Gå til innhold

Fet mor

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei hei!

Jeg er en ung kvinne i slutten 20-årene. Jeg er normalvektig og sunn. Men moren min er desverre overvektig, kanskje det til og med har vippet over til fedme. Jeg føler at jeg vet ganske mye om riktig kosthold og kunne hjulpet henne med å gå ned i vekt. Hun er vakker og har mye energi, men det er ikke sunt. Problemet er jo at det ikke er noe hyggelig å ta opp, tenker jeg. Dessuten har mannen hennes (og faren min) gitt henne ekle kommentarer på vekten når han har vært i dårlig humør. Jeg tror hun underbevisst nekter for at det er hennes problem. Hun lever sunt, men prøver ikke å slanke seg. Hun la på seg etter hun ble gravid (men det har også økt sagte men sikkert etter det). Jeg synes det er flott at hun lever et sunt liv selv om hun er stor og at hun ikke lar det stoppe seg i noen sammenhenger, men som sagt, det er ikke sunt. Jeg vil ikke at hun skal dø tidligere på grunn av dette. Men jeg er veldig usikker på om lillejenta hennes skal belære henne om mat. Hun er veldig følsom. Og selv om hun gir inntrykk av at hun er fornøyd med seg selv, så er hun nok sensitiv iforhold til det med vekt.

Burde jeg si i fra? Gi tips? Eller snakke med henne om dette?

Vennlig hilsen Drammenjente

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke begynne å trene sammen? det gjør jeg med mammaen min :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjøp henne leirgryte og en bok om hvordan man lager mat i leirgryte..Man bruker ikke olje og smør og det er rene slankedietten, bare at man spiser god mettende mat da. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke begynne å trene sammen? det gjør jeg med mammaen min :)

Det er fint at du gjør det! :)

Min mor lever et aktivt liv og vi trener alerede sammen :)

Men hun spiser såpass mye og dynker alt i smør og dressing, så hun er alikevel tykk.

Det hjelper jo ikke bare å trene, hvis man spiser for mye.

Men altså, min mor lever et aktivt liv, det er bare vekten jeg er bekymret for.

Vet noen av dere forresten hvor farlig det er å være kraftig overvektig hvis man ellers lever sunt?

Kanskje er det ikke så stor helserisiko som jeg inbiller meg :)

Skrevet

Hvor stor er stor?

og jeg ville aldri blandet meg inn i noe slikt, uten at min mor selv ba meg om hjelp. Da er ikke du noe bedre enn hennes mann, for du sier jo da til henne at hun er stor. Så hvor stor er stor?

Gjest Spinell
Skrevet

Vet noen av dere forresten hvor farlig det er å være kraftig overvektig hvis man ellers lever sunt?

Kanskje er det ikke så stor helserisiko som jeg inbiller meg :)

Jeg har lest (les: trøstet meg med ;) ) at det er noe som kalles "fit and fat". Altså: en overvektig person som trener og holder seg i bra fysisk form kan ha bedre helse enn en tynn og passiv person. Derfor er det positivt at hun trener. Hvis hun er overvektig vil hun selvsagt ha godt av å gå ned i vekt, bare hun samtidig passer på å fortsette å trene. Normalvektig og fysisk aktiv er jo bedre enn overvektig og fysisk aktiv.

Skal se om jeg finner igjen artikkelen ;)

Jeg synes ikke du skal ta opp vekta med henne særskilt. Vi som er overvektige vet det nemlig utmerket godt selv. Det vil ikke komme som noen overraskelse eller stor ny opplysning for henne at hun veier for mye. Hun har sikkert verdens dårligste samvittighet, også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er stor?

og jeg ville aldri blandet meg inn i noe slikt, uten at min mor selv ba meg om hjelp. Da er ikke du noe bedre enn hennes mann, for du sier jo da til henne at hun er stor. Så hvor stor er stor?

Jeg vet ikke hvor mye hun veier. Hun vet det nok ikke selv.

Noe sånt som dette kanskje:

http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/5014474/2/istockphoto_5014474-young-overweight-woman.jpg

Uten klær:

http://www.nzgirl.co.nz/images/articles/tiwiam_may08_1.jpg

Jeg har lest (les: trøstet meg med ;) ) at det er noe som kalles "fit and fat". Altså: en overvektig person som trener og holder seg i bra fysisk form kan ha bedre helse enn en tynn og passiv person. Derfor er det positivt at hun trener. Hvis hun er overvektig vil hun selvsagt ha godt av å gå ned i vekt, bare hun samtidig passer på å fortsette å trene. Normalvektig og fysisk aktiv er jo bedre enn overvektig og fysisk aktiv.

Skal se om jeg finner igjen artikkelen ;)

Jeg synes ikke du skal ta opp vekta med henne særskilt. Vi som er overvektige vet det nemlig utmerket godt selv. Det vil ikke komme som noen overraskelse eller stor ny opplysning for henne at hun veier for mye. Hun har sikkert verdens dårligste samvittighet, også.

Ok. Takk for så konkret svar. Hun er nok en "fit and fat". Jeg skal ikke ta det opp med henne :)

Skrevet

Jeg ville ikke tatt det opp med henne. Hun er en voksen kvinne, og hun har nok speil hjemme. ;)

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av dette om leirgryte. Ta med en bok du finner om emnet, og "kom rett fra bokhandelen". Les litt høyt fra den, og spør hva hun synes. Har hun lyst å være med deg og lage maten, siden det vel blir mye mat i en sånn gryte?

Kanskje hun bare trenger et lite "dytt" over på et annet kosthold. Mange av godt voksne nordmenn er dessverre låst fast i dettet "potet og smør"-kostholdet. Det er så mye annet som smaker så mye bedre, og er så mye sunnere i lengden. Inspirer henne!

Skrevet

Kjøp henne leirgryte og en bok om hvordan man lager mat i leirgryte..Man bruker ikke olje og smør og det er rene slankedietten, bare at man spiser god mettende mat da. ;)

Så er det forskjell på folk. Min kropp fungerer ikke lengden med den type mat du kom med her, men med motsatt kosthold. Masse olje, ekte smør, seterrøme osv. Gått ned 7 kg siden februar (jeg skal alt i alt gå ned ca 15 kg, men mange som spiser slik går ned masse hvis de er veldig overvektige.). Men dette er ikke en diett da :) Det er et kosthold.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tenker at dette er jo moren til TS det dreier seg om. Hun må kunne fortelle sin egen mor at hun er bekymret for fremtiden? At hun ikke vil miste sin mor for tidlig, pga farlig magefett ol. Man kan si det på en skånsom måte selvfølgelig.

Nå vet jeg ikke hvordan forhold du og moren din har da, TS. Så det må med i betraktningen her. Mamma og jeg er ekstremt nære, og jeg vet at om hun hadde vært overvektig, så hadde jeg sagt i fra, nettopp fordi jeg vil ha henne i livet mitt så lenge som mulig.

Min mor er normalvektig, og har et normalt kosthold. Men hun trener ikke. Men jeg har sagt at hun og pappa må trene mer, fordi jeg vil ikke miste de før enn nødvendig. Og jeg tror det gir dem et ekstra push til å trene :) De trener hvertfall innimellom, og det er jeg superglad for! Og så trener vi sammen når jeg er hjemme på ferie :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så er det forskjell på folk. Min kropp fungerer ikke lengden med den type mat du kom med her, men med motsatt kosthold. Masse olje, ekte smør, seterrøme osv. Gått ned 7 kg siden februar (jeg skal alt i alt gå ned ca 15 kg, men mange som spiser slik går ned masse hvis de er veldig overvektige.). Men dette er ikke en diett da :) Det er et kosthold.

Greit at du går ned i vekt på denne lavkarbodietten Estrella, men hvordan tror du blodårene dine vil se ut innvendig om 30 år hvis du fortsetter med dette kostholdet? Selv om man går ned i vekt av å kutte ut karbs er masse animalsk fett uansett ikke bra for kroppen i et lengre tidsperspektiv.

Skrevet

Å anbefale noen å leve på sterrømme og bacon er ikek det jeg ville ha gjort, spesielt ikke uten solid forkunnskap og valid vitenskap som selskap. At du går ned i vekt md dette kostholdet er ikke noe hokuspokus. Større mengder fett og protein gir deg en økt og forlneget metthetsfølelse, d det tar tid for kroppen å utnytte proteiner, og det tar lenger tid før magesekkens innhold tømmes ut gjennom og forbi sphincter og tolvfingertarm. Du vl også tape glykogen, samt det vannet som bindes naturlig til hvert enkelt glykogenmolekyl.

En vektnedgnag i seg selv, og det spiller ingen rolle om den kommer fra å ha ligget strak i to uker med halsbetennelse, idiotiske ekstremdietter eller nedsatt appetitt, vil føre til en positiv endring i blodets lipidprofiler. Å oppnå bedrete blodverider mtp relative andeler av lipider (HDL, VLDL, LDl, total kolesterol) har med vekttapet i seg selv å gjøre, ikke hvordan vekttapet ble oppnådd. Dette fordi kroppen omdirigerer bruken av fettvev og hvor den henter energi fra når den plutselig blir utdatt for en negativ energibalanse over tid. Det har svært lite med dietten i seg selv å gjøre, kun vekttapet.

Hvordan åreveggene dine vil se ut om noen tiår med hovedsakelig animalsk fett og mindre mengder mosjon er en heeeelt annen sak. Jeg vpersonlig ville ikke ha lekt med åreforklakninger, men det er kanskje bare meg. En gylden middelvei, med litt av alt, har ennikke voldt de største skadene, på kort og lang sikt.

når det gjelder TS sin situasjon, så er det ikke ulikt min mor. Hun er også over gjennomsnittet overvektig, men der hindrer reumatisk sykdom henne i å trene i særlig grad. Med et klinisk lavt stoffskifte, så er hun en vanskelig nøtt, men leddene lider under den ekstra vekten, og jeg er desperat etter å hjelpe henne. Likevel, som datter så er det et svørt følsomt tema, og jeg nekter tro at moren din ikke er klar over størrelsen selv. Men, det er stor forskjell på å være BMI 27-28, og vel oppi 30-tallet. Er hun i den første størrelseordenen, er fysisk aktiv og spiser sunt, så hadde jeg ikke brydd meg å veldig mye om det. Så lenge hun fortsetter med den aktive treningen (blir svett og får opp pulsen) noen ganger i uka, så nyt samværet og tida sammen :)

Skrevet

Jeg har en genuin interesse for trening og kosthold, og opplever hvor mye jeg får igjen for livsstilen min. Overskudd, bedre humør, fornøyd med kroppens utseende osv. Moren min har ved flere anledninger uttrykket hvor mye hun mistrives med kroppen sin, og jeg har derfor vært med på å guide henne litt. Tipset om retter med godt, men sunt tilbehør og tatt henne med på både sykkel- og spaserturer. Dersom vi handler sammen, har jeg også skytt inn hva som er gode alternativer. Selv om hun ikke spør meg direkte, setter hun pris på at jeg gir råd og tips.

Faren min har fått diabetes 2 som følge av dårlig livsstil, og jeg har (også der) informert ham om hvor viktig det er å avstå fra raske karbohydrater. Legen hans har tydeligvis ikke spesifisert hvor viktig dette er. I etterkant har han vært flinkere med å spise protein- og fettrik mat.

Jeg ser ingenting i veien for å "blande seg inn", så lenge man ikke får klare instrukser på at man bør holde seg unna. Der og da kan jeg kanskje virke som en klegg, men det er med på å øke kunnskapen rundt kosthold og trening, noe jeg vet de vil tenke litt ekstra på. Poenget mitt er altså å gjøre dem bevisst, også er det deres valg å fullføre og vedlikeholde opplegget. Dersom de ber meg om å la være, godtar jeg selvsagt det.

Gjest Spinell
Skrevet

Selvom det er gjort i beste mening er det vel få ting som virker mer mot sin hensikt enn å opptre belærende, særlig overfor slektninger, eller venner for den saks skyld.

Jeg er derfor uenig med Stellia i hennes filosofi om å blande seg inn inntil man blir bedt om å la det være. Det er flere grunner til at dette kan skape dårlig stemning:

-"maseren" skaper irritasjon hos den overvektige

-den overvektige vil forsøke å unngå "maseren": utestestengelse

-"maseren" vil passe på den overvektige: klengete

-"maseren" kan bli fornærmet når h*n blir bedt om å gi seg. H*n forventer jo kanskje en stor takk for å bedrive forsøk på livredning.

-i TS' tilfelle: en mor vil i de fleste tilfeller ha ganske så høy terskel for å be datteren sin om å holde opp med noe, særlig ting som gjøres med gode intensjoner, selvom det datteren gjør går henne på nervene

-voksne mennesker bør ikke påtvinges hjelp de ikke har bedt om, med mindre de er så inkompetente eller syke at de nærmest kan kvalifisere til tvungen behandling

Derfor er det heller slik at man skal la det være inntil man uttrykkelig blir bedt om å blande seg inn.

Som jeg har skrevet tidligere: hun vet nok at hun er overvektig, så det trenger man ikke minne henne på.

Så mye oppmerksomhet som det er rundt kosthold og sunnhet i dag, vet nok de fleste at det finnes mange måter å få ulik kostholds- og livsstilshjelp på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...