Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg for min del har hatt en fantastisk fin 17 mai! Og det håper jeg dere har også! Da ser det ut til at det blir Oslo bunad på meg neste år, jippiiii!! :danse: Hipp hipp hurra! :flagg:

Lykke til med bunadsanskaffelse, jeg så flere med Oslobunaden i dag, kjempefin er den :)

Ser ingenting galt i det. Egentlig synes jeg det er ganske så flott. Beviser jo bare at de vil integrere seg, istedet for å må skille seg ut og være en egen type Nordmann. Og innvandrere som vil integrere seg ser jeg på som 100 % positivt. :jepp:

Men jeg synes at de burde skaffe seg en bunad som er fra det stedet de kommer fra. (I Norge, selvsagt.) Bor de i Oslo, kan de få en derifra. Bor de i Tromsø, kan de få en derifra. Bor de i Trondheim, kan de få en derifra. Dette gjelder forøvrig alle, ikke bare utenlandske.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker

Som 85% mener bør være helnorsk. Slik jeg forstår helnorsk betyr dette kun for nordmenn (altså ikke innvandrere). Noen sier at for å være nordmann må du ha bodd i Norge i 10 generasjoner, og da faller jo alle innvandrerne som har bodd i Norge i 30+ år bort. :-p

Annonse

Som 85% mener bør være helnorsk. Slik jeg forstår helnorsk betyr dette kun for nordmenn (altså ikke innvandrere). Noen sier at for å være nordmann må du ha bodd i Norge i 10 generasjoner, og da faller jo alle innvandrerne som har bodd i Norge i 30+ år bort. :-p

Tror de mente at bunaden skulle være helnorsk, ikke de som brukte den. Når det er sagt er jeg helt og holdent imot at det skal lages en egen "blandingsbunad".

Endret av MissStiles
  • Liker 1
Gjest AnonymBruker

De kan få feire, men de trenger jo ikke å ikle seg vår nasjonaldrakt. Det er ikke nødvendigvis slik man blir integrert...snarere tvert om egentlig.

Forøvrig har jo mange sine egne festdrakter og nasjonale drakter- hvorfor ikke gå med dem på 17 mai? Eller skammer de seg over å være fra et annet land? Det kan nemlig virke sånn...

Endret av MissStiles
Gjest AnonymBruker

Nordmenn i USA (her regner man med dem som er "etniske", ikke dem som tror de blir etnisiteten nordmann bare ved å vokse opp i landet Norge) feirer 17 mai. I Brooklyn går det 17 mai-tog. De er amerikanere men den dagen er de norske.

Endret av MissStiles

Synes innvandrere i bunad er en veldig bra tegn på integrering. Faktisk synes jeg det står respekt av de innvandrerene som går i bunad, og driter i alle de taperene som synes det er feil.

Jeg synes det er dobbeltmoral å klage på at innvandrere ikke integrerer seg, men samtidig skjelle dem ut når de faktisk prøver.

Synes også det er tøft når de går i sin egen folkedrakt på 17. mai. Morsomt å se alle de forskjellige stilene.

Gjest AnonymBruker

Jeg synes det er dobbeltmoral å klage på at innvandrere ikke integrerer seg, men samtidig skjelle dem ut når de faktisk prøver.

Synes også det er tøft når de går i sin egen folkedrakt på 17. mai. Morsomt å se alle de forskjellige stilene.

1. Det finnes forskjellige måter å integrere seg på.

2. Forskjellige folkedrakter synes jeg er finest. Det er noen asiatiske drakter og sånt som er skikkelig fargesprakende. Heller det.

Endret av MissStiles

Nordmenn i USA (her regner man med dem som er "etniske", ikke dem som tror de blir etnisiteten nordmann bare ved å vokse opp i landet Norge) feirer 17 mai. I Brooklyn går det 17 mai-tog. De er amerikanere men den dagen er de norske.

Unnskyld at jeg spør, men hva har det med saken å gjøre? Det er jo helt omvendt av det vi snakker om her. Det blir det samme som om innvandrerne skulle feire sin egen (etnisitets) nasjonaldag her i Norge, men det blir jo en helt annen sak?

Men uansett, det du snakker om er jo i Amerika. Jeg skal ikke blande meg så mye borti det de gjør der. Jeg bor i Norge og er mye mer interessert i hva som skjer her. ;)

Og til hvem det nå var som foreslo at innvandrere heller burde gå i sine egne tradisjonelle folkedrakter på 17. Mai - er du helt gal? Er du da en av de som synes de burde gå med sine egne flagg på nasjonaldagen til Norge også da, eller? Andre folkedrakter kan du bruke på den spesifikke nasjonaldagen. Hvis man skal bruke en folkedrakt på 17. mai, får man værsegod bruke den norske folkedrakten. Det er det norske som skal feires, og få all oppmerksomheten den dagen, ikke det Indiske eller Kinesiske.

• Liker 1

Annonse

Gjest Lille Sambo

Unnskyld at jeg spør, men hva har det med saken å gjøre? Det er jo helt omvendt av det vi snakker om her.

Det er sikkert tatt som et eksempel. Er det snakk om andre ting som man i Norge gjør , skal man jo på død og liv sammenligne med USA.

Og til hvem det nå var som foreslo at innvandrere heller burde gå i sine egne tradisjonelle folkedrakter på 17. Mai - er du helt gal? Er du da en av de som synes de burde gå med sine egne flagg på nasjonaldagen til Norge også da, eller? Andre folkedrakter kan du bruke på den spesifikke nasjonaldagen. Hvis man skal bruke en folkedrakt på 17. mai, får man værsegod bruke den norske folkedrakten. Det er det norske som skal feires, og få all oppmerksomheten den dagen, ikke det Indiske eller Kinesiske.

Flagg og drakter er da to forskjellige ting? Hvis man feirer en dag i et land langt borti gokk så kan man vel gå i det man har av festklær men likevel vaie med det landets flagg, eller skal man da gå til innkjøp av landets nasjonaldrakt og føle seg som en kylling i en jævla haukegård? Hvis man på død og liv skal ha en nasjonaldrakt eller no så kan man vel kjøpe Oslodrakten...eller er den ikke bra nok?

Endret av MissStiles

Så hva mener du med hovedinnlegget ts? At folk som ikke ser norske ut burde bære bunad? For du vet jo ikke hva slags statsborgerskap og tilknytning til Norge en person har, bare ved å se på utseende. :)

Endret av MissStiles
Gjest Airi Chikako

Eller dem som har en bunad UNDER en burqa eller niqab- hva faen er vitsen med det lissom?

Dem som har bunad under en burka?? Kilder takk...

Så hva mener du med hovedinnlegget ts? At folk som ikke ser norske ut burde bære bunad? For du vet jo ikke hva slags statsborgerskap og tilknytning til Norge en person har, bare ved å se på utseende. :)

Det er dette jeg også tenker. Man kan ikke se på et menneske om det er en nordmann eller ikke, så diskusjonen blir veldig merkelig. Jeg har opplevd å bli sett rart på i bunaden min, og jeg innbiller meg at det er fordi jeg ikke ser "norsk" ut. Jeg er norsk. Jeg er født her, har norsk pass, snakker norsk og kler meg norsk, bunad inkludert. Finn dere noen viktigere ting å bli provosert over enn at folk som ikke ser norske ut bruker bunad.

Endret av MissStiles
Annonse
Gjest Lizzette

For å være ærlig tror jeg ikke det er så mange innvandrere uten tilknytning til Norge eller hjemstedet sitt, som ønsker å bla opp nesten 30.000 for en bunad! Men om de vil gjøre det, sier jo det noe om tilhørigheten de føler til stedet de bor på, og det er vel bare positivt?

Synes det blir for dumt å si at 1.generasjons innvandrere ikke kan bære bunad, men at det er greit for barna deres. Jeg ser poenget, men handler ikke bunadstradisjonen først og fremst om tilhørighet? Ironisk at samme person som mener at noen kan kjøpe en bunad fra bestemoren sitt hjemsted uten problemer, mens at en person som har bodd der i 7-8 år ikke kan gjøre det. Jeg lurer på hvem som kjenner hjemstedet best.

Ser selv asiatisk ut, og går i bunad på 17.mai. Det hender at jeg får noen blikk, men de blikkene forsvinner som regel når mine lyse foreldre dukker opp ved siden av meg. Kunne ikke brydd meg mindre om hva folk tenker, men jeg må innrømme at jeg synes litt synd på folk som dømmer andre slik.

Endret av Lizzette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...