Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fant ikke ut hvor dette innlegget burde postes, så jeg hevder herved at min hobby er å vaske bunadskjorta mi til 17. mai.

Skjorta er av lin, og har broderier. Kan skjorta vaskes i maskinen? Har lest en detaljert beskrivelse av hvordan skjorta håndvaskes. For å være ærlig, frister det ikke mye med den jobben.

Er det noen som har prøvd å vaske bunadskjorte i maskinen? Hvilket program, evt. vaskemidler kan jeg i så fall bruke?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Vamp¤
Skrevet

Hei, jeg har aldri vasket bunadsskjorta mi i vaskemaskin rett og slett fordi jeg ikke tørr. Har også skjorte i lin med broderier på. Vet ikke hva den beskrivelsen for håndvask som du har lest går ut på men jeg gjør følgende:

Fyller en liten balje med lunken mot varmt vann, har i litt vaskepulver (Omo for hvitt tøy), legger skjorta oppi og lar den ligge natta over. Tar den så opp og vrir den forsiktig så alt overflødig vann renner bort. Deretter henger jeg den til tørk enten ute eller i dusjen da det blir en del drypping. Stryker så skjorta kvelden før jeg skal bruke den og den ser ren og pen ut :) Et triks som jeg lærte nå nettopp som jeg ikke har fått prøvd enda er å legge skjorta i snøen når det er solskinn ute. Skjortene blir gjerne litt gule mens de ligger i skapet og dette skal bleke det bort. Dette gjør du før du vasker.

Som sagt har jeg ingen svar angående å vaske i vaskemaskin, mulig det går men er alikevel best å vere på sikre siden.

Gjest Smaragd
Skrevet

Min svigermor vasker bunadsskjortene i maskinen på 60 grader, men nå er jeg usikker på om hun har lin eller bomull....? :klø:

Er broderier på den, og den ser like flott ut etter mange vask.

Hun kjøpte seg ny skjorte for noen år siden, etter å ha hatt den gamle i 25 år.

Hun syns det er mye bedre å kjøpe en ny skjorte hvert tyvende år ellerno, enn å bruke timesvis på vask av skjorta hver gang hun har brukt den.

Hun mener at penger er ikke alt her i verden - tid er også veldig verdifullt :)

.

Skrevet

Min svigermor vasker bunadsskjortene i maskinen på 60 grader, men nå er jeg usikker på om hun har lin eller bomull....? :klø:

Er broderier på den, og den ser like flott ut etter mange vask.

Hun kjøpte seg ny skjorte for noen år siden, etter å ha hatt den gamle i 25 år.

Hun syns det er mye bedre å kjøpe en ny skjorte hvert tyvende år ellerno, enn å bruke timesvis på vask av skjorta hver gang hun har brukt den.

Hun mener at penger er ikke alt her i verden - tid er også veldig verdifullt :)

Jeg er helt enig med din svigermor. Tror jeg hiver skjorta i maskinen. Så kan jeg bruke de neste 20 årene til å spare til ny bunadskjorte.

Takk for svar!

.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye deres bunadskjorter koster, min koster kr 6000, så jeg hadde aldri turs å vaske den i vaskemaskinen!

Gjest Smaragd
Skrevet

Bare ikke kast den i maskinen før du vet om den krymper!

Aner ikke hvordan lin oppfører seg i maskin om det er linskjorte du har!

Har absolutt ikke peiling på hva det er svigermor har!

*vil ikke vere skyld i at skjorten din kanskje blir ødelagt*

:sjenert:

Skrevet

Bare ikke kast den i maskinen før du vet om den krymper!

Aner ikke hvordan lin oppfører seg i maskin om det er linskjorte du har!

Har absolutt ikke peiling på hva det er svigermor har!

*vil ikke vere skyld i at skjorten din kanskje blir ødelagt*

:sjenert:

Det gikk så fint at. Skjorta er ren, nå gjenstår bare strykinga. Takk for alle svar!

Gjest Smaragd
Skrevet

Åh, nå ble jeg lettet! :ler:

Så for meg en bitteliten skjorte i størrelse XXXX-S jeg nå :sjenert:

Må vist tenke meg om mer før jeg skriver enkelte ting :fnise:

Men så flott at det gikk bra da!

Nå vet du det, og da er det jo kjempelett å bare slenge den i maskinen etter bruk :)

Svigermor oppbevarer skjortene i en brødpose etter hun har vasket og tørket den.

Da gulner den ikke.

Så dusjer hun den lett med vann, og stryker den dagen før hun skal bruke den.

Om skjorten henger ferdigstrøket i skapet - spesiellt om en bruker stivelse på, så har de en tendens å gulne.

Spesiellt om du bruker den bare en eller to ganger i året...

Så da må man jo ofte vaske den på nytt, derfor har svigermor gjort det på denne måten.

Gidder da ikke å vaske den dobbelt heller! DET er unødig arbeid :fnise:

.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så fint at det gikk bra da! Men nå lurer jeg da på om det var bomull eller lin skjorte? Kanskje jeg også kan ta den i vaskemaskinen?! :-)

Skrevet

Min linskjorte vaskes på 60 grader.

Skrevet

Det var linskjorte med broderier. Jeg vasken den på finvaskprogram med vaskepulver for hvitt tøy.

Skrevet

Hei, jeg har aldri vasket bunadsskjorta mi i vaskemaskin rett og slett fordi jeg ikke tørr. Har også skjorte i lin med broderier på. Vet ikke hva den beskrivelsen for håndvask som du har lest går ut på men jeg gjør følgende:

Fyller en liten balje med lunken mot varmt vann, har i litt vaskepulver (Omo for hvitt tøy), legger skjorta oppi og lar den ligge natta over. Tar den så opp og vrir den forsiktig så alt overflødig vann renner bort. Deretter henger jeg den til tørk enten ute eller i dusjen da det blir en del drypping. Stryker så skjorta kvelden før jeg skal bruke den og den ser ren og pen ut :) Et triks som jeg lærte nå nettopp som jeg ikke har fått prøvd enda er å legge skjorta i snøen når det er solskinn ute. Skjortene blir gjerne litt gule mens de ligger i skapet og dette skal bleke det bort. Dette gjør du før du vasker.

Som sagt har jeg ingen svar angående å vaske i vaskemaskin, mulig det går men er alikevel best å vere på sikre siden.

Har vasket skjorten til bunden min for første gang nå etter en konfirmasjon (ellers så er det mamma som har gjort det) har Linskjorte med borderi/en eller annen søm. Vasker den for hånd med lunket vann og omo for hvitt tøy, fikk beskjed fra mamma om at det var viktig å skylle ut all såpen, ellers kunne skjorten bli gul etter en stund. Så jeg har skylt sjorten godt i rent vann flere ganger før jeg henger den opp, skjorta (og forklet, som får samme behandling, er også i lin med broderi/søm) henger til det er nesten tørt før jeg stryker det hvis det er kort tid til jeg skal bruke bunaden. om det er lang tid så lar jeg det blir het tørt, før det blir lagt vekk. Før jeg skal stryke skjorte/forkle spruter jeg de med en flaske med vann. Er mye enklere å få strøket linen om den er litt fuktig.

Hadde jeg noen gang vurdert å vaske bunadskjorten/forklet i vaskemaskin, hadde jeg iallefall brukt vaskepose. Vil ikke ødelegge sømmen rundt kantene og på forklet bare for at det er enklere..

Skrevet

Jeg vasker alltid linskjorten min på 60 grader i maskinen. Den har broderier. Det anbefales milde vaskemidler, gjerne milo.

Skrevet

Min mor pleier å gjøre slik som tidligere leser her har skrevet, med å legge skjorten i en balje vann ca. 40 grader, og lar den ligge over natten.

Så skyller hun den selvsagt godt, men så ruller hun den sammen i et håndkle og sitter/kravler på den for å få presset så mye vatn som mulig ut av skjorten og inn i håndkledet istedet.

Så går det mye fortere å henge den til tørk! :jepp:

Og så ligger hun den i fryseren over natten for at den ikke skal bli gul. *brrr, kald skjorte 17 mai morgen* :fnise:

Skrevet

Her går også bunadsskjorten i vaskemaskina.

Har linskjorte med broderier jeg også

Skrevet

Jeg vasker den broderte linskjorta mi i et rent putevar på skåneprogram i vaskemaskin. Vasker den hver gang før jeg legger den bort, så trenger ikke vaske på et "hardere" vaskeprogram.

Lin tåler fint høye temperaturer, så man trenger ikke være bekymret for det. Broderiene må man være mer forsiktig med, men de tåler fint å vaskes i maskin. Kan dog med fordel styre unna kokvaskprogram på 90 grader. :)

Skrevet

Jeg har også linskjorte med broderier på mansjetter/krage, og jeg hiver den inn i maskina og vasker på 40 grader :)

Har vaska den to ganger den siste uka (før 17.Mai og før bryllup på lørdag), og den er like fin som den alltid har vært! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...