Jentepusen Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har bod sammen med kjæresten i noen mnd nå. Vi har tidligere snakket om at vi skal bruke ca 1000 kr uka på mat. Men til nå så har vi bare handlet nå og da. Jeg føler jeg handler mere en det han gjør, og bruker mye mere penger. Merker at jeg har dårligere økonomi siden han flyttet inn. Tenkte på å foreslå å handle annenhver uke eller noe sånt. Hvordan fikser dere dette?
^^Belle^^ Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Vi har ikke separat økonomi da, men vi har opprettet en felles konto for regninger, mat osv. Vi setter inn en fast sum i måneden hver, og har hver sitt kort til denne kontoen. Et vennepar av oss som har separat økonomi gjør det også sånn, og det funker visstnok kjempefint for dem også.
Jentepusen Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2010 Vi har ikke separat økonomi da, men vi har opprettet en felles konto for regninger, mat osv. Vi setter inn en fast sum i måneden hver, og har hver sitt kort til denne kontoen. Et vennepar av oss som har separat økonomi gjør det også sånn, og det funker visstnok kjempefint for dem også. Skal snakke med banken - dette hørtes jo greit ut :D
Gjest molte Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Vi gjør det også på denne måten, men overfører ulike beløp, da den ene av oss tjener mer enn den andre. Har du nettbank, er det bare å åpne en ny konto og bestille kort. Vi har felleskonto i mitt navn, men det er tilfeldig.
Shade Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Vi bruker samme prinsippet men uten egen konto Vi betaler inn en lik sum til matpenger som blir brukt til både husholdningsartikler og mat.
Pinkyh Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Vi har to uker jeg kjøper mat/husholdningsartikler og to uker hvor samboer gjør det. Prøvde med felles konto, men da vi syns det var dyrt med to kort til samme konto, så ble det veldig upraktisk med kun ett kort når vi begge handler etter vi kommer hjem fra jobb.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Vi samler kvitteringer og fører alt inn i et excelark. Det høres dumt ut men det fungerer bra. Vi har oversikt over hvem som har betalt hva, hvor mye vi bruker på mat hver uke/mnd og har enda til gode å krangle eller diskutere noe om økonomi.
Xtra_lilje Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Vi har felleskonto, overfører et fast beløp hver mnd, og har hvert vårt kort. Fungerer veldig bra.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Vi har handlet litt om hverandre. Har ikke vært så nøye på hvor mye hver av oss har betalt (vi har ikke helt separat økonomi heller), men har nok vært flinke til å fordele etter evne og dessuten til å si fra om man føler man har betalt mye en stund. Synes kanskje den lureste løsningen er en felleskonto til slike utgifter, men det har vi ikke somlet oss til, selv om vi har bodd sammen i fem år
Fortunatus Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Vi handler også litt om hverandre Jeg bruker kanskje litt mer penger enn vanlig, men ikke mer enn det jeg har råd til. Han har et ganske høyt forbruk av matvarer jeg ikke spiser, så det handler han inn til seg selv.
Kara W Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Da vi først flyttet sammen hadde vi en "matkasse" som vi la like mye penger i (kontanter). Vi hadde ikke en fast sum vi la på, men hver gang det var tomt la vi på like mye (f.eks 200 eller 500). Enten så tok vi da disse kontantene med oss i butikken, eller hvis vi handlet på veien hjem tok vi ut kontanter tilsvarende det vi hadde brukt. Etterhvert fikk vi felles konto med to kort som vi setter inn penger på hver måned, fordelt etter inntekt. Vet at mange også sparer på kvitteringer som de går igjennom hver måned, eller at de handler 2.hver uke f.eks.
Gjest Spinell Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Vi har, som så mange andre, en felles konto der vi setter inn hver vår sum en gang i måneden. Med hvert vårt kort kan begge handle når det passer oss best. Dette fungerer fint for oss. I og med at vi tjener omtrent likt, setter vi inn det samme begge to. Han spiser riktignok mer, men så nøye kan vi ikke være.
O'hara Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Vi setter inn en prosentandel av inntekt inn på en konto som vi begge har kort på. Fungerer bra. Ikke store kostnadene annet enn 500,-/året i avgifter og ingen krangling
ism85 Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 mye billige kontoer. Synes ikke inntekt har noe med saken å gjøre men vi satte også inn forskjellige beløp jeg litt mer fordi jeg er mann og spiser mer. Supert med en konto med to kort aldri mer diskusjoner om penger :D
Gjest Iah Skrevet 6. mai 2010 #15 Skrevet 6. mai 2010 Jeg og min eks løste dette ved å ha en felles matkonto med to kort til. Vi overførte begge samme sum til denne kontoen en gang i måneden, enkelt og greit og vi slapp diskusjoner.
Rosebud Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 Jeg og min eks løste dette ved å ha en felles matkonto med to kort til. Vi overførte begge samme sum til denne kontoen en gang i måneden, enkelt og greit og vi slapp diskusjoner. Det gjør jeg og samboeren min også, og det funker supert
Gina_ Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Jeg og min eks løste dette ved å ha en felles matkonto med to kort til. Vi overførte begge samme sum til denne kontoen en gang i måneden, enkelt og greit og vi slapp diskusjoner. Dette gjør vi også, og det fungerer supert!
zuperduper Skrevet 6. mai 2010 #18 Skrevet 6. mai 2010 Henger meg på bølgen, og kan fortelle at jeg og mannen har en felles matkonto med to kort til som vi overfører hver vår sum til hver måned. Fungerer kjempebra.
Rosalie Skrevet 6. mai 2010 #19 Skrevet 6. mai 2010 Vi samler kvitteringer og fører alt inn i et excelark. Det høres dumt ut men det fungerer bra. Vi har oversikt over hvem som har betalt hva, hvor mye vi bruker på mat hver uke/mnd og har enda til gode å krangle eller diskutere noe om økonomi. Vi også. Funker jättebra for oss. Selv om man etter en stund ser at man faktisk bruker tilnærmet samme sum på mat og husholdningsartikler, selv om den ene føler at hin handler oftere og mer enn den andre. (Det var nemlig bakgrunnen for at vi begynte med dette).
Jade Skrevet 6. mai 2010 #20 Skrevet 6. mai 2010 Kjempesmart med egen matkonto med to kort. Det kan virke dyrt med kortavgift for to kort, men det er for hele året. Og det er billigere å betale litt for det, enn slik som TS har det, at hun handler mesteparten av maten. Sånt sett vil ihvertfall *hun* spare på det, og han "tape" litt på det. Det er sikkert uansett han som spiser mest. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå