Leo Skrevet 6. mai 2010 #1 Del Skrevet 6. mai 2010 Vi har allerede en katt og en hundevalp, men vi ønsker oss en katt til. Katten vi har er nemlig utpreget sosial både mot mennesker og andre dyr og vi tror det kunne være til glede for henne å ha en "kattekompis". Jeg er imidlertid litt i tvil om hva som er lurt i forhold til katt nr. 2. Katten vi har nå er en blanding av bengal og vanlig huskatt og så vidt jeg kan forstå har hun en personlighet som er tydelig preget av det (Ut fra hva jeg leser er typisk for bengalkatter. Jeg kjenner ingen). Vi kunne derfor egentlig tenke oss å kjøpe en renraset bengal. Problemet er bare det at vi har katten ute, i hvert fall på dagtid, og de fleste oppdrettere ønsker kun å selge sine katter som rene innekatter. Alternativet er selvfølgelig å få tak i en blanding til, men jeg har en mistanke om at enkelte spekulerer i å produsere blandingskull og det er ikke akkurat noe jeg kunne tenke meg å støtte. Jeg tror vel egentlig ikke at det har så mye å si, men av rent egoistiske årsaker ønsker jeg meg en katt som ikke ser helt vanlig ut av den enkle grunn at jeg vet alt om hvor vanskelig det er å lete etter en helt vanlig grå huskatt. Siden den katten vi allerede har er ung og fremdeles veldig leken tror jeg at at det beste ville være å få en kattunge/ung katt. At den er oppvokst med/vant til hunder er også et "must" av hensyn til valpen. Spørsmålet blir da også om vi bør gå for en rasekatt (Bengal) eller om det kanskje ikke spiller så stor rolle og at vi kan velge en hvilken som helst katt/blanding eller er det så stor forskjell på rasene at det er noe vi bør unngå? Et annet spørsmål er hvilket kjønn den nye katten bør ha. Den vi har er kastrert og det vil den nye bli også, men er det større sannsynlighet for at de blir gode venner hvis de er av motsatt kjønn enn om vi anskaffer en hunnkatt til? Dette ble mye "drodling", men blant KGs kattevenner er det kanskje noen som har noen innspill. Vi er vant med katter/dyr, men vi har aldri hatt to katter tidligere. Når vi først skal ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 6. mai 2010 #2 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg tror det du burde gjøre er å se på f.eks finn.no om noen har kattunger til salgs. Eller se hos en katteoppdretter. Så spør du eierne om kattungen er vant til hund, og om den er det, er det bra. Ellers kan jo kattunger og hundevalp tilpasses til hverandre Er verre med en voksen katt som ikke er vant til hund. Jeg lurer litt på hva som er grunnen til at bengaloppdrettere ikke vil at folk skal la katten gå ute? Katter er jo utedyr, og jeg er sikker på at de hadde trives godt ute... I hvertfall om sommeren. Og bare så du vet det, så er det mange oppdrettere av rasekatter som produserer katter for å tjene penger osv også, så da støtter jo du det også.. (Det er så mange katter i Norge nå at jeg begynner å bli imot all avl på katter ) Det sies at hannkatter blir roligere enn hunnkatter når de kastreres, så du kan jo skaffe en hannkatt til? Og så hadde det kanskje vært litt morsomt å ha en katt av hvert kjønn Men jeg har to kastrerte hunnkatter sammen, og de er gode venner de altså. Veldig hyperaktive, men det har vel heller noe å gjøre med gener fremfor kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 6. mai 2010 #3 Del Skrevet 6. mai 2010 Rase spiller vel neppe så stor rolle, så der kan du nok velge ganske fritt. Har du en sosial katt så er nok sjansen stor for at det går bra uansett hvilket kjønn du velger. Jeg har en sær katt som ikke liker andre katter, så jeg ble rådet til å velge en hunkatt og helst en kattunge. Heldigvis gikk det greit. Forøvrig kan ikke en oppdretter legge noen føringer på hvordan du driver kattehold så lenge det ikke er uansvarlig, så om du vil ha en bengal som utekatt er et helt opp til deg. Min oppdretter var forøvrig helt motsatt. Hun ville helst ikke selge sine kattunger (norsk skogkatt) som innekatter siden hun mente at de trengte å være ute for å trives optimalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 6. mai 2010 Takk for svar! Ut fra det dere skriver, tror jeg nok at det blir en hunnkatt og da en kattunge. (Voksen katt som er redd for hund har jeg prøvd før og det var vanskelig selv med en voksen, sindig hund til hjelp). Finn.no sjekkes daglig og (desverre...) kommer vel bare utvalget til å eksplodere frem mot fellesferien. Renraset katt tror jeg ikke det blir av den enkle grun at jeg ikke vil trosse noens uttrykte ønske når de først har lagt ned mye tid og arbeid i noe. (Grunnen de oppgir er i korte trekk at det er farlig å være utekatt, og det er det jo...). Jeg mener jo at katten har det best hvis den får være ute hvis/når den vil og katten selv vet jo ikke at den er et resultat av mye arbeid og koster 8 - 12.000 kroner... Og selv om de er utekatter hos meg får de selvfølgelig det beste som finnes av mat og veterinærhjelp og, ikke minst, masse oppmerksomhet og kos hvis de vil ha det. (Til gjengjeld har ikke jeg sett en levende mus eller jordrotte på flere år og her blir de et problem hvis de får leve i fred...). Skulle jeg holdt katte® som rene nyttedyr og musejegere under kummerlige forhold i garasjen hadde jeg selvfølgelig ikke vurdert en rasekatt og det burde jo de som er seriøse oppdrettere også forstå... Dyrebeskyttelsen er selvfølgelig også et alternativ. I tillegg har jeg fått et tips via denne tråden som skal følges opp! En katt til blir det i hvert fall og for en dyreelsker som meg er det fantastisk å nå endelig være gammel nok, ha råd til og, ikke minst, tid og overskudd til, flere dyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissMas Skrevet 6. mai 2010 #5 Del Skrevet 6. mai 2010 Har selv solgt kattunger, og hvis de hadde spurt meg i dag, hadde jeg anbefalt de nye eierne å ha kattene ute. Men du, lykke til med å finne en liten kattepus da! Det kan bli koselig det, særlig hvis du har klorestativ og mye tålmodighet Oppdater gjerne her hvis du finner en liten pusekatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 6. mai 2010 #6 Del Skrevet 6. mai 2010 Har du sjekket Bengalkattforum? Det er en del oppdrettere der, så dersom du forklarer ønsket ditt kan det hende noen der vil selge deg en katt, eller kan henvise til noen som gjør det. Angående kjønn er min erfaring at for mange hunnkatter uten noen hann fører til mye krangling om rang, men bare to skulle vel gå greit. Hann + hunn går som regel veldig godt sammen, siden det også er naturlig for dem å dele territoriet. Uansett vil de fleste katter lære seg å leve sammen, spesielt når de er så unge, men man vil jo helst at de skal ha glede av hverandre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. mai 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 7. mai 2010 Men du, lykke til med å finne en liten kattepus da! Det kan bli koselig det, særlig hvis du har klorestativ og mye tålmodighet Koselig blir det helt sikkert og når vinteren kommer blir det klorestativ fra "Kattens No. 1" fra gulv til tak i stuen! Må bare finne ut hvilket først... Har du sjekket Bengalkattforum? Det er en del oppdrettere der, så dersom du forklarer ønsket ditt kan det hende noen der vil selge deg en katt, eller kan henvise til noen som gjør det. Takk, Glør! Har vært innom det forumet før, men fant det ikke nå da jeg trengte det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 7. mai 2010 #8 Del Skrevet 7. mai 2010 Hvis du har en voksen katt som er "usosial" mot andre dyr så er sannsynligheten stor for at han vil ha det bedre med å være eneste katt i huset. Katter er i utgangspunktet solitære. Jeg har en sibir som er veldig territoriell og lite imøtekommende mot andre katter, og hunden forsåvidt. Men vi tenkte en kompis kanskje kunne mykne han opp litt, og hadde planer om en katt til. Tilfeldigvis kom jeg over en syk og sulten løskatt en dag som vi tok til oss for å behandle henne. Hukatt, rundt 5 mndr. og tilsynelatende ingen konkurrent for vår voksne hann. Men selv om vi hadde henne i månedsvis ble han like forbanna hver gang han fikk ferten av henne. Selv om hun gjorde alt rett overfor han. Da vi fant et nytt hjem til henne ble han seg selv igjen. Så vi har innsett at noen katter trives best som alenekatt i huset. Jeg ville mao. ikke gamblet på at pusern takker deg at du gir han en kompis og vokser på det, selv om han lærer seg å tolerere den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 7. mai 2010 #9 Del Skrevet 7. mai 2010 Katter er fra fødselen av sosiale dyr; har du sett en eneste rase med store kattedyr som lever alene? Om en huskatt har levd alene i mange år, ja da kan den bli hissig på andre katter. Men de vil helst ha selskap. Jeg ser stor forskjell på mine to katter som bor inne sammen, enn mormors katt som bor aleine med to hunder til selskap. Hun virker ikke halvparten så lykkelig som mine to. ...Men det var veldig off-topic, beklager Leo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. mai 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 7. mai 2010 Hvis du har en voksen katt som er "usosial" mot andre dyr så er sannsynligheten stor for at han vil ha det bedre med å være eneste katt i huset. Katter er i utgangspunktet solitære.Nå er "problemet" mitt det motsatte og Pusa er altså utpreget sosial av seg. Både når det gjelder andre katter (Har sett på henne ute i møte med andre katter og det virker nesten som hun blir litt lei seg når de avviser henne...) og dyr generelt. Derav ideen om å skaffe henne en "kattekompis". ...Men det var veldig off-topic, beklager Leo! Det er helt i orden, du! Dette er jo i utgangspunktet en "drodletråd" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 7. mai 2010 #11 Del Skrevet 7. mai 2010 Katter er i utgangspunktet solitære. Bare for å fortsette på avsporingen, det at katter er solitære er en vanlig misforståelse. Katter har egentlig mye til felles med ulven, ved at de fungerer godt både i flokk og alene. Ville katter opptrer som regel i flokk, og katter har i utgangspunktet gode flokkmekanismer, men dersom de ikke omgåes andre katter blir de fort sære. Ser på mine egne katter at det går litt på medfødt personlighet, og mye på erfaring hvorvidt de trives med flokk eller ikke. De jeg har nå har alle vokst opp i flokk, og jeg ser at de er veldig runde i kanten når de møter fremmede katter, og det blir sjelden konflikter med nabokatter. Og ut fra Leos beskrivelse av Pusa ville jeg nok prøvd å skaffe henne en kompis ganske fort, før hun får noen dårlige erfaringer som gjør henne skeptisk når hun vokser til. Jeg har såpass god erfaring med å ha omgjenglige katter at jeg kommer til å unngå å ha bare en i fremtiden. De har veldig stor glede av hverandre, og siden de omtrent aldri slåss med fremmede katter er det også liten fare for skader og kostbare dyrlegebesøk. Det at de er så lite territoriale gjør også forholdet til naboene lettere, siden jeg slipper at mine katter banker opp deres, eller markerer på bilen deres, og det er jo heller ikke dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 7. mai 2010 #12 Del Skrevet 7. mai 2010 Nå er "problemet" mitt det motsatte og Pusa er altså utpreget sosial av seg. Både når det gjelder andre katter (Har sett på henne ute i møte med andre katter og det virker nesten som hun blir litt lei seg når de avviser henne...) og dyr generelt. Derav ideen om å skaffe henne en "kattekompis". Det er helt i orden, du! Dette er jo i utgangspunktet en "drodletråd" I alle dager, var sååå sikker på at jeg leste usosial. Utpreget sosial blir liksom no annet ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 9. mai 2010 I alle dager, var sååå sikker på at jeg leste usosial. Utpreget sosial blir liksom no annet ja. Jeg forsto jo nesten at du hadde lest feil, da! Og hadde det vært det du leste som hadde vært tilfelle, så ville rådet ditt ha vært veldig bra! At Pusa trenger en kompis tror jeg nok helt sikkert for i dag er hun observert i heftig lek med naboens Yorkshireterrier! Jeg følger derfor med på finn.no for å se om det dukker opp noe som kan være av interesse. Siden valpen vår er bare fem måneder gammel, må imidlertid katten være hundevant. Valpen er verken stor eller voldsom, men han er tyngre enn en katt og litt masete innimellom. En hundevant katt på 4 - 5 måneder med et litt spesielt utseende hadde vært perfekt, og den dukker nok opp! Ellers så forbarmer jeg meg over et stakkars krek en gang ut på sommeren og det går sikkert bra det også... Pusa har jo sannsynligvis blitt som hun er fordi hun var nettopp en slik liten stakkar i fjor sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 9. mai 2010 #14 Del Skrevet 9. mai 2010 Leo, bor du langt ifra Telemark? Hvis ikke, send meg en PM så jeg kan anbefale deg det stedet vi fikk våre to rakkerunger fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 9. mai 2010 Leo, bor du langt ifra Telemark? Hvis ikke, send meg en PM så jeg kan anbefale deg det stedet vi fikk våre to rakkerunger fra Lang og langt... Sender den en PM, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå