Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har noen av dere vannskrekk? Jeg lærte ikke å svømme før jeg var ti – og her er grunnen. Den har brent seg godt fast, og selv om jeg ikke er redd for vann i dag tenker jeg på det ofte.

Da jeg var sju år gammel var jeg og hele familien på hytta til tante helt nede i fjæra i Stavern. Det var ikke så ofte vi var nede ved kysten, og jeg husker at jeg og min ett år yngre bror gledet oss veldig. Vi hadde søskenbarn der nede, Martine og Marie som var omtrent like gamle som oss, og de var ålreite, selv om vi bare traff dem om sommeren og til jul.

Broren min har alltid vært mer utadvendt enn meg, og kom veldig godt overens med Marie og venninna hennes spesielt. Martine var tre år eldre enn oss og ville ikke ha noe med ”drittungene” å gjøre. Vi dro ned til stranden, og de andre kunne svømme, unntatt meg. Jeg var fornøyd med å vasse på grunna, plukke skjell og steiner og prøve å overtale de andre til det samme. Jeg kunne jo ikke svømme, og jeg var redd for ikke å kunne kjenne eller se bunnen under føttene.

Marie ble med på å fiske krabber en stund før hun begynte å mase om at jeg måtte lære å svømme. Hun leide meg ut i sjøen, og jeg var livredd. Hun lovte å holde hånden min på dypet. Hvor var de voksne?

Marie dro meg bare lenger og lenger ut for hver gang jeg spurte om vi var langt nok uti. Så viste hun meg hvordan jeg skulle flyte i vannet. Hun holdt meg i hånden mens jeg sparket av fra bunnen – før hun tok tak i skuldrene mine og holdt meg under. ”Det er juks å holde øynene igjen! Ro med armene!” Ropte hun. Jeg fikk panikk og ville skrike, men hun holdt hodet mitt under vann. Jeg svelget masse sjøvann og jeg var så redd for å drukne. Marie var mye sterkere enn meg.

Så omsider, etter å ha nesten mistet bevisstheten så de voksne oss, og jeg ble dratt inn til land igjen av onkel og pappa. De dunket vannet ut av lungene mine og kjørte meg på legevakten. Annet enn å ha fått meg en skikkelig støkk var jeg ok. Men svømmeknappen uteble året etter. :tristbla:

Endret av Margaret
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har vannskrekk. Har ingen god grunn eller forklaring, i følge foreldrene mine har jeg alltid hatt det. Jeg gikk på vanntilvenningskurs da jeg var fem og lærte visstnok å svømme som en fisk, både over og under vann, lærte å stupe og hoppe fra metern, lærte å crawle... Så gikk det to år uten at jeg fikk svømt noe og da var det tilbake til scratch. Måtte til og med lære å froskesvømme på nytt (det har sikkert et mer fancy navn enn froskesvømme, men dere skjønner nok hva jeg mener :sjenert: ).

Nå kan jeg godt kose meg med å bade, men får helst ikke hodet under vann. Klarer ikke å svømme under vann, unngår som regel å svømme langt ut, hopper eller stuper ikke overhodet. Liker godt å snorkle (helst på grunna), så det er så langt som jeg har kommet.

Også er jeg selvfølgelig dritredd maneter, krabber og igler. Ikke lett dette her! :snurt:

Syns du er flink, TS, som har klart å komme over den hendelsen der! Jeg har jo ingen grunn engang, og likevel kommer jeg ikke over redselen...

Skrevet

Jeg elsker å være i vann, men hvis jeg ikke ser bunnen får jeg helt panikk. Vet ikke helt hvorfor, men det er vel fordi jeg ikke kan se det som er på bunnen. Kan jo være ei sulten gjedde der :sjokk:

• 2 uker senere...
Gjest sardintroll
Skrevet

Jeg har vannskrekk. Jeg er ikke redd for noe som helst ellers, men når jeg kommer litt for nære et basseng eller vannkant, da stivner jeg helt. :tristbla: Jeg håper jeg kan kvitte meg med dette, for svømming ser gøy ut.

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Jeg har også vannskrekk.

Jeg klarer ikke å svømme ut på dypet, hverken ute eller i basseng, da får jeg helt panikk!

Jeg kan forstå meg selv at jeg ikke tør svømme på dypet ute på havet, for det kan jo hende det ligger en manet, stor fisk eller noe annet skummelt på bunnen et sted.

Men i baseng kan jo ikke dette skje :gjeiper:

Da jeg skulle ta svømmeknappen måtte jeg svømme på grunna i basenget, for jeg nektet å svømme der det var 4 meter ned :fnise: Husker jeg så på når de vaska basenget en gang, de brukte en slags støvsuger som gikk av seg selv under vann, DEN VAR SKUMMEL DEN!

Det å få hodet under vann er helt ok

Endret av Sandbekken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...