Gjest loveli Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Jeg, som alltid betaler for meg på buss, trikk, t-bane og tog er drittlei av at folk sniker! Jeg er også overgitt over sjåfører som driter i om folk betaler eller viser frem billett. Da snakker jeg hovedsaklig om bussene i Oslo, da jeg VET det foregår mye snusk. Jeg sitter som regel foran i bussen og får med meg det meste, og jeg har sett folk dobbeltstemple i automaten, gå forbi sjåføren uten å vise billett og i dag var det en gammel dame som la frem 20,- og sjåføren sa at hun slapp å betale... Hvis bussjåførene tar litt ansvar hadde det vært fint!!! Da kan passasjerene kanskje spleise indirekte med hverandre, istedenfor at noen betaler for alt? Ahhh, utblåsing... Jeg DIGGER han sjåføren som ser nøye på hver enkelt billett, flere burde bli som han! :D Jeg tar ofte 22 og 25 bussen.
Kanutte Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Jeg tar ofte en lokal liten matebuss, og der har jeg flere ganger bare blitt vinket videre når jeg har prøvd å få stemplet kortet mitt (de har håndstempel). En ting er når jeg er på vei hjemmefra, for da skal jeg ta banen etterpå og stempler der, men på vei hjem kjører jeg gratis. Jeg klager ikke, men synes det er en merkelig praksis. Det jeg lurer på er: Hva om det bli kontroll? Jeg har jo faktisk lagt fra meg kortet for stempling og så har sjåføren bare sett på meg og vinket meg videre...
Gjest loveli Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 På de fleste bussene i Oslo er det ikke kontroller, så det kan jo være derfor? Men skjønner ikke sjåførene at de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å være "kule" mot kundene? Firmaet de jobber for får jo mindre å rutte med jo flere som får kjøre gratis = mindre overskudd = mindre lønn og passasjerer = dårligere tilbud pga. færre avganger = færre passasjerer osv... = Ond sirkel... = oppsigelser!
Pingting Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Jeg DIGGER han sjåføren som ser nøye på hver enkelt billett, flere burde bli som han! :D Jeg tar ofte 22 og 25 bussen. Haha! Jeg tar ofte de bussene jeg og, og jeg tror jeg vet hvem du mener Jeg skjønner at når det har blitt forsinkelser pga traffik og slikt så må sjekking av hvert eneste kort nedprioriteres - men mange av sjåførene ser jo ikke etter om folk HAR kort en gang, selv når de er i rute og har god tid. Da pleier jeg å demonstrativt trykke kortet omtrent opp i fjeset på dem. *barnslig*
Inx Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Forstår veldig godt at sjåførene ikke bryr seg nevneverdig om å se på alle kort i rush-tiden i Oslo, det tar for mye tid og det fjerner konsentrasjonen om trafikkbildet tror jeg.
Jesse Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Bussjåførene i Oslo har ikke ansvar for å sjekke billetter lenger så vidt jeg vet, det er kontrollørene sin jobb (selv om det er altfor få kontroller!) Bussen hadde blitt veldig forsinket hvis bussjåføren skulle få alle inn foran for å sjekke billetter, ihvertfall i rush-tiden.
Gjest loveli Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Jeg snakker ikke om rush-tiden spesielt, da kan jeg skjønne at man ikke sjekker. Men det er gjennomgående dårlig kontroll av billetter hele dagen. Jeg kan ta bussen kl.10 og 22.00, same shit, billettene blir ikke sjekket... Men hvis det ikke er sjåførenes jobb lenger, burde det absolutt bli flere kontroller, dette er tullete! Selvfølgelig har jeg nytt godt av manglende kontroll selv, men jeg har studentbillett, så jeg sniker bare de gangene jeg ikke har kjøpt ny billett på forhånd og må snike meg til byen der de selger studentbillett. Jeg sniker ca. en gang i halvåret pga dette... Inx; hvorfor skal det å sjekke billetter være forstyrrende for konsentrasjonen? Bussene står jo stille ved hver stasjon!? Såpass burde man klare når man er yrkessjåfør! Skjærpe konsentrasjonen når det trengs, og kunne kople ut når man ikke trenger det. Dessuten blir det litt automatikk i å kjøre, så jeg ser ikke problemet med det.
Inx Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Inx; hvorfor skal det å sjekke billetter være forstyrrende for konsentrasjonen? Bussene står jo stille ved hver stasjon!? Såpass burde man klare når man er yrkessjåfør! Skjærpe konsentrasjonen når det trengs, og kunne kople ut når man ikke trenger det. Dessuten blir det litt automatikk i å kjøre, så jeg ser ikke problemet med det. Å ta bort konsentrasjonen om kjøretøyet og trafikken når man står på en holdeplass i Oslo er som å be om å kjøre på en syklist o.l når bussen skal svinge ut og bussjåføren er stresset for å holde et tidsskjema han ikke kan med all billettkontroll.
aline Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 jeg tar buss 23 og 24 daglig, her sjekkes det aldri billetter og folk som går på bruker alle dørene. Dette er da snakk om rushen, så hadde alle skullet inn frontdøra for at sjåføren skulle sjekke nøye datoen på alle kort..... vel, jeg hadde måttet starte dagen en halvtime tidligere for å rekke å komme meg på jobb i tide... ellers tar jeg 37 bussen, her sjekkes det heller ikke kort, brukes også alle dører, til alle tider av døgnet. Ser ikke helt problemet, jeg sniker aldri (og da mener jeg faktisk aldri, ikke engang fordi jeg ikke har fått kjøpt meg månedskort, har ejg ikke det, betaler jeg for meg hos sjåføren), men synes likevel det er helt greit at jeg ikke trenger vise kortet hver gang. Jeg har det jo med, og det er jo passasjeren som har ett problem den dagen det ER kontroll og vedkommende ikke har billett. oftere kontroller derimot, det kunne jeg gjerne sett, spesiellt utenfor rushtrafikken.
asterix Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Jeg ser ikke poenget med at jeg skal sinke bussen med å vise fram månedskortet hver gang jeg går på en buss.
venus_ Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Når ble det slik at man skal vise billetten til sjåføren? Har jeg aldri fått beskjed om. For en stund siden var det slik at etter kl 19 skulle man gå på foran og vise billett, men dette trodde ikke jeg gjaldt lenger siden det ikke står noe om det lenger og siden sjåførene åpner dørene bak også. Ikke en eneste sjåfør har stoppet meg og spurt om å få se billetten min når jeg går på foran.
venus_ Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Selvfølgelig har jeg nytt godt av manglende kontroll selv, men jeg har studentbillett, så jeg sniker bare de gangene jeg ikke har kjøpt ny billett på forhånd og må snike meg til byen der de selger studentbillett. Jeg sniker ca. en gang i halvåret pga dette... Du starter et nytt emne om at du irriterer deg over de som sniker, men du gjør det selv? Hvorfor kjøper ikke du en enkeltbillett om du har glemt å kjøpe nytt studentkort?
Pingting Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 Når ble det slik at man skal vise billetten til sjåføren? Har jeg aldri fått beskjed om. Det kommer an på hvilken linje de er. Jeg har aldri sett noe system i hvilke linjer man må vise på, men de er ihvertfall konsekvente. Mulig det har noe med hvor komplekst traffikbildet er der den kjører? :klø: På 20-bussen viser jeg aldri, på 22/25-bussen viser jeg alltid. Hvis folk glemmer det er det ofte sjåføren spør. At sjåføren ikke ser etter på busser hvor det ikke er et krav å vise er jo greit, men når man i utgangspunktet må vise, blir jeg irritert når de ikke gidder å sjekke. Med mindre det er rush, fullt eller man er sen. Selvfølgelig. Ellers er jeg enig i at det godt kunne vært flere kontroller! Jeg betaler også alltid, og jeg synes det er irriterende å måtte betale for snikerene. Jeg snakket med en av kontrollørene på t-banen en gang, han sa at nesten én av ti sniker...
Twink Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Jeg synes også at det skal være flere kontroller, ikke at bussjåfør skal sjekke hvert eneste kort. Når det kommer +/- 10 personer på på hver eneste holdeplass hadde det tatt alt for lang tid. På 34 bussen er de ofte nøye med å sjekke kort, engang på jernbentorget ble en hel buss fylt opp der, og siden noen gikk på bak så klikka sjåføren og sa at alle skulle komme frem og vise at de hadde kort. Han sjekka det ikke ordentlig heller, men allikevel ble bussen et kvarter forsinket. Det er unødvendig. Rart at det er så forskjellig egentlig, de kan vel ikke ha forskjellig retningslinjer på forskjellige ruter? De få gangene jeg ser at det er kontroll, er det jo alltid så mange som blir tatt. Så lønn til evt nye kontrollører vil jo kjapt bli inntjent på en time eller to, så skjønner ikke hvorfor det ikke kontrolleres mer. Så lenge det er sån at det lønner seg å snike, vil jo folk fortsette å gjøre det. Selv om boten er litt høyere enn månedskortsprisen, er man jo ofte i kontroll bare en gang i halvåret eller noe (kommer jo an på rute og transportmiddel). For meg hadde det helt klart vært billigere å snike, men jeg gjør det ikke av den grunn. Jeg har forresten også opplevd å bli vinket bakover uten å få stemplet flexikortet mitt, og da spurte jeg hvorfor. Var ett eller annet med at stempelet ikke fungerte eller noe, og da var det jo greit. Var ingen som ble stemplet på den turen der. Endret 8. mai 2010 av Twink
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Jeg, som alltid betaler for meg på buss, trikk, t-bane og tog er drittlei av at folk sniker! Nå skulle jeg gjerne sett at multisitat virket. Men lenger ned skriver du altså: "Selvfølgelig har jeg nytt godt av manglende kontroll selv, men jeg har studentbillett, så jeg sniker bare de gangene jeg ikke har kjøpt ny billett på forhånd og må snike meg til byen der de selger studentbillett. Jeg sniker ca. en gang i halvåret pga dette..." Ble uttrykket "ikke se lenger enn sin egen nesetipp" oppfunnet for deg? Eller tuller du??
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Når ble det slik at man skal vise billetten til sjåføren? Har jeg aldri fått beskjed om. For en stund siden var det slik at etter kl 19 skulle man gå på foran og vise billett, men dette trodde ikke jeg gjaldt lenger siden det ikke står noe om det lenger og siden sjåførene åpner dørene bak også. Ikke en eneste sjåfør har stoppet meg og spurt om å få se billetten min når jeg går på foran. Enkelte sjåfører på 54-bussen og noen mindre busser krever å se billett. En gang viftet jeg kortet litt kjapt foran en sjåfør på 25-bussen, da ropte han sint etter meg og sa jeg måtte vise kortet skikkelig (ikke noe problem, men vanligvis vifter de meg jo bare vekk!). På 54-bussen var det en bussjåfør som nektet å kjøre videre før de som gikk på ved den bakerste døren (åpnet seg fordi folk skulle av) hadde gått frem i den fulle bussen for å vise kortet sitt.
Elanor Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Når ble det slik at man skal vise billetten til sjåføren? Har jeg aldri fått beskjed om. For en stund siden var det slik at etter kl 19 skulle man gå på foran og vise billett, men dette trodde ikke jeg gjaldt lenger siden det ikke står noe om det lenger og siden sjåførene åpner dørene bak også. Ikke en eneste sjåfør har stoppet meg og spurt om å få se billetten min når jeg går på foran. På rutene der det kjøres leddbusser (20, 37 osv.), kan du gå inn bak. Disse bussene har også knapp som åpner døra på utsiden, hvis jeg ikke husker feil. På ruter med små busser, skal man gå inn foran og vise billett.
tineline Skrevet 8. mai 2010 #18 Skrevet 8. mai 2010 På rutene der det kjøres leddbusser (20, 37 osv.), kan du gå inn bak. Disse bussene har også knapp som åpner døra på utsiden, hvis jeg ikke husker feil. På ruter med små busser, skal man gå inn foran og vise billett. Ja, det er slik det alltid har vært, og jeg har stusset fælt i det siste på hvorfor det ikke er slik lenger.
Marabou Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 Hvis bussjåførene tar litt ansvar hadde det vært fint!!! Da burde vel passasjerer på t-banen også være nødt til å gå inn foran og bli sjekket av føreren... Nei synes det er bedre om det foretas flere kontroller, som en "preventiv trussel", enn å forstyrre rutetidene ved å lage kø.
Gjest loveli Skrevet 8. mai 2010 #20 Skrevet 8. mai 2010 Ok, om ikke sjåførene på hvisse linjer skal sjekke at datoen stemmer, så synes jeg et minimum må være å kunne holde frem en billett!? Det går jo ikke saktere om folk holder opp en billett mens de går på bussen enn hvis de ikke holder opp billetten... Men uansett; flere kontroller!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå