Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Far bor i utlandet, men vi har mye kontakt og jeg er på besøk i alle ferier. Jeg har akkurat blitt myndig og har bodd i Norge siste 7 årene pga skole. Har slitt med dårlig helse i mange år og far har alltid stilt opp økonomisk for meg med å betale helseregninger. Alt annet har jeg klart selv ved å jobbe. Har ikke kunnet jobbe på ganske lenge og har opparbeidet meg en del gjeld. Min far sitter veldig godt i det økonomisk, han er milliardær. Han nekter å hjelpe meg økonomisk og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå!!!!!
Aftensol Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Det er dessverre slik at noen mener at når barna har fylt 18år og er blitt voksen, så skal de klare seg selv... Uansett hvor godt de sitter i det selv, og hvor dårlig barna har det.. Men har du forklart situasjonen for han? Du kan jo eventuelt spør om han kan låne deg noen penger?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Ja, jeg har spurt om å låne penger altså. Ikke bare få. Skrev et langt brev til advokaten hans for to uker siden, men fikk bare et kort NEi tilbake
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Hvis faren din er millardær lurer jeg på hva han heter. Det er jo ikke så mange av de.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 hvem han er har ikke noe å si da..... han er ikke norsk.
estrella Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Når du er myndig har du vanligvis ikke krav på noe støtte fra dine foreldre (en kan søke om å få forlenget hvis en går på videregående?). Ta kontakt med NAV for å høre om du har mulighet for å få økonomisk støtte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har ikke krav på noe fra NAV. har snakket med de. De mener at siden far har penger så må han hjelpe til. Særlig siden jeg er såpass ung.
estrella Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Ung er du, MEN du er myndig. Så dermed kan han si nei hvis han vil. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men hvis han bor i utlandet skal det vel litt til for at NAV kan få han til å gi deg penger? NAV har vel ingenting med hva han velger å gjøre, når han bor i et annet land og ikke er norsk(?). Så det er merkelig at de ikke hjelper til (men bor du for deg selv o.l? Uten lån/stipend/støtte fra mor?).
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Vel, som du sier, du er 18 og myndig, Din far vil nok at du skal lære å klare deg selv, modnes, mestre, ta ansvar; alt det som innebærer å bli/være voksen. At du fikk nei som svar fra advokaten går vel på at du allerde ikke klarer å betjene din gjeld, og de vil da ikke gi deg mer lån. Dårlig business det vet du! Er han selfmade millionær, så vil han nok at du også skal klare å finne din plass her i verden selv. Jeg flyttet ut da jeg var 18 og har adri spurt mine foreldre om penger siden. Det har vært knallhardt enkelte ganger som enslig mor, både økonomisk men også praktisk, men har aldri spurt dem om hjelp og de har ikke tilbudt. En må ta ansvar for seg selv.
Gjest gjest Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 18 år: da må man klare seg selv, få en jobb eller begynn å studere! Går ikke an å gå på NAV eller å be foreldre eller tigge hos andre!!
estrella Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Er det gode årsaker til at man ikke kan skaffe sin egen inntekt så kan man gå til NAV. Er det snakk om at en ikke gidder å tjene sine egne penger har enn godt av å slite litt, å utnytte systemet grunnet latskap er feigt.
Kosteskaft Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Tror dette er vas. Grunnet: "Har slitt med dårlig helse i mange år og far har alltid stilt opp økonomisk for meg med å betale helseregninger. Alt annet har jeg klart selv ved å jobbe." 1. Helseregninger betaler staten i Norge, der du angivelig har bodd de siste 7 årene og gått på skolen. 2. Men du har jobbet samtidig...? Hva mener du, bodd alene i Norge siden du var 11 år da? Men jobbet ved siden av skolen siden da, for "alt annet"? Nei du, skal du trolle, så må du holde orden på opplysningene dine.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har periodevis bodd hos diverse venner og familie. Har jobbet så mye jeg har kunnet (ifht alder, skole, helse), og alltid betalt for at jeg får bo der jeg har bodd og hjulpet til med mat der. Ellers har jeg betalt klær, hobby, fritid selv. De siste ca. 2 årene har jeg hatt sterke helseplager og jeg har vært sykemeldt. Men jeg har ikke mottatt penger fra NAV pga at det har blitt noe feil i systemet deres hvor alle papirene om meg forsvant. Så de har startet hele saken på nytt. Jeg er ikke en lat liten unge, men jeg har reelle helseplager. Og nei staten i Norge betaler ikke alle helseregninger. Legen sendte meg til et sykehus i utlandet (fordi de har best kompetanse innenfor sykdommen min), og dette måtte jeg betale selv. Dette er ikke noe trolleinnlegg!!!Jeg er bare veldig frustrert og føler meg veldig alene nå!
I.am.me Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Du har krav på penger fra faren din dersom du er over 18 år og fortsatt går på videregående skole eller er lærling, bare som du vet det. Men utenom det kan du ikke tvinge din far til å betale for deg. Det er synd at du er i en slik kjip situasjon, men han har nok sine grunner til å ikke hjelpe deg. Kanskje ligger det noe mer bak, eller kanskje er han bare egoistisk. Uansett må du bare prøve å finne andre måter å få tak i pengene på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 ja... Men hva har jeg krav på? går på vgs.
I.am.me Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 ja... Men hva har jeg krav på? går på vgs. Jeg er ikke sikker om det samme gjelder hvis faren din har et annet statsborgerskap, men i hvert fall er det slik at du som går på VGS og bor borte fra foreldrene dine p.g.a eventuelle årsaker, har krav fra NAV på penger fra både faren din og moren din. På en måte barnebidrag som går direkte til deg. Da må enten moren din og faren din bli enig om et viss beløp, eller dere kan gå gjennom NAV. Men jeg blir mer og mer usikker på om det er faktum dersom faren din bor i et annet land, og har statsborgerskap i det landet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 ingen mor, bare far. men far er født i norge, vet ikke om det har noe å si ?
estrella Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 Er far norsk statsborger? Det er vel der ting avgjør om du har krav på at han skal støtte deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #19 Skrevet 10. mai 2010 Tror ikke han er norsk statsborger, men det vet jeg ikke. Han er født i Norge, men har ikke bodd her på 40år.
estrella Skrevet 10. mai 2010 #20 Skrevet 10. mai 2010 Hadde han vært norsk statsborger er det eller annet med at foreldre skal/kan/du har krav på støtte mens du går videregående, men i og med at han ikke er norsk statsborger så har staten Norge svært lite å si i denne saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå