Gå til innhold

Barn og mat

Gjest *mor*

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en småbarnsmor i full jobb som bekymrer meg for om barnet mitt får i seg det han skal av mat. Han er i barnehage, og spiser 3 måltider der, stort sett bare brød.

Når vi kommer hjem, ofte ikke før kl 17.00, er det middag, og det er et evig problem. Det er så enkelt å kaste sammen noe fra pose, men så får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke lager "ordentlig" mat.

Jeg har blitt oppfordret til å sende med noe annet enn brød til et av måltidene i barnehagen, er det noen som har noen tips til hva det kan være? Og hva gjør dere med middag, greier dere å lage skikkelig potet og grønnsaks middag hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har raske middager i ukedagene, mye pasta og ris. Selvfølgelig ferdigmat fra Findus o.l. Kjøper også fersk fisk som trekkes, mens potetene koker,

I helgene lager vi mat sammen, alt mulig. Fra steik og gourmet middager til taco og pizza. Så lenge det er varm mat + grønnsaker (ofte bare skrelte gulrøtter eller tomat/agurk).

Send med frukt og yoghurt m/musli (eller noe) i barnehagen, og matpakke med brødskiver. Skjønner ikke helt hva de mener med noe annet en brød, skal det liksom være boller og kjeks?!? :wink:

Er ikke alle som har tid til å sende poden avgårde med snitter..

Poteter er ikke nødvendig hver dag, bruk potetmos/ris/pasta også

(jeg HATER å koke poteter).

Min datter spiser lite, så jeg må følge med i det skjulte. Har hun spist lite en dag, så leger jeg havregrøt til kvelds. Tar 5 min og hun elsker det (hvis det ikke serveres for ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye bra mat som er rask å lage! Vær litt obs på at slike pose-greier inneholder mye salt!!

kokt fisk med stappe (pose-stappe) og råkost er rimelig lettvindt, pannekaker med syltetøy, saghetti og pølse med tomatsaus, ferdiggrillet kylling med ris og salat (hurtigris og ferdigsalat hvis du ikke vil kutte den selv)+++ Det finnes mye mat i dag som er fort gjort å lage, og som likevel er sunt! Det finnes masse mat i butikken som det er bare å varme opp, og det er mye sunnere enn pose-mat. Pose-mat er ikke å frakte det heller, men på grunn av saltinnholdet bruker ikke jeg det så mye når barna er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye god mat som ikke nødvendigvis trenger lang tilberedningstid. Vi har også en hektisk hverdag, med to i full jobb og barn i barnehage.

Når det gjelder mat i barnehage har vi også fått beskjed om at det er greit om ett av måltidene er noe annet enn brød. Vi pleier å sende med grønnsaker, pasta, couscous, ris, eventuelt med skinke eller litt rester fra middagen dagen før. Når jeg vet at barnet spiser grønnsaker i barnehagen er det ikke alltid så farlig om vi spiser middag uten.

Dette måltidet lager vi i stand kvelden før, så det bare er å pakke det med seg om morgenen. Det gjør jeg også med brødskiver til frokost og lunsj. (Sparer mye tid om morgenen.)

Endel middagsretter kan også med fordel lages kvelden i forveien; lapskaus, lasagne, kjøttkaker i brun saus, (trenger bare å koke potetene når du kommer hjem om ettermiddagen, og det er jo ingen stor operasjon) fiskegrateng, (hvis du foretrekker hjemmelaget) og mye annet som tar lang tid å lage fra bunnen av.

Ellers tar det jo ingen tid å lage pasta med noe godt til, og er du bekymret for grønnsakene har man jo alltid poser med fransk blanding eller noe lignende som kan serveres ved siden av?

(Jeg har dessuten ikke dårlig samvittighet for å bruke Fjordland en gang i blant, men jeg prøver å passe meg for posematen, siden det som nevnt av andre er mye salt i den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...