ansikt og et "Du vet vi har en hel etasje til å fylle med nye møbler" (sant nok, men har ikke planer om det på noen år ennå). Fikk prutet det ned til 71 lapper om jeg husker rett. Da fikk vi også avslag på hagemøbler som vi kjøpte der noen uker senere. Var kjempefornøyd med servicen... og sjokkert over megselv. Som jeg sa til sambo.. Følte meg litt som "a million bucks".. Jeg bare vandret rundt i butikken og pente.. "To av den, en av den, 8 av de stolene, to av de reclinerne der.. kommer disse i mørkere brunt? Den sengen med sånn type madrass.. Og sånn sokkel.." ...med en ansatt på slep som noterte som en gal. En handletur jeg aldri vil oppleve maken til med mindre huset brenner ned og jeg skal ut å bruke forsikringspenger. (Sambo og jeg har samlet årsinntekt på 700 000, med samlet lån (studie- bil- og huslån) på 1,2 mill).. så vi har vannligvis ikke råd til de største utskeielsene. Jeg følte meg nervøs og hadde frynsete nerver og følte det gikk altfor mye på altfor kort tid.. men vi hadde jo planlagt hva vi skulle kjøpe og budsjettert for det. Litt morsomt å gå for svart belte i shopping! Godt å se at vi ikke er alene om å kunne bruke penger fort og effektivt. DEN turen kunne nok vært oss også, bortsett fra at jeg neppe hadde svidd av 90 000 akkurat hos Bohus. Nå kjøpte vi inn hver for oss før vi giftet oss, og bodde i tillegg veldig trangt (30 kvm) da, så det ble ikke slike storinnkjøp akkurat da. Men å ha en (til dels to) ansatte som springer beina av seg for å finne det vi skal skal ha er vel kjent prosedyre. Selgere får sjelden anledning til å påvirke hos oss, som regel får de beskjed om "Finn 3 av A, 4 av B, 2 av C, 5 av D og 2 av E, i utførelse F, så fort du kan!". Og selvsagt er det da tid for å forhandle pris. Synes ellers du gjorde en god jobb her, Minxie, men minst 10 % skulle da bare mangle når man handler for slike beløp. Vil ikke butikken gi det, ønsker den ikke å selge. Den bruker mer penger på å lønne selgere som skal bistå kunder i en time og ender med en handel på 500 kr... Må si at jeg faktisk aldri har følt meg nervøs fordi det har gått for mye på for kort tid. Innkjøp er alltid planlagt, og vi vet jo alltid at vi har pengene. Kjøpe på kreditt har vi (les: firmaet vårt) gjort EN gang, de var da vi kjøpte eiendommen. For meg er det mer slik at shopping på ingen måte er "fornøyelse", det er et arbeid som skal gjøres. Da gjelder det jo å arbeide mest mulig effektivt. Kommer mer tilbake til dette i et innlegg til Miss Puddel...
Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #13 Skrevet 11. mai 2010 Hva koster et drivhus på 5 km? Har nettopp funnet et hus med hage som jeg skal på visning på og har dermed tillatt meg å drømme litt i det siste. I utgangspunktet var prisen 4 500 kr. Vi endte på ca 4 000, siden vi handlet flere ting.
Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 hahaha, jeg ler meg fillete, du har ikke bare svart belte i shopping Vito, jeg tror du har med diverse opprykk og oppgraderinger! eneste gangen jeg har vært i nærheten var da jeg skulle ut og kjøpe noen smågaver jeg hadde glemt til jul og endte opp med å kjøpe ny bil også, litt sånn "2 par Pc-spill, 3 pokemonballer, en ny bil, slips til onkel, sokker til fattern etc..." men jeg ser jo at du sier at biler ikke regnes, så *sukk* da er jeg ikke med i konkurransen... Først: Hyggelig at du liker innleggene mine. Jeg ønsker seriøse svar på innleggene mine, og jeg tar da veldig gjerne en debatt. Var målet mitt å høre "ja, VITO, du har 100 % rett", vet jeg langt bedre steder å oppnå det på enn her, når jeg skriver noe her er det for å få seriøse innspill fra en/ei som tenker annerledes, slik at jeg kan få nye tanker, ikke bekreftet dem jeg har. Noen sliter visst med å oppdage det, noe som kanskje også kommer av at jeg søker RÅD for å ta en avgjørelse, ikke en fiks ferdig avgjørelse andre har tatt. Får inntrykk i en del svar om at det er ukjent arbeidsmåte for noen. Ellers: Svart belte og litt til, jaså? Hva er kravet for det? Tror aldri før vi har brent av 49 000 på et par timer uten å kjøpe eiendom/bil/båt/campingvogn eller lignende hvor stykkprisen oftest ligger over 20 000 kr (det var bare DERFOR jeg unnlot å telle dem med, her visste jeg jo at mange - oss inklusiv - hadde handlet for mer, jeg lurte ikke), men at vi passerer 10 000 kr når vi har handledag i byen er helt standard. Har opplevd handel for både 20 000 og 25 000 på slike dager, har f eks to turer pr år hvor hele familien er med. Da går turen bl a til en større klesbutikk og det går tre – fire timer bare der. Regningen til slutt ligger som regel på 8 000 - 10 000... Til byer reiser vi jo bygdefolk som ikke arbeider der enten for å handle (altså bruke penger) eller for å få en kulturell opplevelse, og har vi ikke bruk for varer for 10 000 kr skal behovet være oppstått temmelig akutt (f eks fordi kjøleskap/fryseboks/vaskemaskin har brutt samme) for å kaste bort tid på en handletur. Nei, ideelt sett hadde vi nok handlet alt pr Skype og www, men det blir så vanskelig både å prøve tøy og å transportere varene hjem via den breibåndskabelen. Det meste av handel går i stort hos oss. Når det gjelder f eks dagligvarer følger vi prinsippet: «Alt som tåler å lagres kjøpes for to – tolv måneders forbruk». Kikk f eks på nest siste handleliste som er upåvirket av konfirmasjonen og innkjøpene i den forbindelse (handlelister skrives på PC, så de ligger der noen uker, til jeg tar et raid og rydder opp): Kolonialbutikk A (hovedbutikken vår): 10 l H-melk, 2 l skummet kulturmelk, 2 pk (1 ½ l) kremfløte, 2 pk (1 l) yoghurt naturell, 2 pk (1 l) rømme, 5 kg lagret Nøkkelost, 3 kg lagret Jarlsberg, 40 kg sammalt rugmel, 10 kg siktet rugmel, 5 kg byggmel, 2 pk (16 kg) hvetemel, 6 pk (4 ½ kg) havregryn, 10 pk (5 kg) tørkede grønne erter, 6 pk (3 kg) smør, 5 pk gjær, 6 pk (36 ruller) toalettpapir, 5 pk vaskemiddel for farget vask, 5 pk (10 stk) dusjsåper. Ca 125 kg. Kolonialbutikk B: 2 l rapsolje, 2 brett (24 bokser) hermetiske tomater, 4 pk (8 kg) pasta, skruer + penne, 2 ruller (250 stk) fryseposer, 2 kanner (8 l) klorin., 3 pk (6 kg) maskinoppvaskmiddel, 3 pk (12 stk) håndvasksåper, 1 pk (10 stk) kjøkkensvamper. Ca 40 kg. Utsalg for frukt/grønt (og litt til): 1 eske (8 ½ kg) spekepølse, 4 brett (120 stk) egg, 8 sitroner, 2 kg bananer Ca 20 kg. (Husker fra et bondemarked i en større by jeg la merke til ei som sto og vurderte om hun skulle kjøpe ei eller to små spekepølser på 350 – 400 g. Hadde jeg selv hatt behov for spekepølse da, smak og pris vært slik at jeg var i kjøpemodus i det hele tatt og vi skulle hjem umiddelbart etterpå, hadde jeg i hvert fall kjøpt 25. Hos oss ville det minimum gått ei slik pølse pr uke, og spekemat holder seg jo ett år – oftest er den ikke tørket og spiseklar før ½ år etter at den er kjøpt!) Innvandrerbutikk: 2 pk (1 kg) Ceylonte, 2 pk (½ kg) Gunpowderte, 2 kg rosiner, 2 kg ris, 2 kg røde linser, ¼ kg fersk ingefær, 1 kg mango, 1 ananas, 1 fl (1 l) hvit mateddik, 1 bx (l l) extra virgin olivenolje, 1 pk (½ kg) karry, 1 pk (¼ kg) paprikakrydder. Ca 12 kg. Fiskeoppdrettsanlegg: 8 lakser á ca 2 kg. Ca 16 kg. Brukbar lørdagshandel det? Drøyt 200 kg, drøyt kr 4 000, og den handelen tok meg neppe over en time, bortsett fra kjøring. Lista er over tre ganger større enn ukegjennomsnittet på ca kr 1 200, men det er langt fra eneste uke i løpet av et år hvor det er handlet husholdningsvarer for kr 4 000. En lørdagshandel (handler aldri ellers, bortsett fra hos slakteren tre ganger pr år) kan variere fra kr 60 til kr 6 000, uka etterpå var f eks handelen 6 l H-melk til ca 85 kr, punktum. Hos slakteren tror jeg aldri jeg har handlet for mindre enn kr 2 000, som regel passeres 3 000 kr. Da er det jo «2 esker (16 stk/20 kg) unghøns, 10 kg kjøttdeigkjøtt, 15 kg salte svineknoker, 2 esker (10 kg) kraftbein, 20 kg fårikålkjøtt av sau, 5 kg sauebog, 5 kg lammebog, 25 kg lammelever, 5 store røkte svinekammer, 5 kg nakkekoteletter av svin...». Blir penger av slikt. Jeg vet godt at ikke alle husholdninger består av sju personer, men undres likevel: Hvorfor GIDDER egentlig noen bruke både reisetid og tid på butikker for å handle «2 koteletter og 50 g hamburgerrygg?», dersom de har fryser større enn ti liter? (Var jeg selv alene hadde det absolutt minimum blitt «2 kg koteletter og en liten røkt svinekam»). Synes noen tida må brukes opp til/fra/i butikker, eller er det slik at noen har VELDIG vanskelig for å se hva de har behov for til middagen tre dager senere?? Og det må da også bli temmelig lite effektivt kjøkkenarbeid på den måten? Min erfaring er f eks at det tar (klargjøring og etterarbeid/rydding inkl) ca tre ganger så lang tid å l age 20 kg leverpostei som ett kg leverpostei… Med det første alternativet slipper jeg å tenke mer på å lage leverpostei de neste 20 ukene, med det siste måtte jeg lagd hver uke! Nei, mottoet her er: «Mest mulig handel via www når varer ikke trenger prøves og frakt er fornuftig i pris. Ellers dagligvarebutikken hver uke (skulle gjerne tatt sjeldnere, men melk har begrenset holdbarhet...), bensinstasjonen hver fjortende dag, andre butikker med et par måneders mellomrom. Skriv da liste på forhånd, gjør grundig forarbeid ellers, (les: avklar det du trenger mht priser, utvalg, etc på tlf/via e-post, vit nøyaktig hva du skal ha og hvor du skal ha det) og se så å få gjort unna innkjøpsbehovene for de neste åtte uker på kortest mulig tid i byen!» Ellers kan du med fordel ta en titt på svaret jeg gav til minxie.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. mai 2010 #16 Skrevet 11. mai 2010 Kolonialbutikk A (hovedbutikken vår): 10 l H-melk, 2 l skummet kulturmelk, 2 pk (1 ½ l) kremfløte, 2 pk (1 l) yoghurt naturell, 2 pk (1 l) rømme, 5 kg lagret Nøkkelost, 3 kg lagret Jarlsberg, 40 kg sammalt rugmel, 10 kg siktet rugmel, 5 kg byggmel, 2 pk (16 kg) hvetemel, 6 pk (4 ½ kg) havregryn, 10 pk (5 kg) tørkede grønne erter, 6 pk (3 kg) smør, 5 pk gjær, 6 pk (36 ruller) toalettpapir, 5 pk vaskemiddel for farget vask, 5 pk (10 stk) dusjsåper. Ca 125 kg. Kolonialbutikk B: 2 l rapsolje, 2 brett (24 bokser) hermetiske tomater, 4 pk (8 kg) pasta, skruer + penne, 2 ruller (250 stk) fryseposer, 2 kanner (8 l) klorin., 3 pk (6 kg) maskinoppvaskmiddel, 3 pk (12 stk) håndvasksåper, 1 pk (10 stk) kjøkkensvamper. Ca 40 kg. Utsalg for frukt/grønt (og litt til): 1 eske (8 ½ kg) spekepølse, 4 brett (120 stk) egg, 8 sitroner, 2 kg bananer Ca 20 kg. (Husker fra et bondemarked i en større by jeg la merke til ei som sto og vurderte om hun skulle kjøpe ei eller to små spekepølser på 350 – 400 g. Hadde jeg selv hatt behov for spekepølse da, smak og pris vært slik at jeg var i kjøpemodus i det hele tatt og vi skulle hjem umiddelbart etterpå, hadde jeg i hvert fall kjøpt 25. Hos oss ville det minimum gått ei slik pølse pr uke, og spekemat holder seg jo ett år – oftest er den ikke tørket og spiseklar før ½ år etter Kan ikke noe annet enn å leeeee
Gjest Vito - nr to Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Kan ikke noe annet enn å leeeee En god latter forlenger livet! Men tråden hadde da kanskje en annen målgruppe enn deg?
Gjest Vito - nr to Skrevet 12. mai 2010 #19 Skrevet 12. mai 2010 Ser et poeng jeg la ut tidligere er blitt ryddet bort av moderator sammen med noen andre innlegg, gjentar derfor dette: Jeg har avsluttet debatten her for min egen del.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå