Bovary Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Hei, vi har en katt på 8 måneder. For et par mnd siden oppdaget vi at den hadde øremidd. Har vært hos dyrlegen med henne flere ganger og har ennå ikke fått bukt med problemet. For oss i familien (voksne og små barn) fortoner det seg som masse store myggstikk-liknende flekker rundt på kroppen som klør. Det betyr at vi ikke kan kose med henne og må holde soveromsdører stengt og unger unna katten så godt vi kan. Vi begynner å bli ganske fortvila over at dette ikke er så lett å bli kvitt. I tillegg har det nå oppstått nye problemer i form av flått. Her vi bor er det endel flått og ekstra ille i år. Katten kommer inn med 3-4 nye flått hver dag. Vi piller av så godt vi kan. Jeg dryppet i helgen Frontline på henne. det som da skjer, er at flåtten ikke fester seg på henne, men kryper rundt i pelsen. Dette øker vel sjansen for at de biter og setter seg på oss? Jeg føler dårlig samvittighet over at jeg ikke satte meg godt nok inn i det å ha katt når vi nå opplever alle disse problemene. Jeg vurderer barnas og nå også vår helse og risiko for borelia-smitte opp mot kattens ve og vel. Er veldig usikker på om det rett og slett er forsvarlig å ha katt med små barn i huset når vi nå har så mye problemer med flått og midd. Midden ble vi ikke kvitt etter 3 runder med sprøyter (parasitt-drepende) og rensing av ørene. Vi har derfor fått resept på et dråpemiddel som skal hjelpe mot midden. Men disse dråpene kan vi ikke starte på før det har gått minimum 2 uker etter Frontline-dråpene....så her må vi velge mellom ondene flått og midd om hverandre.... Er ganske sliten og frustrert nå og trenger litt råd. På forhånd takk
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Problemene forsvinner ikke om dere omplasserer henne, dere bare forflytter problemet til nye eiere. Flåtten ekkel ja, men gjør det til en rutine å gå gjennom pelsen før katten får komme inn så er ikke det noe problem. Ta ansvar for dyret dere har skaffet dere, og ikke bare kast det ut nåe det går dere litt imot.
Green Lady Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Hvis dere ikke orker å gi katten dråper og sjekke den for flått når den kommer inn, er dere virkelig ikke skikket for å ha dyr. Midden vil dere forhåpentligvis få bukt på ganske raskt, men flåtten vil dere se igjen sommer etter sommer etter sommer. Sånn er det å ha dyr. Hvis det ikke skal mer til før dere vurderer å gi den bort - ja, da tror jeg virkelig den katten kommer til å få det mye bedre hos noen andre. (beklager noe krasst svar, men jeg blir så oppgitt og trist over å se slike bruk-og-kast tilfeller, hvor den lidende part er en uskyldig katt/dyr)
Green Lady Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Tror forrsten det er mulig å kjøpe noe slags flåtthalsbånd eller noe til katten. Hør med dyrebutikken, evt veterinæren om de vet noe.
Gjest Vampen Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Om dere føler at dere ikke makter å ta ordentlig vare på katten, så syntes jeg det er bedre for alle parter at dere omplasserer den. Men, for å ha sagt det, jeg syntes dette med flått var helt forferdelig den første tiden. Og med 4 katter ble det en del. Jeg vet ikke hva dere bruker for å fjerne dem, men vi kjøpte en sånn "flåttpenn" (det ligner på en penn, den har en løkke som man legger rundt flåtten, strammer og vrir rundt til den slipper taket), og etter det har det gått veldig fint. Flåtten tas raskt, alt bli med ut, og best av alt for pyser som meg, man slipper nærkontakt med udyret. Vi bruker Frontline, så problemet er minimert veldig. Men vi har for vane å sjekke kattene raskt hver dag, og de gangene vi finner noe er det frem med "pennen". Det som for noen år siden var "krise" er i dag helt uproblematisk. Så om du ikke liker tanken på Frontline, så kan en enkel flåttfjerner være en grei måte å fjerne eventuelle "husdyr" på.
MissMas Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Er enig med de fleste over. Ikke gi opp! Det er så utrolig mange katter der ute som er til omplassering/selges, og jo flere av dem som får hjem, jo bedre er det. Så ikke gi opp. Ja, dere burde tenkt dere bedre om før dere skaffet dere husdyr. Og om dette ender med omplassering, så få for all del ikke et nytt husdyr. Da må det være et innedyr som f.eks en innekatt, fugler, fisker, gnagere eller innekaniner. Jeg synes også at flåtten er utrolig ekkel, men jeg omplasserer ikke dyrene mine av den grunn. Jeg har også sett et halsbånd som liksom skal holde flåtten unna. Men om det virker er en annen sak. Verdt et forsøk i hvertfall!
Sasha Sasha Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Hei jeg husker jeg leste en plass for veldig lenge siden at flåtten vandrer rundt på kroppen i ca 12 timer før den fester seg. Jeg hadde kanin da jeg var barn. Kaninen var om sommeren veldig glad i ligge under en busk og grave etter røtter hele natten.Han fikk ca 20 flått hver dag som festet seg på nese og ikke minst festet flåtten seg inni ører og på øyelokkene. Slik at en måtte dra i øyelokkene for å pirke alle flåttene av med pisnett. Men da jeg begynte og ta han inn sette han i dursjen og kostet av han all flåtten med jevne mellomrom fikk han ikke flått som festet seg lenger. Endret 6. mai 2010 av Ida Eirin
Pinkyh Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Hvis dere ikke orker å gi katten dråper og sjekke den for flått når den kommer inn, er dere virkelig ikke skikket for å ha dyr. Midden vil dere forhåpentligvis få bukt på ganske raskt, men flåtten vil dere se igjen sommer etter sommer etter sommer. Sånn er det å ha dyr. Hvis det ikke skal mer til før dere vurderer å gi den bort - ja, da tror jeg virkelig den katten kommer til å få det mye bedre hos noen andre. (beklager noe krasst svar, men jeg blir så oppgitt og trist over å se slike bruk-og-kast tilfeller, hvor den lidende part er en uskyldig katt/dyr) Må si meg enig i dette innlegget. Hvis dere faktisk sitter å vurderer å gi fra dere et dyr pga dette, så tror jeg kanskje dyret vil få det bedre andre steder. Jeg er også plaget med flått på dyrene av og til, men har aldri falt meg inn å tenke på å gi de bort.
Bovary Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2010 Hei, TS her. Takk for mange innspill og også noen nyttige råd. Nå viser det seg å mest sannsynlig være lopper katten vår har, i tillegg til nevnte flått-problematikk. Jeg vil bare tillate meg å si at jeg ikke er en person som skaffer meg dyr og "kvitter" meg med de igjen når det er mye jobb. Har tidligere hatt en hund (før jeg fikk barn) og vet at flått forekommer fra tid til annen. Nå bor vi på en ny plass og jeg var ikke klar over hvor ille dette kunne bli. Og til dere som synes dette er en bagatell, så lurer jeg på om dere i tillegg til dyr, har ansvaret for små barn? Nå er det sånn at jeg har to små barn som det må tas hensyn til her også...og med den store flått-mengden vi har opplevd til nå og små barn som koser og kjæler med katten, så er jeg bekymret for boreliose-smitten, som sies å være ca. 50% sjanse for å få ved et flått-bitt. Jeg vil gjerne få til å ha katten uten at det er en stor risiko for mine barns helse - sånn er saken. Da får dere dyrevenner (noe jeg også anser meg selv og min familie for å være) bli så frustrerte og oppgitte og nedlatende dere bare vil. Jeg ville ha råd - og takker for de som kan gi det - TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 boreliose-smitten, som sies å være ca. 50% sjanse for å få ved et flått-bitt. Jeg har vært på foredrag om flått med en fra Folkehelseinstituttet, og har også tatt et universitetskurs hvor vi har lært litt om flått, og har aldri hørt så høye tall. Jeg søkte på nettet nå, og det står et snitt på 20-25% infiserte flått - det er ellers viktig å vurdere det utfra hvor i landet man bor, da tallene er høye noen steder og lave andre, MEN faren for å bli smittet ved bitt er ikke så stor, bare 5% utvikler borreliose og denne kan greit behandles med antibiotika om en oppsøker lege etter å ha blitt bitt og mistenker smitte. Dersom en sjekker for flått daglig (og det bør en gjøre med barn dersom en bor i et flåttrikt område selv om en ikke har dyr) rekker en å få bort flåtten før den har satt seg, og før den har sittet så lenge at smitten blir overført (mener det er 12-24 t, jo lenger jo større risiko). Jeg har aldri hørt om at det skal være noe særlig mer fare for å få flått på seg om en har kjæledyr, men dere bør nok ikke ha katten i senga. Jeg har ikke barn selv, men har vokst opp med hund med flått, og kjenner mange som har små barn og hund eller katt - det ser ikke ut til å være noe problem. Flåtten klatrer opp i vegetasjonen og slipper seg ned på byttet når det går forbi, og flått som evt faller av kjæledyret deres inne er enten "mette" av blod og ikke ute etter flere vertsdyr, eller de er så lost på gulvet at de sikkert blir støvsugd før de får tak i noen av dere. Det er mye større risiko for at barna skal få på seg flått når de leker ute i mer vegetasjon enn gressplen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 4 enkle råd (håper jeg) Råd 1: Steng soveromsdørene for katten om sommeren. Her sover kattenen på badet sommerhalvåret Råd 2: Vetrinærkontorene har slike dråper med har i nakken på katten mot flått. Har ikke hat flått på kattene her etter at vi startet med det for 3 år siden. Råd 3: Gre katten jevnelig å se etter flått. Råd 4: Hold gresset kortklipt da flåtten liker seg i litt høyere gress. Lykke til
Gjest Catwoman Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Det skal være kos å ha dyr - hvis du føler det blir mer slit enn kos, og du er redd det skal går utover barnas helse forstår jeg om du ønsker å omplassere den. Synes du fikk noen litt krasse svar, så hadde lyst å vise litt støtte. Jeg er ikke for noen bruk og kast mentalitet når det gjelder dyr - men det er jo åpenbart ikke du heller, utifra det jeg leser. Men når det ikke fungerer å ha dyr i hus, er det bedre å gi den bort til noen andre som kan ta vare på den. 1
breiflabb Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 (endret) I fjor sommer fant vi 2 dumpa kattunger. I hele 8 mnd etterpå gikk jeg og klødde og klødde. Var til en veterinær med ene katten som hadde noen sår(ligna på våt eksem) Viste også mine stikk, men for å bekrfte om det var dette så kosta det vist en del penger + at alle våre katter måtte behandles. Jaja sa jeg og gikk med antibiotika kuren til pus:) I slutten av januar var det på tide og kastrere diss 2 små kattungene og når vi skulle hente de så spurte jeg om vet viste noe om stikkene mine. Dette var midd og det var 100% sikkert. Pus fikk en sprøyte og fikk med til 2 av de andre også, siden det er de som er mest sammen. 12 dager etterpå måtte de ha en etterbehandlig og siden har jeg ikke klødd:) Når det gjelder flått bruker vi ingenting. Vi sjekker kattene 1 gang om dagen for å prøve å holde flåtten borte fra de. Flåttmiddel ville jeg ikke brukt:) *frittgående* flått i huset vil jeg ikke ha nei Endret 7. mai 2010 av breiflabb
rosaprosa Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Kjipt at det skal være så mye problemer. Har dere fått bukt med loppene/midden til pus? Har selv tre katter som er myyye ute, og kommer hjem med 5-10 flått hver dag. Jeg bruker ikke noe mot det, men venter til de er store og runde, og snurrer de et par runder rundt, så løsner de med en gang! Er kjapp jobb, de setter seg jo bare rundt hodet og noen ganger rundt rompa! Når det gjelder borelia smitte så er det max uflaks å bli smittet av dette. Har selv hatt rundt 20 flått i løpet av mitt liv (ingen etter at jeg fikk katter!) og enda ikke blitt smittet. Håper du finner en løsning, eller noen snille mennesker som vil ta vare på katten din:)
breiflabb Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 venter til de er store og runde, og snurrer de et par runder rundt, så løsner de med en gang! Er kjapp jobb, de setter seg jo bare rundt hodet og noen ganger rundt rompa! Når det gjelder borelia smitte så er det max uflaks å bli smittet av dette. JO lenger flåtten sitter på katten jo større er vel sjangsen for at pus kan bli syk? Her tar vi de med en gang vi oppdager de.
Sasha Sasha Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 Kjipt at det skal være så mye problemer. Har dere fått bukt med loppene/midden til pus? men venter til de er store og runde, og snurrer de et par runder rundt, så løsner de med en gang! En må jo ta flåttene med en gang. Hele poenget er jo at en skal ta de så fort som mulig. Jeg tar og børster dyr som er steder det er mye fått med jevne mellomrom da har jeg ungått at flåtten har festet seg. Det fungerer veldig bra for oss hvertfall. Jo lenger en venter med å fjerne flåtten dess støre fare er det for at dyret blir sykt, og da må en jo følge enda bedre med noe som innebærer en større jobb.
Liv T. Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 JO lenger flåtten sitter på katten jo større er vel sjangsen for at pus kan bli syk? Her tar vi de med en gang vi oppdager de. Slik jeg har blitt fortalt (av dyrlege) er katter imune mot flåttsykdommer..
Sasha Sasha Skrevet 12. mai 2010 #18 Skrevet 12. mai 2010 Slik jeg har blitt fortalt (av dyrlege) er katter imune mot flåttsykdommer.. Beklager det viste jeg ikke. Har aldri hatt katt, men hund og kanin bare tenkte at det var det samme med katt. Ser ut til at det stemmer: "I tillegg til mennesker kan også hunder bli syke av flåttbitt hvis de smittes av Borrelia-bakterier. Katter ser ut til å være immune." http://www.skedsmo.dyreklinikk.no/hXGYySMlDSZW.19.idium Men jeg synes uansett det er lettere å få ut føttene og alle delene av flåtten jo tidligere man tar flåtten.
Gjest Catwoman Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 Jeg har allerede rukket å ta en del flått på pus i år... så det er tydelig at det er mye. Jeg sjekker han hver dag, men noen ganger rekker flåtten og bli stor og feit før jeg finner den. Er ikke så lett alltid å oppdage flått nedi stor og tykk kattepels. Jeg opplever at disse store og feite er mye lettere å fjerne, de slipper med en gang, mens de små sitter mye hardere og det er vanskeligere å få ut hele og lettere for at pus får små sår i huden. Men om katter er helt immune er det kanskje like greit å vente til flåtten blir stor da, eller er det veldig ubehagelig for pus å ha den der?
rosaprosa Skrevet 13. mai 2010 #20 Skrevet 13. mai 2010 Ja det er jo kjapp jobb når de er store og runde..Visste ikke at katter var helt immune, trodde bare de tålte de mye bedre enn oss:) Grunnen til at jeg venter er fordi det som regel sitter igjen hvis jeg prøver å ta de når de er små, og da er liksom vitsen borte. Tror ikke katten merker noe til de, med mindre de sitter fast rett over øynene eller rundt munn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå