Gå til innhold

Barn og leggetid

Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to

Jeg tror ikke jeg var i seng kl 21 i en alder av 11 år engang.

Takk for svar, alle sammen, jeg avslutter denne tråden for min egen del nå. Ikke fordi den har sporet av på noen måte, ikke fordi jeg er misfornøyd heller, bortsett fra når det gjelder et par kverulanter.

Ellers, Rosemor: Takk for at du endret oppfatning etter at diskusjonen hadde brakt fram flere fakta - etter mitt syn er det slikt som er målet med en diskusjon, få avklart fakta, begrunnet hverandres standpunkter, vurdert dem mot egne - og så ha et grunnlag å ta med oss for å vurdere videre, uten at noe "fasitsvar" er kommet, ganske ofte tror jeg faktisk ikke noe slikt foreligger. Men betingelsen for en god diskusjon er alltid vilje til å sette seg inn i en sak, ikke diskutere hva man tror og antar.

Konklusjonen vi har trukket er at det ikke var noen grunn til å ha en regel for eldsteguttene lengre, at denne hadde "sovnet" og overlevd seg selv, og at leseravslutnignen var gylden tid til å avslutte. Ellers har vi ikke sett noe som tilsier at det bør endringer til, men vurderer jo om tida bør forlenges litt, om anonym med linker følger opp mine spørsmål (nye linker vil bli lest med interesse, jeg slutter neppe å lese på ei ukes tid ennå).

Hva andre var og hva andre gjør er oss - her som i alt annet - HELT likegyldig i og for seg. Vi bygger alle avgjørelser - og dermed også denne - på argumenter og egen vurdering av disse, ikke "skikk og bruk" eller hva som er "mainstream"! Og argumentene peker altså snarere mot et mulig "litt seint" (evt få til å sove litt lengre - men hvordan?) enn noe "for tidlig".

Takk for en - stort sett - god debatt!

---

Kan legge til en liten merknad, bare som en kuriositet. Hørte i går om ei kone i femtiårene - frisk og rask på alle måter - som la seg så tidlig som kl 2130 selv. Hun var husstandens siste, der la 20-åringen i huset seg seinest kl 2100, ektefellen noen minutter seinere. Vanene er tydelig ganske forskjellig. :)

Endret av Vito - nr to
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hva andre var og hva andre gjør er oss - her som i alt annet - HELT likegyldig i og for seg. Vi bygger alle avgjørelser - og dermed også denne - på argumenter og egen vurdering av disse, ikke "skikk og bruk" eller hva som er "mainstream"! Og argumentene peker altså snarere mot et mulig "litt seint" (evt få til å sove litt lengre - men hvordan?) enn noe "for tidlig".

Takk for en - stort sett - god debatt!

at ting er likegyldig for deg var ikke noe nytt. vær glad folk faktisk forteller hva de har av erfaringer enn å være så sabøa overlegen heletiden!! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

at ting er likegyldig for deg var ikke noe nytt. vær glad folk faktisk forteller hva de har av erfaringer enn å være så sabøa overlegen heletiden!! :kjefte:

La du merke til "i og for seg"? Andres argumenter betyr mye - i den grad vi selv finner deres argumentasjon god. Vi har mer enn en gang byttet standpunkt for god argumentasjon, du vil finne noen eksempler på trådene mine også.

Hva er "sabøa overlengen(t)" med å ta sine egne standpunkt og ikke være "vindhane" som gjør hva andre gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Ikke for å kverulerer, men er det en familie du har???

For meg virker det som ett " minisamfunn i samfunnet"..

Barnet mitt legger seg til fast tid kl 1930 hver dag. Hun er 4 år.

MEN i helger og ukedager hvor noe spesielt skjer...ja da er vi ikke så konsekvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ikke for å kverulerer, men er det en familie du har???

For meg virker det som ett " minisamfunn i samfunnet"..

Barnet mitt legger seg til fast tid kl 1930 hver dag. Hun er 4 år.

MEN i helger og ukedager hvor noe spesielt skjer...ja da er vi ikke så konsekvente.

evt roboter eller en mini sekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemor

Ellers, Rosemor: Takk for at du endret oppfatning etter at diskusjonen hadde brakt fram flere fakta - etter mitt syn er det slikt som er målet med en diskusjon, få avklart fakta, begrunnet hverandres standpunkter, vurdert dem mot egne - og så ha et grunnlag å ta med oss for å vurdere videre, uten at noe "fasitsvar" er kommet, ganske ofte tror jeg faktisk ikke noe slikt foreligger. Men betingelsen for en god diskusjon er alltid vilje til å sette seg inn i en sak, ikke diskutere hva man tror og antar.

Det er forsåvidt hyggelig å få en slik tilbakemelding, men jeg klør meg faktisk i hodet av den.

Bortsett fra i mitt siste innlegg, der jeg skrev at jeg ikke så noen problemer med å ha en "siste frist for senga", har jeg ikke gitt uttrykk for noen som helst oppfatning i det hele tatt.

Jeg har fortalt hvordan vi har det hjemme hos oss selv, hverken mer eller mindre.

Jeg har ikke gitt uttrykk for å sitte med fasitsvar, jeg har ikke gitt uttrykk for mine meninger om andres "leggetider" eller mangel på sådanne.

Jeg har uttrykt én enkelt mening utover å fortelle hvordan vi har valgt å gjøre det mtp "leggetider", så hva du tror jeg har endret oppfatning om, er langt over min fatteevne. :klø:

(Kanskje noen kan forklare meg det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito, jeg kom faktisk med noen innspill til deg som jeg mener var verdifulle og som jeg synes det er ganske drøyt av deg å bare ignorere. Det er akkurat den typen oppførsel som gjør at folk blir provosert. Tror jeg skal omformulere til dette: Lytt litt mer, doser litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Du sier du kunne tenkt deg/dere å være A-familie ei uke. Vel, vi (alle, tror jeg) kunne nok også tenke oss å være B-mennesker ei uke. Slippe å ha 14-åringer som må leies til køys kl 2200 fordi de faktisk har problemer med sette kursen dit selv, og som veldig godt kan sovne halvpåkledd fordi de ikke rakk å kle av seg mer før Jon Blund overtok. Slippe å ha en 9-åring som sovner på badet (jada, det har hendt) med tannbørsten i munnen kl 2100. Etc, etc.

TS, det du nevner over her har hendt meg et par ganger også - fordi jeg har vært fullstendig utslitt! For å bli så trøtt at det skulle kunne skje, måtte jeg ha vært våken minst halvannet døgn først! Synes det er noe som skurrer her jeg...

Da jeg fylte 13 mente foreldrene mine at jeg selv var i stand til å bestemme når jeg ville legge meg, og de maste aldri noe om det. Mor kunne kanskje fleipe med at "nå går jeg og legger meg siden jeg skal vekke deg i morra" som et lite hint, men de var aldri strenge på det. Og hvis jeg synes det var tungt å stå opp neste morgen, hadde jeg bare meg selv å takke - og lærte dermed av det ;)

Da jeg var 15-16 hadde jeg innetid til 23:00 på hverdager, siden jeg stort sett tilbragte kveldene (etter leksene var unnagjort) enten i stallen med hesten min eller på teateret. Teaterforestillinger er sjelden ferdig før 22:00, og siden jeg måtte ta buss hjem etterpå syntes mor og far det var helt ok at jeg var hjemme til ca 23:00 - de hadde ingen behov for å legge bånd på mine interesser, og mente det var opp til meg hvor trøtt jeg evt ville være neste morgen. I helgene hadde jeg ingen innetid, men de ville ha et livstegn hvis jeg ble veldig sein.

Funka som fjell for både broren min og meg, hvertfall, selv om noen sikkert synes foreldrene mine er gærne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 15-16 år flyttet jeg på hybel for å gå på videregående. Ingen innetider eller leggetider, men ordnet det selv :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Da jeg var 15-16 år flyttet jeg på hybel for å gå på videregående. Ingen innetider eller leggetider, men ordnet det selv :goodbye:

heldige du. jeg fikk ikke lov til å flytte på hybel da jeg var 15-16. Foreldrene mine hevdet hardakket at da kom jeg til å slurve med leksene hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ikke rart barna til TS sovner på badet og andre steder. Har jo sett andre tråder av TS her om hvor mange aktiviteter barna har og hvor mye de jobber. Med den timeplanen hadde de fleste kapitulert kl 9 hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...