Tusenfryd Skrevet 18. september 2003 #1 Skrevet 18. september 2003 Jeg har ikke hatt egen vaskemaskin på mange år, for der jeg har bodd, har det vært fellesvaskeri. Jeg synes det fungerer fint. Men det er klart at det er klønete å ikke kunne sette på en maskin når man vil. Sånn som alle andre tar som en selvfølge. Man kan vaske hele dagen. Fra morgenen til kvelden - varierer hvor sent. Og det varierer hvor mange timer om gangen man får vaske. Det fungerer slik at jeg skriver meg på en liste - eller setter en klump inn i en tavle el. for å markere når jeg skal vaske klær. Så må jeg huske å ta dette vekk hvis jeg blir forhindret, slik at andre kan komme til. Vi er to voksne mennesker og per uke går det 1 maskin med håndklær 1 maskin med sengetøy 1 maskin med matter 1 med hvitt tøy 1 med mørkt tøy 1 med rødt tøy og så muligens en med grått/blått tøy evt en med en annen farge Det er omtrent 8 maskiner i uken. Når jeg da har skrevet meg på en liste og ikke får vakset disse 8 maskinene... hva skjer da? Jo, jeg må skrive meg på listen på et annet tidspunkt. Når da? Nei, altså det kan være to uker frem i tid det... listen kan være full eller jeg har andre ting å gjøre slik at jeg ike kan benytte meg av de ledige timene som er... og hva da? Jo, da vokser skittentøyet oss ut av huset - og jeg ender kanskje med 15-16 maskiner... + noe til overs som jeg må ta neste gang der igjen. Dessuten blir det toppløs trening på F&S i et par uker.... for håndvasket treningstøy er Sånn funker et fellesvaskeri! Og det er situasjonen dersom jeg blir rykket ut av rutinen slik at jeg holder tøyet rent og pent og skittentøyet unna. (av ulike årsaker kan ikke min mann bidra for tiden - men vi pleier å være to altså - tilfelle noen lurte.) SÅ - til noen av mine venner og bekjente: Jeg er ingen kjerring når jeg sier at det er noe jeg ikke kan fordi jeg skal vaske klær! Dette var et hjertesukk som jeg har ruget lenge på...
Væren Skrevet 18. september 2003 #2 Skrevet 18. september 2003 :o ...Tror jeg skal slutte å klage! Her i familien er vi som du sikkert vet 2 voksne og 3 barn! Vi har 4 skittentøykurver som er fulle nesten til enhver tid, og enda hender det at det flyter over på vaskeromsgolvet også!!! Og på badet!!! Så enda vaskemaskinen står der og smiler til meg hver eneste dag, kan det gå en dag og to mellom hver gang jeg setter den på. Til gjengjeld kan den da gå 3-5 ganger på en dag når helgen kommer! Jeg skal ALDRI - A L D R I - ta det for gitt at det "bare" er å sette på en maskin! Den ordningen du har, tror jeg kunne tatt knekken på humøret mitt! Har du ikke mulighet for å ha egen vaskemaskin på bad eller kjøkken? Nyvasket klem fra
Lillebi Skrevet 18. september 2003 #3 Skrevet 18. september 2003 Jeg vet hvordan det er. Derfor vil jeg ALDRI mer på et sted hvor jeg ikke kan ha vaskemaskin i leiligheten!
ivanka Skrevet 18. september 2003 #4 Skrevet 18. september 2003 argh. jeg vet. bodde i gård med fellesvaskeri i 2 mnd. det var mer enn nok.
Azi Skrevet 18. september 2003 #5 Skrevet 18. september 2003 Uffa høres ikke noe ut for oss... For her virker det som at vi bor i vaskeri... :-? ihvertfall etter lille gull har kommet til oss...... Tøff er dere som klarer det
Gjest Lea Skrevet 18. september 2003 #6 Skrevet 18. september 2003 Jeg savner fellesvaskeriet, jeg. Vi hadde 2 stooore maskiner, en stor tørketrommel og masse tørkeskap tilgjengelig der jeg bodde før. Og et sånt hengelås-system. På 4 timer fikk jeg vasket alt vi hadde (8 maskiner) og når jeg hadde satt meg opp på tavla så MÅTTE jeg jo bare sette i gang også. Og alt ble brettet nede i vaskeriet på stooore bord. Så var det bare å legge tøyet inn i skapet. Problemet var at folk ikke fulgte reglene. Flere ganger ble tøyet mitt tatt ut av maskinen og slengt på gulvet. Så hadde personene satt på sin egen vask, midt i min vasketid. :evil: Andre ganger var det folk som ikke gadd å ta ut sitt eget tøy fra dagen før og som hadde fyllt opp både vaskemaskiner, trommel og tørkeskap. Da måtte den som skulle vaske på morgenen først fjerne alt dette tøyet. En familie hadde faktisk alt skittentøyet liggende i vaskeriet hele tiden :o . Fylte opp 3 utslagsvasker og 3 handlekurver hele tiden. Så hadde vi den gamle mannen som stadig var nede i vaskeriet og lærte oss hvodan ting fungerte. Aner ikke hvor mange ganger han forklarte meg dette med loen i tørketrommelen. Den måtte fjernes, ellers ble det brann. Gang på gang fortalte jeg høflig at jeg hadde brukt tørketrommel siden jeg var liten og at jeg visste om dette. Dessuten hadde vi gamle damer med 4 hengelåser. En for hver uke. Mens andre måtte vente 3 uker før det var ledig tid utenom arbeidstiden. Men stort sett var fellesvaskeriet supert. Nå tar alt mye lengre tid og hoper seg opp.
Tusenfryd Skrevet 18. september 2003 Forfatter #7 Skrevet 18. september 2003 Jeg synes det funker greit jeg - og som Lea sier - alt blir tatt på en gang. Problemet mitt er den manglende forståelsen for at det ikke bare er å sette på en maskin i morgen eller når man kommer hjem i stedenfor. Og jeg savner vaskemaskin. Jeg har faktsik grint til meg ekstra treningstøt på FS fordi jeg har i perioder hatt så mye timer at jeg rett og slett ikke får vasket... Joda, vi kunne sikkert hatt egen maskin, men velger å ikke prioritere det. Og tørkemulighetene er jo helt andre enn man har i egen leilighet. Vi har en diiiiger tørketrommel og diiiigre tørkeskap hvor ting tørker på et par timer - så det er ganske greit egentlig. Og vi har ikke problemer som Lea nevner. Det eneste dumme i forhold til der jeg bodde før, var at ingen kan ta tiden din selv om du ikke bruker den - dvs du kan ikke gå å se om de som står på listen virkelig vasker. Der jeg bodde før kunne du ta tiden etter en halvtime. Det savner jeg.
Væren Skrevet 18. september 2003 #8 Skrevet 18. september 2003 Ja, det hørtes jo gøy ut, Lea... Sjarmerende, kanskje, men desidert ikke noe for meg!
Gjest Zalomine Skrevet 18. september 2003 #9 Skrevet 18. september 2003 Jeg har bare en erfaring med fellesvaskeri, og det var på tudenthjem. Fire vaskemaskiner, tre tørketromler, (ca 100 studenter skulle dele på dette) ikke noe tørkerom/skap (ikke lov til å heng opp klesvask på kjøkkenet eller i korridoren, altså, alt som ikke går i trommel må tørke inne på din 12 kvadrat store hybel....) Løsningen her var "førstemann til mølla", så altså, lørdag før klokka ni er et fint tidspunkt. eller søndag samme tid. Dessverre var det noen som ikke likte det at man måtte betale pr vask/tørk da, så de stoppa en tørketrommel i bruk, tok ut klærne, puttet inn sine egne, og tørket for andre sine penger... Passe frekt. Noen tømte selvsagt ikke maskina, andre tømte til de grader at de lot andres klær bli fulle av såpepuler, så de måtte vaskes på nytt. Det er ikke en erfaring jeg vil ha igjen, men.. for meg som ikke har noe problem med å stå opp klokka 8 på en lørdag og begynne klesvasken, så kunne jeg gjerne vaske tre maskiner om gangen da, så jeg fikk greit unna klesvasken Gitt at jeg altså gjorde det på den tiden av døgnet.
Labella Skrevet 18. september 2003 #10 Skrevet 18. september 2003 Har også fellesvaskeri i studentby. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder her også, så det gjelder å vaske på tider som ikke passer for noen Betaler pr. vask og pr. tørk, så det er ikke så mye som blir tørket i tørketrommel, nei - blir fort dyrt. Og plagg som må vaskes separat... vel, de får bli med til mamma i ferier :blunke: - de blir med andre ord ikke brukt mye. Jeg synes det er noe ordentlig herk med denne løsningen. Når jeg vasker kan jeg ikke gjøre noe annet, og må være på pletten med en gang maskinen er ferdig for å hindre at noen tar klærne ut og legger dem oppi vaskepulversøl... Til neste år flytter vi inn i egen leilighet. Vaskemaskin har høy prioritet da!
Gjest Zalomine Skrevet 18. september 2003 #11 Skrevet 18. september 2003 Du har samme erfaring som meg med andre ord (bare at jeg brukte litt trommel på noe da, fordi det var så vanskelig å tørke alt mulig på den lille hybelen) Dt var en DEILIG FANTASTÌSK opplevelse å få egen vaskemaskin da vi flytta, det var kjøpt første dagen ja, deilig.
Labella Skrevet 18. september 2003 #12 Skrevet 18. september 2003 Dt var en DEILIG FANTASTÌSK opplevelse å få egen vaskemaskin da vi flytta' date=' det var kjøpt første dagen ja, deilig.[/quote'] Bare tanken gjør meg varm om hjertet - jeg kommer til å elske den vaskemaskinen!
Midnattsol Skrevet 18. september 2003 #13 Skrevet 18. september 2003 Har fellesvaskeri vi også. Fungerer helt flott. Det er to maskiner. Den ene må bookes, den andre ikke. Den som har booka har førsteretten på tørketrommelen. Ellers er det et stort tørkerom med vifte. Tror at mange her har egne vaskemaskiner i leilighetene, for det har aldri vært store problemer med å få vaska når jeg vil, og jeg må ikke booke lenge i forveien. Også er det gratis, så da sparer vi penger på det.
Fakse Skrevet 18. september 2003 #14 Skrevet 18. september 2003 Oi, ja jeg husker godt hvordan det var med fellesvaskeri på studenthjem. Men etter at jeg bodde der flytta jeg inn på hybel hos kjæresten, og der var det ikke vaskemuligheter i det hele tatt, bortsett fra håndvask. Der var det pent å ta med klærne hjem til mor ja. Nå deler jeg vaskemaskin med to leieboere. Det går helt fint, men tørkemulighetene er litt problematisk av og til. Men ikke værre enn at man får til det også med litt planlegging
Gjest Starya Skrevet 18. september 2003 #15 Skrevet 18. september 2003 Har fellesvaskeri. Vi har da lister, hadde bare folk lært seg hvordan de fungerer.. For ikke å snakke om at vaskepulveret ikke skal i rommet for tøymykner, eller på gulvet. Her er til stadighet overfyllt av uavhentet tøy, noe legges vått på benker og ligger i evigheter før det hentes. Osv osv (fyll på med det meste nevnt ovenfor). Men, i rolige perioder, når folk er bortreist, o.l. så er det jo greit nok.
VesleBråka Skrevet 19. september 2003 #16 Skrevet 19. september 2003 Hva gjør dere hvis noen tar ut deres vask av tørketrommel og putter inn sin egen, eller tar ut og slenger deres vask på gulvet, og putter inn sin vask i din vasketid? Tar dere klærne deres i pant, så de må spørre pent om å få dem tilbake? Har også delt vaskemaskin med flere, stort sett gått greit. Er litt lei av å vaske såpeboksen da noen ikke klarer å få inn i hodet at såpepulver ikke skal i tøymyknerboksen + holdt på å tilte en gang da noen hadde tatt ut bunadsskjorta mi og slengt den fra seg våt oppå maskina oppå en brosjyre med blekk og farger osv.
Gjest Starya Skrevet 19. september 2003 #17 Skrevet 19. september 2003 Hva gjør dere hvis noen tar ut deres vask av tørketrommel og putter inn sin egen' date=' eller tar ut og slenger deres vask på gulvet, og putter inn sin vask i din vasketid? Tar dere klærne deres i pant, så de må spørre pent om å få dem tilbake?[/quote'] Leter frem hagla. :evil: Seriøst: på våre maskiner kan ikke et vaskeprogram avbrytes etter at maskinen er startet, så akkurat det slipper vi. Tar noen ut tøyet når det er ferdig er det greit, til dags dato har det ikke havnet på gulvet. *bank i bordet* Jeg pleier å tørke av toppen av maskinen for å sikre meg at tøyet ikke blir like fort skittent, dersom andre tar det ut. Har heller ikke opplevd at noen har tatt mitt tøy vått ut av tørketrommelen for å tørke eget på egen regning, men tror andre har opplevd det.
Midnattsol Skrevet 19. september 2003 #18 Skrevet 19. september 2003 Hva gjør dere hvis noen tar ut deres vask av tørketrommel og putter inn sin egen, eller tar ut og slenger deres vask på gulvet, og putter inn sin vask i din vasketid? Tar dere klærne deres i pant, så de må spørre pent om å få dem tilbake? Da blir det bank! Det har jeg aldri opplevd, men jeg har sett en gang det lå en lapp der om at folk måtte sjekke bookingtavla før de vaska klær fordi noen hadde bare tatt maskinen i bruk når de ikke skulle. Men det går ikke an å avbryte vasken når den først er i gang. Det går kun an på trommelen. Hvis noen skal ha maskinen etter meg og jeg ikke har tatt det ut, så legges klærne på en benk. I en perm vi fikk da vi kjøpte leilighet står det klare regler for hvordan vaskeriet fungerer og hva man skal gjøre hvis det og det skjer. Synes det fungerer helt flott og de fleste følger tydeligvis de reglene. Har også delt vaskemaskin med flere, stort sett gått greit. Er litt lei av å vaske såpeboksen da noen ikke klarer å få inn i hodet at såpepulver ikke skal i tøymyknerboksen + holdt på å tilte en gang da noen hadde tatt ut bunadsskjorta mi og slengt den fra seg våt oppå maskina oppå en brosjyre med blekk og farger osv. Og bare sånn btw - vasker du bunadskjorta i maskinen?? Den håndvasker jeg, eller så går den til rens. Men det var avsporing, sorry.
Gjest Starya Skrevet 19. september 2003 #19 Skrevet 19. september 2003 Jeg opplevde en gang å få lap med sur beskjed om å følge lista. La en lapp til svar, om at vedkommede kanskje burde sjekke kalenderen sin. (H*an hadde skrevet seg på neste uke) Shit happens.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå