Gå til innhold

Barn og leggetid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og enda er du i stand til å ordlegge deg fornuftig? :)

Vel jeg hadde litt flaks med emnet :sjenert:

ahha

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet

Synes du virkelig det, når du ser hvor tidlig de står opp om dagene?

De står jo opp kl 5 i hverdagene, kl 5.30 på lørdagen, og kl 6 på søndagene, og er vanligvis våkne enda tidligere i helgene.

Ja om de står opp så tidlig i helgene så kan de iallefall få lov å legge seg sent da. Jo tidligere de legger seg, jo tidligere opp.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

For å bruke mine barn som et eksempel, så sover de omtrent like mye, men de er ikke så trøtte som du beskriver dine. Jeg mener at det du skisserer er normal sovetid (selvfølgelig med variabler), derfor stusser jeg på at ungene er så trøtte. Det kom litt feil i forrige innlegg, det er ikke antall timer, men trøtthetg jeg reagerer på.

Min erfaring er at desto trøttere unger blir desto tidligere står de opp morgenen etter, og desto mindre hviler de i løpet av dagen. Det merker jeg også på meg selv når jeg blir overtrøtt og sliten.

Når barn må ha en lur i løpet av dagen tenker jeg at det er noe som bør endres på, unger skal være opplagte, ikke slitne.

Barn skal være opplagte, enig i det. Samtidig er det vel ingen hemmelighet, verken for barn eller for voksne at en KORT middagslur ofte er bedre enn en ekstra time i køya på natta?

Er man A-menneske er det VELDIG normalt å være trøtt om kvelden. Enten man nå er liten eller stor. Og hos oss legger vi oss når vi er trøtte og står opp når vi er uthvilte. Ideelt sett hadde vi kastet vekkerklokka, men skole/arbeid setter jo sine krav til fast tid, og en dag i året trenges den. Om man da ikke skal våkne kl 0645 og ha en arbeidsdag som starter kl 0700, eller ta i vei til skolen kl 0715/0730. Skjer det siste anser vi dagen som MER ødelagt enn dersom natta blir avbrutt av vekkerklokke som ringer kl 0530, men 364 av årets dager "kverkes" altså vekkerklokka før den ringer.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det å sove fra kl 2100/2115 til kl 0500 (7 timer 45 min - 8 timer) mye for en fjortenåring.

Alle undersøkelser viser at ungdommer behøver like mye søvn som barn i alderen 4-6 år, og tester viser at ungdom i alderen 14-19 år krever minst 9 timer.

http://www.ung.no/helse/1785_S%C3%B8vn.html

Ungdom mellom 14 og 18 år har større søvnbehov en yngre barn og voksne. De trenger litt over 9 timer søvn per natt. Ellers er hovedregelen at voksne trenger 7 ½ til 8 timer søvn. For barn: 8-åringer skal legge seg kl. 20.00 og så kan man legge seg et kvarter senere for hvert år, men ingen skolebarn/ungdom bør legge seg senere enn kl. 21.30.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/ungdommers-leggetid-pavirker-psyken-34156.html

Ifølge forfatterne av studien, er det anbefalt at ungdom i denne alderen sover omtrent ni timer per natt. I gjennomsnitt sov ungdommene i undersøkelsen sju timer og 53 minutter per natt.
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Alle undersøkelser viser at ungdommer behøver like mye søvn som barn i alderen 4-6 år, og tester viser at ungdom i alderen 14-19 år krever minst 9 timer.

http://www.ung.no/helse/1785_S%C3%B8vn.html

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/ungdommers-leggetid-pavirker-psyken-34156.html

Takk for svar, men opplever det ganske "omtrentlig" i forhold til referansene du gir. Den siste sier f eks: "Ifølge forfatterne av studien, er det anbefalt at ungdom i denne alderen sover omtrent ni timer per natt." Du sier at "... og tester viser at ungdom i alderen 14 - 19 krever MINST (min utheving) 9 timer". "Anbefalt" og "krever minst" er to vesentlig forskjellige ting!

Mary Carskadons undersøkelse antyder at ungdom normalt trenger mellom 8 og 9 timer, men med unntak... Helse Bergens dokumement "Utredning og behandling av søvnrelaterte sykdommer" (Bjorvatn, Akre m fl) sier i innledningskapitlet "Behovet for søvn varierer imidlertid fra person til person. Det er derfor viktig å ikke vurdere sin egen søvn utfra hvor mange timer man sover. Søvnkvaliteten, det vil si mengden av dyp søvn, er vel så viktig som antall timer. Er man uthvilt på dagtid, så får man tilstrekkelig søvn. Dette medfører at enkelte mennesker klarer seg med færre enn seks timers nattesøvn, mens andre må ha ni timer eller mer. Begge deler kan være normalt. Mennesker er forskjellige på mange måter, både når det gjelder høyde, vekt, utseende, og også når det gjelder søvnbehov. Hvis vi ser på befolkningen totalt sett, ligger gjennomsnittet på rundt sju timer med søvn." Er det noen grunn til tro at det er MINDRE variasjoner i søvnbehov hos barn/unge?

Dessuten: Er ikke det at man våkner av seg selv, morgen etter morgen etter morgen, en antydning om at man da faktisk har fått nok søvn? Selv om man er stuptrøtt om kvelden? (Akkurat DET har vi selv sett på som mer ett utslag av "A-menneske" enn av "for lite søvn".)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, men opplever det ganske "omtrentlig" i forhold til referansene du gir. Den siste sier f eks: "Ifølge forfatterne av studien, er det anbefalt at ungdom i denne alderen sover omtrent ni timer per natt." Du sier at "... og tester viser at ungdom i alderen 14 - 19 krever MINST (min utheving) 9 timer". "Anbefalt" og "krever minst" er to vesentlig forskjellige ting!

Spørsmålet var:

Er det å sove fra kl 2100/2115 til kl 0500 (7 timer 45 min - 8 timer) mye for en fjortenåring.

Konklusjonen var, ut i fra undersøkelser av ungdoms søvnbehov, at de ikke sover for mye.

Forskningen viser at de i beste fall får passe med søvn, i verste fall får de for lite søvn, men for mye sover de ikke.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Spørsmålet var:

Konklusjonen var, ut i fra undersøkelser av ungdoms søvnbehov, at de ikke sover for mye.

Forskningen viser at de i beste fall får passe med søvn, i verste fall får de for lite søvn, men for mye sover de ikke.

Enig, bortsett fra at jeg stiller litt tvil mht "for lite" når de våkner av seg selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig, bortsett fra at jeg stiller litt tvil mht "for lite" når de våkner av seg selv.

Jeg stiller ikke likhetstegn mellom å "nok søvn", og å "våkne av seg selv", det kommer an på om man våkner fordi man er uthvilt, eller om man våkner fordi kroppens "vekkerklokke" står på et gitt klokkeslett på grunn av at det er en innarbeidet rutine.

Hva som gjelder dine sønner kan ikke jeg uttale meg om, men svaret finner du i hva som skjer når de ikke legger seg til riktig tid.

Våkner de til samme tid uansett når de legger seg, selv om det medfører for lite søvn, eller regulerer de søvnbehovet selv ved å sove lenger utover formiddagen når de legger seg sent?

Min sønn våkner alltid kl 07, og har gjort det hele livet, uansett hvor sent han legger seg.

Hvis han da legger seg kl 02 (f.eks på nyttårsaften), og våkner av seg selv kl 07 (som han alltid gjør) har han da ikke fått nok søvn til å fungere optimalt.

For ham er altså ikke at han våkner av seg selv en indikator på at han har fått nok søvn, for ham er det en indikator på at hans indre "vekkerur" står på "vekking" kl 07.

Skrevet

Du, Vito? Du kan ikke ha unngått å legge merke til at du har generert ganske mye aggresjon her. Jeg tror du ville vinne mye på å ikke bare "forlange" kommentarer og innspill til deg og ditt, men også bidra litt mer i andres tråder. Du har da ganske sikkert erfaringer som andre kunne ha glede av når de stiller spørsmål?

Ser du på "alle mine innlegg" eller hva det heter, vil du se at andelen svar du har gitt i andres tråder, er forsvinnende liten. Les og tenk og del erfaringer (men da er det tvingende nødvendig å fatte seg litt mer i korthet), så skal du se at du også vil vinne respekt.

Bare et velment tips fra en forumtraver. (Og siden du ikke bet hodet av meg sist, gjør du det vel ikke nå heller?)

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

FEMTEN år og må legge seg KVART OVER NI? Håper virkelig du tuller.

Skulle til å si at jeg ble imponert over at ungene dine sto opp så tidlig, men det er jo ikke rart med tanke på hvor tidlig de tydeligvis må i seng.

Endret av fireflies
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

At en fjortenåring må leies i seng en lørdags kveld klokka ni, og at en femåring sovner på badet med tannbørsten i munnen er ganske store alarmtegn på at noe er galt.

Gjest Rosemor
Skrevet

FEMTEN år og må legge seg KVART OVER NI? Håper virkelig du tuller.

Skulle til å si at jeg ble imponert over at ungene dine sto opp så tidlig, men det er jo ikke rart med tanke på hvor tidlig de tydeligvis må i seng.

Min 17-åring legger seg (frivillig) 15 minutter senere fordi han er oppe hver morgen kl 07 (også frivillig).

Han har behov for de 9 timene med søvn som han får.

Hva er galt med det?

Skrevet

Gleder meg til ungene til denne religiøse skrulledama en salig dag kollapser på "fabrikkgulvet". Sannelig sannelig sier jeg dere......

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Min 17-åring legger seg (frivillig) 15 minutter senere fordi han er oppe hver morgen kl 07 (også frivillig).

Han har behov for de 9 timene med søvn som han får.

Hva er galt med det?

Det er vel en forskjell på hva man gjør frivillig og hva som er blitt bestemt at man skal gjøre?

Gjest fireflies
Skrevet

Gleder meg til ungene til denne religiøse skrulledama en salig dag kollapser på "fabrikkgulvet". Sannelig sannelig sier jeg dere......

Well said :ler:

Gjest Rosemor
Skrevet

Det er vel en forskjell på hva man gjør frivillig og hva som er blitt bestemt at man skal gjøre?

Etter som jeg forsto trådstarter litt senere i tråden, var dette mer en anbefaling enn en regel.

Og vanligvis legger de seg frivillig 20-30 FØR "anbefalt leggetid", fordi de er trette, og vet at de må opp så tidlig neste morgen.

Neida - vi FÅR dem aldeles ikke seng da! Stort sett hører vi tjue - tretti minutter før at at "(gjesp,) ÅH, så trett jeg er, tror jeg går og legger meg, noe problem med det?"?

Vi HAR vel sagt 2115 til dem ...(klippet av meg)...,men det er en ganske teoretisk regel.

Jeg ser forøvrig ingen problemer med å ha en "siste frist for senga" for en 15-åring, så lenge "siste frist" er rimelig.

Vår "siste frist" er vår egen (foreldrenes) leggetid. Ungdommene skal ikke være oppe etter at vi har lagt oss.

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Etter som jeg forsto trådstarter litt senere i tråden, var dette mer en anbefaling enn en regel.

Og vanligvis legger de seg frivillig 20-30 FØR "anbefalt leggetid", fordi de er trette, og vet at de må opp så tidlig neste morgen.

Jeg ser forøvrig ingen problemer med å ha en "siste frist for senga" for en 15-åring, så lenge "siste frist" er rimelig.

Vår "siste frist" er vår egen (foreldrenes) leggetid. Ungdommene skal ikke være oppe etter at vi har lagt oss.

I Vitos hovedinnlegg forsto jeg det slik at dette var en regel, men selvsagt er det rom for tolkninger. Jeg er enig med deg i at det er greit å ha "seinest" grense for en 15-åring, men jeg mener at kvart over ni er en relativt tidlig grense.

Endret av fireflies
Gjest SmallTalk
Skrevet

I Vitos hovedinnlegg forsto jeg det slik at dette var en regel, men selvsagt er det rom for tolkninger. Jeg er enig med deg i at det er greit å ha "seinest" grense for en 15-åring, men jeg mener at kvart over ni er en relativt tidlig grense.

Jeg hadde "seinest" grense på 23.00 i ukedagene når jeg var 15. Da var jeg alikevel oppe 06.50 på morgenen, riktig nok noe trøtt, men det er jeg kl 0650 nå også, uansett hvor tidlig/sent jeg legger meg. I helgene hadde jeg ikke noen leggetid, og styrte dette selv. Mamma kom og vekket meg kl 11 dersom jeg ikke hadde stått opp til det.

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg hadde "seinest" grense på 23.00 i ukedagene når jeg var 15. Da var jeg alikevel oppe 06.50 på morgenen, riktig nok noe trøtt, men det er jeg kl 0650 nå også, uansett hvor tidlig/sent jeg legger meg. I helgene hadde jeg ikke noen leggetid, og styrte dette selv. Mamma kom og vekket meg kl 11 dersom jeg ikke hadde stått opp til det.

Jepp, jeg hadde ogå noe lignende av det der. Kan ikke huske at jeg har vært i seng ved ni tiden siden jeg var 11 - 12 år faktisk :ler:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jepp, jeg hadde ogå noe lignende av det der. Kan ikke huske at jeg har vært i seng ved ni tiden siden jeg var 11 - 12 år faktisk :ler:

Jeg tror ikke jeg var i seng kl 21 i en alder av 11 år engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...