Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mulig dette er feil plass å poste dette innlegget, burde kanskje stått under Hobby..

Uansett; jeg har så lyst å lære meg å spille et nytt instrument, og da helst fiolin... Det er helt sikkert noen som lærer bort privat her i byen jeg bor, hvis ikke er det mulig å ta timer på musikkskolen..

Men er det sånn at en blir for gammel til å lære? Er nå 33 år...(ikke det at jeg føler meg gammel altså!!).

Spiller fra før piano (har piano, og spiller litt daglig), så jeg kan å lese noter. Synger også i kor, så musikkgehøret er absolutt inne. Finner f.eks tonene til en sang uten bruk av noter på piano uten å ha lært sangen noe særlig først, bare ved å lytte.

Og; hva ligger ei fiolin på i pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en fiolin til nybegynnere kan du helt sikkert finne til rundt 8-900 kroner dersom du leter litt rundt på nettet, kan jeg tenke meg. Så etter selv for en stund siden, siden jeg kunne tenkt meg å lære meg å spille fiolin og. Fant en på finn.no, men husker ikke om den var brukt eller ikke...

Det er ikke for sent å begynne å lære seg noe når man bare er 33 år gammel, synes jeg :) Lykke til. Fiolin er forresten et av de nydeligste instrumentene jeg vet om - nest etter Didgeridoo og Cello :)

Skrevet

Takk for kjapt svar!

Ja, fiolin er nydelig:-) Og jeg innbiller meg at det vil gå greit å lære et nytt instrument siden jeg kan noter og har gehør.

Piano har jeg spilt siden jeg var fem, så det har jeg liksom "alltid" kunnet....derfor jeg var litt usikker på om alderen spiller inn...

Cello er også utrolig vakkert!

Skrevet

Tusen takk:-)

Fant en annen selger på finn i sted, så da blir det bestillt fiolin (og resten av familien får gå i dekning når mor øver..)

Skrevet

Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

De fleste musikkskoler låner ut instrumenter, om du vil ta timer på musikkskole. Det er aldri for sent å lære et instrument, du kan ha mye moro med det, men du må kanskje forberede deg på at du ikke kommer til å bli den nye Paganini :) Jeg underviser i sang på privat basis og av mine fire elever er tre fra førti og oppover.

Skrevet

Jeg gjør dette bare for moro skyld og til husbruk:-) Var ikke planen å bli proff fiolinmester;-)

Piano derimot spiller jeg bra om jeg må få skryte litt, likedan det koret jeg synger i. Det er ganske kjent, og vi har endel konserter i utlandet.

Men jeg er innmari glad i musikk (hele familien egentlig, mannen min spiller også piano, og den eldste jenta synger i barneoperakor)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Åh,jeg har også sykt lyst på å spille instrument, har mange folkemusikere i familien,og har en utrolig kjærlighet for disse instrumentene. Men synes det er skummelt å begynne så seint. Prøvde såvidt i yngre dager, men det av forskjellige grunner ble det ikke noe mer av det.

Har kjøpt en sånn liten irsk metallfløyte,og vil prøve og lære litt på nettet. Desverre har jeg ikke så veldig lyst til at husverten skal høre så der stopper øvinga :sjenert:

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Er det sånn at en blir for gammel til å lære? Er nå 33 år...(ikke det at jeg føler meg gammel altså!!).

Spiller fra før piano (har piano, og spiller litt daglig), så jeg kan å lese noter. Synger også i kor, så musikkgehøret er absolutt inne. Finner f.eks tonene til en sang uten bruk av noter på piano uten å ha lært sangen noe særlig først, bare ved å lytte.

Og; hva ligger ei fiolin på i pris?

Nei, din alder står ikke i veien for å lære deg å spille fiolin, spesielt ikke når du er musikalsk og kan lese noter. Det er bare å lære i vei.

Du kan også få kjøpt en brukt studentfiolin, og de ligger jo lavere i pris, uten at jeg har prisreferanser.

Når du er musikalsk vil du få glede av dette resten av livet - det er stimulerende for hjernen å spille et instrument.

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

Fiolinen er bestilt, og underveis:-) Og jeg har funnet en privatlærer til å "kicke" meg i gang, gleder meg veldig til å begynne å lære!!

Jeg kjøpte ei nybegynnerfiolin på finn.no.... Helt sikkert ikke verdens beste, men ok til å begynne å lære seg, så kan jeg heller investere i ei bedre fiolin etterhvert som jeg behersker instrumentet. Fiolinen kostet 1200 inkludert frakt, så det var ikke så ille. Nystemt er den også:-)

Så nå gleder jeg meg villt til å komme igang:-))

Gjest AnonymBruker
Skrevet
Fiolinen er bestilt, og underveis:-) Og jeg har funnet en privatlærer til å "kicke" meg i gang, gleder meg veldig til å begynne å lære!!

Jeg kjøpte ei nybegynnerfiolin på finn.no.... Helt sikkert ikke verdens beste, men ok til å begynne å lære seg, så kan jeg heller investere i ei bedre fiolin etterhvert som jeg behersker instrumentet. Fiolinen kostet 1200 inkludert frakt, så det var ikke så ille. Nystemt er den også:-)

Så nå gleder jeg meg villt til å komme igang:-))

:klappe:

Gjest Pippelipp
Skrevet

Stod det at den var nystemt??? Det må være en vits, for en fiolin er ikke som et piano, du må stemme den hver gang du skal bruke den, men det blir nok noe av det første du lærer :-) så utrolig flott at du setter igang med noe nytt, det stå det respekt av!! Jeg håper su kommer til å trives med instrumentet og læreren og det hele :-)

Skrevet

Jeg har som sagt aldri spillt fiolin før... I annonsen sto det at fiolinen var helt ny, og stemt, så den var klar for å spilles på! I mine ører er det lik nystemt... Da jeg kjøpte nytt piano for noen år siden var det også akkurat stemt.... Så mulig jeg har misforstått noe:-)

Uansett, jeg regner med at jeg lærer etterhvert! Veien blir til mens en går (evt går seg vill), og jeg gleder meg noe innmari til å begynne!!

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg har som sagt aldri spillt fiolin før... I annonsen sto det at fiolinen var helt ny, og stemt, så den var klar for å spilles på! I mine ører er det lik nystemt... Da jeg kjøpte nytt piano for noen år siden var det også akkurat stemt.... Så mulig jeg har misforstått noe:-)

Uansett, jeg regner med at jeg lærer etterhvert! Veien blir til mens en går (evt går seg vill), og jeg gleder meg noe innmari til å begynne!!

Du, det var overhodet ikke kritikk! Jeg ser jo at du begynner nå, du må jo lære alt dette. Jeg kan det tilfeldigvis, men jeg har ingen idé om regnskapsføring eller andre "normale" jobber :) Jeg syntes bare det var morsomt at det stod sånn i annonsen. Når har du første time? Kan du ikke skrive hvordan det går?

Skrevet

Jeg oppfattet det ikke som kritikk:-) Måtte bare understreke at jeg er totalt grønn på fiolin...

Håper å få startet opp innen et par uker, fiolinen er ikke kommet enda.. Regner med å starte opp med noen timer hos privatlærer, og har meldt meg på kulturskolen fra høsten av (de tar inn voksne og, ikke bare barn)

Dette blir virkelig spennende, gleder meg! Oppdatering vil følge...

Skrevet

Bare for å bidra litt med fiolinkunnskap. Når du kjøper en helt ny fiolin er den ikke "spilt inn". Det betyr at klangen i den ikke er utviklet. Dette er grunnen til at de eldgamle fiolinene fra Stradivarius er så dyre. Jo flere som spiller på en fiolin over lengre tid, jo mer utviklet er lyden. Det betyr ikke at det er dårlig lyd i en helt ny fiolin, bare at den er uutviklet. Siden du er helt nybegynner er det kanskje greit at du ikke prøvde fiolinen før du kjøpte den, men det kan hende at du merker etter hvert at den teknikken og det uttrykket du utvikler ikke passer fiolinen, eller buen for den saks skyld.

I forhold til at den skal være stemt, så er fiolinstrenger såpass følsomme at den forskjellen i temperatur og luftfuktighet fiolinen blir utsatt for under transporten til deg, garantert vil gjøre den skikkelig ustemt. Hvis den har helt nye strenger kan det være lurt at du stemmer dem et trinn høyere over natten, sånn at de får strukket fra seg.

Å spille fiolin er kjempegøy, og jeg er helt sikker på at du kan bli amatør til husbruk i voksen alder. Det som er utfordringen er å repetere teknikken såpass mange ganger at fingrene gjør det riktige automatisk. Lykke til!

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen på piano og fiolin (eller mellom gitar og fiolin for den saks skyld) er at på fiolinen er det ikke angitt noen synlige punkter (tangenter) for hvor fingrene skal settes for å få den riktige tonen. Fingersettingen må bare øves og læres inn for hver eneste note. I tillegg lever høyrehånden sitt eget liv med å føre buen opp eller ned og i riktig tempo i forhold til noteverdiene, så det er litt å holde styr på. Men du har en stor fordel siden du kan notene og er vant til å bruke begge hendene til å spille med!

Det er aldri for sent å begynne å lære et nytt instrument. Lykke til!

Skrevet

Så flott at du realiserer en slik drøm, fiolin er jo et utrolig flott instrument, og det er slett ingen ulempe å kunne noter!

Jeg ser jo at du har skaffet deg en privatlærer, men tipser deg også om Norges Musikkhøyskole som pleier å ha behov for øvingselever til studenter som skal bli instrumentalpedagoger! Lykke til

Skrevet

så bra, jeg har fått veldig lyst til og lære og spille piano, jeg er 24.

kanskje jeg gjør alvor ut av det jeg også, men må finne et keyboard med en skikkelig pianotone i først, noe som ikke blir enkelt da jeg absolutt ikke har peiling på hva jeg skal lete etter i et bra keyboard.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...