Bovary Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Hei, vi har en katt på 8 måneder. For et par mnd siden oppdaget vi at den hadde øremidd. Har vært hos dyrlegen med henne flere ganger og har ennå ikke fått bukt med problemet. For oss i familien (voksne og små barn) fortoner det seg som masse store myggstikk-liknende flekker rundt på kroppen som klør. Det betyr at vi ikke kan kose med henne og må holde soveromsdører stengt og unger unna katten så godt vi kan. Vi begynner å bli ganske fortvila over at dette ikke er så lett å bli kvitt. I tillegg har det nå oppstått nye problemer i form av flått. Her vi bor er det endel flått og ekstra ille i år. Katten kommer inn med 3-4 nye flått hver dag. Vi piller av så godt vi kan. Jeg dryppet i helgen Frontline på henne. det som da skjer, er at flåtten ikke fester seg på henne, men kryper rundt i pelsen. Dette øker vel sjansen for at de biter og setter seg på oss? Jeg føler dårlig samvittighet over at jeg ikke satte meg godt nok inn i det å ha katt når vi nå opplever alle disse problemene. Jeg vurderer barnas og nå også vår helse og risiko for borelia-smitte opp mot kattens ve og vel. Er veldig usikker på om det rett og slett er forsvarlig å ha katt med små barn i huset når vi nå har så mye problemer med flått og midd. Midden ble vi ikke kvitt etter 3 runder med sprøyter (parasitt-drepende) og rensing av ørene. Vi har derfor fått resept på et dråpemiddel som skal hjelpe mot midden. Men disse dråpene kan vi ikke starte på før det har gått minimum 2 uker etter Frontline-dråpene....så her må vi velge mellom ondene flått og midd om hverandre.... Er ganske sliten og frustrert nå og trenger litt råd. På forhånd takk
KatteLatte Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Hei! Kan ikke gi deg noen råd på alt, men kan i hvert fall fortelle at jeg selv hadde katt for noen år siden. Han var veldig plaget av øremidd, og sprøytene hos dyrlegen hjalp ikke. Da han fikk øredråper ble det bra med én gang! Problemet kom ikke tilbake så lenge han levde (1-2 år etter dette tror jeg). Er katten i kontakt med mange andre katter er det selvsagt større fare for at det kommer igjen. Men jeg synes det er rart at det gir dere myggstikklignende flekker? Det opplevde jeg aldri med katten min, det smittet ikke over på familien min på noen måte. Håper du finner en løsning på det Kanskje innlegget burde vært postet på kjæledyr-forumet, det er mange erfarne katteeiere der
Capricorn Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 De problemene du beskriver her er ganske vanlig når man har dyr. Dette er det minste man må regne med. Syns det er rart at dere får utslett av midden. Har hørt at det ikke kan smitte mennesker. Når det gjelder flott, så skal ikke den gå på katten i det hele tatt når du bruker Frontline fordi de ikke liker lukten. Tror det bør sjekke om utslettene kommer av noe annet. Min katt har hatt midd og ble kvitt det uten problemer. Er også helt flottfri hele sommeren pga Fronline. Nå har du kanskje hatt uflaks fordi den har fått midd akkurat når du skal bruke Frontline, men som du skrev så må du bare vente et par uker. Syns du gir opp katten litt vel fort. Det er synd hvis du gir den bort nå bare pga problemer som er helt vanlige med en katt. Dere har sikkert blitt glad i den og det er synd å ta fra den hjemmet med mennesker den er trygg på uten å gi den en sjans til. Mener jeg da
la Flaca Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du rett og slett er skuffa over hva kattehold fører med seg og egentlig ikke har lyst til å ha katt likevel så syns jeg du skal prøve å finne et nytt hjem til den. Selvfølgelig er det forsvarlig å ha katt når man har små barn! Føler at du leter etter en bedre grunn til å kvitte deg med katten. Da er det vel like greit å si det som det er. Katter fører med seg masse dritt og faenskap og er veldig bra for utviklingen av immunforsvaret for samtlige i familien.
zuperduper Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 De problemene du beskriver her er ganske vanlig når man har dyr. Dette er det minste man må regne med. Syns du gir opp katten litt vel fort. Det er synd hvis du gir den bort nå bare pga problemer som er helt vanlige med en katt. Dere har sikkert blitt glad i den og det er synd å ta fra den hjemmet med mennesker den er trygg på uten å gi den en sjans til. Jeg er helt enig.
Leo Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 For det første er øremidd hos katt i våre dager enkelt å bli kvitt med "Stronghold" som forhåpentligvis er det middelet du har fått resept på nå. (Egentlig er det merkelig at ikke veterinæren ga dere dette med en gang, så jeg ville kanskje ha vurdert å bytte veterinær). For det andre gir ikke øremidd hos katt slike reaksjoner hos mennesker som du beskriver. Det høres mer ut som fuglelopper og er ikke uvanlig nå om våren. Spesielt ikke hvis dere har gamle fuglereir under takstein/takrenner eller i trærne rundt huset. De kan selvfølgelig følge med katten inn, men uansett blir dere kvitt problemet hvis dere fjerner gamle fuglereir om høsten. Det dere umiddelbart kan gjøre er å kokvaske sengetøyet og støvsuge grundig. Fuglelopper er for øvrig helt ufarlig og når det blir varmere i været forsvinner problemet. For det tredje har jeg hatt kjæledyr i nesten 40 år og jeg har aldri fått en eneste flått av noen av dem verken hunder eller katter. P.t. har jeg en helt lys katt som er behandlet med Frontline og jeg har ikke sett en eneste flått på henne. Det kan imidlertid ta noen dager får middelet har fullgod virkning fordi det trenger litt tid på å fordele seg. Ikke noe av det du beskriver er altså noe jeg ville ha ansett som noe problem i forhold til å ha barn og katt. Hvis man da altså vil ha katt og ikke trenger en unnskyldning for å bli kvitt den.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Helt enig med Leo Vi hadde hund for endel år siden, og han fikk en god del flått om sommeren. Disse kom aldri over på oss, de eneste gangene vi har hatt flått på oss er faktisk når vi ikke har hatt (med oss) kjæledyr. Når det gjelder borreliasmitte bør du høre med legekontoret ditt, da smitterisikoen varierer etter hvor i landet du bor, men jeg vil understreke: riikoen for å få flått avhenger mye mer av hvor og hvordan du og barna ferdes utendørs enn av katten. Jeg tror også at de myggstikkliknende merkene skyldes fuglelopper - det er sannsynlig at det er katten som drar disse inn i huset. Hvis du vil unngå å bli smittet - ikke la katten ligge i sengene deres. Katter drar med seg endel natur inn, fra byttedyr til en større utvalg av parasitter (regner med dere husker å gi ormekur). Svært lite av dette utgjør noen som helst smittefare for oss mennesker.
pulverheksa Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Det første jeg tenker på når jeg hører om de myggstikklignende bittene er, fuglelopper. De kommer av og til inn med mine katter nå om våren, er bare en uke eller to det er litt plagsomt. Fugleloppene kommer også inn hvis du har gamle fuglereir i takskjegget eller fuglekasser på veggene. Etter at vi begynte å behandle kattene med frontline om sommeren, er flåttproblemet blitt helt borte. Jeg syns det var mer plagsomt da katten hadde med inn en levende mus. Musa forsvant innunder oppvaskmaskinen, med det til følge at vi nesten måtte rive kjøkkenet for å få fatt i den....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå