Gå til innhold

Far fikk sjokk da 6-åringen viste frem russekortet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Russekort lages fordi det er en del av russetiden, man lager russekortet med humor og det er hele greia. Så klart, mange barn samler og løper konstant rundt og roper etter russ, og ja de får. Men russekort lages ikke TIL eller FOR barn.

Jeg synes i grunnen ikke det er noe argument for at det er greit å lage den type vitser. Det er like usmakelig at vi voksne vitser og ler av slikt som dette. Jeg lurer på om noen av de som forsvarer dette noen gang har møtt et barn som er blitt misbrukt? Å høre et barn fortelle sin historie er noe man aldri glemmer. Derfor blir jeg også så utrolig forbannet over sånt som dette.

Fortsetter under...

Gjest Anonym

Og? hvorfor deler russen ut korta sine til barn med sånne vitser? Kanskje du har svar på det også.

Fordi barn ikke gir seg før de har fått russekort. Da jeg var russ, og jeg var tom for russekort, begynte barna å slå og sparke og angripe meg fordi eg ikkje ville gi de et kort jeg ikke hadde. Barn burde ikke få russekort, fordi det er tydelig at de blir helt "gal" av det.

Himmel ,her var det mye folk med kosteskaftet godt plassert fra anus til drøvelen.

russen lager russekort for seg selv og andre russ primært .

Ja de vet at unger vil ha russekort . Men det er da foreldrenes ansvar , dersom de ikke vil at ungene skal ha russekort så får de gi ungene beskjed om ikke å nærme seg russen , ikke løpe bort å spørre om russekort .

Jeg har en 9 åring , han samler på russekort , men jeg synes ikke det gjør noe . Han vet dog at man oppfører seg høflig i forhold til russen og, som alle andre mennesker . Man spør ordentlig og sier takk om man får !

Når det gjelder denne vitsen så tviler jeg på at intensjonen var å drite ut ofrene eller signalisere at man selv hadde ambisjoner om å bli en ny lommemann.

Vitser er ikke ulovlig , det er ingen som har noe med hvordan humor andre bruker privat .

Og et russekort blir vanligvis ikke offentliggjort i media . Man må faktisk henvende seg til den som eier det for å få et .

Himmel ,her var det mye folk med kosteskaftet godt plassert fra anus til drøvelen.

Ja de vet at unger vil ha russekort . Men det er da foreldrenes ansvar , dersom de ikke vil at ungene skal ha russekort så får de gi ungene beskjed om ikke å nærme seg russen , ikke løpe bort å spørre om russekort .

Jeg har en 9 åring , han samler på russekort , men jeg synes ikke det gjør noe . Han vet dog at man oppfører seg høflig i forhold til russen og, som alle andre mennesker . Man spør ordentlig og sier takk om man får !

Når det gjelder denne vitsen så tviler jeg på at intensjonen var å drite ut ofrene eller signalisere at man selv hadde ambisjoner om å bli en ny lommemann.

Vitser er ikke ulovlig , det er ingen som har noe med hvordan humor andre bruker privat .

Og et russekort blir vanligvis ikke offentliggjort i media . Man må faktisk henvende seg til den som eier det for å få et .

Godt sagt :klappe:

Det er faktisk ikke slik at barn har krav på å få russekort. Om man som foreldre lar sitt barn samle på disse må man da regne med at det som står der kan være grovt. Man kan ikke forsøke å diktere hva russen skal skrive på kortene, da bør man heller fortelle barnet at det ikke får lov til å samle på dem.

Jeg kunne ikke vært mer enig!

Jeg syntes dette kortet var morsomt. På kanten, ja, men fortsatt morsomt. Lommemannen er dessuten blitt harselert med i mange ulike medier lenge før denne russen i det hele tatt hadde skriblet ned en skisse til dette kortet. Noen som sa agurk?

Annonse

Gjest Sandbekken

Det finnes nedsettende vitser om horer, dverger, mørkhudete, blonde, hippier, narkomane.. you name it! Skal alle gå rundt å være sure fordi folk lager vister som kan virke krenkende? Man bestemmer litt selv om man skal ta seg nær eller ikke av slikt.

Lommemann-vitsen var uskyldig i forhold til andre vitser som finnes der ute.

Selv liker jeg at man kan få drite ut lommemannen litt! Det er jo, som nevnt før i tråden, ikke barna som blir gjort narr av.

Gjest Gjest

Det er barn i alle aldre som samler på russekort. Veldig mange vet hva Lommemannen har gjort. Foreldre er flinke til å informere barna sine om ikke å bli med fremmede, ofte blir Lommemannen brukt som et eksempel, for å forklare barna hvordan de skal forholde seg dersom fremmede prøver å lokke dem med.

Det er heller ikke greit at voksne synes sånt er greit. Vi burde vite bedre.

Endret av Helen

Den balansegangen der er vanskelig, veldig vanskelig.

Saken er fortsatt fersk og berører mange.

Galgenhumor er festlig i mange tilfeller det, av og til går de over streken for noen, mens andre bare synes at det er morsomt.

Slik vel det vel alltid være.

altså den var kanskje ikke helt pen nei, siden det dreier seg om en av de mest kjente overgrepssakene i Norge, og den var kanskje litt over kanten. MEN, over halvparten av russekortene spiller på sex i en eller annen form da...

Gjest Gjest

altså den var kanskje ikke helt pen nei, siden det dreier seg om en av de mest kjente overgrepssakene i Norge, og den var kanskje litt over kanten. MEN, over halvparten av russekortene spiller på sex i en eller annen form da...

Poenget er at sex og barn ikke hører sammen.

Overgrep mot barn er ikke på noen måte morsomt, hverken for barn eller voksne.

Off-topic: Takk for svar, Helen. :)

Annonse

Gjest Gjest

Da burde jo ikke barn få lov til å spørre om russekort, 2/3 russekort vitser jo om sex på en eller annen måte.

Nå handler tråden om at det blir vitset om Lommemannen, som er en pedofil overgriper, og det var ut fra det jeg skrev innlegget.

At det står mye på russekort som ikke er egnet for barn, det kan jeg godt være enig i, men det blir egentlig en annen debatt. Det jeg reagerer mest på, er at det blir gjort en vits ut av en konkret person som har gjort så mye skade på barn og deres pårørende.

Annonse

Nå handler tråden om at det blir vitset om Lommemannen, som er en pedofil overgriper, og det var ut fra det jeg skrev innlegget.

At det står mye på russekort som ikke er egnet for barn, det kan jeg godt være enig i, men det blir egentlig en annen debatt. Det jeg reagerer mest på, er at det blir gjort en vits ut av en konkret person som har gjort så mye skade på barn og deres pårørende.

Jeg er helt enig med deg!! :Nikke: Jeg syntes det er helt idiotisk å finne på noe sånt noe. jeg syntes det er respektløst. og like respektløst er det å støtte saken. Jeg ville sagt at det lommemannen har gjort mot de barna, er en katastrofe. og at noen ler av det, er motbydelig.

Jeg synes kortet var morsomt. De fleste russ har medruss i tankene r de lager russekort, ikke barna som faktisk skal få dem.

Jeg synes ikke det er et godt argument. De burde tenke på barna som kommer til å få tak i det. Man kan ikke være hensynsløs bare fordi man valgte å tenke på kun sine egne venner da de lagde det. Hvis alle skulle brukt slike argumenter i hverdagen hadde vi jammen hatt et fint samfunn.

Når det er sagt, så synes jeg i grunnen det var litt morsomt jeg og, men jeg tror kanskje det kortet ville egnet seg litt bedre om noen år når saken ikke er så fersk.

Edit: Skrivefeil

Endret av Gjesten
Gjest AnonymBruker

Jeg synes ikke det er et godt argument. De burde tenke på barna som kommer til å få tak i det. Man kan ikke være hensynsløs bare fordi man valgte å tenke på kun sine egne venner da de lagde det. Hvis alle skulle brukt slike argumenter i hverdagen hadde vi jammen hatt et fint samfunn.

Når det er sagt, så synes jeg i grunnen det var litt morsomt jeg og, men jeg tror kanskje det kortet ville egnet seg litt bedre om noen år når saken ikke er så fersk.

Edit: Skrivefeil

russekort er ikke laget for barn. at barn maser om kort er virkelig ikke russen sitt problem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...