Gå til innhold

Hva slags bunad har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva slags bunad har du?

Hvorfor valgte du akkurat den typen? Har du tilknytning til stedet, eller har du valgt kun på grunn av utseende eller pris?

Selv har jeg Vestfoldbunad 1956-modell. Valgte den på grunn av både tilknytning og utseende. Halve slekta er fra Vestfold, og andre halvparten fra Buskerud. Liker fargesammensetningen i Vestfold best. Min har rødt liv og mørk blå stakk med hvitt forkle. Det ligger noen bilder av samme type her. Bildene er lånt fra husfliden

Gleder meg masse til 17. mai:)

Endret av Muffinsdilla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Lofotbunaden. Jeg er veldig fornøyd med den, når jeg blir eldre og mer rik har jeg lyst til å ha bunad fra de andre stedene som slekta er i fra også ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Rogalandsbunad, som er der jeg kommer fra. Ellers har jeg en Valdresbunad arvet etter min mormor som kommer derfra. Denne er riktignok ikke sydd om til å passe meg skikkelig, men det ligger i kortene at jeg skal få gjort det snart :)

Skrevet

Hardangerbunad.

Både mamma og pappa kommer fra Hardanger, så det var et naturlig valg. Flere deler av bunaden er laget av familiemedlemmer, så den er veldig spesiell for meg :jepp:

Gjest Agurkolat
Skrevet

Eg har sognebunad, grønn. Valgte den fordi den er njudeleg, og farmor er i frå ytre Sogn. Kunne ha valt Hardangerbunad eller Nordhordlandsbunad.

Gleder meg til å gå med den på 17. Mai, kjem til å skilla seg ut frå alle dei andre Lundeby bunadane her.

Skrevet

Jeg har rogalandsbunad i svart stakk. Min mor som er fra Rogaland sydde den for ca 20 år siden, og jeg har nå arvet den, noe jeg synes er stor stas :-)

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet (endret)

Hardangerbunad, fine fine bunaden :rødme: men er egentlig lite glad i å ha den på.

Har den fordi det var det naturlige valget.

Endret av Syringa_Lilac
Skrevet

Hardangerbunad, fine fine bunaden :rødme: men er egentlig lite glad i å ha den på.

Har den fordi det var det naturlige valget.

Hvorfor det?

Skrevet

Jeg fikk Nordhordalandsbunad (sommer) til konfirmasjonen. Men dessverre har jeg blitt for "voksen" til å bruke den. Jeg savner den faktisk og kunne tenkt meg å bruke den siden den er helt unik (ingen andre har samme brystduk og belte som jeg har). Min mor har kommet inn i den, så hun har brukt den i brylluper de siste årene.

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Hvorfor det?

Er lite glad i å gå med kjoler generelt.

Skrevet

Er lite glad i å gå med kjoler generelt.

Ah, lurte på om det var noe spesielt med hardangerbunaden du syntes var ubehagelig nemlig :gjeiper:

Gjest Distiller
Skrevet

Min bunad er fra Vestoppland. Valgte den fordi bestefaren min kommer derfra, og fordi jeg vet at det betyr mye for han at jeg valgte nettopp den. :)

Skrevet

Jeg har en grønn Romeriksbunad som er over 30 år gammel. Har planer om å skaffe meg Røykendrakten isteden (den er ikke godkjent som bunad, men pytt).

Føler ingen tilhørighet til Romeriksbunad selv om hele slekten er der i fra. Ønsker heller den fra Røyken da jeg er derfra.

Gjest Zizzi
Skrevet

Vestfoldbunad med rød vest, sort stakk og vevd forkle.

Skrevet

Jeg skal få Lofotbunad- Den skal jeg få fordi jeg har slekt derfra og det betyr mye for mamma at jeg får en derfra.

Skrevet (endret)

Jeg har Øst-Telemarksbunad med rankemønster. Halve slekta er fra østre del av Telemark, og min bestemor broderte den til meg. Jeg er veldig glad i den, og er veldig lei meg for at jeg ikke får brukt den på 17. mai i år.

Endret av Paren
Skrevet

Jeg har blå Nordlandsbunad. Har den pga tilknytning til stedet. Så har jeg også en Hamarøybunad (ikke komplett riktignok).

Det verste er at jeg liker ikke å ha på meg bunad, og bruker de så og si aldri :sukk:

Skrevet

Sognebunad (svart liv) :)

Skrevet

Jeg har en Sunnmørsbunad. Er selv født og oppvokst i trøndelag, men min mor er fra Ålesund, derav Sunnmørsbunaden :) 2/3 av slekta mi er vel så og si derfra..

Skrevet

Jeg har Nordmørsbunad, fordi min farsslekt er derfra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...