Gjest Mahareth Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Skal ned i vekt, og legger om kostholdet. Har byttet ut ris og pasta med fullkornsvarianter, tilnærmet fjernet poteter og spiser mer knekkebrød enn brød. Synes det går veldig sakte, og er mye sulten. I løpet av en dag spiser jeg gjerne dette: 2-3 skiver eller knekkebrød til frokost. Gjerne skinke og salat og agurk som pålegg. Noen ganger lager jeg havregrøt i stedet. Til lunsj (på jobb) spiser jeg 2-3 knekkebrød med smøreost på. Hvis jeg er hjemme blir det enten det eller en liten omelett med ei skive til. Middag blir som oftest en porsjon pasta eller ris, ca 150 gr kjøtt og en del grønnsaker. Prøver å unngå sauser. Bruker ikke ketsjup, dressing eller noe sånt på. Spiser gjerne et knekkebrød mellom frokost og lunsj (på jobb) eller en neve mandler/en frukt (hjemme). Til kvelden spiser jeg ei skive eller to et par timer før jeg legger meg. Saken er den at jeg er mye sulten. Kjenner at det går aldri mer enn 3 timer før jeg er sulten igjen etter at jeg har spist, ikke engang etter middagen. Kan det rett og slett være at det er for mye karbohydrater fortsatt? Når jeg spiser brød er det kun hjemmebakt grovbrød. Edit: Spiser altså en del frukt og grønt, selv om jeg ikke fikk sagt det her i sted. Blir gjerne bananer, epler og en del grønnsaker til middagen. Drikker ikke brus, og kun ett glass juice per dag. Resten er vann og kaffe. Endret 6. mai 2010 av Mahareth
Gjest Coarvi Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Jeg hadde vært nær ved å sulte i hjel hvis jeg skulle levd på 3-4 knekkebrød mellom frokost og middag... Så jeg forstår deg godt! Syns det blir litt mye brødmat ja, om det er så negativt for kostholdet sin del vet jeg ikke, men det blir jo litt ensformig, eller? Hva med å f.eks ha grøt (havregrøt, eller omså bare havregryn med melk/biola el.l.) eller omelett til frokost en gang i blant, eller smoothie, og salat/omelett/eggerøre til lunsj. Eventuelt kan du prøve å spise litt mindre brød, men mer pålegg, som makrell, reker, karbonader, fiskekaker. Har du middagsrester passer det også ypperlig som lunsj. Til kvelds kan du også prøve å variere litt, selv har jeg blitt glad i skyr naturell med frosne bær i, eventuelt med litt honning som søtning. Nam! Du kan også ha det som mellommåltid. Spiser du mye frukt og grønt i løpet av dagen, eller blir det bare til middag? Ha gulrøtter, kålrabi, frukt osv liggende i veska til småsulten kommer. Selv spiste jeg veldig mye brødmat før, og prøver å endre på det nå. For min del går det mest i salat til lunsj, da gjerne med linser, kikerter eller bønner i. Så har jeg gjerne en skive eller to til. Hvis dagen er lang har jeg med to ekstra brødskiver. Det er litt tiltak å endre på vanene, for det er dessverre lite som er så enkelt å tilberede som brød med enkelt pålegg. Men alt blir raskt en vane! Selv lager jeg til salat til dagen etter (eller som i dag, eggerøre med stekte grønnsaker) samtidig som jeg lager middag, så det blir en smule mindre tiltak.
Gjest Mahareth Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Takk God ide å lage lunsjsalat dagen i forveien! Det skal jeg absolutt prøve på. Spiser nok hovedsaklig grønnsakene til middag, men spiser frukt utenom. Av grønnsaker blir det blomkål, brokkoli, gulrøtter, løk (i alle varianter), sukkererter og squash oftest. Unngår å lage så mye middag at det kan bli rester ut av det, for det ender som regel med at vi spiser for mye til middagen da. Vi jobber her med å lage normale porsjonsstørrelser til middagen
Mia- Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Hei, Skjønner godt at du går mye sulten! Det er ikke mye mat i knekkebrød med smøreost... Om du vil kutte på karbohydratene må du fokusere mer på pålegget enn på knekkebrødet. Tenk at pålegget er selve maten! Og se litt på hvilket knekkebrød du spiser, det er stor forskjell på karbohydratinnholdet. Som pålegg kan du lage f.eks. tunfiskmajones med vårløk (bare bland en boks tunfisk i vann med ønsket mengde majones, ha i hakket vårløk og pepper), egg eller eggesalat med skinke, rent kjøttpålegg (ofte 4-5 skiver) sammen med salat/agurk/tomat. Til lunsj er ofte salat med mye gode grønnsaker og rene proteinkilder som kylling, tunfisk, reker, egg, laks osv kjempegodt! Jeg bruker å kutte opp salat og ha det i en boks i kjøleskapet, da er det mye mer tilgjengelig om du skal lage deg en salat. I tillegg kan du f.eks. steke en ekstra kylling/laksefilet til middag og ha til lunsj dagen etter. Om du har micro på jobb kan du lage deg havregrynsgrøt, bland i litt cottage cheese så du får i deg mer proteiner. Omelett kan også lages kvelden før, du kan spise halve til frokost og halve til lunsj. Smoothie er også en genial frokost/kvelds, bland frukt og bær med yoghurt/cottage cheese/rått egg og en god olje. Mettende, kjempesunt og genial måte å få i seg antioksidanter på. Du kan også ha havregryn i smoothien. Kort oppsummert; Peis på med proteiner og sunt fett! Lykke til!
Mia- Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Og en ting til; om du vil spise mindre til middag, unngå å sett kaserollene på bordet når du skal spise. Lag posjoner til hver enkelt rett fra grytene på komfyren! Spis saktere, du kjenner ikke metthetsfølelsen før etter 20 minutter.
Gjest Mahareth Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Skal bli flinkere til å lage pålegg! Er litt kresen på ferdig pålegg fra butikken, men eggesalat og tunfisk-ting er jo godt Gjør sånn med middagen som du foreslår, Mia- Det hjelper veldig godt, og jeg har begynt å venne meg til det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Ingen vits å kutte ut poteter når du spiser ris og pasta, de lavkarbofilosofiene som tillater mest karbo gjør motsatt.
estrella Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Jeg ville prøvd en litt striktere lavkarbovariant når du først skal minke på kh. Da inneholder kosten mye mer fett og minimalt med karbohydrater, du går ned i vekt, får mer energi og er aldri sulten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå