Gå til innhold

Hva slags bunad har du?

Muffinsdilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Jeg har ikke bunad, men begynner å vurdere om jeg skal skaffe meg en snart. Da blir det Rogalandsbunad med mintgrønn silke-overdel og svart skjørt, samme som resten av de med Rogalandsbunad i familien har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Jeg er fra vestlandet, men har bunad fra Øst-Telemark som jeg har fått overta etter mamma som mente den passet bedre til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rogalandsbunad, den med rød vest og svart stakk. Fikk den til konfirmasjonen, valgte den fordi min mor(og hele slekten på den siden) er fra Rogaland.

Men nå har jeg også arvet en valdresbunad etter bestemor som hun faktisk broderte selv på 50-tallet :) Den satt i tillegg som et skudd på meg, så nå får jeg faktisk det "hva skal jeg ha på meg"-problemet på 17. mai også;)

Men hvis jeg får en datter en gang i fremtiden har jeg planer om at hun skal få arve en av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne som er på bildet her: Åmli sommerbunad

Noen kaller den Aust-Agder bunad, men det riktige navnet er Åmlibunad. Denne varianten som jeg eier, og som er på bildet, har et tynnere stoff og er enklere i snittet enn den vanlige festbunaden. Den kalles derfor hverdagsbunad eller sommerbunad. Fordelen med denne er at den er mye billigere siden stoffet er enklere og den har nesten ikke har broderier. Bunaden er kanskje ikke like overdådig og festpreget, men lettere og mer behagelig å ha på seg.

Både jeg og foreldrene mine kommer fra Aust-Agder, og i tillegg kommer en av besteforeldrene mine fra Åmli. Det er derfor naturlig for meg å bruke denne bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Min farmors 60 år gamle Sunnmørsbunad som ble laget rett etter krigen. Gulltråd fra en lampeskjerm blant annet :nigo:

Endret av Alyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunnmørsbunad ... fordi jeg er sunnmøring :gjeiper:

Dessuten var det denne jeg fikk tilbudet om (fra min mormor)til konfirmasjonen og jeg tenkte ikke at det fantes andre alternativer. Men jeg har den litt mindre tradisjonelle varianten, da jeg har mørk blå stakk og forkle i stedet for svart.

Jeg synes det er mange fine bunader i Norge, men det hadde vært unaturlig for meg å skulle velge en bunad fra et område jeg ikke hadde noe som helst tilknytning til.

Jeg må faktisk innrømme at også jeg er litt dårlig til å bruke den. Synes ikke det er stas å ha på denne bunaden i dette området for så og si alle ser like ut! Men kommer man til et annet sted skiller man seg jo litt mer ut og dette er stas.

Endret av Anaconda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den rekonstruerte Hedmarken-bunaden.

Brukte lang tid på å bestemme meg da jeg skulle velge, men falt pladask da jeg så den første gang. Jeg syns den er fantastisk vakker og dessuten liker jeg alle valgmulighetene i stoff og farger :)

Jeg har livet på bildet og grønn stakk, men ikke den brosjerte som på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg eier en blå nordlandsbunad som jeg har arvet, men ikke bruker fordi jeg ikke føler noen tilknytning der. Holder på å brodere en Lundebydrakt som jeg gleder meg masse til å bruke når den blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har øst Telemarks bunaden, både en barne bunad og en voksen ! Har alt av sølv og tilbehør, men venter på jakken som er ferdig ganske snart ! (:

Er så heldig å ha en farmor som syr bunader, så her er hele familien i full bunads stas ! (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bunad fra vestoppland, og den har jeg fordi hele slekta på begge sider har samme bunaden og det hadde vært utenkelig å velge noe annet. Det er også litt gøy å ha en bunad som nesten ingen andre har der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags bunad har du?

Hvorfor valgte du akkurat den typen? Har du tilknytning til stedet, eller har du valgt kun på grunn av utseende eller pris?

Selv har jeg Vestfoldbunad 1956-modell. Valgte den på grunn av både tilknytning og utseende. Halve slekta er fra Vestfold, og andre halvparten fra Buskerud. Liker fargesammensetningen i Vestfold best. Min har rødt liv og mørk blå stakk med hvitt forkle. Det ligger noen bilder av samme type her. Bildene er lånt fra husfliden

Gleder meg masse til 17. mai:)

Min "bunad" har dere nok aldri hørt om, den heter Sørøydrakten og ser slik ut:

http://hasvik.custompublish.com/index.php?cat=40784

Selv er jeg oppvokst på sørøya..

:)

Endret av Destinesia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg harSognebunad som er fra Sogn i vest.. denne har jeg fordi jeg er fra sogn, og derfor er det da naturlig med en bunad fra dette området :) også synes jeg den er veldig fin, og ganske spesiell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg har en sørtrønderbunad.. Jeg har arvet den av mamma, som igjen arvet den av bestemor, som der igjen arvet den av ei venninne.. Så den er godt over 100 år. Har ikke sett noen med lik vest og forkle. Skal se om jeg får tatt bilde av den i dag og legge ut. Søljene pluss hektene på vesten jeg har er det min bestefar som har laget,mens han var gullsmedlærling under 2.verdenskrig. Elsker å bruke den da den er så sjelden. Har også "orginal"skjorten, men den er så gul, så jeg kjøpte ny til min konfirmasjon for 11 år siden..

Så spennende, den hadde det vært morsomt å se! Den Trønderbunaden som brukes i dag ble jo konstruert i 1923, så da må denne være annerledes. Jeg skulle gjerne sett et bilde av den. :)

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende, den hadde det vært morsomt å se! Den Trønderbunaden som brukes i dag ble jo konstruert i 1923, så da må denne være annerledes. Jeg skulle gjerne sett et bilde av den. :)

Har lagt ut bilde av den her på tråden.. Eneste jeg så i ettertid er at jeg har tatt på forkleet feil vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet: Min bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...