Gå til innhold

Jeg trenger hjelp - det er noe rart med pc-skjermen! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en Acer Aspire 5610Z, rundt tre år gammel og sikkert brukt hver dag siden jeg kjøpte den..brukes både på skolen og privat hvor det blir surfing, snoking og dataspill. En gang i vinter merket jeg at skjermen fikk noen rosa "merker" på seg. På en måte rosa "snøstorm", sånn som er på tvn, og det ble rosa der det ellers ville vært hvitt..f.eks word-dokument, startsiden på internett, etc. Dette har kommet og gått, men heller sjelden enn ofte og det har ikke vart lenge.

Men nå, inntil for en måneds tid siden, så har skjermen begynt å bli rosa heeele tiden! Og dette er irriterende! Nå f.eks sitter jeg med bacheloroppgave og word-dokmentet er rosa..skjermen jeg ser nå er også rosa, ser jeg på bilder er alle lyse partier rosa .. Hva er greia? Har skjermkortet streika eller noe?

Dette har også skjedd med pc'en til kjæresten min, men han har vært mer "hardhendt" i bruken av sin pc enn hva jeg har vært med min. Han har f.eks ikke brydd seg med å skru av pc'en, bare klappet den sammen etter bruk og gjerne latt den stå på i dagevis (klappet sammen), og han har stort sett pleid å ha et dataspill i den konstant. Også når han har skrudd den på og av. Kan det være grunnen til at skjermen er rosa? For min pc ble drastisk verre da han begynte å bruke den oftere, fordi hans egen ble så slitsom å se på. Men nå er min like ille. Det skal nevnes at kjæresten har flyttet over dataspillene til min pc og gjerne etterlater disken i maskinen døgnet rundt. Jeg skrur min pc av og på, men har ikke da tenkt over at det har ligget igjen noe spill i cd-rommet - hvilket det ofte har ..

- ble litt mye det her, men er det noen som har noen formening om hva som har skjedd, hva som er feil og hvordan det evt. kan fikses? :lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig kontakt i skjerm eller skjermkabel. Bytt skjerm/skjermkabel, eller bytt pc. At disker ligger igjen i maskinen har ingen betydning, men hardhendt behandling kan ha stor betydning.

Skrevet

Jeg har et lignende problem med min acer nå, som også er rundt tre år gammel. Skjermen blir enten helt svart eller sånn snøstorm-aktig på 3/4 av skjermen, så pcen er helt ubrukelig. Dette varer noen dager, så er den fin i noen dager, før den blir ødelagt igjen. Jeg har iallefall gått til innkjøp av en ny PC nå, siden jeg tenker at laptop`er ikke har så langt liv uansett. Mener jeg husker når jeg kjøpte min at største problemet med dataen min var at det var LCD-skjerm, noe som gjorde den ekstra følsom.

Skrevet

Det er nok skjermen som har fått seg en trøkk ja. Frakter du den sammen med skolebøker i sekken kan det fort bli litt for stort press på skjermen, og på sikt kan slikt skje.

Det beste tipset er nok å finne seg en ny laptop...

Skrevet

Sjekk at kontakten bak står skikkelig i - og vær sikker på at det ikke står en stor høyttaler med en kraftig magnet ved siden av skjermen... :-))

Ellers kan det være et lednings-problem, eller en kaldlodding på printkortet inne i skjermen.

Gjest Nedfall
Skrevet
[...]

Dette har også skjedd med pc'en til kjæresten min, men han har vært mer "hardhendt" i bruken av sin pc enn hva jeg har vært med min. Han har f.eks ikke brydd seg med å skru av pc'en, bare klappet den sammen etter bruk og gjerne latt den stå på i dagevis (klappet sammen), og han har stort sett pleid å ha et dataspill i den konstant. Også når han har skrudd den på og av. Kan det være grunnen til at skjermen er rosa? For min pc ble drastisk verre da han begynte å bruke den oftere, fordi hans egen ble så slitsom å se på. Men nå er min like ille. Det skal nevnes at kjæresten har flyttet over dataspillene til min pc og gjerne etterlater disken i maskinen døgnet rundt. Jeg skrur min pc av og på, men har ikke da tenkt over at det har ligget igjen noe spill i cd-rommet - hvilket det ofte har ..

- ble litt mye det her, men er det noen som har noen formening om hva som har skjedd, hva som er feil og hvordan det evt. kan fikses? :lete:

Siden feilen følger mannen, tyder det på at det er noe han gjør med maskinene som er årsaken. Lurer på hvor mye makt han bruker når han smakker igjen lokket? Man kan risikere å bøye/brekke lcd panelet (selve skjermen), hvis man er hardhendt nok.

En annen ting; hvorfor kan ikke kjæresten din sende maskinen sin inn til reparasjon, evt kjøpe seg en ny? Ingen grunn til at han skal herpe din pc i samme slengen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...