Gå til innhold

Sikret flysete ved siden av hverandre uten forhåndsbestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er fire stk som skal reise sammen og lurer i den forbindelse på om man er sikret flyseter ved siden av hverandre? For meg spiller det ingen rolle om vi fore får ved siden av hverandre men jeg må få minst en person jeg kan holde HARDT I hånden da jeg er litt engstelig for å fly! ER jeg sikret det? Eller må jeg forhåndsbestille? Ville vel tro at de forsøkte å sette sammen med reisefølget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere får ikke automatisk sitte sammen. Det bestemmes når man sjekker inn. Mulig man kan forhåndsbestille, men jeg pleier å ordne sete når jeg sjekker inn. Bruker disse fine automatene.

Skrevet

Hvilket flyselskap reiser du med? Sas tildeler alle seter to timer før avgang, og da blir reisende i grupper automatisk seated ved siden av hverandre. Du kan endre sete ved innsjekking på flyplassen på automatene såfremt det er plass. En kan nemlig sjekke inn på avgangen 22 timer før. Det er mange som gjør det og sikrer seg de beste setene. Dette kan du gjøre på nett. Hos norwegian kan du gjøre setereservajson på hjemmesidene deres.

Reiser du på charter derimot har du et tildelt sete 7 dager før avreise som ikke kan endres. Men såfremt dere har bestilt reisen sammen er du plassert sammen med reisefølget ditt:)

Gjest molte
Skrevet

Opplevde en gang at jeg og min 2-åring ikke fikk sitte sammen...

Skrevet

Vi er fire stk som skal reise sammen og lurer i den forbindelse på om man er sikret flyseter ved siden av hverandre? For meg spiller det ingen rolle om vi fore får ved siden av hverandre men jeg må få minst en person jeg kan holde HARDT I hånden da jeg er litt engstelig for å fly! ER jeg sikret det? Eller må jeg forhåndsbestille? Ville vel tro at de forsøkte å sette sammen med reisefølget?

Som flere sier over så er det avgjørende hvilket flyselskap dere reiser med.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd å ikke få sitte sammen med de jeg reiser sammen med, men det er mulig jeg har vært heldig. Har reist med flere ulike selskaper.

Skrevet

Det er noen som tar ekstra betalt for forhåndsbestilling, og da er det ofte man ikke får seter ved siden av hverandre uten å benytte seg av dette tilbudet. Har hendt flere ganger med meg, og jeg syns det er frekt når de putter små barn med fremmede bare fordi man skal betale for forhåndsbestlling. men det er en risk man tar, om man ikke gjør det.

Skrevet

Det er dårlig av flyselskapet. Personer som er på samme bestilling bør kunne plasseres ved siden av hverandre og jeg vet sas plasserer personer med samme etternavn ved siden av hverandre hvis det kan se ut som en familie som reiser sammen. Uansett burde de kunne ordnet dette ved innsjekking eller ombord ved å flytte andre passasjerer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som tar ekstra betalt for forhåndsbestilling, og da er det ofte man ikke får seter ved siden av hverandre uten å benytte seg av dette tilbudet. Har hendt flere ganger med meg, og jeg syns det er frekt når de putter små barn med fremmede bare fordi man skal betale for forhåndsbestlling. men det er en risk man tar, om man ikke gjør det.

Det vil i hvert fall være frekkere å flytte på folk som har betalt, til fordel for noen som ikke har gjort det.

Skrevet

Har aldri hatt problemer med dette hverken med SAS eller Norwegian. Hvis du er ute i god tid for innsjekking og bruker automatene kan du selv endre og velge seter. Men selvfølgelig hvis en kommer rett før innsjekking stenger og flyet er rimelig fullt nytter det jo ikke, da må du ta det som er ledig.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er dårlig av flyselskapet. Personer som er på samme bestilling bør kunne plasseres ved siden av hverandre og jeg vet sas plasserer personer med samme etternavn ved siden av hverandre hvis det kan se ut som en familie som reiser sammen. Uansett burde de kunne ordnet dette ved innsjekking eller ombord ved å flytte andre passasjerer.

Det er ikke nødvendigvis dårlig av flyselskapet, da dette kommer an på hvilket selskap man reiser med.

Dersom man reiser med Ryanair hvor det er "førstemann til mølla"-prinsipp og man ikke gadd å betale for prioritert boarding, så kan dette skje, og da kan man faktisk takke seg selv. Dersom dette var med SAS eller et charterselskap, så er derimot dette dårlig av selskapet.

TS: Om du må forhåndbestille plass eller ikke kommer an på hvilket flyselskap du skal reise med og om dere bestilte samlet eller ikke. Dersom dere bestilte alt på en bestilling, så blir dere normaltsett plassert sammen. Dersom dere reiser med Ryanair eller et annet billigselskap med "førstemann til mølla"-prinsipp, så har du ingen garantier.

Skrevet

På KLM kan du sjekke deg inn på nett fra 24 timer før avgang, tror jeg det er. Da velger du selv samtidig også sete for alle på samme bestilling, uten å betale noe ekstra. Ellers kan det vel være en grei tommelfingerregel å ikke sjekke inn for sent om du flyr med gruppe på mer enn 2 stk. Som regel fylles jo setene opp etter hvert. God tur, en god hand å å holde i kan være veldig godt noen ganger ;)

Skrevet

Tusen takk for svar:=)

Mener det var SAS jeg bestilte jeg.....Men på disse automatene, koster det noe å endre plasser da?

Skrevet

Tusen takk for svar:=)

Mener det var SAS jeg bestilte jeg.....Men på disse automatene, koster det noe å endre plasser da?

Det koster ingenting

Gjest molte
Skrevet

Jeg og 2-åringenn fløy med Norwegian, og kom til innsjekk over en time før avgang. Men alle som reiser alene velger enten vindu eller midtgang, og da blir det jo bare enkeltseter igjen, selv om det mange ledige!

Jaja, heretter betaler vi alltid for setereservasjon!

Skrevet

Vi var 4 som reiste med Norwegian til Spania i fjor sommer. Hadde bestilt billettene mange måneder i forveien og jeg hadde "glemt" å forhåndsreservere seter. Vi sjekket inn ca. 2 timer før flyavgang og vi fikk IKKE sitte sammen noen av oss. Her hadde nok de andre passasjerene forhåndsbestilt seter ja.

Skrevet (endret)

Det vil i hvert fall være frekkere å flytte på folk som har betalt, til fordel for noen som ikke har gjort det.

Helt enig!

Jeg og 2-åringenn fløy med Norwegian, og kom til innsjekk over en time før avgang. Men alle som reiser alene velger enten vindu eller midtgang, og da blir det jo bare enkeltseter igjen, selv om det mange ledige!

Jaja, heretter betaler vi alltid for setereservasjon!

Det er jo klart det, for folk betaler nemlig for setereservasjon. Skulle bare mangle at de som har betalt får plassene sine.

Sist jeg flydde med Norwegian var det en far en og gutt som ikke hadde reservert sete. Gutten var vel rundt 7-8 år tenker jeg, og kunne nok sikkert fint ha sittet alene over midtgangen på samme rad som sin far. Da flyvertinnen spurte meg om jeg kunne flytte meg, sa jeg nei. Jeg har mine grunner for å velge akkurat det setet jeg har valgt, og selv om det høres skikkelig bitchy ut, så hadde jeg faktisk betalt for plassen. Jeg hater å sitte mot midtgangen, det gir meg ganske mye klaus, og sa at da måtte hun spørre noen andre. Sorry mac, men ikke min feil at folk ikke klarer å betale for seg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest molte
Skrevet

Dersom dere ser det som "frekt" å spørre pent om å bytte sete, kan dere bare sitte der og føle dere forulempet! Som sagt trodde jeg det skulle gå greit å få to plasser ved siden av hverandre når man møter opp 1,5 time før avgang, det hadde aldri vært problem tidligere.

Skrevet

Dersom dere ser det som "frekt" å spørre pent om å bytte sete, kan dere bare sitte der og føle dere forulempet! Som sagt trodde jeg det skulle gå greit å få to plasser ved siden av hverandre når man møter opp 1,5 time før avgang, det hadde aldri vært problem tidligere.

Det er i utgangspunktet ikke det om man ikke har betalt for setet, men hos lavprisselskapene må man faktisk betale ekstra for setereservasjon og da synes jeg det er frekt, ja.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest molte
Skrevet

Heldigvis har ikke alle samme syn på hva som er frekt som du. Og det er mange som reiser med Norwegian innenlands som ikke betaler for setereservasjon, men som velger sete ved innsjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...