Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her i huset sliter vi mye med at internett forsvinner til stadighet. Tidligere har jeg hørt at det kan både skyldes router (trådløs variant) og selve oppkoblingen (altså at problemet ligger hos leverandør). Kan jeg finne ut hvor problemet ligger på egenhånd, altså uten å kontakte leverandør? Og hva kan man eventuelt gjøre med det? Av erfaring så vil ikke kvaliteten på routern har noe å si, i alle fall hvis man måler kvalitet ut fra pris (noe slike newbs som meg gjerne gjør). Det er ikke overveldende mange andre trådløse nettverk her heller (har hørt at det kan ha noe å si), i skrivende stund er det fire andre jeg får inn. Når internett forsvinner av seg selv, så har vi pleid å løse det ved å skru av og på router og modem, men det er ikke alltid det hjelper heller.

Dessuten, hvis noen laster ned noe, så går det ikke an å surfe, akkurat som om nettet er nede. Hastighet eller antall nedlastinger har vist seg å ikke spille noen rolle. Hvorfor skjer dette? Ikke minst, hvordan kan vi fikse det? Dette er egentlig det største problemet, det hemmer så til de grader om én "må" laste ned noe, og en annen vil surfe.

Endret av Jumpforjoy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først prøver du med tilkobling direkte til modemet, funker det dårlig er det enten internettlinja eller modemet som er problemet.

Dersom det er greit kobler du inn ruteren på modemet og bruker en kabel fra ruter til pc. Virker ikke det, så nullstiller du ruteren din vha en knapp eller ett lite hull med plass til en binders. Virker det fortsatt ikke er det noe galt med ruteren din.

Virker det så prøver du å koble til trådløst, uten WPA-nøkkel (for det er noe drit i mange tilfeller). Ser det ikke greit ut så må du prøve å flytte den trådløse ruteren litt rundt, feks snu den, eller sette den høyere oppe, ev. flytte den vekk fra andre elektriske apparater, særlig trådløse telefoner o.l. lignende som kjører på samme frekvens. Virker det fortsatt ikke er problemet enten den trådløse mottakeren i pcen, eller ruteren. På en del rutere kan man også øke sendestyrken (man kunne ihvertfall gjøre det tidligere). Prøv en trådløs usb-mottaker e.l. på pcen din og se om det hjelper.

Funker det så prøver du med WPA satt på, og jeg har sett at det funker dårlig i mange tilfeller at jeg ville heller ha lagt inn ett mac-adresse filter på ruteren og kjørt uten WPA-nøkkel satt.

Når det gjelder at internett stopper opp ved nedlasting kan det skyldes at du også deler filer og at all båndbredden brukes til å laste opp data til andre nedlastere. Du må i tilfelle sette en grense på trafikken ut av pcen din og det gjøres i det programmet du bruker for nedlasting.

Gjest Nedfall
Skrevet

Ser at Hanselot har svart greit på hva du kan gjøre vedrørende feilsøkning.

Ville bare gi ett lite tips til hvordan man kan sjekke dekningen på sitt eget nettverk. Prøv Netstumbler. Det er forholdsvis genialt iom man kan se en graf over signalstyrken man plukker opp fra ruteren. Dermed kan man ta med laptopen rundt i huset, og sjekke om det er noen områder med dårlig mottak.

Det er også stor forskjell på rutere, mulig jeg var max uheldig, men ruteren jeg hadde før, ville resette seg, om man hadde littegrann trafikk (det var nok å se en video på youtube). Den nye er fjellstabil. Jeg mister signalet praktisk talt bare når strømmen går, eller internettleverandøren krangler.

Netstumbler:

http://www.oreillynet.com/wireless/2004/05/27/wirelessonPocketPC.html

Skrevet (endret)

Først prøver du med tilkobling direkte til modemet, funker det dårlig er det enten internettlinja eller modemet som er problemet.

Dersom det er greit kobler du inn ruteren på modemet og bruker en kabel fra ruter til pc. Virker ikke det, så nullstiller du ruteren din vha en knapp eller ett lite hull med plass til en binders. Virker det fortsatt ikke er det noe galt med ruteren din.

Virker det så prøver du å koble til trådløst, uten WPA-nøkkel (for det er noe drit i mange tilfeller). Ser det ikke greit ut så må du prøve å flytte den trådløse ruteren litt rundt, feks snu den, eller sette den høyere oppe, ev. flytte den vekk fra andre elektriske apparater, særlig trådløse telefoner o.l. lignende som kjører på samme frekvens. Virker det fortsatt ikke er problemet enten den trådløse mottakeren i pcen, eller ruteren. På en del rutere kan man også øke sendestyrken (man kunne ihvertfall gjøre det tidligere). Prøv en trådløs usb-mottaker e.l. på pcen din og se om det hjelper.

Funker det så prøver du med WPA satt på, og jeg har sett at det funker dårlig i mange tilfeller at jeg ville heller ha lagt inn ett mac-adresse filter på ruteren og kjørt uten WPA-nøkkel satt.

Når det gjelder at internett stopper opp ved nedlasting kan det skyldes at du også deler filer og at all båndbredden brukes til å laste opp data til andre nedlastere. Du må i tilfelle sette en grense på trafikken ut av pcen din og det gjøres i det programmet du bruker for nedlasting.

Hjelp. Jeg skjønte knapt halvparten av det du skreiv, jeg aner ingenting om WPA-nøkler og mac-adresser. Ikke veit jeg om jeg har riktige type ledninger til alle de mulige koblingene du nevnte engang.

Men jeg kom på at vi har forsøkt med kobling direkte i router/ruter, og nettet var like ustabilt da. Hastigheten varierte, samt at nettet falt ut innimellom. Vil det si at jeg kan forsøke å nullstille den og se om det hjelper da? Og hvis ikke, så kan jeg anta at det enten er modem eller selve linja?

Og angående det at nettet stopper opp, så veit jeg at jeg heller ikke laster opp, i alle fall så fremt det ikke finnes noe skjult opplasting. Bruker torrent-program, og der ser jeg jo hastighet ut også. Jeg har forsøkt å sette grenser både på opp- og nedlasting til ingen nytte. Det er for meg skikkelig mystisk, i alle fall totalt ulogisk. Det hjelper forresten ikke alltid å stoppe alle lastinger engang, nettet "kommer ikke tilbake" før programmet er avslutta. Jeg veit det ikke er selve pcen det er noe i veien med, da det samme skjer om noen sitter på en annen pc og laster ned (med annet program eller på annen måte).

Ser at Hanselot har svart greit på hva du kan gjøre vedrørende feilsøkning.

Ville bare gi ett lite tips til hvordan man kan sjekke dekningen på sitt eget nettverk. Prøv Netstumbler. Det er forholdsvis genialt iom man kan se en graf over signalstyrken man plukker opp fra ruteren. Dermed kan man ta med laptopen rundt i huset, og sjekke om det er noen områder med dårlig mottak.

Det er også stor forskjell på rutere, mulig jeg var max uheldig, men ruteren jeg hadde før, ville resette seg, om man hadde littegrann trafikk (det var nok å se en video på youtube). Den nye er fjellstabil. Jeg mister signalet praktisk talt bare når strømmen går, eller internettleverandøren krangler.

Netstumbler:

http://www.oreillynet.com/wireless/2004/05/27/wirelessonPocketPC.html

Takk for tipset, jeg skal sjekke det ut. ^^ Hvordan router/ruter har du? Kan jo være det blir aktuelt å kjøpe ny, om den vi har nå ikke vil være venn med oss.

Endret av Jumpforjoy
Gjest Nedfall
Skrevet

Takk for tipset, jeg skal sjekke det ut. ^^ Hvordan router/ruter har du? Kan jo være det blir aktuelt å kjøpe ny, om den vi har nå ikke vil være venn med oss.

Jeg har en slik, tidligere hadde jeg en slik.

NB! Du finner nyere og mer avanserte rutere, med støtte for høyere hastigheter (802.11n standarden). Men disse har jeg ikke erfaring med. Du kan ha bruk for 802.11n hastigheter hvis du har store krav til nettverket ditt. For eksempel hvis du streamer HD video fra en pc til en annen. Til all normal bruk holder 802.11g standarden, som bl. annet er det min ruter støtter.

Skrevet

Jeg har en slik, tidligere hadde jeg en slik.

NB! Du finner nyere og mer avanserte rutere, med støtte for høyere hastigheter (802.11n standarden). Men disse har jeg ikke erfaring med. Du kan ha bruk for 802.11n hastigheter hvis du har store krav til nettverket ditt. For eksempel hvis du streamer HD video fra en pc til en annen. Til all normal bruk holder 802.11g standarden, som bl. annet er det min ruter støtter.

Her er det ingen avansert bruk, så n-varianten holder nok. Mange takk for info! (:

Skrevet (endret)

Dere bruker tilfeldigvis ikke NOD32 for anti-virus og uTorrent for torrents? Det kan i så fall forklare at nettet fryser helt under nedlasting.

Når det gjelder stabiliteten på linja så kobler du pcen til modemet med kabel og ser om det er mer stabilt eller om det samme problemet er der. Gå gjerne på Start - Kjør - cmd og kjør ping mot en stabil nettside, standard for meg er ping "www.vg.no -t" (-t gjør at den pinger helt til du stopper den), og se om det er noen brudd. Pinger du i en halvtime (eller hvor lenge det pleier gå mellom hvert brudd) uten noen tapte svar så har du lokalisert problemet til den trådløse routeren. Har du brudd, ja, da har du også lokalisert problemet så mye som mulig.

Endret av Facepainter
Skrevet

Dere bruker tilfeldigvis ikke NOD32 for anti-virus og uTorrent for torrents? Det kan i så fall forklare at nettet fryser helt under nedlasting.

Når det gjelder stabiliteten på linja så kobler du pcen til modemet med kabel og ser om det er mer stabilt eller om det samme problemet er der. Gå gjerne på Start - Kjør - cmd og kjør ping mot en stabil nettside, standard for meg er ping "www.vg.no -t" (-t gjør at den pinger helt til du stopper den), og se om det er noen brudd. Pinger du i en halvtime (eller hvor lenge det pleier gå mellom hvert brudd) uten noen tapte svar så har du lokalisert problemet til den trådløse routeren. Har du brudd, ja, da har du også lokalisert problemet så mye som mulig.

Jeg bruker uTorrent i alle fall, er usikker på han andre. Han bruker et eller annet torrent-program i alle fall. Men jeg synes å huske at nettet forsvinner når han f.eks. laster ned en patch til et spill eller lignende også, da er det jo ingen torrents i bildet. Men er det noe spesielt med uTorrent? Bruker ikke noe anti-virus forresten, men Windows Defender popper opp innimellom. Det er vel ikke noe anti-virus?

Jeg skal forsøke å koble pcen til modemet som du skriver. Ping-greiene skal jeg også klare å få til tror jeg. Takk for enkel forklaring. ^^

Skrevet

torrents skaper trøbbel for endel rutere som ikke er laget med tanke på hvordan torrents fungerer, det tar rett og slett for lang tid før en liste med de tilkoblinger man har (med torrents skapes det jo mange tusen) blir "vasket" for gamle. Dette medfører at ruteren henger seg og må restartes.

Om det er tilfellet her er ikke godt å si dessverre, men det kan være det og det kan være 100-vis av andre ting.

Skrevet

torrents skaper trøbbel for endel rutere som ikke er laget med tanke på hvordan torrents fungerer, det tar rett og slett for lang tid før en liste med de tilkoblinger man har (med torrents skapes det jo mange tusen) blir "vasket" for gamle. Dette medfører at ruteren henger seg og må restartes.

Det hørtes jo veldig logisk ut egentlig. For det funka helt fint å laste ned der jeg bodde før, og der brukte var det en annen type ruter. Men da er det ikke uTorrent som er problemet da, slik personen lenger opp her antyda?

Skrevet

Det hørtes jo veldig logisk ut egentlig. For det funka helt fint å laste ned der jeg bodde før, og der brukte var det en annen type ruter. Men da er det ikke uTorrent som er problemet da, slik personen lenger opp her antyda?

Jeg vet ikke. :)

Skrevet

Er det flere pcer koblet på nett samtidig? Isåfall hjelper det ikke at du setter begrensing på ned/opplasting kun på din egen pc. Jeg hadde i tilfelle prøvd en og en pc, for å se om en av de er ett problem eller skaper problem, fortsatt med pc direkte koblet til modem (og ikke ruter så fremt modem og ruter er to separate bokser)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...