Gå til innhold

13 er ikke greit

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

13 blir sett på som et ulykkestall og i fly så finnes ikke tallet 13. Men burde ikke tallet 88 også da vært fjernet fra alt? Nazistene bruker jo 88.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

13 er ulykkestall pga kristen tro. 13nde disippelen var Judas eller noe i den dur, det eri hvertfall kristen. 88 kommer av 8ende bokstaven i alfabetet H, og HH trenger jeg vel ikke å si hva kan stå for i nazisistsk sammenheng engang? Er mest brukt som en "kode" siden slike ord og uttrykk er forbudt å uttrykke seg ved, f eks på en genser, ved lov i mange land. 88 kan jo være "hva som helst", jeg er født i '88 f eks, går jeg rundt i en genser med det på så burde jo ingen reagerer!

Så ett er rett og slett politisk, det andre er ren overtro.

I Japan og Kina brukes ikke tallet 4 pga det høres ut som ordet for død. (og mulig et tall til?). Ingen får rom nr "død" f eks, på et hotell.

Endret av lillemy8808
Gjest Feline.
Skrevet

Brukes ikke 13 på fly?? har jeg aldri lagt merke til...

Skrevet

De aller fleste tenker ikke på tallet 88 som noe nazistene bar, mens tallet 13 er verdenskjent. Dersom et hotell har hotellrom nr.13, vil det være mange som skal bo på hotellet som nekter å leie akkurat det romme, fordi de tror på at det er et ulykkestall. Men det samme ville ikke vært dersom noen fikk sete nr.88 på et fly.

Gjest Caylee
Skrevet

På mange bowlinghaler er det ikke bane 13. Men vet noen hvorfor det er ulykkes dag akuratt på FREDAG den 13? Jeg hadde foresten nekta å sove på hotelrom 13, spilt på bowlingbane 13 eller sittet på sete 13 på flyet.

Skrevet

På mange bowlinghaler er det ikke bane 13. Men vet noen hvorfor det er ulykkes dag akuratt på FREDAG den 13? Jeg hadde foresten nekta å sove på hotelrom 13, spilt på bowlingbane 13 eller sittet på sete 13 på flyet.

Tempelridderne ble "slaktet" fredag 13. Jesus døde også på en fredag.

Tallet 13 har vært betydningsfullt før dette også, og har faktisk blitt sett på som et lykketall i andre sammenhenger. Så har overtroen spredt seg fra dette.

I noen land er det tirsdag 13 som ses på som uheldig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ett lykketall.

Vet om flere gode ting som har skjedd den 13.

Skrevet

13 blir sett på som et ulykkestall og i fly så finnes ikke tallet 13. Men burde ikke tallet 88 også da vært fjernet fra alt? Nazistene bruker jo 88.

Tallet 13 finnes på fly. Har selv sittet på 13A på fly.

Skrevet

Tallet 13 finnes på fly. Har selv sittet på 13A på fly.

Hvilket selskap reiste du med da? Det finnes ikke på sas, og sist jeg reiste med klm sjekket jeg faktisk, og det finnes ikke der heller.;)

Skrevet

Rad 13 finnes da vel på de aller fleste fly. Her er oversikten over BA's Boeng7-serie - og alle har rad 13.

Har også bodd i 13 etg. og på rom 13 - så jeg tror den gamle overtroen har begynt å slippe taket.

Skrevet

Jeg trodde også det, lillebille, men Seatguru sier noe helt annet. De aller fleste har faktisk ikke, og SAS har kun en flytype som har rad 13 (Airbus A319).

BA ser ut til å være et hederlig unntak. De har rad 13 på Airbus-maskinene også.

Skrevet

Hvilket selskap reiste du med da? Det finnes ikke på sas, og sist jeg reiste med klm sjekket jeg faktisk, og det finnes ikke der heller.;)

Norwegian.

Skrevet

Neste gang jeg skal reise med Norwegian skal jeg sjekke om de har rad 13.

Skrevet

Neste gang jeg skal reise med Norwegian skal jeg sjekke om de har rad 13.

Gjør det. Jeg har allerede bestillt sete 13F for min flytur på onsdag, med Norwegian.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...