Nina69 Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har 2 gutter, 11 og 14 år, som er 50 % hos sin far. Vi samarbeider greit, og har alltid gjort det. Men når det kommer til oppdragelsen er vi visst veldig forskjellige. Holdninger til både alkohol og egen kropp/seksualitet er punktene jeg henger meg opp i akkurat her og nå. Hos far får barna lov å drikke alkohol hjemme når de er 16 år, sammen med de voksne. Far og stemor mener at dette er sunt, og at de lærer seg å bruke alkohol på riktig måte. Etter hva barna selv forteller her hjemme, har de også vært tilstede når det er fest og tjo-hei, og sier de syns det er rart, og pappa bare ler og er morsom. Vi reagerer sterkt på dette, og har en helt annen oppfatning av hva som er sunt. Selv drikker vi ikke så ofte, og spesielt ikke foran barna. Vi synes det er viktig å holde høytider alkoholfrie. Vi er ikke avholdsmennesker, men mener at barna føler seg tryggest når foreldrene er edru. Kanskje vi tar feil...? Vedr. seksualitet er dette også noe som blir snakket høyt om hos far. Ikke på en lærerik måte, men det spøkes med kropp og former. Guttene har en storesøster som er ferdig utviklet, og de snakker mye om hennes bryster. Jeg har fått høre fra far selv at det er vel helt normalt å kikke på brystene hennes, og tulle og tøyse, klemme og kjenne på henne??? Mens barna er tilstede, snakkes det om å pule, (beklager ordbruken, men det er slike ord som spøkes med der) Vi derimot, om vi kommer inn på emnet, snakker vi om samleie, og prøver å lære ungene at man skal ha respekt for både vår egen og andres kropp, og at ikke alt bare skal spøkes med. Vanskelig å få fram alle detaljer her, men om noen har meninger om disse tingene, så kom gjerne med dem. Interessant å høre hva andre mener er riktig og galt
Jade Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Det er SELVSAGT(!!!!) ikke greitt at storesøster (og brødrene??) blir seksuelt trakkassert/misbrukt!!! Gjør noe!
Nina69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2010 Takker for innspill, men en ting er at jeg må gjøre noe - men jeg vet ikke HVA jeg kan gjøre?? Hjelp?
Kosteskaft Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Å fy faen sier jeg. Og det er mine egne personlige opplevelser som ligger til bunn. Husker utrolig godt tanta min, som jeg så en gang i året, kommenterte puppene mine da jeg var tenåring. Gjorde at jeg grudde meg til at hun besøkte oss i flere år!! Er fremdeles i en alder av 33 fremdeles forbanna på henne for det. Og som tenåring ble jeg bare kjempeflau og syntes det var super ubehagelig. Utrolig bra at datteren din (?) kunne fortelle deg det, for jeg fortalte aldri mine foreldre om dette ubehaget. Og det kjenner jeg fremdeles i magen min... Hvordan løse det? Snakk med faren! Fortell han om seksuell trakaserring, ubehaget det kan være som jente å få pupper og det da ikke hjelper at far/familie erter om dette.Om han forvarer seg at det bare er for morroskyld, så si at det er mulig det er morro for HAN, men ikke for datteren. Og hvis han fortsetter hadde jeg ikke sendt barna dit. (jeg har snakket med min mann om dette, virker ikke som at det å få skjeggvekst, større penis, etc. er like merkelig som det er for jenter...) Angående alkohol: I Norge er det ulovlig og kjøpe alkohol til barn under 18 år, enkelt og greit. Og selv om de kjøper alkoholen til seg selv, men de deler jo med barna, ergo ulovlig handling. Men at de voksne drikker, må de få lov til. Men ikke fulle! neineinei! Voksne skal alltid være edru, kunne håntere situasjoner hvis det skulle skje, etc. Da hadde jeg heller sagt at barna kunne komme til meg, hvis de skulle ha fest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå