Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2003 #1 Del Skrevet 18. september 2003 Hvordan foregår det når babyen skal tilvennes å være i barnehage? Må vi som foreldre være der ofte, eller? Vet ikke helt om det funker med jobben å gå til og fra. Kan man lage avtale med arbeidsgiver om å få flexitid den første måneden tilbake i jobb? (Jeg har faste vakter på jobben) Lurer i det hele tatt på hvordan dette fungerer og hvordan andre har ordnet det. Jobben min ligger ca. 7 minutter å gå fra barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2003 #2 Del Skrevet 18. september 2003 Jeg vet ikke så mye om dette, men tror at: Du har rett til tre dager borte fra jobben i forbindelse med barnehage tilvenning. Dette tror jeg også gjelder far. Som regel forventes det at en foresatt er tilstede første dagen,men barnet er der da som oftest ikke mer enn en times tid. Andre dag er det vanlig å forsøke å la barnet være litt alene i barnehagen. Tredje dag alene en god stund, men være tilgjengelig.... Dette kan du jo snakke med de barnehage ansatte om, det kommer jo litt an på hvordan barnet reagerer. Håper dette hjalp litt :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2003 #3 Del Skrevet 18. september 2003 Vi setter alltid av en uke til tilvenning. den første dagen kommer man på et kort besøk, fra 10.00 til 11.30, og primærkontakt er inne med dere sammen med et barn til. Andre dag kommer man til frokost og går hjem samme tid- sammen med forelder hele tiden ( synes det var tidlig å gå i fra...)Tredje dagen kommer til frokost er sammen med barnet men går i kortere perioder fra og er med på å legge barnet, går da i fra når det sover men er tilgjengelig på tlf. Kommer tilbake slik at de er der når barnet våkner. Spiser evt lunsj, klokken er da 13.00 når barna taes opp. Fjerde dagen kommer til frokost, og denne dagen går foreldrene mer i fra, for lengre perioder. Ofte med en gang etter frokost, prim.kontakt steller og legger og foreldre kommer gjerne tilbake til lunsj. Femte dagen er barnet stort sett alene i bhg men foreldrene må være tilgjengelig. Husk at uansett hvor bra det går, er det viktig å ha en gradvis tilvenning- ellers kan det få følger senere, kanskje 2- 3 uker etter at barnet har begynt kan en reaksjon komme... Vi på den avd. jeg er synes denne tilv. fungerer bra, og foreldrene er også fornøyd. Lykke til! Kipa, som ikke får logget seg inn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 18. september 2003 #4 Del Skrevet 18. september 2003 Hei!! Jeg jobber i en barnehage hvor den minste er drøye 11 måneder. Han var 10 da han startet i barnehagen. Den første dagen var hun sammen med han hele dagen. Den andre dagen gikk hun da han skulle sove. Og den tredje dagen valgte hun å si "hade" kort og kjapt, så gikk hun. Han ble riktignok hentet tidligere enn det han vanligvis blir. Denne gutten stortrives i barnehagen! Han er yngst, og har lært utrolig mye på disse ukene hos oss. Da han startet for 3-4 uker siden, var det så vidt han gikk 3 skritt før han falt. Nå reiser han seg på beina, er utrolig stødig, og nærmest springer over gulvet. (Alt for å ikke la de eldre barna springe fra seg). Tilvenning i barnehage er utrilig forskjellig fra barnehage til barnehage. jeg jobber i en barnehage med bare 8 barn.. I en barnehage med flere barn, gjøres det nok annerledes. Jeg foreslår at du prater med assistentene i barnehagen, og spør hvordan de gjør det. Husk: når du tar avskjed, gjør det kort! Jo mer det drøyer ut, jo mer skjønner barnet at det kan "manipulere" deg til ikke å gå. Det er grusomt de første dagene, men så går det helt fint i etterkant! Ingen lange, tårevåte avskjeder. Det gagner verken barn eller foreldre! Ingen barn er like når det gjelder barnehagen, men i de aller aller fleste tilfeller er det ikke noe problem! Og jeg tror nok arbeidsgiver bør kunne la deg få noen dager fri for å la barnet bli kjent med barnehagen, samtidig som trygge mamma er hos han. Det er det eneste som virkelig er bra for arbeidsgiveren! Vet ikke helt hva du har krav på da.. ' Spør arbeidsgiveren og barnehageassistentene! Det lønner seg Lykke til!!! Det går nok bra De minste har ofte lettere for¨å tilvenne seg barnehagen, enn de barna som har gått hjemme i 2-3 år (ikke at det nødvendigvis er noe negativt å være hjemme med foreldrene lenge). _kosepia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå