Gå til innhold

Hva slags bunad har du?

Muffinsdilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest fireflies

jeg har svart gudbrandsdalsbunad, fordi besteforeldrene mine er derfra. det var et helt naturlig valg for meg, selv om jeg er født og oppvokst i oslo.

Bilde fra google:

Bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var flott! trolig den fineste av de jeg har sett bilde av her inne nå :)

Finere i rødt, synes jeg (siden det er det jeg har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rød tromsbunad. Rett og slett fordi jeg er født og oppvokst i troms. Pluss at jeg ikke ville ha samme bunad som alle andre her(blå nordlandsbunad)

Slik ser den ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Åh! Så spennende med egenkomponert drakt! Det er mitt mål også. Foreløbig har jeg en alt for stor festbunad i blått fra Gudbrandsdalen. Alle kvinnene i min familie har samme bunad og bestemor er derfra. Har ikke brukt den på mange år fordi den er for stor og ikke kan sys inn mer. Ellers er det vel med bunader som med nyfødte - det er ingen som er så fin som din egen...

Artig at du også tenker på en drakt med eget design!

Hadde vært artig å se når den en gang blir ferdig :)

Masse lykke til =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blå trønderbunad. Er født og opvokst i trøndelag, så det var det naturlige valget. Mamma og søsteren min har samme bunad, men søsteren min har i rød. Egentlig ønsket jeg meg normørsbunad med sort stakk og rødt liv, da mormor og morfar var derfra, men farmor kjøpte alt av sølv og fikk den sydd, så vi fikk aldri spørsmål om vi ville ha denne annet enn hvilken farge vi ville ha

jeg å har trønderbunad... nord trønder og min mor har rust rød.. kanskje vi har samme bunad? :)

jeg har den fordi jeg har slekt på mor sida der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vest-Agder bunaden :)

Har den pågrunn av tilknytning. Jeg bor i Vest-Agder selv, og hele familien min er her i fra, så da ble det naturlig å velge den. Mormoren min har sydd til hele familien, så i konfirmasjoner og på 17. mai er vi nesten like hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sunnmørsbunaden. Denne har jeg valgt fordi moren min er sunnmøring og fordi jeg selv er det. Skulle egentlig ha Nordlandsbunad, og hadde denne blant annet under konfirmasjonen, lånte av søskenbarnet mitt. Faren min er nordlenning og halve slekta mi er der i fra. Ombestemte meg senere og venter nå på min nydelige sunnmørsbunad som mormoren min broderer til meg!

http://img229.imageshack.us/i/kvinnebunadorskoglv5.jpg/

Jeg elsker denne bunaden! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde som barn sort Hallingbunad som en eller annen tippoldemor av meg hadde lagd (må altså antagelig ha slekt derfra for såpass mange generasjoner siden, selv om jeg har 0 tilknytning der nå), og en rustrød Romsdalsbunad som noen i familien fikk i gave en gang i tiden. Som voksen har jeg ikke bunad og vet ikke hvilken jeg ville valgt heller, har vokst opp i Oslo, men har ikke lyst på noen av alternativene derfra (de er fine, men). Har oldeforeldre fra ulike steder i landet, så ville kanskje valgt fra et av disse stedene, og da ville jeg nok valgt den jeg syntes var finest. Men i praksis kommer jeg nok aldri til å kjøpe bunad, jeg synes det er mye penger å bruke på et klesplagg når jeg 1) helst holder meg inne 17.mai, 2) ikke har barn som kan arve (niesen arver moren sin) og 3) egentlig liker best å gå i "vanlig" kjole i andre formelle anledninger. Det er mange nydelige bunader, så fint det er mange andre som bruker dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dovrebunad i svart. Denne valgte jeg, fordi jeg kommer fra området, men ville ikke ha gubransdalen festdrakt, siden det er så mange som har den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Sognebunad med rødt liv og svart stakk med rød kant nederst og silkeforkle.

I konfirmasjonen til lillesøstra mi såg det ut som om eg, mamma og lillesøstra mi var trillinga. Heilt like bunadar, utanom at eg har silkeforkle og dei andre har ullforkle.

Eg har sognebunad pga at mamma er frå ytre Sogn og eg likar Sognebunaden mykje betre enn Sunnfjordbunaden. Pappa er frå Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Øst-Telemarksbunad. Synes den er den fineste bunaden, har alltid hatt Øst-Telemarkbunad fra jeg fikk min første barnebunad, og har den pga. stedstilknytning. :)

Er ikke så glad i dem som kjøper f.eks. Øst-Telemarksbunad uten tilknytning, men bare fordi den var fin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har nordtrønderbunad/floanbunad i blå :) Rett og slett fordi jeg er fra nord trøndelag, og fordi så og si alle damer i familien har den =) + at jeg syns den er kjempefin, elsker bunaden min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå nordlandsbunad, som etter min mening er den fineste bunaden (selvfølgelig ;) ).

Mormor har brodert den, og mamma har montert, så det er stas. Født og oppvokst i Nordland, så valget var enkelt. Elsker å ha på meg bunaden min, men er jammen godt å kle den av seg på kvelden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...