Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Hvor lang tid tror dere det tar å bli gjenfødt? Tror dere at dere blir gjenfødt direkte etter døden, eller at dere først må være i 9 måneder i magen eller hva? Og tror dere at dere kan bli gjenfødt som alt, over hele universet, eller tror dere at dere er tilknyttet Jorda f.eks og alltid vil være menneske?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Hvor lang tid tror dere det tar å bli gjenfødt? Alt fra noen uker til flere 100 år. Kommer ann på hvordan du levde livet ditt og hvor langt du er på vei åndelig. Og hva du var i livet er du mennesket går det lenger tid. Er du f.eks en katt eller flue eller blomst går det kortere Tror dere at dere blir gjenfødt direkte etter døden, eller at dere først må være i 9 måneder i magen eller hva? Nei ikke direkte men man må jo være i magen. Men jeg tror ikke at man er i magen med en gang eller i en ny mage med en gang man dør Og tror dere at dere kan bli gjenfødt som alt, over hele universet, eller tror dere at dere er tilknyttet Jorda f.eks og alltid vil være menneske? Om man først er menneske da blir man alltid født som menneske. Man går ikke tilbake i utviklingen. Man utvikler seg fra og det laveste orgiansime i sine tidligere liv til og utvikle seg videre til planter..insketer..dyr videre til mennesker. Er man blitt et menneske da forblir man et menneske
Mann 42 Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 (endret) Om man først er menneske da blir man alltid født som menneske. Man går ikke tilbake i utviklingen. Man utvikler seg fra og det laveste orgiansime i sine tidligere liv til og utvikle seg videre til planter..insketer..dyr videre til mennesker. Er man blitt et menneske da forblir man et menneske Så alle verdens hinduer og buddhister er altså på villspor når de mener at man kan bli gjenfødt som lavere livsformer? Jeg mener forsåvidt at reinkarnasjon ikke forekommer i det hele tatt, men jeg har fått med meg at de religiøse tradisjonene som har reinkarnasjon som en del av sin tro, mener at man kan vandre opp og ned på rangstigen i sitt neste liv, avhengig av hvordan man lever det nåværende. Endret 5. mai 2010 av Mann 42
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Så alle verdens hinduer og buddhister er altså på villspor når de mener at man kan bli gjenfødt som lavere livsformer? Jeg mener forsåvidt at reinkarnasjon ikke forekommer i det hele tatt, men jeg har fått med meg at de religiøse tradisjonene som har reinkarnasjon som en del av sin tro, mener at man kan vandre opp og ned på rangstigen i sitt neste liv, avhengig av hvordan man lever det nåværende. Det er jo ingen som vet dette med noe som helst sikkerthet, så det er jo ikke så godt å si hvem som er på villspor her. Folk har forskjellige oppfatninger, noen som deg f.eks tror ikke på reinkarnasjon i det hele tatt.
Mann 42 Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Det er jo ingen som vet dette med noe som helst sikkerthet, så det er jo ikke så godt å si hvem som er på villspor her. Folk har forskjellige oppfatninger, noen som deg f.eks tror ikke på reinkarnasjon i det hele tatt. De religiøse vet dette med stor sikkerhet. Bare spør en av dem, så skal du få se.
mysan Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 De vet med sikkerhet på samme måten som du vet med sikkerhet at det ikke finnes noe annet enn det vi ser og kan måle her og nå og at når vi dør er det over. Same shit.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Så alle verdens hinduer og buddhister er altså på villspor når de mener at man kan bli gjenfødt som lavere livsformer? Jeg sa bare hva jeg tror. Eller er det ikke lov og gi sin menning ?
mysan Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Så alle verdens hinduer og buddhister er altså på villspor når de mener at man kan bli gjenfødt som lavere livsformer? Jeg mener forsåvidt at reinkarnasjon ikke forekommer i det hele tatt, men jeg har fått med meg at de religiøse tradisjonene som har reinkarnasjon som en del av sin tro, mener at man kan vandre opp og ned på rangstigen i sitt neste liv, avhengig av hvordan man lever det nåværende. Det kan da ikke være så vanskelig for deg å godta at buddhister kan ta skrekkelig feil, all den tid du ikke tror på noe slikt i det hele tatt? Kan ikke buddhistene ta like mye feil som hvem som helst? ALLE som tror på ting som ikke er beviselig per i dag, tar jo feil i følge deg.
Mann 42 Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Det kan da ikke være så vanskelig for deg å godta at buddhister kan ta skrekkelig feil, all den tid du ikke tror på noe slikt i det hele tatt? Kan ikke buddhistene ta like mye feil som hvem som helst? ALLE som tror på ting som ikke er beviselig per i dag, tar jo feil i følge deg. Jeg stusset bare over at vedkommende var så skråsikker på at man ble gjenfødt som menneske dersom man hadde vært menneske i sitt forrige liv. Mao at man kun kunne gå fra en lavere til en høyere livsform (om man får være litt antroposentrisk). Det er i strid med alle andre reinarnasjonsmyter jeg har hørt om, så jeg var litt nysgjerrig på hvorfor vedkommende mente det.
Mann 42 Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Jeg sa bare hva jeg tror. Eller er det ikke lov og gi sin menning ? Jo, selvsagt, jeg var bare litt nysgjerrig på begunnelsen. De fleste andre reinkarnasjonsmyter sier jo at man blir gjenfødt som en lavere skapning dersom man lever et dårlig liv. F.eks et dyr. En historie jeg har hørt (jeg tror den var buddhistisk) handlet om en prest som hadde drevet med ofring av dyr (noe buddhistene selvsagt er mot). En dag begynte offerdyret å snakke til ham i det han skulle kutte strupen på det. Det viste seg at geita også hadde vært en prest i et av sine tidligere liv, og hadde ofret dyr til den guden han trodde på. Og for dette, hadde han nå vært gjenfødt som offerdyr 10.000 ganger. Og dette var hans siste reinkarnasjon i denne formen, noe han var meget takknemlig for. Men han ville advare presten om at han drev med noe som var i ferd med å gi ham seriøst dårlig karma, og derfor hadde han tatt talen i bruk. Dårlig karma fører til at man gjenfødes i en mindre priviligert form, og lenger unna nirvana. Om man altså tror på sånt. Og alle religioner som tror på reinkarnasjon, tror på en variant av dette. Men du tror at dette er en enveiskjørt gate, og at man ikke kan snu. Så hvorfor tror du det?
mysan Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Jeg stusset bare over at vedkommende var så skråsikker på at man ble gjenfødt som menneske dersom man hadde vært menneske i sitt forrige liv. Mao at man kun kunne gå fra en lavere til en høyere livsform (om man får være litt antroposentrisk). Det er i strid med alle andre reinarnasjonsmyter jeg har hørt om, så jeg var litt nysgjerrig på hvorfor vedkommende mente det. Jada, alle andre du har hørt om, men så er vel ikke dette ditt yndlingstema og det du leser mest om? Det finnes også en tanke om at sjeler fødes hele tiden, og at de starter sitt jordeliv som enkle organismer for å så og vokse med oppgaven på vei mot menneske gjennom reinkarnasjoner - for å lære seg jordelivet i 3D, so to speak. Dette er mer New Age og således ikke noe som er opplest og vedtatt i tusener av år.
Mann 42 Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Jada, alle andre du har hørt om, men så er vel ikke dette ditt yndlingstema og det du leser mest om? Det finnes også en tanke om at sjeler fødes hele tiden, og at de starter sitt jordeliv som enkle organismer for å så og vokse med oppgaven på vei mot menneske gjennom reinkarnasjoner - for å lære seg jordelivet i 3D, so to speak. Dette er mer New Age og således ikke noe som er opplest og vedtatt i tusener av år. Jaha. Og hva skjer når de har lært det som er å lære om å leve på planeten jorden? Finnes det et videregående kurs? "Life, 2.01. Ursa Minor Beta. Advanced level"?
Monica1968 Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 Så alle verdens hinduer og buddhister er altså på villspor når de mener at man kan bli gjenfødt som lavere livsformer? Jeg mener forsåvidt at reinkarnasjon ikke forekommer i det hele tatt, men jeg har fått med meg at de religiøse tradisjonene som har reinkarnasjon som en del av sin tro, mener at man kan vandre opp og ned på rangstigen i sitt neste liv, avhengig av hvordan man lever det nåværende. Off Topic, men: Er det ikke bare i Hinduismen man kan havne lavere ned på rangstigen? Jeg har alltid innbilt meg at buddhistene mener at man ikke kan havne på et lavere nivå(og at det verste som kan skje, dermed er at man blir gjenfødt på akkurat samme nivå som det man er på i dette livet)?
Monica1968 Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Jada, alle andre du har hørt om, men så er vel ikke dette ditt yndlingstema og det du leser mest om? Det finnes også en tanke om at sjeler fødes hele tiden, og at de starter sitt jordeliv som enkle organismer for å så og vokse med oppgaven på vei mot menneske gjennom reinkarnasjoner - for å lære seg jordelivet i 3D, so to speak. Dette er mer New Age og således ikke noe som er opplest og vedtatt i tusener av år. Og på den måten unngår de probelmatikken ift. hvorfor det er så utrolig mange flere mennesker på Jorden nu enn tidligere. Troen er dermed reddet. Genialt...
Lapetos Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 (endret) De religiøse vet dette med stor sikkerhet. Bare spør en av dem, så skal du få se. Jeg er Buddhist, og jeg vet ingenting med sikkerhet (Men nå regner ikke jeg buddhismen for mitt vedkommende nødvendigvis som en religion, men som et livssyn.) Edit: liten rettelse. Endret 7. mai 2010 av Lapetos
Mann 42 Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 Off Topic, men: Er det ikke bare i Hinduismen man kan havne lavere ned på rangstigen? Jeg har alltid innbilt meg at buddhistene mener at man ikke kan havne på et lavere nivå(og at det verste som kan skje, dermed er at man blir gjenfødt på akkurat samme nivå som det man er på i dette livet)? Hmm, jeg tror faktisk du har rett i det. Dvs, Buddha snakket også om at man kunne gjenfødes i helvete for enkelte onde handlinger.
mysan Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 Jaha. Og hva skjer når de har lært det som er å lære om å leve på planeten jorden? Finnes det et videregående kurs? "Life, 2.01. Ursa Minor Beta. Advanced level"? hehe, forventer du at jeg vet svaret på det? Jeg har sagt en drullion ganger at jeg ikke VET noe som helst, men jeg har ideer og tanker jeg liker å ha. Time will show hva som gjelder. Inntil det lever jeg i lykkelig uvitenhet og med søte forhåpninger om at dette ikke er alt. Og på den måten unngår de probelmatikken ift. hvorfor det er så utrolig mange flere mennesker på Jorden nu enn tidligere. Troen er dermed reddet. Genialt... Hehe... hvorfor tar man alltid utgangspunkt i at det finnes x antall sjeler og at vi nå har blitt for mange mennesker? Jeg skjønner ikke den tanken, hvorfor må det være sånn liksom? Hvor kommer den ideen fra? Forklar meg gjerne hva tanken bak dette argumentet egentlig går ut på.
Mann 42 Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 (endret) Jaha. Og hva skjer når de har lært det som er å lære om å leve på planeten jorden? Finnes det et videregående kurs? "Life, 2.01. Ursa Minor Beta. Advanced level"? Rettelse: Slettet tøvete innlegg. Sorry. Endret 7. mai 2010 av Mann 42
Monica1968 Skrevet 7. mai 2010 #19 Skrevet 7. mai 2010 Hehe... hvorfor tar man alltid utgangspunkt i at det finnes x antall sjeler og at vi nå har blitt for mange mennesker? Jeg skjønner ikke den tanken, hvorfor må det være sånn liksom? Hvor kommer den ideen fra? Forklar meg gjerne hva tanken bak dette argumentet egentlig går ut på. Jeg er jo blant disse gørrkjedelige ateistene, jeg da, men min tanke blir som følger: Dersom vi kan gjenfødes, er et menneske=en sjel. Alle religioner som tror på gjenfødelse, tror i tillegg at vi kan oppnå et nivå som ligger over det jordiske. Så langt, alt vel. Men så kommer det store problemet: Antallet mennesker i verden har økt eksplosivt de siste 200 årene, og det øker fremdeles i en faretruende fart. Hvor kommer alle disse menneskenes sjeler fra? Den eneste løsningen er at alle sjelene som har levd, siden menneskehet oppstod(for omkring 200 000 år siden), blir gjenfødt samtidig. Det høres vel eventyrlig ut(selv for dem som tror på flere liv?), og all den tid alle som har vært i reinkanasjon hevder å ha funnet ut at de har levd før(flere ganger), er det også vanskelig rent teoretisk.
Gjest Trajan Skrevet 7. mai 2010 #20 Skrevet 7. mai 2010 (endret) Det er en facinerende tanke og ha levd flere liv. Men jeg vet ikke helt om jeg tror på det Men jeg aviser ikke muligheten for at vi har levd flere liv Endret 7. mai 2010 av Trajan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå