Gå til innhold

100 kroner for å bli norsk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avis1 skriver i dag.:

Fra 1. oktober vil det koste 600 kr for å søke om å få oppholde seg,arbeide eller bosette seg i dette landet.Å søke om norsk statsborgerskap vil koste 1000 kroner.Målet er å luke ut useriøse søknader.Kommunal og regional departementet har bestemt at det skal innføres gebyr etter utlendingsloven og statsborgerloven.Søkeren må betale gebyret samtidig med søknaden.ved å innføre gebyr håper vi at saksbehandlingen vil gå raskere og ved at vi får redusert omfanget av ufullstendige søknader som under ingen omstendighet ville bli innvilget sier kommunalminister Erna Solberg.Asylsøkere skånes fra nye regelne midlertidig.Det blir heller ikke gebyr på søknader som gjelder barn under 18 år eller fra søknader som gjelder EØS-avtalen eller Efta-konvensjonen. :o

Nå sitter jeg her og tenker at de rammer de fattige fra den 3 verden med annen hudfarge og jeg synes dette er en smule rasistisk.Vi kan jo ikke ta i mot hele Afrika eller Asia,men det er jo ikke riktig å serbehandle de fra Europa eller Usa heller mener nå jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joa jeg er enig med deg her, dette er ganske urettferdig for de fattige. Synes forresten at flyktninger skulle vært fratatt for regelen også, og at asylsøkere burde betalt, det burde forresten EØS of EFTA folk også gjøre.

Det foregår på akkurat samme måte i resten av verden så det er absolutt ikke noe nytt.

Skrevet

Jeg henger ikke med. Hvorfor rammer det spesielt folk fra 3. verden at man har gebyr på søknader om opphold- og arbeidstillatelse? Og statsborgerskap? Man må jo ha hatt arbeids-og oppholdstillatelse i 7(ca?) år for å kunne søke om statsborgerskap.

Må ikke EØS og EFTA folk betale under denne regelen, jeg ser ikke noe unntak for dem? De fleste "fri flyt av arbeidskraft" søker da ikke asyl, men arbeidstillatelse.

Skrevet
Jeg henger ikke med. Hvorfor rammer det spesielt folk fra 3. verden at man har gebyr på søknader om opphold- og arbeidstillatelse? Og statsborgerskap? Man må jo ha hatt arbeids-og oppholdstillatelse i 7(ca?) år for å kunne søke om statsborgerskap.

Må ikke EØS og EFTA folk betale under denne regelen, jeg ser ikke noe unntak for dem? De fleste "fri flyt av arbeidskraft" søker da ikke asyl, men arbeidstillatelse.

Det rammer vel dem spesielt fordi de har dårligere råd da regner jeg med.

Du har rett, man må ha hatt fast bolig i Norge i minst 7 år for å kunne søke om statsborgerskap.

Skrevet

De som er gift med etnisk norsk kan også søke etter 4 år og det samme gjelder for de som kommer fra Europa og Usa.Men de andre fra den 3 verden kan søke etter 7 år.

Skrevet
De som er gift med etnisk norsk kan også søke etter 4 år og det samme gjelder for de som kommer fra Europa og Usa.Men de andre fra den 3 verden kan søke etter 7 år.

hvor har du lest det?? På udi.no står dette:

"Statsborgerskap

Innvandrarar og flyktningar kan søkja om å få norsk statsborgarskap. Reglane for kven som kan få norsk statsborgarskap, er nedfelte i lov om norsk riksborgarrett av 1950. For å få norsk statsborgarskap må søkjaren:

vera minst 18 år

ha hatt fast bustad i Noreg dei siste sju åra

ha ein heiderleg vandel

ikkje ha større bidragsgjeld

Lova opnar for å gjera unntak frå desse krava for ein person som tidlegare har vore norsk borgar, eller som er gift med ein norsk borgar, eller dersom det finst særlege grunnar. For nordiske borgarar kan det òg gjerast unntak frå kravet om butid.

"

Ok det står at det kan gjøres unntak, men ikke noe om at det er kun 4 år. Jeg håper da virkelig dette stemmer, (pga at jeg er gift med en utlending) men det høres litt rart ut da.....

Skrevet

Ja- og hva er da problemet?

Klarer ikke folk å klore sammen en tusenlapp etter 4-7 år i landet?

De med dårlig råd fra 3.verdenland søker da gjerne asyl, ikke arbeidstillatelse. Hvis man søker arbeidstillatelse her, gjøres det fra hjemlandet gjennom norsk utenriksstasjon. Da må man enten ha et tilbud på jobb man kan fremvise, eller være spesialist i noe (kan dokumentere fra dept at det er mangel på slik arbeidskraft i norge) eller være invitert (professor osv.). Klarer man dette, har man gjerne utdannelse og jobb, og også 600 kr å betale gebyret med. Bakgrunnen er nok at de flommer over av usaklige søknader.

Ser jo dette i USA f eks, hvis en am statsborger søker om visum til usa for sin norske ektefelle koster dette 130$. Hvis en person søker selv, koster det 335$. Grunnen er nok at det er åpent for flere usaklige søknader på siste, og dermed større belastning hvis de ikke demmer opp litt.

Jeg husker ikke det med statsborgerskap. Man må ha hatt opphold- og arbeidstillatelse i 3 år før man kan søke om permanent arb/opph. jeg har lest at etter 7 år kan man søke statsborgerskap, har ikke lest unntak fra dette. Kanskje du mener 4 år etter de 3? Jeg finner det ikke på kommunaldept heller. Forresten gjelder det ikke bare ektefelle, også hvis man har vært samboer med norsk statsborger (sier ingenting om etnisitet..) i 2 år, er det likestilt med ekteskap i dette.

Skrevet

Veslebråka det går fint an å gifte seg når en har turistvisum og da søkes oppholdstilatelse her fra Norge

Skrevet
Veslebråka det går fint an å gifte seg når en har turistvisum og da søkes oppholdstilatelse her fra Norge

Hvor er denne kommentaren relevant i forhold til mitt innlegg?? Du har fortsatt ikke svart på hvor den store urettferdigheten slår til heller, som jeg spurte etter i mitt første innlegg.

Man kan gifte seg på turistvisum, korrekt.

Skrevet

Nå sitter jeg her og tenker at de rammer de fattige fra den 3 verden med annen hudfarge og jeg synes dette er en smule rasistisk.

Uansett, det blir feil å gjøre dette om til en rasist sak.

Det er nok som de sier, at de er ute etter å få tatt knekken på ufullstendige søknader som under ingen omstendighet ville bli innvilget.

De reduserer effektiviteten til et allerede tregt byrokrati.

Skrevet
Ja- og hva er da problemet?

Klarer ikke folk å klore sammen en tusenlapp etter 4-7 år i landet?

De må betale 600-1000hver gang de søker om oppholdstilatelse og arbeidstilatelse.De får oppholds og arbeidstiletelse for et år av gangen,så hvis det skal gå 7 år så blir det mye mer enn 1000 kr.da blir det 4200-7000.kr.

De med dårlig råd fra 3.verdenland søker da gjerne asyl, ikke arbeidstillatelse. Hvis man søker arbeidstillatelse her, gjøres det fra hjemlandet gjennom norsk utenriksstasjon. Da må man enten ha et tilbud på jobb man kan fremvise, eller være spesialist i noe (kan dokumentere fra dept at det er mangel på slik arbeidskraft i norge) eller være invitert (professor osv.). Klarer man dette, har man gjerne utdannelse og jobb, og også 600 kr å betale gebyret med. Bakgrunnen er nok at de flommer over av usaklige søknader.

Det er mange som kommer hit på turistvisum og finner kjærligheten og gifter seg her.De kan søke visum og oppholdstilatlse.Så noen kommer som asylsøkere da må de ha problemer i sitt eget hjemland.Jeg mener de som er usaklige er de som har kastet reisedokumenter før de søker,men de andre er vel ikke det selv om de kommer fra et u-land.Eller skal vi tappe u-lendene for fagfolk slik som vi har utnyttet deres naturresurser.Det er jo den rike verden sin feil at de fattige er fattige i dag.

Ser jo dette i USA f eks, hvis en am statsborger søker om visum til usa for sin norske ektefelle koster dette 130$. Hvis en person søker selv, koster det 335$. Grunnen er nok at det er åpent for flere usaklige søknader på siste, og dermed større belastning hvis de ikke demmer opp litt.

hvorfor skal Ola Dunk alltid gjøre det som Usa gjør helle tiden dilte etter og si jasså.

Skrevet

De må betale 600-1000hver gang de søker om oppholdstilatelse og arbeidstilatelse.De får oppholds og arbeidstiletelse  for et år av gangen,så hvis det skal gå 7 år så blir det mye mer enn 1000 kr.da blir det 4200-7000.kr.

Jeg skrev før at man må søke om arbeids- og oppholdstillatelse for 1 år av gangen i 3 år, har man hatt det i tre år søker man om permanent, ikke flere ettårs. De må da betale 4 x 600 totalt. Man MÅ ikke søke om statsborgerskap, man klarer seg fint med perm arb/opph tillatelse.

Det er mange som kommer hit på turistvisum og finner kjærligheten og gifter seg her.De kan søke visum og oppholdstilatlse.Så noen kommer som asylsøkere da må de ha problemer i sitt eget hjemland.Jeg mener de som er usaklige er de som har kastet reisedokumenter før de søker,men de andre er vel ikke det selv om de kommer fra et u-land.

Et turistvisum er 3 mnd. Ingen kommer hit på turistvisum, finner kjærligheten og gifter seg her uten andre baktanker. Det er unormalt å bestemme seg for livspartner på 3 mnd. Finner man noen her, reiser man hjem igjen, den man møtte kommer på besøk dit osv. etterhvert kan de bestemme seg for å satse på et liv sammen. Ikke etter noen uker. Om en asylsøker gifter seg her med en med norsk statsborgerskap.. vel, da kan vel ektefellen betale 600 kroner hvis man har så lite penger? De får jo en god del lommepenger. Den protestaksjonen din virker ikke så gjennomtenkt.. Du har ikke overbevist meg om at gebyr er et problem iallefall.

Mennesker uten identifikasjonspapirer får ikke inngå ekteskap i Norge.

hvorfor skal Ola Dunk alltid gjøre det som Usa gjør helle tiden dilte etter og si jasså.

Det var et EKSEMPEL på et annet land som har gebyr-praksis, tilfeldigvis har jeg kunnskap om satser for USA fordi det er relevant for meg. Jeg vil tro flere andre land har det også, og at gebyr ikke er så hårreisende.

Skrevet

Selv i det gamle Øst-Europa må man betale gebyr, tilsvarende norske søknadsgebyrer, for å få alle slags typer visum og oppholdstillatelse. Slik har det vært i mange år.

Nå blir ikke Øst-Europa nedrent av mørkhudete fattige afrikanere, så ingen har kommet på å anklage dem for å være rasistiske.

Skrevet

Bare for å oppklare litt, media gir inntrykk av at det er lett å få bo i Norge. Det er det IKKE. Man må være:

- ettertraktet arbeidskraft

- statsborger i EU

- flyktning som har beskyttelsesbehov

- gift med norsk statsborger

Alle de andre får ikke bo i Norge, de får avslag. Bare for å understreke at størstedelen av afrika ikke kvalifiserer, det er ikke nok å komme fra et u-land. Om du er fra et ikke-EU vestlig land, så hjelper ikke det hvis ikke noen av de over dekker deg. En australier får ikke komme hit og ta en barjobb, f.eks, fordi vi har arbeidsledighet i Norge.

Skrevet
En australier får ikke komme hit og ta en barjobb, f.eks, fordi vi har arbeidsledighet i Norge.

Tremenningen min er australier, han ville at vi skulle gifte oss sånn at han kunne få oppholdstilatelse. (han er så fasinert av norge) Han ville at jeg skulle gjørde det gratis. Jeg sa nei. (ikke det at jeg hadde gjort det selv om jeg hadde fått penger heller, altså.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...