Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :)

Jeg trenger litt hjelp med å velge brødbakemaskin.. Har sett litt på denne, men trenger jeg å elte deigen på forhånd? Kan jeg bare blande ingrediensene oppi og så ordner den selv?

Jeg er nemlig helt håpløs når det kommer til å bake brød, men så er jo hjemmelaget brød veldig godt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke å elte deigen på forhånd såvidt jeg har forstått. Jeg trenger litt hjelp med å velge maskin jeg og så jeg slenger meg på :)

Best i test Melissa finner jeg ikke i noen butikker og nestemann på listen, Wilfa, piper veldig mye i løpet av programmet..

Skrevet

Neinei, du skal ikke elte eller noe med en brødbakemaskin! Bare fyll ingrediensene i bakeforma og sett maskina i gang. Jeg baker brød med maskin hver natt, og det tar meg ca 2 minutt å gjøre det nødvendige arbeidet. Og så har jeg ferskt brød om morgenen!

Skrevet

Og så tror jeg ikke det er så farlig hvilken modell du kjøper, for de gjør stort sett det samme og fungerer noenlunde likt alle sammen.

Skrevet

Jeg har erfaring med Wilfa sin maskin. Ikke den store med to eltere, men den litt mindre. Den er helt ok, bråke gjør den men ikke så ille. Det er et problem at den ikke holder seg i ro, så jeg må ha den på golvet, ikke på benken. Brødet blir godt.

Så har jeg en maskin til. Den er kjøpt i Tyskland og heter Unold. Sikkert noe som fins under ulike navn i flere land. Den er også helt ok. Bruker litt kortere tid enn Wilfaen, og så står den i ro på benken. Ellers blir det mye av det samme.

Har også vært borti Kenwood. Den gav også bra resultat, men har bare prøvd den én gang.

Skrevet

Har faktisk en brødbakemaskin jeg fikk. Har brukt den noen ganger, men skulle jeg kjøpt en selv ville jeg ha gått for en med to eltekroker og ikke en.

Problemed med en eltekrok er at deigen ikke blir godt nok eltet på toppen.

Skrevet

Der må jeg ile til og si meg uenig, Glamann. Jeg har også èn eltekrok og brødet blir helt fint det. Det er slik at hele deigen blir eltet som en liten ball i maskinen, og det er ingen forskjell på bunn eller topp der.

Denne har jeg:

http://www.bing.com/images/search?q=wilfa+bakemaskin#focal=e4b101a0b587591e50419e571548264e&furl=http://www.norek.no/img/p/200/308026.jpg

Den er ikke bråksom, men har en tendens til å bevege seg under elting. Må settes slik at den ikke kan falle ned.

Ellers tror jeg at det er en liten vitenskap å få til et perfekt og høyt brød i slike maskiner (klart det ved tre anledninger - o lykke!) Har prøvd flere typer bakemaskiner; deigen hever kjempefint og blir stoore og fine, men under steking faller de litt sammen på toppen. Uvisst hva som gjøres galt her, men uansett; de blir supergode! :)

Skrevet

Du har visst samme Wilfa-maskina som meg. Jeg gjorde og noen mislykka forsøk først, men så fikk jeg taket på det. Vet ikke helt hva som gjorde det, men jeg bruker ei teskei sukker for å hjelpe gjæren, jeg blander alltid i litt av en ferdigblanding som heter Kornbrød (ca 1/5 av melmengden) og nå har jeg aldri problemer med å få høyt brød.

Ellers liker jeg best grovt brød, og syns også at det holder seg litt bedre enn de som er av bare fin hvete. Jeg bruker omtrent halvparten hvete, og resten er sammalt hvete, Kornbrød og havregryn. Det største problemet er at det blir mye smuler når jeg skjærer det opp.

Skrevet

Er forskjell på de sikkert. Min så blir det en ball, men eltingen er dårlig hvis jeg bruker maks mengde mel.

Sliter også med att brødet blir litt hardt. Mulig jeg bruker for mye grovt korn.

Skrevet

Jeg har en wilfa brødbakemaskin, og jeg er fornøyd med hvordan den funker. Det jeg ikke er fornøyd med er at mellom stegene i brødbakelagingen (heving, elting etc.) så piper den i et minutt og det høyt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har våknet fordi maskinen begynte å pipe. Det irriterer vettet av meg!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg har en wilfa brødbakemaskin, og jeg er fornøyd med hvordan den funker. Det jeg ikke er fornøyd med er at mellom stegene i brødbakelagingen (heving, elting etc.) så piper den i et minutt og det høyt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har våknet fordi maskinen begynte å pipe. Det irriterer vettet av meg!

Har samme maskin. Jeg åpnet den og fant "piperen", en liten plastsylinder med et hull på toppen. Inn i dette hullet injiserte jeg mykt lim, og fikk da en dempet fin piping. Har fungert fint i to år nå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...