Gjest green tea Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 kan det hjelpe ta en ekstra C vitamin hvis en har forstoppelse?
Gjest kolben Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Jeg tror at du må ta ganske mange c-vit.tbl for å få lakserende effekt (overdose). Hva med feks kaffe?
rachel who Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Hvis du har tab. av 1000 mg så kan du vel ta et par stykker.
skruf Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Siden vit C er vannløselig så skader det ikke å hive innpå en stor dose ( med mindre du er disponibel for nyrestein, som vit C kan føre til). Tar en for mye av dette vitaminet vil det føre til diare. Har du vært forstoppet over lengre tid sitter gjerne problemet lengre opp i tarmsystemet, og da vil det ha liten effekt. Det jeg vil anbefale at du gjør er å ta en dose morgen og kveld med lactulose eller duffalac (samme virkestoffer, lactuolose er rimeligere). Du kan (og bør hvis problemet har vedvart lenge) ta noen tabletter som heter toilax (avføringstabletter) i tillegg til lactulose. Laktulose virker på den måten at det smører tarmene, mens toilax er ren avføringsmiddel. Skal være litt kritisk til toilax da tarmene kan bli avhenig av det. Laktulose er ufarlig, og det anbefales å ta vedlikeholdsdose av det ei stund etter at du har fått tømt deg. Begge produkter er reseptfri og fåes kjøpt på apotek, følg anbefaling for dosering som står opplyst på pakken. Ellers vil jeg anbefale et produkt fra helsekost som heter Frukt og Fiber. Helt naturlige innholdstoffer. Tygg en tablett om kvelden og drikk et stort glass vann. Neste morgen går du på do og avføringen er tilnærmet normal. Likedan er det viktig med fiberrik kost, og husk masse væske, hvis ikke virker fiberen mot sin hensikt og blir liggende som sement i magen...
bergans Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Nei. Vit C hjelper ikke mot forstoppelse. Fiber gjør det.
Gjest green tea Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Nei. Vit C hjelper ikke mot forstoppelse. Fiber gjør det. kan hende fiber hjelper mot forstoppelse men ikke for meg. kostholde mit bestå mesteparten av fiber.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 kan hende fiber hjelper mot forstoppelse men ikke for meg. kostholde mit bestå mesteparten av fiber. Da må du drikke masse vann. Hvis du drikker lite vann så blir avføringen hard.
Gjest gjest Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du ikke drikker nok vann når du spiser mye fiber, så virker fiberen mot sin hensikt, og du blir forstoppet....
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Drikk masse vann og få litt mosjon. Evt. kan en kopp kaffe ekstra hjelpe.
bergans Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 kan hende fiber hjelper mot forstoppelse men ikke for meg. kostholde mit bestå mesteparten av fiber. Fiber er ikke bare fiber. Det deles opp i flere underkategorier, hvor hovedgrupperingen er delt i uløselig (ufordøyelig) og løselig (fordøyelig) fiber. Det er den førstnevnte kategorien som gir tarmen nok å jobbe med slik at peristalsis aktiveres, detgir bulkmateriale til fæces og bakteriekoloniene i tykktarm må jobbe som et ledd i fermenteringen. Det foregår ikke næringsopptak i tykktarm, men tarmbakterier produserer short chain fatty acids (SCFAs) når de må jobbe med uløselig fiber, og spesielt da acetat, propionat og butyrat. Disse er lenket til beskyttelse av tarmen, og mange alvorlige lidelser i vestlige samfunn knyttes nå opp mot det lave inntaket av fiber. Gode kilder er bønner, linser, kikerter, alt av frukt og grønt hvor skallet kan spises inntakt, nøtter, fullkorn og andre matvarer med høyt innhold av komplekse karbohydrater.
Capricorn Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Masse vann! Magnesiumtabletter kan også få ut dritten
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Det er bra at du spiser mye fiber for det er også med å beskytte deg mot hemoroider, tykktarmsbetennelse og tykktarmskreft fordi tarmen blir regelmessig og oftere tømt. Det virker også forebyggende mot visse typer hjertesykdommer og mot høyt kolesterol. Men det er alltid viktig å drikke mye vann når man spiser mye fiber.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Kan anbefale Visiblin, som man får kjøpt på apoteket. Hjelper mot både treg og løs mage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå