Gå til innhold

Hjelp! 12-åringen ønsker å tjene penger.

Anbefalte innlegg

Gjest ideløs mamma
Skrevet

Gutten vår fyller 13 år til høsten. Han ønsker seg så gjerne sommerjobb slik at han kan tjene penger og få råd til å kjøpe det han ønsker seg så veldig. Men er vel for ung til å få småjobber, etter hva jeg har lest. Han må da være over 13. Både min og min manns arbeidsgiver krever at unger med sommerjobb er 16 år.

Han sparer flittig ukelønna + små pengegaver han får av besteforeldre.

Han har innimellom litt strøjobber hos oss, slekt og venner som

feks plenraking/-klipping, snømåking, bilvasking, husvask, vedsaging osv. Da blir det en 100-lapp her og der. Men det er nå begrenset hvor mye man kan forvente at andre trenger "hjelp".

Han har spurt meg om jeg vet andre måter han kan spe på inntekten med. Jeg har lagt fram forslag om flaskesamling (i disse russetider). Ellers kommer jeg ikke på noe.

Noen kreative sjeler som har tips til hvordan han kan tjene noen ekstra gryn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk med avisen når jeg startet på ungdomsskolen. Brukte en time på det hver ettermiddag etter skolen (aftenposten i Oslo). Tjente ca 2000 kr på det i mnd. Helt topp :) Vet ikke hvordan reglene for det er nå.

Skrevet

Her i området kan man ihvertfall gå med søndagsaviser når man har fylt tretten. Ellers er det ikke mange alternativer for dem som er så ung...

Gjest Spinell
Skrevet

Hvordan er mulighetene for å tilby seg å være barnevakt eller hundelufter for hhv barnefamilier og hundeeiere i nærområdet?

Gjest ideløs mamma
Skrevet

Forstår det sånn at det ikke er lov til å være avisbud før man har fyllt 13.

Barnepass og hundelufting er en ide. Han er en snill gutt og vant til to mindre søsken. Jeg kan tipse han om å henge opp lapp på butikken.

Skrevet

Ta en prat med naboer. Kanskje det er noen eldre folk som trenger hjelp med å handle mat eller støvsuge f.eks? Vi bor i tomannsbolig, og 13-åringen her har ansvar for å vaske alle fellesområder en gang i uken. Dersom han kan få en fast oppgave på en fast ukedag så er det flott trening i ansvar.

Gjest ideløs mamma
Skrevet

Ta en prat med naboer. Kanskje det er noen eldre folk som trenger hjelp med å handle mat eller støvsuge f.eks? Vi bor i tomannsbolig, og 13-åringen her har ansvar for å vaske alle fellesområder en gang i uken. Dersom han kan få en fast oppgave på en fast ukedag så er det flott trening i ansvar.

Takk for tips. Noterer ned. :)

Gjest ideløs mamma
Skrevet

Ser forresen du snart har et lite nøste på vei ut, Kara W. Lykke til med fødselen!

Skrevet

Noe som sikkert hadde vært deilig for dere hadde vært å ha litt som en hushjelp. Han har jo sikkert noe fast han gjør hjemme nå, siden han er såpass stor, men sett opp noen priser for ting han kan gjøre ekstra. Så kan han selv velge hvor mye han har lyst til å gjøre.

Feks:

Vaske bad: 30 kr

Rydde og vaske på kjøkkenet: 50 kr

Lage middag: 20 kr

Klippe gresset: 30 kr

Vaske gulvene i hele leiligheten: 70 kr

Nå satte jeg jo bare opp helt tilfeldig.. Aner jo ikke hvordan det er hjemme hos dere. En venninne av meg har gjort det hjemme hos henne. Der har de et skjema på kjøleskapet med priser og der foreldrene må godkjenne det datteren har gjort. Datteren velger hvor mye hun har lyst til å gjøre og hva.

Skrevet

Ser forresen du snart har et lite nøste på vei ut, Kara W. Lykke til med fødselen!

Takk. Går nå bare og venter. Og om en 10-12 år er det jeg som sitter med samme problemer :fnise:

Gjest ideløs mamma
Skrevet

Noe som sikkert hadde vært deilig for dere hadde vært å ha litt som en hushjelp. Han har jo sikkert noe fast han gjør hjemme nå, siden han er såpass stor, men sett opp noen priser for ting han kan gjøre ekstra. Så kan han selv velge hvor mye han har lyst til å gjøre.

Feks:

Vaske bad: 30 kr

Rydde og vaske på kjøkkenet: 50 kr

Lage middag: 20 kr

Klippe gresset: 30 kr

Vaske gulvene i hele leiligheten: 70 kr

Nå satte jeg jo bare opp helt tilfeldig.. Aner jo ikke hvordan det er hjemme hos dere. En venninne av meg har gjort det hjemme hos henne. Der har de et skjema på kjøleskapet med priser og der foreldrene må godkjenne det datteren har gjort. Datteren velger hvor mye hun har lyst til å gjøre og hva.

Ukelønna innebærer å ta del i vanlig husarbeid som støvsuging, søppelbæring, rydde oppvaskmaskin osv. Ellers får han som sagt ekstra lønn om han tar større oppgaver som helgevask, plenklipping osv.

Men takk for tips.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Det går an og spørre naboer om han kan klippe gresset om sommeren. Og måke snø om vinteren. Det blir det fort penger av.

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

gammel tråd

Ja men det gjør vel ikke noe.

Er selv 12 og søker måter å tjene penger på.

• Liker 3
Gjest navnelapp
Skrevet

Min trettenåring går med hund, to naboar som jobbar mykje har hund, og han har fått nøkkel til der dei bur. På ettermiddagen to dagar i veka stikk han innom og tek med hunden på ein times tur rundt i nabolaget, og leikar med den med ball eller pinne. Så låser han hunden inn igjen. Dette får han femti kroner per gang for. Du kan jo henge opp ein lapp på nærbutikkane der du bur, og tilby dette?

Skrevet

Gutten vår fyller 13 år til høsten. Han ønsker seg så gjerne sommerjobb slik at han kan tjene penger og få råd til å kjøpe det han ønsker seg så veldig. Men er vel for ung til å få småjobber, etter hva jeg har lest. Han må da være over 13. Både min og min manns arbeidsgiver krever at unger med sommerjobb er 16 år.

Han sparer flittig ukelønna + små pengegaver han får av besteforeldre.

Han har innimellom litt strøjobber hos oss, slekt og venner som

feks plenraking/-klipping, snømåking, bilvasking, husvask, vedsaging osv. Da blir det en 100-lapp her og der. Men det er nå begrenset hvor mye man kan forvente at andre trenger "hjelp".

Han har spurt meg om jeg vet andre måter han kan spe på inntekten med. Jeg har lagt fram forslag om flaskesamling (i disse russetider). Ellers kommer jeg ikke på noe.

Noen kreative sjeler som har tips til hvordan han kan tjene noen ekstra gryn?

En gutt i familien startet opp et eget lite firma i den alderen som han kalte mose-sørvis AS. Han pleide å klippe plener og fjerne mose. :) Det er mange som ønsker å rydde i hagene sine nå fremover. Kansje han kan starte opp et eget lite "firma" ala mose-sørvis og hjelpe folk med hagene sine. :)

Gjest Solsmil
Skrevet

der jeg bodde før gikk de og solgte vg og dagbladet på søndager, og selv om det i utgangspunktet var 13 års aldersgrense, var det mange som startet før de var 13...

Skrevet

Hundelufting er en god idé, men husk en viktig ting! Noen hunder er for store for 12-åringer å gå alene med, og det kan fort bli krøll. Da jeg var 12 skulle jeg lufte en Golden Retriver i nabolaget, og jeg var litt skeptisk fordi hunden var så stor (mamma hadde sagt jeg ikke skulle gå med store hunder). Men eieren beroliget meg, og sa at det var den snilleste, roligste hunden i verden osv. Det endte ihvertfall med at jeg ble trukket over ende, og slo hull på både buksa og knærne..

AnonymBruker
Skrevet

En gutt i familien startet opp et eget lite firma i den alderen som han kalte mose-sørvis AS. Han pleide å klippe plener og fjerne mose. :) Det er mange som ønsker å rydde i hagene sine nå fremover. Kansje han kan starte opp et eget lite "firma" ala mose-sørvis og hjelpe folk med hagene sine. :)

så kult!

Gjest Eurodice
Skrevet

Forstår det sånn at det ikke er lov til å være avisbud før man har fyllt 13.

Barnepass og hundelufting er en ide. Han er en snill gutt og vant til to mindre søsken. Jeg kan tipse han om å henge opp lapp på butikken.

Jeg ser dette er en gammel tråd og at flere har bemerket dette. Jeg var selv barnevakt rett som det var så tidlig som i 12-13-årsalderen. Men i våre dager er visst foreldre blitt rent hysteriske. Jeg har lest innlegg hvor foreldre ikke tør være borte fra 16-17-åringer engang, overnatte hvis de er på besøk er utenkelig. Da må "barna" ha barnevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...