Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at du skal ha bunad fra det stedet din mor kommer fra. For å gjøre det “riktig” da, må mor være født i Norge.

Men jeg synes ikke man skal ha bunad fra en plass man ikke har noe som helst forhold til, invandrer eller ei. Som vestlending kunne jeg aldri tenkt meg å bruke nordlandsbunad selv om jeg synes den er kjempefin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ti generasjoner, faktisk. De som selger bunader må begynne informere kjøperne om at de bør foreta en grunding slektsgranskning før de vurderer å kjøpe seg en.

Du er klar over at bunader er en heller nyere konstruksjon, satt sammen på slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet under nasjonalromantikken? For ti generasjoner siden så eksisterte det ikke bunader engang.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blond og blåøyd nordmann, men min oldefar var 1/4-dels same. Jeg er derfor ikke "ren" nordmann i ti generasjoner. Får jeg lov å bære en bunad da?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

JEG vil si at bare hvis svensken har tilknytning til Norge i forbindelse med slekt.

Noen sier at nordmenn er dem som kan spore slekten sin tilbake 10 generasjoner, så hvis man ikke kan det er man ikke norsk.

Må både morssiden og farssiden kunne føres tilbake 10 generasjoner i Norge? Så om jeg er 50% norsk, vil det likevel ta ti generasjoner før barna mine kan kalle seg norske? På farsiden kan jeg føre slekta tilbake i ti generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anira

Må både morssiden og farssiden kunne føres tilbake 10 generasjoner i Norge? På farsiden kan jeg føre slekta tilbake i ti generasjoner.

Minst 5 generasjoner skrev du på forrige side. ;)

Men når det er slik snakk om det som alle gjestene her snakker om så skal begge sidene kunne føres tilbake så langt. Har hørt man sier at man er den etnisiteten moren er. Hvis man har jødisk mor for eksempel er man jødisk. Hvis moren er philipiner eller noe annet er man i Norge enten philipiner eller noe annet fordi moren din er det. Så for min del er jeg kun nordmann fordi moren min har hele slekta si ørten generasjoner tilbake, mens hvis faren min hadde vært moren min ville jeg ikke vært norsk fordi faren min har mye svensk, dansk, tysk og irsk slekt.

Hvorfor være nordmann når man kan være en "verdensborger"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Minst 5 generasjoner skrev du på forrige side. ;)

Det var snakk om Nordmøre/Romsdal, ikke Norge generelt :)

Men når det er slik snakk om det som alle gjestene her snakker om så skal begge sidene kunne føres tilbake så langt. Har hørt man sier at man er den etnisiteten moren er. Hvis man har jødisk mor for eksempel er man jødisk. Hvis moren er philipiner eller noe annet er man i Norge enten philipiner eller noe annet fordi moren din er det. Så for min del er jeg kun nordmann fordi moren min har hele slekta si ørten generasjoner tilbake, mens hvis faren min hadde vært moren min ville jeg ikke vært norsk fordi faren min har mye svensk, dansk, tysk og irsk slekt.

Jeg vet at man må ha jødisk mor for å defineres som jøde, men dette har jo å gjøre med at det ikke går an å betvile morskapet. Det er vel ikke vanlig å regne etnisiteten bare etter hvor moren kommer fra?

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må både morssiden og farssiden kunne føres tilbake 10 generasjoner i Norge? Så om jeg er 50% norsk, vil det likevel ta ti generasjoner før barna mine kan kalle seg norske? På farsiden kan jeg føre slekta tilbake i ti generasjoner.

Noen føler seg tråkket på tærne og andre har ekstreme meninger angående dette ser jeg.

Jeg syntes at den som har en mor eller far som har vært norsk i 3 generasjoner kan bære en bunad. Bunaden er et nasjonalplagg og litt tilhørighet må man vel ha for å kunne bruke den.

Jeg syntes ikke man skal kunne velge seg en hvilken som helst bunad heller. Man bør ha slekt eller ganske sterk tilhørighet til stedet der bunaden er fra.

Kombinasjonen hijab og bunad er forøvrig helt uakseptabel. Og hva har hijab og burka i et 17 mai tog å gjøre? - om jeg skulle være i et annet land og delta i feiringen av nasjonaldagen ved å f.eks gå i tog så hadde jeg funnet et antrekk som passet inn.dette har noe med respekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3, 5 eller 10 generasjoner... Jeg lurer på hvor dere henter disse tallene fra, og hva dere baserer dem på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Jeg legger i alle fall ikke noe særlig i sånne påstander, men jeg synes det er spennende å diskutere med dem som mener det likevel. Jeg føler meg like norsk selv om noen andre mener at jeg ikke er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Resten kan ikle seg folkedrakter slik som Oslodrakten hvis de MÅ ha en slik.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man skal gjøre slik man har gjort med svalbardbunaden. For å i det heletatt ha lov til å kjøpe/bruke den, må man ha tilbringt alle fire årstidene på svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at man bør bruke en bunad man har tilknytning til, men ser jo at flere (også de som er etnisk norske) bruker bunader de ikke har noen som helst tilknytning til. Jeg bryr meg lite om hva folk bruker på nasjonaldagen, så om en innvandrer tropper opp i bunad ville jeg ikke ha reagert noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener også at man bør bruke en bunad man har tilknytning til, men ser jo at flere (også de som er etnisk norske) bruker bunader de ikke har noen som helst tilknytning til. Jeg bryr meg lite om hva folk bruker på nasjonaldagen, så om en innvandrer tropper opp i bunad ville jeg ikke ha reagert noe særlig.

vil nevne noe en skrev tidligere i tråden: at bare samer gikk i samedrakt.

samene er norske som meg så hvorfor kan ikke jeg gå i samedrakt?

- jeg ville følt at det var helt feil. Og jeg tipper at jeg hadde høstet missnøye fra samene og rare blikk fra resten av dere.

Hvor vi henter tallene fra... tja, si det. Det er et vanskelig tema. Mange er invandrere med sine skikker, merkelige synspunkter og bare er anderledes enn oss andre, mens noen har levd her så lenge at de er i sinnet like norske som noen annen, selv om de ikke ser sånn ut.Det blir litt for snålt å bytte fra burka til bunad liksom, eller å kombinere hijab og bunad. Eller bunad og turban.... syntes vår kultur begynner å bli litt utvannet. Det bringer både fordelerr og ulemper med seg. Som ulempe kan nevnes at enkelte kulturer har litt for slapp holdning til å banke opp noen pga ære eller verbale fornærmelser, det blir også endel kulturkrasj mellom alle de kulturene som braker sammen. Som fordel har de bragt med seg spennende matoppskrifter, og det er jo bra for norsk mat er ganske kjedelig.

nå sporer jeg av her, men jeg syntes at en innvandrer bruker bunad så bør han være like komfortabel med den som vi er i å bruke samedrakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Det blir litt for snålt å bytte fra burka til bunad liksom, eller å kombinere hijab og bunad. Eller bunad og turban.... syntes vår kultur begynner å bli litt utvannet.

Fra Karpe Diems "Kunsten å være inder":

Er født og bor i ett land du vil ha meg ut av

Pass deg, pass deg bunad blir burka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er herlig med utldndinger i bunad, jeg. Det viser jo at de er glad i det nye landet sitt. De bør,somalle andre velge den drakten de " hører til". Så hvis de bor i Tvedestrand, så Agderbunad, bor i Oslo, Oslodrakt eller en av de nyere jubileumsdraktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om man selv føler man kan og vil bære bunad så er vel det nok. Jeg ville virkelig blitt smigret og glad om en som ikke var norsk, men bor i Norge, ville brukt 20 000 -30 000 kr på bunad.

Forøvrig så synes jeg det er så fint å se så mange utenlandske folkedrakter/ bunader i 17. mai toget. I min hjembys 17-mai tog har Thai-foreningen i noen år hatt plass i toget med sine fine drakter. I år gikk det til og med en indianer i indianerklær og fjær på hodet i toget.

Det er en stor ære når folk tar på seg sine aller fineste klær for å feire bursdagen til Norge, som barna sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om man selv føler man kan og vil bære bunad så er vel det nok. Jeg ville virkelig blitt smigret og glad om en som ikke var norsk, men bor i Norge, ville brukt 20 000 -30 000 kr på bunad.

Forøvrig så synes jeg det er så fint å se så mange utenlandske folkedrakter/ bunader i 17. mai toget. I min hjembys 17-mai tog har Thai-foreningen i noen år hatt plass i toget med sine fine drakter. I år gikk det til og med en indianer i indianerklær og fjær på hodet i toget.

Det er en stor ære når folk tar på seg sine aller fineste klær for å feire bursdagen til Norge, som barna sier.

Helt enig!

Og til de som mener man må være norsk 3,5 5 eller 10 generasjoner bakover for å ha bunad: Hvis det var sånn, burde ikke de som selger bunadene be om attester for at man er norsk i flere generasjoner? Tror ikke det, nei.. :biggrin:

Men synes en bør ha bunad fra der en kommer fra, slekter fra eller har bodd i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har lest/hørt at bunaden egentlig ikke er helt norsk. Både svensker, tyskere og noen andre ikke vestlige land har drakter fra gamle dager som ligner ekstremt mye på bunaden.

Syns det er positivt at nye landsmenn velger å gå med bunand ja! Viser at de ønsker å bli integrert i samfunnet. Noe annet hadde vel også vært kritikk verdig ikke sant? Siden alle klager over at de nye landsmenn/damer ikke gidder å lære seg norsk, eller at de går rundt i burka, sari eller hva det nå måtte være:P Et eller annet må man jo være fornøyd med eller hva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...