Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I går pratet jeg med veldig mange som har greie på hunder.

Både en dyrlege, en hundespesialist og hun jeg kjøpte hunden av som har drevet med avl i 30+ år.

Jeg presenterte min tidligere benyttede metode:

Stenge hunden inne på soverommet, både mens jeg er hjemme og mens jeg går ut noen minutter. Jeg lar TV'en stå på i stua og radioen på badet, slik som det ofte gjør mens jeg er hjemme. I tillegg har jeg beskyttelse på døren og DAP i stikkontakten. Han får griseøret sitt hver gang han skal være alene, i tillegg til at jeg gjemmer godteri i hundesenga hans. Jeg setter klokken min til ringing innen bestemte intervaller (kun et par minutter nå i starten) og går inn og ut hver gang den piper.Jeg nevnte også at på soverommet er han mye roligere enn i stuen, han bjeffer aldri men kun småpiper litt i ny og né.

Da fikk jeg kun gode tilbakemeldinger, dette var visst en veldig fin måte å gjøre det på. Etterhvert ville hunden forstå at soverommet er en hvileplass hvor han kan kose seg og sove. I tillegg har jeg også fått meldinger i innboksen min fra to forskjellige personer her inne som sier at min metode virker å være like bra som å la hunden være alene i stuen. Dette gjør at jeg blir usikker på hva jeg skal velge å høre på... Men i går da jeg øvde som vanlig på å ha han alene i stua, begynte han plutselig å både bjeffe og skrape febrilsk på døra, bjeffing har han aldri gjort på soverommet før.

Jeg har også lest en del på forumer rundt forbi om at DAP ikke virker på alle hunder, og jeg trur kanskje min er en av de som det ikke har effekt på. Andre skriver at hunden gjerne sovner rett ved DAP'en i starten og blir mye roligere, min hund har ikke engang luktet på DAP'en, selv om JEG kan lukte den selv!

Ihvertfall, etter å ha hørt fra så mange at min metode er like god som andre metoder, vil jeg gjerne ha tips og forslag fra andre.

Denne posten er kopiert fra et annet forum hvor jeg ikke fikk noe respons, så jeg legger til dette:

Hunden er en tibetansk spaniel på 7 måneder.

Den har ikke fått hjemme-alene trening før nå, men noen ganger har jeg vært

helt nødt til å gå fra den.. Da har den vært stresset når jeg har kommet hjem og den har allerede rukket å ødelegge ei dør.

Er det rett av meg å benytte meg av denne metoden jeg gjør, og hva annet kan hjelpe oss? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En mulig forklaring på hvorfor den plutselig reagerer på å være alene i stua er at den er vant å være på soverommet, og at det kan være skummelt med et så stort område den må passe på når den er alene hjemme. Det er derfor det anbefales at hunden ikke må være alene hjemme i hele leiligheten, og heller la den få et avgrenset område den er i når den er alene. Så slipper den å måtte gå rundt og passe på et så stort område, hvor det er lyder og ting som skjer fra både vinduer og dører.

Skrevet

I tillegg til at den kanskje har det bedre på et avgrenset område som nevnt, kan det også være lurt å øve på å være alene i korte perioder som over tid økes litt og litt.

Skrevet

Takk for det!

Jeg trur hunden min holder på å utvikle seperasjonsangst, derfor er det ekstra ille.

Det virker hvertfall slik utifra hva jeg har lest om akkurat det.

Akkurat nå kjører jeg 5-minutters intervaller hvor jeg går inn og ut av soverommet hvert 5. minutt. Noen ganger står han helt inntil døra, andre ganger ligger han på andre siden av soverommet og hviler.

Noen ganger er det litt sikkel rundt der han har oppholdt seg, andre ganger ikke.

Jeg er bare redd jeg ikke gjør alt riktig, trur dere dette kan løse seg på denne måten?

Etterhvert utvider jeg 5 minutter til 7 minutter, 10 minutter, et kvarter osv.

Gjest Enny
Skrevet

Avgrenset område kan være en god ide. Vi har to hunder, den første gikk det helt fint å være alene i gangen. Da vi fikk nr 2 så prøvde vi samme taktikk som med første, men det hjalp ikke. Det vi fant ut var at han følte se veldig trygg i buret sitt og enda mer trygg når vi lukket det.

Jeg syntes det var helt forferdelig å sette hunden i fengsel, men det var jo bare i mitt

hodet at det er sånn. For hunden var det bare en trygghet. :)

Skrevet

Hei og takk for hyggelig svar.

Jeg har prøvd med bur, men hunden vil ikke nærme seg buret selv om jeg legger inn godteri og griseører og alt. Den er utrolig merkelig og utrolig sta. Nå lot jeg den være i 3 minutter på soverommet alene og den ble helt febrilsk. Bjeffet og skrapet og rørte ikke godteriet som lå midt på gulvet.

Åhr, jeg føler meg så hjelpesløs, øver jo med han hver eneste dag.

Skrevet

Hva gjør du når han begynner å bjeffe å skrape på døren? Hvis du da går inn til han forsterker du bjeffingen, og vil derfor lære han at det fungerer. Ikke gå inn før det er rolig og stille.

I tillegg merker hunder forskjell på når du er inne i leiligheten og når du faktisk drar hjemmefra. Så det å øve på at han skal klare seg inne på soverommet alene hjemme blir ikke det samme som når du står i stua.

I tillegg kan du øve på at han skal ligge inne på soverommet med døren oppe mens du er hjemme. Ikke la han komme ut før han er rolig. Når han klarer å ligge å sove inne på soverommet vil han utvikle en trygghet der inne, i tillegg til at han lærer seg å ligge inne i et annet rom når du er i leiligheten. Det er hvertfall et skritt i riktig retning. Klarer han ikke å ligge der inne med åpen dør når du er hjemme, så blir det hvertfall ikke mye bedre når du faktisk lukker døren.

Gjest Enny
Skrevet

Hei og takk for hyggelig svar.

Jeg har prøvd med bur, men hunden vil ikke nærme seg buret selv om jeg legger inn godteri og griseører og alt. Den er utrolig merkelig og utrolig sta. Nå lot jeg den være i 3 minutter på soverommet alene og den ble helt febrilsk. Bjeffet og skrapet og rørte ikke godteriet som lå midt på gulvet.

Åhr, jeg føler meg så hjelpesløs, øver jo med han hver eneste dag.

Det tar ofte tid dette, hvor lenge har dere øvd?

Jeg synes du gjør en god jobb, det kan ofte være vanskelig å finne et fasitsvar for sin hund.

Med ene hunden hadde vi søkeleker på stua der jeg også la inn godbiter i buret så hun skulle forbinde det med noe positivt. Med han andre hjalp det å legge inn i ett

ekstra pledd han var glad i... Kanskje noe sånt kan hjelpe hunden din?

Hunden merker nok også at du stresser...selv om jeg skjønner veldgi godt at det ikke er lett å slappe av.

Skrevet

Du kan jo ikke lære hunden å være alene hjemme ved å la den være på soverommet! Hvem i h... har foreslått det??? Den kan både lukte og høre at du er der og følgelig er den heller ikke alene hjemme. Den er bare alene på soverommet! Utestengt fra flokken!

Og hvis du har fulgt denne linjen tidligere, så vil den selvfølgelig ikke være i noe bur heller! Det betyr jo straff! Og hva skal alt dette bråket være godt for? Hunder har ikke noe forhold til radio/TV osv.

Det er ikke hunden som er sta og merkelig, det er DU som er det. Slik du beskriver det, trener du ikke hunden på noe annet enn at den skal være utrygg i det som er ment å være hjemmet dens! OG at den er uønsket. Jeg synes i hvert fall ikke det er det minste rart at den er forvirret og utrygg!

Hva med å lese det mest elementære om hundehold før du skaffer deg valp? (Har selv en på 4,5 måneder og det du snakker om/beskriver er helt fjernt faktisk! Ville ikke ha kommet på det en gang!)

Beklager at jeg blir så sint... Men rådet mitt er bare at du begynner på nytt med hjemme-alene-treningen. Du må helt ut og bort og ta det fra starten med fravær på 1 - 2 minutter til å begynne med.

Skrevet (endret)

Du kan jo ikke lære hunden å være alene hjemme ved å la den være på soverommet! Hvem i h... har foreslått det??? Den kan både lukte og høre at du er der og følgelig er den heller ikke alene hjemme. Den er bare alene på soverommet! Utestengt fra flokken!

Og hvis du har fulgt denne linjen tidligere, så vil den selvfølgelig ikke være i noe bur heller! Det betyr jo straff! Og hva skal alt dette bråket være godt for? Hunder har ikke noe forhold til radio/TV osv.

Det er ikke hunden som er sta og merkelig, det er DU som er det. Slik du beskriver det, trener du ikke hunden på noe annet enn at den skal være utrygg i det som er ment å være hjemmet dens! OG at den er uønsket. Jeg synes i hvert fall ikke det er det minste rart at den er forvirret og utrygg!

Hva med å lese det mest elementære om hundehold før du skaffer deg valp? (Har selv en på 4,5 måneder og det du snakker om/beskriver er helt fjernt faktisk! Ville ikke ha kommet på det en gang!)

Beklager at jeg blir så sint... Men rådet mitt er bare at du begynner på nytt med hjemme-alene-treningen. Du må helt ut og bort og ta det fra starten med fravær på 1 - 2 minutter til å begynne med.

Ja..er jo enig i en del her.

Start fra begynnelsen og tren med å bare gå ut døra ,lukke og så inn igjen.IKKE lag mye stå hei,klokker som ringer,griseører som skal frem. Du bare øker stresset med disse tingene da bikkja di har forstått at NÅ skal modern ut!! Opplegget er for å stresse opp bikkja ikke roe den ned.

Lag minst mulig DILL og dall ut av det å gå ut døra.

Bare gå,lukk igjen og åpne-Ignorer bikkja..sett deg i sofaen,les et blad osv.

Om du vil at hunden skal være på stua når du er ute,holder du de andre rommene lukket .Ikke "løp" rundt og forbred hunden på at NÅÅÅÅ skal modern ut.

Håper du forstår hva jeg mener med å overdrive dette.Bikkja di er en unghund og smart.Den vet når mor løper rundt,finner griseører at hun skal gå fra meg -noe bikkja ikke liker.

Tren rolig og med en solid dose tålmodighet. Kun sekunder til å begynne med,så øker du forsiktig.

Om bikkja begynner å pipe -ignorer

Bjeffer den,har du vært for rask og må ned et minutt eller 2.

Jeg vet det er treigt og at dette kan ta tid.Mulig at du ikke klarer selv å roe ned bikkja eller forhindre separasjonsangst-Ta da kontakt med en flink hundetrener manimal

legger ved en annen link om det samme

http://www.hillspet.no/Adult/Dog/Adult/Behaviour-and-Lifestyle/Separation-Anxiety.aspx

Ønsker deg masse lykke til :)

Endret av Kårky
Skrevet

Veldig bra det Kårky sier om å ikke styre så mye. Noe av den største feilen man kan gjøre er å holde på med godbiter/griseører/bein osv når du skal dra hjemmefra. Det blir en forsterker for å dra ut døra, og ofte blir det bare stressende.

Når du drar ut døra ikke dill med hunden. Ikke ta på, snakk med eller ha øyekontakt med hunden når du drar ut døra eller når du kommer hjem. Når du kommer hjem vil hunden sannsynligvis være ekstatisk over at du endelig er hjemme. Bare si hei, fortsett med det du gjør, og prøv å ignorer hundens forsøk på å få oppmerksomhet. Unngå hele "åh-stakkars-voovven-min-har-vært-alene-hjemme-rutinen". Det skal ikke være noe big-deal å dra ut døra eller komme hjem. Det er ikke synd på hunden. Ved å synes synd på hunden/trøste osv, vil du bare forsterke stresset. Dette kan være vanskelig og kan virke kaldt, men det er bedre enn å gjøre hunden en bjørnetjeneste.

Vil igjen påpeke at det er lurt å gjøre hunden din uavhengig av deg. Jeg vet ikke hvorvidt hunden klarer å ligge rolig på plassen sin når du går rundt i leiligheten. Men det er et stort poeng å lære hunden din at selv om du går ut av rommet, kommer du tilbake. Hvis den følger etter deg selv om du er hjemme i leiligheten, kan du ikke forvente at det skal bli noe bedre når du drar hjemmefra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...