Gå til innhold

Frosne reker

Pinkyh

Anbefalte innlegg

Ok, her kommer et kjempedumt spørsmål. :sjenert: Jeg har bare spist reker på restaurant og aldri kjøpt det selv, fordi jeg har begynt å like det i nyere tid. Jeg ser de har løsvekt reker på Kiwi og lurer da på om det er slik at de bare skal tines, også kan de renskes og spises. Eller må man varmebehandle de først?

Og er sånne typer reker gode? Eller kan man risikere å få dårlige/gamle fryste reker? Evt hvor burde man kjøpe gode reker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det holder å tine dem :) Jeg synes slike frosne reker kan være veldig gode, men så er jeg ikke så heldig at jeg har tilgang på helt ferske reker så ofte. Men de er i hvert fall mange ganger bedre enn de i lake. Kvaliteten kan nok variere, noen ganger kan de være litt tørre og seige, men stort sett er de bra.

Hvis du skal kjøpe veldig gode reker er det nok best å kjøpe enten fra båt, eller i fiskebutikk (evt fiskedisk i matbutikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar! :)

Kanskje det blir reker i kveld da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale reker fra Kiwi, Rimi eller andre billigbutikker. Min erfaring er at de er mye mindre enn de fra de litt dyrere ferskvarebutikkene. Selv om kiloprisen er lavere på Kiwi, går vinningen opp i spinningen siden de er så små og det meste går bort i rensingen uansett.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg synes ikke det er noe problem med frosne reker, men ber deg være obs på en ting. reker som har vært frosne skjer det noe med. jeg aner ikke hva, men vet at noen er allergisk mot frosne reker. bare sånn at du vet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips er og tine dem i vann med havsalt, jeg syns de smaker mye bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjøper 70/90 reker så får du store og gode reker! Kjøper du 90/120 reker så er det pittesmå reker, det er som regel de man får kjøpt på feks kiwi...

Vi kjøper som regel reker på obs eller ica maxi, de bruker å ha sånne store esker på 5kg på tilbud, men også samme pris på løsvekten..

Jeg liker aller best å tine de over natten i kjøleskapet, synes at smaken kommer best frem da! Men tar du opp samme kveld som de skal spises så bruker jeg et vannbad med varm vann og holder de oppi litt, så over i det kalde vannet (som har havsalt i seg..)

Også er det best å ha de i en rist oppi en bolle, da slipper du at de på bunnen blir vassene ;)

(Et tips er å ta en liten skål med lunkent vann med litt sitron i med på bordet til å skylle fingrene med underveis! Lettere å få vekk eggene da :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...