Gjest Caroline Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Jeg og samboeren min har kommet til enighet om at forholdet vårt ikke lenger fungerer. Så nå har vi tenkt å flytte fra hverandre.Vi eier en 2 mannsbolig og planen er da at jeg flytter opp,det gjør ting mye lettere for oss begge med tanke på lån,bil og barnet vårt. Men mottar jeg da stønader av nav eller mister jeg rettighetene til disse siden vi bor i "samme" hus? Jeg kommer til å ha barnet mest og jeg blir student fra høsten av så er avhengig av å få litt støtte. Noen som vet reglene for dette? Caroline
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Nei, du har dessverre ikke rett på noen av disse stønadene så lenge dere bor i samme hus. Husker ikke eksakt tallet i farten, men det må være et visst minimum antall boenheter i et hus/blokk/borettslag for å kunne fylle kravene.
Rosalie Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Sakset fra skilsmisse.net, loven det henvises til er Folketrygdloven: Paragraf 1-5 sier at ”to personer som bor i samme hus, regnes som samboerpar selv om de bor i hver sin del av huset. Det kan gjøres unntak for personer som bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter. ” Dette betyr at hvis man bosetter seg i en bolig med mindre enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter vil man ikke anses for å ha aleneomsorgen. Unntak kan imidlertid gjøres for boliger med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter, og det vil da bero på et forvaltningsskjønn om man blir ansett å ha aleneomsorg eller ikke. Så nei, du har ikke rett på aleneforsørgerstønader fra NAV dersom dere bosetter dere som tenkt.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Det var en sak for noen år siden, der far flyttet til utleieenheten i boligen han og eks-kona eide sammen. Så vidt jeg husker, fikk de godkjent at de bodde separat. Jeg tror dette er et unntak, men det går i alle fall an å søke om å få det godkjent. Er argumentene gode nok, er det ikke umulig at boordningen blir godtatt. Undersøk med NAV, de kan råde deg videre.
Gjest Trultemor Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Jeg leste en sak for en tid tilbake der en mor ikke fikk støtte pga hun bodde nærmere enn 50 meter fra faren. Vet ikke om reglene er like fra kommune til kommune, men lykke til iallefall.
ViljaH Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Hvis du er student så får du jo stipend og lån hos Lånekassen. Trenger ikke NAV da.
Pinkee Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Vet om et par som fikk barn, men dem hadde ikke bodd sammen tidligere da. Mora og søstra hennes bodde i tomannsbolig, så han meldte flytting til søstra, og mora til ungen fikk godkjennt at hun var alene med ungen. Selv om den oppgitte faren bodde i samme hus.... Så trur slikt blir avgjort litt etter skjønn. Så du må nok ta deg en tur på nav for å få svar på dette.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Hvis du er student så får du jo stipend og lån hos Lånekassen. Trenger ikke NAV da. Det er jo faktisk ting man har krav på som alenforsørger da, kommer jo ann på hvor mye far har barnet. Men det er ikke lett å leve på stipend og lån når du er alenforsørger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå