Sasha Sasha Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har arvet bunaden etter min mormor og jeg arvet også forkle. Men da jeg arvet bunaden og skulle sy den om til min størrelse har det vært en del styr med forklet. Fordi det har vistnok blitt bestemt at det forklet som var til normørsbunaden før ikke ikke er det riktige forklet lenger! Så alle de jeg kjenner som har arvet normørsbunad har skiftet forkle. Alle er veldig bestemte på det også, så om en går med feil forkle så kommer bunadspolitet etter en nærmest... Jeg føler derimot at det er veldig rart og skulle ha på et annet forkle en det jeg arvet fra mormor som skulle være til bunaden. Er det noen som kan fortelle meg hvorfor reglene ble endret og hva dere tenker om dette?
Violetsky Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jeg har ikke hørt noe om at forkleet er endret, men nå er ikke jeg noen bunadsekspert heller Hva slags forkle er det du har da? Endret 6. mai 2010 av Rosa Pute
Sasha Sasha Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jeg har ikke hørt noe om at forkleet er endret, men nå er ikke jeg noen bunadsekspert heller Hva slags forkle er det du har da? Jeg har begge forklene. Det jeg arvet av mormor og så fikk jeg et forkle i gave av nen sliktninger fordi de ikke ville at jeg skulle "ødelegge" bunaden med å gå med feil forkle. Her er en slik bunad jeg har med et slikt forkle jeg arvet etter mormor http://ragnhildfredrikke.blogg.no/images/551658-9-1258313431684.jpg Her er det godskjente og "riktige" forkleet http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-771e4d6f56fdb2679325c43a9ff64c044819cccfa8e21.jpg/version-4f1aa6b5ae64c8e0a2064a8adf3e62bd/ Jeg liker i midlertid best det forklet jeg arvet fra mormor. Fordi jeg føler at det er det som hører til bunaden Hva er deres tanker om å bruke "feil" forkle? Jeg har fått en del krasse tilbakemeldinger på å bruke feil forkle. Er det noen som vet hvorfor reglene på hvordan forklet skulle se ut plutselig ble endret? Endret 6. mai 2010 av Ida Eirin
Violetsky Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har det nederste forkleet, men det er rett og slett fordi jeg synes det er finest til min vest. Jeg har den grønne vesten og jeg synes ikke det forkleet med skarpe farger er noe fint til grønnfargen på vesten. Etter min mening synes jeg damene på de to bilder kunne byttet forkle Forkleet med skarpe farger passer best til vesten med skarp rødfarge. Nå vet ikke jeg hvem av vestene du har, men dette er bare min mening. Jeg har sett mange med det forkleet du har hørt at er "feil". Jeg synes du skal gå med det forkleet du synes er finest!
Sasha Sasha Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jeg har denne vesten http://ragnhildfredrikke.blogg.no/images/551658-9-1258313431684.jpg fargene hadde nok egentlig passet bedre med det nye forklet til , men jeg liker likevel bedre og bruke det forklet jeg har arvet til bunaden. Egentlig så synes jeg vel bunaden der jeg er født og oppvokst er fienere men jeg valgte og arve bunaden etter mormor. Synes derfor det blir litt verken eller når jeg ikke bruker bunaden slik som jeg arvet den fra mormor, da forklet forandrer bunaden ganske mye. Endret 6. mai 2010 av Ida Eirin
spinnvil Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 jeg har sett veldig mange med forkleet i skarpe farger, så jeg ville bare brukt det hvis det var det jeg ønsket å bruke. (Nordmørsbunaden er jo en bunad med mange kombinasjonsmuligheter når det gjelder farge på vest og stakk, og flere ulike forkler...) Tror det har kommet en ny veving som har blitt vanlig de siste årene, og at de som har skarpere farger ofte er arvet. Vær stolt av den bunaden du har!
Gjest Elfrida Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Hva er deres tanker om å bruke feil "forkle"? Jeg har fått en del krasse tilbakemeldinger på å bruke feil forkle. Folk er ikke helt gode i hodene sine. Om du brukte et blondeforkle med paljetter hadde jeg ikke begynt å blande meg i hvordan du bærer bunaden din, det er virkelig ingen andre sin sak.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Du har ikke feil forkle, du har det orginale :-) Jeg synes bunaden din var kjempefin, og absolutt finest med ditt forkle.
Violetsky Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 fargene hadde nok egentlig passet bedre med det nye forklet til , men jeg liker likevel bedre og bruke det forklet jeg har arvet til bunaden. Jamen da bruker du det forkleet. Rett og slett
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Jeg synes varianten med de blasse fargene er mindre pen, mens den gamle varianten er slik nordmørsbunaden skal være. Jeg kommer aldri til å bruke noe annet enn den varianten jeg har vokst opp med, det største problemet er at det begynner å bli vanskelig å få tak i stoff i riktig farge til vest og forkle. Hvis noen kommer og leker bunadspoliti fordi jeg bruker samme bunad som min mor og mine bestemødre og oldemødre begynner jeg nok bare å le. Bruk den varianten du liker best, og drit i hva andre har og si. Bunader er uansett bare moderne rekonstruksjoner av gamle drakter, og ingen har mer rett enn andre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har også arvet nordmørsbunad med et slikt forkle som du har. Jeg er kjempestolt av bunaden min, og siden jeg ikke bor på Nordmøre nå lengre syns jeg det er flott å kunne vise fram hvor jeg kommer fra med den fine bunaden. Jeg har aldri fått noen negative reaksjoner, men om jeg får det så driter jeg i dem. Jeg har arvet det forkleet etter min dypt savnede bestemor, og jeg SKAL bruke det, så får folk bare si hva som helst.
Grønt blad Skrevet 9. mai 2010 #12 Skrevet 9. mai 2010 Jeg synes at de "nye" forkledet med de rolige fargene er finest, og jeg vil tippe at de fargene er nærmere originalfargene på forkleda de tok utgangspunkt i da de konstruerte bunaden. Bunaden er fra 50-tallet og man har sikkert funnet ut mye mer nå og har andre oppfatninger av ting, enn det de visste og tenkte da bunaden ble konstruert første gang. At man endrer litt på reglene etter hvert som man finner ut nye ting synes jeg er helt greit. Når det er sagt, så er din bunad arvegods, og jeg synes du absolutt kan bruke det gamle forkledet til bunaden din.
Ma03 Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har det lyseste forkleet til min, fordi jeg synes det er veldig mye finere Hm, trodde de forskjellige forklene var litt etter hva slags vest man har eller hvor man er ifra? Mulig jeg henger etter Men vet at lengde på forkleet er lengre nå enn det var før.
Ma03 Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har det lyseste forkleet til min, fordi jeg synes det er veldig mye finere Hm, trodde de forskjellige forklene var litt etter hva slags vest man har eller hvor man er ifra? Mulig jeg henger etter Men vet at lengde på forkleet er lengre nå enn det var før. Må legge til det at jeg synes du godt kan bruke det du har arvet, siden det er arvet, vet om noen som har det forkledet jeg også
Synne-Marie Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Hvis du skulle ha kjøpt en ny bunad hadde det kanskje blitt mest korrekt med nytt forkle. Men i og med at du har arvet bunad, syns jeg det blir mest korrekt å bruke det forkleet du har arvet til. Ikke bry deg om hva "alle" sier, bær bunaden din med stolthet Har arvegods selv og hadde noen kommet og fortalt meg at den var "feil" hadde jeg nok bare ledd av dem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #16 Skrevet 17. mai 2010 I barnetoget i dag la jeg merke til at veldig mange av konfirmantene hadde den type forkle som du har arvet.
active Skrevet 18. mai 2010 #17 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har begge forklene. Det jeg arvet av mormor og så fikk jeg et forkle i gave av nen sliktninger fordi de ikke ville at jeg skulle "ødelegge" bunaden med å gå med feil forkle. Her er en slik bunad jeg har med et slikt forkle jeg arvet etter mormor http://ragnhildfredrikke.blogg.no/images/551658-9-1258313431684.jpg Her er det godskjente og "riktige" forkleet http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-771e4d6f56fdb2679325c43a9ff64c044819cccfa8e21.jpg/version-4f1aa6b5ae64c8e0a2064a8adf3e62bd/ Jeg liker i midlertid best det forklet jeg arvet fra mormor. Fordi jeg føler at det er det som hører til bunaden Hva er deres tanker om å bruke "feil" forkle? Jeg har fått en del krasse tilbakemeldinger på å bruke feil forkle. Er det noen som vet hvorfor reglene på hvordan forklet skulle se ut plutselig ble endret? Jeg har akkurat samme forkledet, men jeg har den vinrøde opprinelige vesten.. Jeg er så glad i bunaden min, for jeg har også arvet den etter min mormor.. men jeg hørte det faktisk første gang i dag at det forkledet er "uekte" Men,jeg liker det mye bedre, for det har mye finere farger synes jeg:) Stå påå bruk det du;)Det kommer nok tilbake skal du se:P -Mari
active Skrevet 18. mai 2010 #18 Skrevet 18. mai 2010 Her er noen bilder av bunaden jeg har. :D GO RED:P http://www.google.no/imgres?imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_s0_9VOGaonA/Sg7x1GDQ5eI/AAAAAAAABEo/FWpzPI-DQjo/s400/bunad.jpg&imgrefurl=http://britteva.blogspot.com/2009/05/17mai-og-bunad.html&usg=__jziR7cL7z1sgw_U3Je4QJ-pv5LI=&h=400&w=206&sz=20&hl=no&start=3&sig2=SAp3ZzdTst_oHq0hIfG9RQ&um=1&itbs=1&tbnid=SOexsIm6PB5N8M:&tbnh=124&tbnw=64&prev=/images%3Fq%3Dnordm%25C3%25B8rsbund%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1&ei=4_LyS7XhHcv2-Ab6-LnyDQ
Wildy Skrevet 20. mai 2010 #19 Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes du skal bruke det forkleet du liker best og som er riktig for deg! Ja, bunader endrer seg. Men det gjør ikke tidligere utgaver " feil" og ubrukelige. Bunaden din har en helt spesiell historie, det er arvegods,noe jeg synes er langt viktigere enn "riktige" farger på forkleet. La bunadspoliti være bunadspoliti, og bruk din mormor forkle med stolthet!
Modic Skrevet 20. mai 2010 #20 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg synes du skal bruke det forkleet du liker best og som er riktig for deg! Ja, bunader endrer seg. Men det gjør ikke tidligere utgaver " feil" og ubrukelige. Bunaden din har en helt spesiell historie, det er arvegods,noe jeg synes er langt viktigere enn "riktige" farger på forkleet. La bunadspoliti være bunadspoliti, og bruk din mormor forkle med stolthet! Det finnes heldigvis ikke noe bunadspoliti i Norge, men derimot sier Bunad- og folkedraktrådet følgende, som svar på et spørsmål på sine hjemmesider www.bunadraadet.no: Spørsmål: "Der eg kjem frå, er det fleire bunader i bruk. Kva for ein er den mest riktige?" Svar fra Bunad- og folkedraktrådet: "Nokre bunader frå same område byggjer på ulikt draktmateriale, og ser derfor ikkje like ut. I tillegg har dei ulike bunadsprodusentane ofte helt seg i varierande grad til den gamle folkedraktskikken i området. Nokre bunader ligger svært nær det gamle draktmaterialet, medan nokre har kan hende latt seg inspirere av andre objekt også, til dømes lokal flora eller ei rosemalt kiste. Kva som er riktig for deg, kjem an på om du er oppteken av å ha ein bunad som ser ut som folkedraktene, om du vil ha ein som har vore i bruk i lang tid eller om du vil ha den som er mest vanleg. Svaret er opp til den enkelte, her finns det ingen fasit." Regner med at det besvarer spørsmålet ditt også! Endret 20. mai 2010 av Modic
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå