Strenge Frk.Gerd Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Saken er denne: Jeg har 2 leiligheter og 2 hytter. Jeg har vurdert å selge den ene leiligheten og leie ut den andre, og så investere pengene fra leilighet nr 1 i noe annet.. det er da snakk om langsiktig sparingsplan. Summen av penger til bli ca 2 millioner. Hva vil lønne seg i lengden å plassere disse? Jeg har allerede sett på høyrentekontoer.. og dette er veldig aktuelt. Bare lurer på om noen har noen andre nyttige tips rundt dette?
feuerstein Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du er helt sikker på at du ikke brått vil trenge pengene vil aksjefond kunne gi langt bedre avkastning enn høyrentekonto. Selv etter at vi har vært gjennom en finanskrise står Skagen Kon-Tiki med i snitt 20.49 % årlig avkastning de siste 5 år. Selv de så godt som risikofrie obligasjonsfondene slår høyrentekonto.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du er helt sikker på at du ikke brått vil trenge pengene vil aksjefond kunne gi langt bedre avkastning enn høyrentekonto. Selv etter at vi har vært gjennom en finanskrise står Skagen Kon-Tiki med i snitt 20.49 % årlig avkastning de siste 5 år. Selv de så godt som risikofrie obligasjonsfondene slår høyrentekonto. Takk for svar. Ja, det eneste jeg da har vært bekymret for vedr aksjefond er jo risikoen i finanskrise tider.. Jeg lurer veldig på hvor mye risiko det egentlig er å investere i aksjefond nå? Jeg har liten peiling på slikt.. Men ja, avkastningen du nevner er absolutt mye høyere enn høyrentekonto (3,5%-4% rente). Slik pr i dag så kan jeg spare pengene i uendelig tid strengt tatt.. Jeg trenger ingen av pengene i overskuelig fremtid (har allerede bolig + en leilighet til) Og ser helst etter en løsning hvor jeg kan plassere pengene trygt over lengre tid.
Gjest strykebrett Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du har "uendelig" med tid tror jeg jeg ville ha fortsatt å ha pengene mine i eiendom. Det kommer noen boligkrakk her og der, men over en lengre tidsperiode stiger bolig alltid i verdi, dersom ikke noe helt utrolig mystisk hender.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du har "uendelig" med tid tror jeg jeg ville ha fortsatt å ha pengene mine i eiendom. Det kommer noen boligkrakk her og der, men over en lengre tidsperiode stiger bolig alltid i verdi, dersom ikke noe helt utrolig mystisk hender. Jo, jeg har tenkt tanken også. Men litt usikker på om det gir den beste avkastningen. Jeg kan selvsagt leie den ut, men da kommer det jobb og utgifter som må taes i betraktning.
aluminium Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Det å sitte på eiendom er ikke spesielt å anbefale, iallfall ikke bare en liten leilighet. Det tar mye tid, og mye arbeid. Klart er man "sikret" at prisene vil gå opp, men man bør ha god tid. Da er det bedre å heller investere pengene et annet sted.
Ella_Grey Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Jeg ville ikke kjøpt meg inn i aksjefond nå iallefall, du bør vente å se hvordan krisen i Hellas utspiller seg og om andre EU-land blir dratt med. Børene falt kraftig i natt, mulig de faller mer - og det er dumt å kjøpe seg inn når de er på vei ned i allefall. For et år siden vil jeg anbefalt deg å kjøpe gull, gullprisen har steget veldig den siste tiden (når markedene er usikre så investeres det i det trygge, og gull er gull - uansett). Men nå er de så pass høye at det spørs om det er noen god investering, iallefall på lang sikt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 I ett innlegg snakker du om det som "gir den beste avkastningen", mens du i andre innlegg vektlegger sikkerhet. Det er sjelden en får begge deler på en gang, men jeg antar utfra det du har skrevet at du vil ha temmelig god sikkerhet, og deretter få best mulig avkastning med den gode sikkerheten. Jeg svarer i alle fall utfra dette: Det en del administrasjon og arbeid knyttet til utleie av eiendom, men sett over tid er eiendom noe av det sikreste en kan investere i. En annen ting en bør tenke på er skattlegging av formue. Det er gunstige skatteregler for eiendom sammenliknet med kontanter. Eiendommer har en likningsverdi som er lavere enn markedsverdi (regelendring er vedtatt, men likningsverdien skal likevel være brøkdeler av markedsverdien). Dermed skatter du for mindre enn du egentlig eier. For utleie er det kun overskuddet du skatter av. Mange utgifter kan derfor trekkes fra leieinntektene før innberetning av skattbart beløp. For kontanter på konto, i fond eller aksjer gjelder jo andre skatteregler. Her telles hver krone når en regner grunnlag for formuesskatt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Liten korrigering av forrige innlegg (12.26). Når det gjelder utleie, skatter du selvsagt av likningsverdien til boligene. I tillegg får du skatt på utleieinntektene, men etter at du har trukket fra utgifter.
Gjest strykebrett Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Kan en utleiemegler være aktuelt for deg? Det vil jo gjøre det mye mer behagelig å leie ut.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 7. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2010 (endret) Jeg ville ikke kjøpt meg inn i aksjefond nå iallefall, du bør vente å se hvordan krisen i Hellas utspiller seg og om andre EU-land blir dratt med. Børene falt kraftig i natt, mulig de faller mer - og det er dumt å kjøpe seg inn når de er på vei ned i allefall. For et år siden vil jeg anbefalt deg å kjøpe gull, gullprisen har steget veldig den siste tiden (når markedene er usikre så investeres det i det trygge, og gull er gull - uansett). Men nå er de så pass høye at det spørs om det er noen god investering, iallefall på lang sikt. Ja.. har fulgt med i hellas saken, og ser at dette kan være litt usikkert nå! Så best å "hold horses" hva aksjer angår akkurat nå! Takk for råd! I ett innlegg snakker du om det som "gir den beste avkastningen", mens du i andre innlegg vektlegger sikkerhet. Det er sjelden en får begge deler på en gang, men jeg antar utfra det du har skrevet at du vil ha temmelig god sikkerhet, og deretter få best mulig avkastning med den gode sikkerheten. Jeg svarer i alle fall utfra dette: Det en del administrasjon og arbeid knyttet til utleie av eiendom, men sett over tid er eiendom noe av det sikreste en kan investere i. En annen ting en bør tenke på er skattlegging av formue. Det er gunstige skatteregler for eiendom sammenliknet med kontanter. Eiendommer har en likningsverdi som er lavere enn markedsverdi (regelendring er vedtatt, men likningsverdien skal likevel være brøkdeler av markedsverdien). Dermed skatter du for mindre enn du egentlig eier. For utleie er det kun overskuddet du skatter av. Mange utgifter kan derfor trekkes fra leieinntektene før innberetning av skattbart beløp. For kontanter på konto, i fond eller aksjer gjelder jo andre skatteregler. Her telles hver krone når en regner grunnlag for formuesskatt. Hei! Takk for veldig opplysende svar! Jeg så nå at det er 0.4% i formueskatt.. jeg er klar over at leieskatt er ca 28%, og det er 28% skatt på eventuell verdistigning av bolig hvis jeg selger senere. Jeg kan leie ut leiligheten for ca 10 000 pr mnd. Det å beholde leiligheten er ikke fullstendig uaktuelt, jeg bare synes det høres mye mas ut. Sånn sett kan jo da en utleiemegler være grei. Nå skal det sies at det er to hytter + en leilighet til.. Jeg kunne ha solgt alt og investert i en større leilighet. Da ville jo alt vært samlet under ett og kanskje vært mindre jobb. Jeg er nødvendigvis hverken mer interessert i mest avkastning eller mest sikkerhet.. mer interessert i å få innspill i de forskjellige mulighetene og så se hva som kan lønne seg for meg både praktisk og økonomisk. Hjertelig takk for godt svar! Kan en utleiemegler være aktuelt for deg? Det vil jo gjøre det mye mer behagelig å leie ut. Ja, jeg har tenkt litt på dette også.. men lurer fortsatt på hvor mye "jobb" det likevel kan bli.. jeg reiser endel.. og er redd for å måtte komme hjem på kort tid. Den andre leiligheten har jeg leid ut til nære venner.. og dermed så er ikke den så stressende sånn sett. Endret 7. mai 2010 av Strenge Frk.Gerd
Blowers daughter Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Det er tilsammen 1,1% i formuesskatt. 0,4 til staten, og 0,7 til kommunen.
Yogamann Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Generelt er det lurt å spre innvesteringene sine litt. Ha en viss del i aksjefond en viss del i obligasjoner, litt på høyrente og kanskje litt i eiendom. Skagenfondene har gjort det veldig bra og jeg tror de vil fortsette å gjøre det, men generelt så gjør indeksfond det like bra eller bedre og med mindre kostnader enn fond som investerer aktivt. Vær veldig nøye med å sette deg inn i fond før du investerer og IKKE kjøp kompliserte kombinasjonsløsninger som mannen i banken sier er bare SÅ bra. Les i arkivene til dine penger og prøv å finn sider på nettet (også engelsksrpråklige som gir råd om fondsinnvesteringer. Kapitals bøker om økonomi og aksjer gir en god inføring. Hytter er generelt lurt å selg når det er skikkelige oppgangstider. Det er da folk betaler tre ganger så mye som de burde for en hytte på sørlandet. En svært god ide kan være å selge leilighetene og kjøpe en ny stor leilighet eller et hus som enten har eller kan ombygges til å ha en utleiedel. Så lenge man leier ut under 50% av den boligen man selv bor i så er det skattefritt (med mindre det er endret siden jeg satte meg inn i dette sist). Jeg har sett flere leiligehter som er delt opp slik at det i praksis blir som at man har en mindre leilighet ved siden av den store og denne regnes som en del av den store. Det enkleste er selvfølgelig et hus hvor du kan leie ut en stor kjellerstue eller en del av huset. Du vil såklart at uteliedelen skal være så nært opp til 50% som mulig for å maksimere sakttefrie leieinntekter. Denne investeringsformen gir deg 28% mere gevinst automatisk så den er sterkt å annbefalle selv om det er litt mere jobb å få til i utgangspunktet. Et klassisk kunstverk a la Tideman og Gude eller Fritz Thaulow er også en god innvestering. Historisk sett har disse gitt meget god avkastning og fordi de er klassiske nasjonalskatter kommer de aldri til å gå av moten. Etter all sansynlighet vil det, på tross av finanskrise, over lang tid bare bli flere og flere velståede mennekser i Norge. Da blir det også flere som vil ha noen av disse klassiske maleriene. siden det, i motsetning til moderne kunst, ikke lages flere av dem vil de stige disproporsjonalt i forhold til senere malerier. Men, det er i et tyve og tredve års perspektiv at en slik disproporsjonal stigning vil finne sted. På mellomlang sikt er det rimelig å forvente seg en verdistinging a la det man har sett de siste 20 årene og den har i seg selv vært meget god. I dårlige tider er også kunst vanligvis uvanlig billig i forhold til mye annet. Det er fordi det er noe av det som selges unna først når velstående mennsker får problemer med penger. Hus, hytte og bil holder man lengre på. MEd andre ord er nå en god tid å kjøpe på. Det er også noe av det som stiger raskest når det går heftig på børsen og mange har ekstra millioner å bruke. For 500 000% skal du kunne få et bra Thaulow bilde eller lignende. I tillegg til avkastning får du gledena v å se på det hver dag. Ta deg en tur på høstutstillingen og se om du finner noe du liker. Du kan også eventuelt kjøpe noe fra CHristies eller Sothebys på tlf. Da kan du velge blant all verdens kunst. Bare sørg for å kjøpe noe veldig klassisk så er du safe. http://www.google.no/images?hl=no&q=fritz+thaulow&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=IPYsTJuJOsmIONiu-YsJ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CD0QsAQwAw Endret 1. juli 2010 av Yogamann
gbnj Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 Saken er denne: Jeg har 2 leiligheter og 2 hytter. Jeg har vurdert å selge den ene leiligheten og leie ut den andre, og så investere pengene fra leilighet nr 1 i noe annet.. det er da snakk om langsiktig sparingsplan. Summen av penger til bli ca 2 millioner. Hva vil lønne seg i lengden å plassere disse? Jeg har allerede sett på høyrentekontoer.. og dette er veldig aktuelt. Bare lurer på om noen har noen andre nyttige tips rundt dette? Indexfond(aksjer/råvarer/obligasjoner)
Strenge Frk.Gerd Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. juli 2010 Generelt er det lurt å spre innvesteringene sine litt. Ha en viss del i aksjefond en viss del i obligasjoner, litt på høyrente og kanskje litt i eiendom. Skagenfondene har gjort det veldig bra og jeg tror de vil fortsette å gjøre det, men generelt så gjør indeksfond det like bra eller bedre og med mindre kostnader enn fond som investerer aktivt. Vær veldig nøye med å sette deg inn i fond før du investerer og IKKE kjøp kompliserte kombinasjonsløsninger som mannen i banken sier er bare SÅ bra. Les i arkivene til dine penger og prøv å finn sider på nettet (også engelsksrpråklige som gir råd om fondsinnvesteringer. Kapitals bøker om økonomi og aksjer gir en god inføring. Hytter er generelt lurt å selg når det er skikkelige oppgangstider. Det er da folk betaler tre ganger så mye som de burde for en hytte på sørlandet. En svært god ide kan være å selge leilighetene og kjøpe en ny stor leilighet eller et hus som enten har eller kan ombygges til å ha en utleiedel. Så lenge man leier ut under 50% av den boligen man selv bor i så er det skattefritt (med mindre det er endret siden jeg satte meg inn i dette sist). Jeg har sett flere leiligehter som er delt opp slik at det i praksis blir som at man har en mindre leilighet ved siden av den store og denne regnes som en del av den store. Det enkleste er selvfølgelig et hus hvor du kan leie ut en stor kjellerstue eller en del av huset. Du vil såklart at uteliedelen skal være så nært opp til 50% som mulig for å maksimere sakttefrie leieinntekter. Denne investeringsformen gir deg 28% mere gevinst automatisk så den er sterkt å annbefalle selv om det er litt mere jobb å få til i utgangspunktet. Et klassisk kunstverk a la Tideman og Gude eller Fritz Thaulow er også en god innvestering. Historisk sett har disse gitt meget god avkastning og fordi de er klassiske nasjonalskatter kommer de aldri til å gå av moten. Etter all sansynlighet vil det, på tross av finanskrise, over lang tid bare bli flere og flere velståede mennekser i Norge. Da blir det også flere som vil ha noen av disse klassiske maleriene. siden det, i motsetning til moderne kunst, ikke lages flere av dem vil de stige disproporsjonalt i forhold til senere malerier. Men, det er i et tyve og tredve års perspektiv at en slik disproporsjonal stigning vil finne sted. På mellomlang sikt er det rimelig å forvente seg en verdistinging a la det man har sett de siste 20 årene og den har i seg selv vært meget god. I dårlige tider er også kunst vanligvis uvanlig billig i forhold til mye annet. Det er fordi det er noe av det som selges unna først når velstående mennsker får problemer med penger. Hus, hytte og bil holder man lengre på. MEd andre ord er nå en god tid å kjøpe på. Det er også noe av det som stiger raskest når det går heftig på børsen og mange har ekstra millioner å bruke. For 500 000% skal du kunne få et bra Thaulow bilde eller lignende. I tillegg til avkastning får du gledena v å se på det hver dag. Ta deg en tur på høstutstillingen og se om du finner noe du liker. Du kan også eventuelt kjøpe noe fra CHristies eller Sothebys på tlf. Da kan du velge blant all verdens kunst. Bare sørg for å kjøpe noe veldig klassisk så er du safe. http://www.google.no/images?hl=no&q=fritz+thaulow&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=IPYsTJuJOsmIONiu-YsJ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CD0QsAQwAw Yogamann.. ikke dårlige råd. Som kunsthistoriker har jeg også god peiling på kunst.. og vet hvor jeg bør eventuellt investere.. så dette skal jeg tenke nøyere over. Takk!
Illuminati Skrevet 2. juli 2010 #16 Skrevet 2. juli 2010 Fastrenteinnskudd, ingen risiko og bedre rente enn flytende. Det er korrelasjon mellom risiko og avkastning, så din risikovilje gir hva som er det riktige for deg.
Yogamann Skrevet 2. juli 2010 #17 Skrevet 2. juli 2010 (endret) Yogamann.. ikke dårlige råd. Som kunsthistoriker har jeg også god peiling på kunst.. og vet hvor jeg bør eventuellt investere.. så dette skal jeg tenke nøyere over. Takk! Da er du jo også en som virkelig kan ha glede av det. Prøv å finne noe på nett om utviklingen i kunstmarkedet de siste 20 30 år. Jeg har lest artikler om det før. Da vil du se selv hva som er en forventet avkastning. SÅ lenge den generelle økonomiske utviklingen i samfunnet matcher de siste 20 30 år vil kunstprisene utvikle seg ca likt. Endret 2. juli 2010 av Yogamann
Strenge Frk.Gerd Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #18 Skrevet 2. juli 2010 Da er du jo også en som virkelig kan ha glede av det. Prøv å finne noe på nett om utviklingen i kunstmarkedet de siste 20 30 år. Jeg har lest artikler om det før. Da vil du se selv hva som er en forventet avkastning. SÅ lenge den generelle økonomiske utviklingen i samfunnet matcher de siste 20 30 år vil kunstprisene utvikle seg ca likt. Det jeg har spekulert litt i er eventuellt om dette er et godt tidspunkt for å kjøpe "Pushwagner" bilder...
Yogamann Skrevet 2. juli 2010 #19 Skrevet 2. juli 2010 Det jeg har spekulert litt i er eventuellt om dette er et godt tidspunkt for å kjøpe "Pushwagner" bilder... Det var i hvert fall et godt tidspunkt for 10-20 år siden. Nå er han jo blitt så poppulær. Den kan godt tenkes at bildene hans vil holde seg eller stige mye i fremtiden. Han er både annerkjent nå og har blant mange vært annsett som veldig flink siden han var ung. Problemet er at moderne kunst kan svinge som en jojo og det MESTE blir verdiløst om en generasjon. Det du kjøper på en vernisage får du ikke solgt videre til i nærheten av vanlig pris i de fleste tilfellene. OG det er I DAG. Om 20 år får du nesten ingen ting for mange av dagens moderne kunstnere. Samtidig vil det jo være noen som vil stige enormt mye. Og Pushwagner skulle jeg tro mere enn de fleste har en god sjanse til å være blant dem. Siden du liker bildene hans godt så kan det sikkert være et bra valg å kjøpe et favorittbilde eller to, ha masse glede av det og en fair sjanse for at du tjener penger på det og en mulighet for at du taper. Men, det er defintivt ikke det samme som å kjøpe noe klassisk. Uansett så skal jo ikke kunst bare være en innvestering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå