Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Vi skal på ferie til Spania med jenta vår på 10 mnd. Hva er praktisk å ha med av klær? Vi drar i slutten av juli. Trenger man badedrakt, eller bruker man bare swimmers? (har eget basseng). Hun går nok ikke da, men krabber og kryper, så da er det kanskje lurt med lette bukser, slik at hun ikk brenner seg/skraper seg på bakken? Langermet, kortermet? Og hva har man i vogna.. det er jo ikke så godt å sitte rett på vogna å sove, er det best å legge et mykt teppe på vogna, og ha med "sprinklete" babyteppe til å ha over? Andre gode tips?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Ha med et ordentlig saueskinn til vognen. Vi har alltid brukt de tynne grå fra IKEA i vognen, nei, det blir ikke svett. ta med plenty solkrem og bleier, ellers tar du med det du ville brukt her en varm sommerdag med basseng. Vi hadde sånne badebukser som var godkjent for basseng (babysvømming), soltørkle/hatt - og så ville jeg kanskje brukt sånne soldrakter med beskyttelse.
Gjest Trultemor Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Da vi var i syden sist var minstemann 11 mnd. Mitt beste tips er å kjøpe en sånn "heldekkende" badedrakt/soldrakt på apoteket. De dekker ungen fra knær til albuer så man slipper å smøre mer enn ansiktet, legger og armer. Kjempepraktisk! Og ta med bleier hjemmefra, de er dobbelt så dyre der nede. Ellers kan det være greit med en liten vognparasoll til å skjerme for solen. God tur
Bernardette Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Ha med et ordentlig saueskinn til vognen. Vi har alltid brukt de tynne grå fra IKEA i vognen, nei, det blir ikke svett. ta med plenty solkrem og bleier, ellers tar du med det du ville brukt her en varm sommerdag med basseng. Vi hadde sånne badebukser som var godkjent for basseng (babysvømming), soltørkle/hatt - og så ville jeg kanskje brukt sånne soldrakter med beskyttelse. !!!!!!!!!!!!! Sover DU med saueskinn i 40 varmegrader?
Honesty Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Saueskinn er luftig fordi et kortklippet skinn holder på masse luft, og blir dermed ikke varmt og klamt.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 !!!!!!!!!!!!! Sover DU med saueskinn i 40 varmegrader? Her brukes saueskinn i sengene til barna året rundt. Og mye bedre å bruke i vogn enn klamme tepper i hvert fall. Så jada.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Saueskinn er luftig fordi et kortklippet skinn holder på masse luft, og blir dermed ikke varmt og klamt. Takk for tips! Sauseskinn kutter vi ut her hjemme allerede, hun blir våt av svette i det faktisk, selv om det er korthåret. Så der er nok barn ulike..
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Veldig rart at det er bare vi her oppe i det kalde nord som vet at det er bra for babyer å ligge på saueskinn i 40 varmegrader. Hvorfor legger de ikke barna på saueskinn, de som bor i varme land?
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Ikke like stor tilgang på sauer? I Hellas må det ihvertfall være stor tilgang på sauer, de spiser jo omtrent ikke annet der. Har aldri sett en gresk unge med saueskinn i vogna.
Honesty Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 OK, jeg fleipet litt, må jeg innrømme. Jeg har ingen aning om hvorfor man bruker mer saueskinn her i Skandinavia enn ellers, men jeg kan gjette at det har med tradisjon å gjøre; før i verden var jo husene dårlig isolerte, og folk hadde saueskinn i senga for å holde på varmen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 OK, jeg fleipet litt, må jeg innrømme. Jeg har ingen aning om hvorfor man bruker mer saueskinn her i Skandinavia enn ellers, men jeg kan gjette at det har med tradisjon å gjøre; før i verden var jo husene dårlig isolerte, og folk hadde saueskinn i senga for å holde på varmen. Det er kaldt innendørs i Spania og Hellas om vinteren også, mye kaldere enn her. Det at det er bra å ligge på saueskinn i glovarmt vær er bare tull. Hadde det vært sant hadde man selvsagt sett dette i varme land.
Jamp Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Ta med lette bomullsklær- og tepper, solhatter og parasoll til vogna. Skal dere bade i basseng ville jeg hatt med badebleier. Det viktigste er egentlig å unngå sola på det sterkeste. Dere kan jo prøve å innføre siesta midt på dagen og å bruke parasoll flittig ellers.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Sånn heldekkende soldrakt som en annen foreslo her ville jeg definitivt tatt med. Da slipper du å bekymre deg for smøring og solbrenthet.
Honesty Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Har man noe fottøy til en som ikke kan gå? Vi er nemlig litt i samme situasjon, og skal til Italia om knappe to uker med baby på litt over 9 måneder som ikke kan gå, men som krabber i vilt tempo. Vi har fått tips om tights og tunika som antrekk, evt. strømpebukse, men utover det er jeg litt blank.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Veldig rart at det er bare vi her oppe i det kalde nord som vet at det er bra for babyer å ligge på saueskinn i 40 varmegrader. Hvorfor legger de ikke barna på saueskinn, de som bor i varme land? Fordi det ikke er bra. Eller behagelig. Dessuten skal ikke barn med atopisk hud ligge direkte på saueskinn, det fører til mer eksem. Vår baby har lett for å få eksem, så jeg vil definitivt ikke ha baby på skinn i varmen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå