allover Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Ja, jeg lurer på som headingen min sier; om noen her inne har søkt om tax refund når dere har vært i utlandet og handlet. Jeg har flere ganger takket nei til de skjemaene de vil sende med oss.. men på en nylig tur til London prøvde vi oss. Vi skjønte ikke stort av det.. og fylte i.. Men, tror ikke det var særlig heldig? Har noen der ute gjort det? -og er det så godt som det høres ut? (at man "FÅR" taxen tilbake?) Eller er det mer mas enn glede? Takk for alle svar
meta2 Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Har gjort det mange ganger. Som regel har vi gjort det på Færøyene og fått igjen pengene på terminalen. Eller så har vi fått de ombord på båten. Blir noen kr når en handler. På Island fikk vi ordnet det på et senter.
gard Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Hei Jeg har gjort det noen ganger og det kan lønne seg det dersom en kjøper noe som er dyrt og i et land der momsen er høy. I Sør-Afrika er momsen på 14% og da får en en del penger tilbake dersom en har handlet mye. Vi har også gjort det ved shopping i UK og det eneste du må huske på er å følge reglene til punkt og prikke og at du skal vise varene på flyplassen på vei ut.
allover Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2010 Hei Jeg har gjort det noen ganger og det kan lønne seg det dersom en kjøper noe som er dyrt og i et land der momsen er høy. I Sør-Afrika er momsen på 14% og da får en en del penger tilbake dersom en har handlet mye. Vi har også gjort det ved shopping i UK og det eneste du må huske på er å følge reglene til punkt og prikke og at du skal vise varene på flyplassen på vei ut. Men; når vi dro ut av UK var det kun en postkasse der. Ingen å "vise varene til".. ?? Hmmm.. Vi fylte i skjemaer og la de i den postkassen.. men utrolig mye å fylle ut da
Amys Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Jeg har gjort det et par ganger, og da har det vært en skranke på flyplassen man kan gå til (står "Global refund" på den eller noe liknende). Man _må_ ikke nødvendigvis vise frem varene, det spørs hvilke folk du kommer over. Jeg har blant annet hamstret halve Dorothy Perkins (billig klesbutikk ala HM) og fått refundert momsen, og da lå klærne i den innsjekkede bagasjen. Men det greieste er selvfølgelig å ha det du kjøper i håndbagasjen hvis det er mulig. Og ja, du får all momsen tilbake, minus et lite gebyr
Athene Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg gjør det ofte, det er en god del å spare på det, særlig for meg som handler mye, ofte og dyrt i utlandet. Det er viktig at alt fylles ut korrekt, de er utrolig nøye på formalia. Det er en egen skranke på flyplassen for dette (som oftest to, med to lange køer), du må ha med varene du har kjøpt, for det kan være de spør om å få se dette. Skal du sende baggasje tar du med koffertene bort før du sjekker inn. Dersom de ber om å få se varene, og du ikke har dem med deg, får du ikke refund utbetalt. Ulempen er at det ofte tar tid, hender jeg ikke rekker det da jeg reiser i jobbsammenheng, men reiser jeg privat sørger jeg for å være på flyplassen en times tid før.
allover Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2010 Hmmm.. Takk hvor lang tid tar det fra dere fyller ut og får "svar" (eller helst penger:)
Athene Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Hmmm.. Takk hvor lang tid tar det fra dere fyller ut og får "svar" (eller helst penger:) Jeg pleier å velge kontanter på flyplassen, da får du det med en gang. Reiser jeg utenom euro/USD land velger jeg overføring til kort om de tilbyr det, da tar det noen uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå