Gå til innhold

Har bestilt feil bunads-skjorte til min bunad?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg trodde alle bunadskjorter var like, så jeg bestilte en ny bunads skjorte på nett. :rødme:

Nå mener venninnen min at bunadsskjorter er veldig forskjelleige etter hvilken bunad en har :sjokk: stemmer det???

Jeg er veldig usikker noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, herlighet! Det er forskjellige alt etter hvilken bunad du har!

Se f.eks her

Gjest Spinell
Skrevet

Venninnen din har rett.

Noen bunader kan ha like skjorter, for eksempel kan flere av de ulike bunadene fra Gudbrandsdalen bruke samme skjorte, men disse er helt ulik skjorten til bunader fra andre kanter av landet. Fasong, krage, broderier (eller ikke), nupereller (eller ikke) varierer fra bunad til bunad, landsdel til landsdel.

Skrevet (endret)

Ts her og det var jeg som hadde nordmørsbunad.

Fant ut at pakken allerde er sendt. Så da har jeg det ikke travelt med og avbestille lenger.

Jeg får sende skjorta tilbake med en gang jeg får den.

Har arvet bunaden min fra mormor og vil ikke bruke feil skjorte til...

Endret av Ida Eirin
Skrevet (endret)

Når en først er inne på temaet bunad og jeg fikk så raskt svar, så lurer jeg på en ting til :lur:

Jeg har arvet bunaden etter min mormor og jeg arvet også forkle.

Men da jeg arvet bunaden og skulle sy den om til min størrelse har det vært en del styr med forklet. Fordi det har vistnok blitt bestemt at det forklet som var til normørsbunaden før ikke ikke er det riktige forklet lenger!

Så alle de jeg kjenner som har arvet normørsbunad har skiftet forkle.

Alle er veldig bestemte på det også, så om en går med feil forkle så kommer bunadspolitet etter en nærmest...

Jeg føler derimot at det er veldig rart og skulle ha på et annet forkle en det jeg arvet fra mormor som skulle være til bunaden.

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor reglene ble endret og hva dere tenker om dette?

Endret av Ida Eirin
Skrevet

Nordmørsbunaden har to ulike skjorter du kan velge mellom, det er litt ulikt hvor de har broderingene. Er helt sikkert mulig å søke fram via google. Hvis ikke kan du ringe husfliden i Kristiansund eller Surnadal og spørre etter heftet som er gitt ut om nordmørsbunaden. Her står mye om hvordan bunaden ble utviklet, bilder av de ulike alternativene og hvilket sølv som hører til. Og ikke minst, hvordan man vasker og behandler de ulike delene for at de skal holde seg fine lengt mulig :) Jeg har ikke dette heftet selv, men mamma og svigermor har så jeg har lest meg litt opp i det siste.

Skrevet

Når en først er inne på temaet bunad og jeg fikk så raskt svar, så lurer jeg på en ting til :lur:

Jeg har arvet bunaden etter min mormor og jeg arvet også forkle.

Men da jeg arvet bunaden og skulle sy den om til min størrelse har det vært en del styr med forklet. Fordi det har vistnok blitt bestemt at det forklet som var til normørsbunaden før ikke ikke er det riktige forklet lenger!

Så alle de jeg kjenner som har arvet normørsbunad har skiftet forkle.

Alle er veldig bestemte på det også, så om en går med feil forkle så kommer bunadspolitet etter en nærmest...

Jeg føler derimot at det er veldig rart og skulle ha på et annet forkle en det jeg arvet fra mormor som skulle være til bunaden.

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor reglene ble endret og hva dere tenker om dette?

Hvis du har sånt forkle som er på bildet i linken, så er det jo det forkleet som alle som får sydd bunad nå til dags har. Det "gamle" forkleet har mye skarpere/glorete farger. Jeg har ikke hørt om at det er vanlig å bytte forkle hvis man arver en med gammelt forkle, og begge forkleene er like "korrekt". Noen har også hvitt forkle.

Det finnes også minst fire forskjellige vester til nordmørsbunaden, en mørk/knallrød(som den på bildet), en rød med blomster (farstadvesten), en dusere rød/rosa og en grønn.

Og noen har svart stakk, mens andre har mørkeblå.

Som du skjønner kommer nordmørsbunaden i mange varianter og kombinasjoner, og alle er like rett. Smak og behag.

Kos deg med bunaden din som den er! Det kommer ikke noe bunadspoliti og tar deg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...