Hønepøne! Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Heisann! Vi skal til Sverige i helga og lurer på følgende: Er ormkur til hund/katt reseptfritt i Sverige? Har googla litt, men fant ikke ut av det. Fant bare noe gammelt fra 2008...
CoffeeGirl Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Det var å få tak i på apoteket uten resept sist jeg var i Sverige, i starten av Januar
LetThemEatCake Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Titta på apoteket.se De har en egen flik för djur.
Hønepøne! Skrevet 7. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2010 Så greit! Takk for kjappe svar, begge to!
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Det er vel ikke lov å ta med medisiner fra utlandet til Norge?
LetThemEatCake Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Det er vel ikke lov å ta med medisiner fra utlandet til Norge? Receptfritt är ju receptfritt och är förmodligen helt lagliga i grannlandet. Och är det receptbelagda mediciner så MÅ man ju ta med dem. Narkotika får man inte ta med sig däremot. Men om man har frågetecken kring en speciell medicin så bör man kanske kolla upp det först.
Miss Puddel Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 jeg trodde da ikke det var reseptfritt i sverige? det er ikke reseptfritt for hest lenger i allefall slik det var før
Antlers Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Receptfritt är ju receptfritt och är förmodligen helt lagliga i grannlandet. Och är det receptbelagda mediciner så MÅ man ju ta med dem. Narkotika får man inte ta med sig däremot. Men om man har frågetecken kring en speciell medicin så bör man kanske kolla upp det först. Det er ikke lenge siden det var forbudt å ta med RedBull over grensa, så det er ikke godt å si om de ser gjennom fingrene med det eller ikke. Skjønner ikke hvorfor man må ha resept på ormkur. Den typen jeg brukte (3-dagers) hadde ingen skumle bivirkninger, og det var ingen negativ effekt påvist selv ved svært høye doser. Om det hadde vært til hundens eget beste hadde det vært greit, men hunden må da ha ormkur 2 ganger i året uansett om jeg kjøper den på apoteket eller hos dyrlegen. *forvirret*
Gjest Huffsa Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Det er ikke lenge siden det var forbudt å ta med RedBull over grensa, så det er ikke godt å si om de ser gjennom fingrene med det eller ikke. Skjønner ikke hvorfor man må ha resept på ormkur. Den typen jeg brukte (3-dagers) hadde ingen skumle bivirkninger, og det var ingen negativ effekt påvist selv ved svært høye doser. Om det hadde vært til hundens eget beste hadde det vært greit, men hunden må da ha ormkur 2 ganger i året uansett om jeg kjøper den på apoteket eller hos dyrlegen. *forvirret* Fordi det er mange som gir for mye ormkur til hunden, og dermed gir ikke tabelettene den vikningen den skal etterhvert, fordi kroppen blir "vant" til ormkuren. Det er jo til hundens beste. Vi kjøper alltid ormkur i sverige, fordi vi har 7 dyr som trenger ormkur samtidig, og det blir svindyrt om vi skal betale 80kr pilla
Miss Puddel Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Fordi det er mange som gir for mye ormkur til hunden, og dermed gir ikke tabelettene den vikningen den skal etterhvert, fordi kroppen blir "vant" til ormkuren. Det er jo til hundens beste. Vi kjøper alltid ormkur i sverige, fordi vi har 7 dyr som trenger ormkur samtidig, og det blir svindyrt om vi skal betale 80kr pilla det er ikke kroppen som blir vant til pilla, men marken som blir motstandsdyktig. forøvrig tar jeg tilbake det jeg skrev om at det ikke var reseptfritt, ser jo nå at jeg tar feil, og med to bikkjer og tre katter skal jeg jammen handle neste gang jeg er over grensa.
Antlers Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Fordi det er mange som gir for mye ormkur til hunden, og dermed gir ikke tabelettene den vikningen den skal etterhvert, fordi kroppen blir "vant" til ormkuren. Det er jo til hundens beste. Vi kjøper alltid ormkur i sverige, fordi vi har 7 dyr som trenger ormkur samtidig, og det blir svindyrt om vi skal betale 80kr pilla Ok, takk for forklaring Hva heter ormkur på Svensk, forresten? Ser ut som om jeg må dit en tur for å handle også. Greit å vite hva jeg skal spørre etter.
Kamelia83 Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Det er reseptfritt i Sverige, men leste et sted at det ikke var lov å ta med seg over grensa. Finner ikke ut hvor jeg leste det nå men.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Det heter vel avmaskning i Sverige Men jeg var i Sverige for to uker siden og prøvde å kjøpe markkur til katt og endte opp med uforutsett ærende. Grunnen for at det er reseptbelagt, er fordi folk feilmedisinerer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 I en del andre land gir man ormekur ved påvist orm, mens i norge insisterer man av en eller annen grunn på å gi to ganger i året, selv om det på ingen måte har noen forebyggende effekt. Å gi to ganger i året er helt unødvendig.
Antlers Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 I en del andre land gir man ormekur ved påvist orm, mens i norge insisterer man av en eller annen grunn på å gi to ganger i året, selv om det på ingen måte har noen forebyggende effekt. Å gi to ganger i året er helt unødvendig. Er forsåvidt litt enig med deg, men nå er det dyrlegen min (to forskjellige, faktisk) som har anbefalt kuring to ganger i året. Det er ikke noe jeg gjør bare for moro skyld De fortalte meg at orm hos hund kan være mye vanskeligere å oppdage enn hos katt, og om de går for lenge med det kan det i verste fall være dødelig, derav kuring vår og høst når det er størst sjanse for at hunden får orm. Absolutt ikke forebyggende, men mer en forsikring om at hunden ikke skal bli dårlig hvis den har mark. Vi må jo også tenke på alle de som har litt høyere terskel for å kontakte dyrlegen, og ved reseptbelagt ormkur er det nok mange hunder (og andre dyr) som har mark som ikke vil få kur mot det. Nå har jeg sjekket opp litt rundt dette, og jeg skjønner ikke helt poenget med at det skal være reseptbelagt når man visstnok bare kan ringe dyrlegen og få resepten (til minst to gangers bruk per år) fakset til nærmeste legekontor Det er ikke en svart/hvitt-situasjon, det er ihvertfall sikkert.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Grunnen for at det er reseptbelagt, er at de vil kontrollere bruker. Fordi det er så mange som feilbruker markekurer. Man gir gjerne for lite kurer og parasittene blir imune osv. Man ringer derfor til sin veterinær for å få resept. Cluet her er jo da at veterinær skal informere om hvordan man skal gi markekur, hvor mye, hvorfor osv. Vi har tatt parasitt-telling hos avføring hos alle hestene på stallen. Var ett par-tre stykker som trengte en kur, mens resterende hester slapp. De tar avføringprøver på NVH nå og man kan sende inn for å få en telling og for å se om man trenger å gi kur og hva slags kur man bør gi. Men de har nylig begynt med dette så vet ikke hvor godt prosjektet er i gang. Mennehhh akkurat nå gir jeg stallkatten en kur med Panacure...så jeg er jo ikke så veldig tro mot de nye reglene. Og den pille-esken ble kjøpt inn rett før det ble reseptbelagt. Man hamstra jo litt akkurat da...
Miss Puddel Skrevet 9. mai 2010 #17 Skrevet 9. mai 2010 her hvor vi bor anbefaler de jo at vi gir oftere og mer komplekse kurer pga skmitte fra ulven...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå