Gå til innhold

Barn og leggetid

Fremhevede innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Tror det er mange år siden jeg la meg litt over 9, å jeg er 17 nå.

Jeg er et b-menneske da, eller c kanskje, hehe.

...

Hva er "c"? :) A-menneske om kvelden og B-menneske om morgenen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet (endret)

Som tiåring var jeg utrolig politisk interessert, og fikk ofte se nyhetene kl 21 før jeg la meg dersom det var blest rundt saker jeg interesserte meg for. Da jeg var 15 bestemte jeg selv når jeg ville legge meg, og det gikk helt fint. Aldri problemer med å stå opp eller få nok søvn.

Endret av Helen
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Hvorfor står dere opp kl 0500??? Og hvorfor må alle dusje om morgenen? Går ann å dusje om kvelden.. Ro til 0530 i helgene...kjenner ingen som står opp såå tilig når de har fri jeg...helt uforståelig for meg men hver sin lyst.

Siden du har bidratt fornuftig på tråden, signaliserer at du respekterer "hver sin lyst", og stiller et høflig (men litt undrende?) spørsmål, skal du så gjerne få svar. Om du FORSTÅR svaret er en helt annen ting. :)

Vi er oppe kl 0500 fordi vi er lei av køya, det er vel vel vesentligste grunn! Kanskje litt for å være først i dusjen (vi vet det går an å dusje om kvelden, rent teoretisk, men bare minstemann som synes det er OK her, vi andre insisterer på morgendusj og å møte dagen nydusjet), men akkurat der vil det i tilfelle bli endring i høst, da får vi to dusjer. Alle liker dessuten GOD tid om morgenen, den dagen i året man faktisk blir VEKKET av vekkerklokka kl 0530 er en totalt ødelagt dag. Bare 45 minutter til frokost, og attpåtil ikke helt våken før etter 10 minutter. (Men slikt gir kanskje litt forståelse for B-menneskers daglige morgenfølelse?)

At vi har frokost kl 0615 kommer av at vi - som de fleste her lokalt, men ikke derfor - begynner på arbeid kl 0700. Riktignok er "arbeidsreisa" ett minutt, men vi ser likevel ikke grunn til å være på plass kl 0659 av den grunn, vi er stort sett ved pulten ti minutter før tida. Har også litt med "ekseplets makt å gjøre, blir jo HELT feil når "sjefene" er de siste som kommer (og de første som går?). Barna har bedre tid på morgenen, men også de tar i vei et kvarter etter oss. Skolen starter relativt tidlig (tror det har mest med hovedbussruta å gjøre, selv om ingen kommer med bussen i dag, i hvert fall ikke i egenskap av "skolebuss"). De to - tre som er avhengige av skolebuss kommer (om foreldrene ikke kjører dem) med en annen bussrute og er på skolen kl 0640 - 0645 ... Det betyr at dersom man kommer til skolegården 1/2 time før tida, finner man likevel noen å være sammen med.

Rytmen vår lørdag (fram til kl 1600 - 1700) er akkurat som på andre hverdager, vi anser nemlig også den dagen som "arbeidsdag". "Arbeidet" er bare en annen type. Så dagen begynner i prinsipp like tidlig, men siden man da ofte skal være hjemme er det da ikke så absolutt nødvendig å dusje på morgenen (og så heller dusje før man går ut på ettermiddagen). Altså synes vi godt det kan være "ro i halmen" til kl 0530 da, men det er vanskelig. ER man vant til å stå opp kl 0500, så ER man vant til å stå opp kl 0500. Og siden en hel del A-mennesker føler senga som et direkte plagsomt sted å befinne seg når de er VÅKNE blir det vanskelig med roen. :)

At vi har frokost så tidlig som kl 0700 på søndag har mest med å ikke bryte rytmen for mye å gjøre (og alle er dessuten veldig sultne og klar for en frokost da!). Det er absolutt ikke noe som haster den morgenen, vi tar ikke av sted før kl 0915 - 0930 likevel. Slik sett kunne vi nok utsatt frokosten både en og halvannen time men vi bruker alltid god tid ved frokostbordet. Aldri mindre enn halvtimen. (Det samme til andre måltider også, man dekker ikke bord for å kaste i seg mat på fem - ti minutter!)

Skrevet

Her i huset har ungdommen selv bestemt leggetid fra 14-15-års alderen. Det er eslvfølgelig da en forutsetning for at de klarer å komme seg opp og på skolen. I helgene har de hverken legge- eller ståopptider, med mindre de skal noe spesielt.

Men hvis dine barn er a-mennesker og liker å stå opp klokken 5/530. så ser dette greit ut. Det eneste jeg tenker er at de eldste er gamle nok til selv å vurdere hvor mye søvn de trenger.

• Liker 1
Skrevet

Vi har fem barn, to gutter som blir 15 i år, jente som blir 12, jente som blir 10 og gutt som blir 5. Alle er A-mennesker, som sine foreldre, oppe ca kl 0500, normalt er de i stående stilling før vekkerklokka har gitt lyd fra seg.. Kl 0615 er det frokost, da har fem eller seks personer vært i dusjen først (og tømt VV-tanken til bunns, selv om alle er korte og effektive. :) )

Leggetida vi praktiserer er:

Yngste gutt kl 1900.

Yngste jente kl 2015.

Eldste jente kl 2045.

Tvillingene kl 2115.

På de angitte tidene skal de være under dyna, og lyset slokket. Oi, min gutt på 8 er i seng 20.30-2100 i hverdagene...helger og fri legger han seg 22 eller senere......

Fredag og lørdag gjelder for alle regelen om «automatisk ½ time lengre, mer kan diskuteres om det er grunn til det». VELDIG sjelden vi har en slik situasjon, oftest utnyttes ikke engang den halvtimen de har fullt ut av andre enn tvillingene. Også søndag gjelder «½ time lengre» for yngstegutten, rett og slett fordi vi sjelden er hjemme fra møte før ca kl 1930, og han skal jo ikke i dusjkø om morgenen. At han da som regel må bæres inn fra bilen og til sengs er en annen sak. I skoleferien er det «fredag og lørdag alle dager» når det gjelder leggetid, unntatt for de eldste hvor det praktiseres grense på 2130 søndag – fredag, siden de skal på arbeid kl 0700 da, i hvert fall i feriens fire første uker.

At barna (unntatt yngste) er under dyna ¼ - ½ time før «siste frist» skjer langt oftere enn at de må minnes om leggetida. De tre eldste har litt tendens til å sove middag et kvarters tid, men det skjer langt fra hver dag, bare når de selv føler seg «litt slitne». Kan også si – bare for sammenligning, siden barn har en sterkt tendens til å ligne sine foreldre – at ektefellen normalt er under dyna til kl 2230, jeg selv til kl 2300. Kan også nevne at lørdag insisterer vi på «ro i sengehalmen» til kl 0530, søndag til kl 0600, men vet de er våkne like tidlig da også. Da er det oftest lesing på senga...

Hvordan er våre barns leggetid og søvntid sammenlignet med andres?

Skrevet

oiiii, min gutt på 8 er i seng 20.30- 2100 i hverdager... helger og fri :natti: 2200-2230............

• Liker 1
Gjest Trulte
Skrevet

Neida - vi FÅR dem aldeles ikke seng da! Stort sett hører vi tjue - tretti minutter før at at "(gjesp,) ÅH, så trett jeg er, tror jeg går og legger meg, noe problem med det?"? :) Skulle jeg eldstejenta oppe til da, måtte hun nok fått fyrstikker under øyelokkene for å holde dem oppe. :) Hun har - ikke én, men flere ganger - sovnet i sofaen før kl 2100 på en fredagskveld...

Vi HAR vel sagt 2115 til dem (utgangspunktet vårt da er den "gamle" regelen om "åtteåring til køys kl 2000, så + 15 minutter for hver fylte fødselsdag, senere enn kl 2130 bør ingen i grunnskolen legge seg"), men det er en ganske teoretisk regel. Slik sett skulle den også nå oppdatert til 2130 for guttene, om det var behov for det.

Om ungene står opp tidlig bør de selvfølgelig få nok søvn tilpasset egne behov, det er kjedelig med gretne eller umotiverte unger om morgenen pga for lite søvn, og de små trenger vel grenser ift leggetid da de ikke helt aner rekkevidde av sitte oppe litt lenger o.l. :)

Men, de største på 15, som ifølge deg uansett kjenner selv at de blir trøtte og da følger behovet for søvn og da går til sengs, kan det ikke da være en mulighet for å sette grenser for leggetid selv? Om de vanligvis går og legger seg frivillig før sengetid, vil det vel neppe medføre en helomvending og nattevåk hvis de gradvis får ta egne valg ift dette?

Tenker på at det bare er 3 år til de er myndige, og da jeg var 15-16 flyttet jeg på hybel i en annen kommune for å gå vgs, og da måtte ta dette ansvaret/valget alene. Dette medførte jo noen sene kvelder i starten, men da jeg merket at dette gikk hardt utover dagsformen dagen etter ift å være lite opplagt på skola, regulerte dette seg selv i løpet av 1 mnd.

En ungdom på 15 burde jo være i stand til å forstå at lite søvn vil gi en hard dag i etterkant, og dine gutter følger jo allerede sitt behov for søvn fremfor å absolutt sitte oppe, så hvorfor sette føler dere som foreldre at det er nødvendig med en fast grense?

Det er bare et spørsmål i forhold til at ungdom bør få en gradvis overgang til det å bli ansvarlig for eget liv, selv om jeg absolutt skjønner tanken om at søvn er viktig, men dette ser jo ut til å regulere seg selv hos dere.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva er "c"? :) A-menneske om kvelden og B-menneske om morgenen?

Nei, et "C"-menneske er en person som har en enda tregere døgnrytme enn et "B"-menneske.

Jeg synes du praktiserer litt vel strenge leggetider for 15-åringene. En ting er at de selv går og køyer rundt den tiden, men en annen ting er at dere har regler om leggetid 21.15 for en 15-åring. Det synes jeg faktisk er drøyt. dersom de flytter på hybel neste sommer, så er det faktisk på tide at de får begynne å styre litt selv, som f.eks leggetid.

Når jeg var 15 så hadde jeg innetid i ukedagene til 22.00, denne kunne strekkes til kl 22.30 dersom jeg var på noe spesielt, og foreldrene mine så helst at jeg var i seng til kl 23. Men de vet at jeg er som dem, et b-menneske på min hals, og at jeg ikke hadde sovnet noe tidligere, selv om jeg la meg før.

Og jeg personlig må si at jeg grøsser ved tanken på å stå opp kl 5, hver dag hele året. Jeg var oppe 0545 mandag til fredag i tre år på vgs, og jeg har bare en ting å si: Aldri mer! Nå sliter jeg med å komme meg opp kl 7, og da kan jeg attpåtil sette meg til å sove en time på vei til skolen og en time hjem. Og dersom jeg legger meg kl 23 på en fredagskveld, så er jeg sjelden våken før etter kl 11 på lørdag. Tidvis ikke før nærmere 12.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er både sjokkert, forundret og imponert over dette..

Sjokkert fordi: Er du sikker på at det er barn du har, og ikke roboter? Jeg syns hele opplegget virker litt fabrikkaktig og mekanisk. (ikke vondt ment)

Forundret fordi: Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så punktlig og rutinefast.

Imponert fordi: Jeg (vi) hadde ikke klart dette to døgn engang. Jeg hadde trolig hatt et nervesammenbrudd pga stress etter 2-3 dager.

Jeg skulle ønske at min familie kunne få prøve å være en A-familie for en uke eller noe... Vi er alle B-mennesker hos oss, og jeg har lenge lurt på hvordan det føles å være lys våken om morgenen, og ikke bare ha lyst til å snu seg rundt og døse videre..

9-åringen vår legger seg rundt kl 21, det vil si at noen dager kan dette være kl 20.30 og andre dager kan den fort bli 21.30-22.

Noen dager bruker hun 5 min på kveldsstellet, mens andre dager kan hun tøye ut tiden og gjøre masse annet innimellom, og da kan det fort ta en time.

D.v.s at ingen kvelder blir like, og det er umulig å vite hvor lang tid det tar fra vi sier hun skal legge seg til hun faktisk har lagt seg.

Det er også veldig sjelden hun sovner med det samme hun er kommet under dyna.

Hun har heller ikke til dags dato sagt selv at hun er trøtt og vil legge seg. Dette må komme fra oss hver kveld.

Om morgenen er det selvsagt stikk motsatt, og hun må dras ut av senga. På helg blir hun ikke vekket, og våkner da av seg selv i 8-9-tida.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Her i huset har ungdommen selv bestemt leggetid fra 14-15-års alderen. Det er eslvfølgelig da en forutsetning for at de klarer å komme seg opp og på skolen. I helgene har de hverken legge- eller ståopptider, med mindre de skal noe spesielt.

Men hvis dine barn er a-mennesker og liker å stå opp klokken 5/530. så ser dette greit ut. Det eneste jeg tenker er at de eldste er gamle nok til selv å vurdere hvor mye søvn de trenger.

En kommentar til både deg og gjest_trulte, litt sent, men det kommer bare av at andre tråder og andre oppgaver har vært prioritert.

Vi er veldig enige i at de eldste selv kan avgjøre, i praksis har de vel også gjort det en stund (kanskje de jentene også?).

Imidlertid syntes vi om tanken, og vi syntes "konfirmasjonen" var passe tid til å gi slipp, så fra i går av har ikke guttene noen formell regel om leggetid. Vi regner ikke med den gir seg særlig praktiske utslag, men kanskje godt for en ungdom å vite at han faktisk HAR den selvråderetten? Nå har vi nok tatt forbehold om ny vurdering av saken dersom vi ser trøtte fjes om morgenen, men vi regner det som mest av teoretisk interesse. Og tross alt, om drøyt et år er de på hybel. Da MÅ de ta ansvar for leggetida selv uansett, så hvorfor ikke like godt overlate rorkulten nå? De har jo vist seg fullt istand til å styre i en sak som dette.

Gjest Vilma
Skrevet

Når jeg ser denne tråden og den om fritidsaktiviteter sammen så får det meg til å undre om ungene dine har får fulle dager, er det vanlig å sove så mye dersom man ikke er veldig sliten?

Jeg synes 19:00 til femråingen er passe, men de eldste virker veldig trøtte. Bare en tanke.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg er både sjokkert, forundret og imponert over dette..

Sjokkert fordi: Er du sikker på at det er barn du har, og ikke roboter? Jeg syns hele opplegget virker litt fabrikkaktig og mekanisk. (ikke vondt ment)

Forundret fordi: Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så punktlig og rutinefast.

Imponert fordi: Jeg (vi) hadde ikke klart dette to døgn engang. Jeg hadde trolig hatt et nervesammenbrudd pga stress etter 2-3 dager.

...

Ja, vi er veldig sikre på at vi har barn, ikke roboter. Derfor varierer f eks leggetida, helt opptil en halvtime. :) Roboter slutter på programmert tid, folk tar kvelden når de er trøtte, og det varierer litt.

Men, enten det er barn eller voksne: Noen liker mer ryddighet og rutiner enn andre. Du hadde kanskje vært på nervesammenbruddets rand etter et par døgn med rutiner som hos oss. Tror imidlertid alle her hadde vært like mye på nervesammenbruddets rand med manglende rutiner og ryddighet ei ukes tid. Vi er forskjellige her, det kan man da leve godt med. Jeg har i hvert fall ingen problemer, bare jeg slipper å gjøre et lengre stykke arbeid med folk som har et avslappet forhold til rutiner, framdriftsplaner, ryddighet etc. Og tror nok det samme vil gjelde motsattt vei. :)

Du sier du kunne tenkt deg/dere å være A-familie ei uke. Vel, vi (alle, tror jeg) kunne nok også tenke oss å være B-mennesker ei uke. Slippe å ha 14-åringer som må leies til køys kl 2200 fordi de faktisk har problemer med sette kursen dit selv, og som veldig godt kan sovne halvpåkledd fordi de ikke rakk å kle av seg mer før Jon Blund overtok. Slippe å ha en 9-åring som sovner på badet (jada, det har hendt) med tannbørsten i munnen kl 2100. Etc, etc. Men selvsagt har det å være A sine fordeler også. Aldri vekking, vi kan stole på at den som har oppgava med å dekke frokostbordet faktisk har gjort det kl 0615. Aldri sure miner om morgenen, unntatt den dagen i året noen faktisk er vekket av vekkerklokka og derfor bare har 30 - 45 min til morgenstellet (og havner sist i køen, selvsagt). God tid ved frokostbordet, og en hyggelig samtale, ikke personer som tenker mer på køya enn på de andre rundt bordet.

Nei, det har sine fordeler både å være A og B, og ingen kan noe for hvilken legning man ble født med. Her gjelder det bare å respektere hverandre. Men vi kunne kanskje alle ha godt av å prøve "den andre sida" for å få forståelse for både fordeler og ulemper folk med slik legning har?

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Når jeg ser denne tråden og den om fritidsaktiviteter sammen så får det meg til å undre om ungene dine har får fulle dager, er det vanlig å sove så mye dersom man ikke er veldig sliten?

Jeg synes 19:00 til femråingen er passe, men de eldste virker veldig trøtte. Bare en tanke.

Er det å sove fra kl 2000/2015 til kl 0500 (8 timer 45 min - 9 timer) mye for en niåring?

Er det å sove fra kl 2030/2045 til kl 0500 (8 timer 15 min - 8 timer 30 min) mye for en tolvåring?

Er det å sove fra kl 2100/2115 til kl 0500 (7 timer 45 min - 8 timer) mye for en fjortenåring.

Trodde dette var veldig normal sovetid, kanskje helst litt lite for barn i kraftig vekst jeg?

For å knytte til den andre tråden: Mulig dagene er for fulle, men ville det ikke da vært mer naturlig for barna å benytte den tida de faktisk har ledig (normalt fra ca kl 1715 til leggetid, unntatt kveldmat, en - to timer med plikter pr uke og en/to dager pr mnd med aktiviteter ikke styrt av dem selv) til å hvile i, ikke til å selv oppsøke arbeid eller fysisk aktivitet?

Likeså: Er lørdag for tett belagt, ville det ikke da være veldig naturlig å sove litt lengre på søndagen enn de faktisk gjør. Særlig når de vet vi veldig gjerne ønsker de skal det?

Skrevet (endret)

synes egentlig det hele sier seg selv,ungene er dødstrøtte FØR angitt nattatid = riktig klokkeslett å legge seg til.

Om ungen(e) er trøtte som fy neste morgen (pga for lite søvn OG IKKE Fordi de er a b eller c mennesker) da har de lagt seg for sent og sovet for lite etter min bok. Hva som funker for Ts sin familie behøver ikke fungere for neste.

Her går min 14åring i seng til sån ca21.30-22.00 hverdager ,helga er mer ymse.Noen ganger legger han seg tidlig andre ganger blir han "sparka" i seng rundt midnatt eller kl.02. Innimellom forandrer søvnbehovet seg og en må da prøve å justere dette.

Mener at når unger som ikke selv kan styre seg og sin rytme,er det foreldrene selv som må trå inn.Men når poden blir eldre,får poden mer og mer ansvar selv og får finne ut at det å være trøtt i trynet ikke er koslig- og forandre rutinene selv.

Min hadde garantert ikke klart å rote seg i seng tidsnok og ville garantert ha forsovet seg mandag til fredag.Så han må mases på

Selv om han faktisk er 14år :ler:

Lista du legger ut over meg her Vito,

JEG synes det er alt for lite søvn ja.Helt klart på minste kravet om 8timer og det er for voksne.Vet at enkelte unger (som min yngste) trenger mindre søvn enn andre barn på h*ns alder,men 8 timer er LITE

Endret av Kårky
Gjest Vito - nr to
Skrevet

synes egentlig det hele sier seg selv,ungene er dødstrøtte FØR angitt nattatid = riktig klokkeslett å legge seg til.

Godt innlegg, men problemstillingen ovenfor vil jeg heller snu litt på: Er ikke det at man er stuptrøtt før "angitt nattatid" heller et tegn på at denne er angitt litt for seint??

Skrevet

helt klart! bare jeg som ordla meg helt idiotisk

Hilsen en som kun fikk 4 timer i natt.. :skratte:

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Lista du legger ut over meg her Vito,

JEG synes det er alt for lite søvn ja.Helt klart på minste kravet om 8timer og det er for voksne.Vet at enkelte unger (som min yngste) trenger mindre søvn enn andre barn på h*ns alder,men 8 timer er LITE

Minstekravet for VOKSNE kan da ikke være åtte timer?? Skulle ektefellen eller vi holdt køya må selskap så lenge måtte vi være bundet der! Selv lærte jeg at

NATUREN krever fem

VANEN sier sju

LATSKAP ber om ni, og

SYNDEN ønsker elleve...

Ikke helt dumt, mener jeg, men tror også det er mye forskjell på folk. Både voksne og barn, ser f eks at ektefellen trenger en halvtime mer enn meg selv. Det at man våkner av seg selv til noenlunde fornuftig tid å stå opp på, tar vi selv som tegn på at søvnlengden er rimelig passe.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

...

Hilsen en som kun fikk 4 timer i natt.. :skratte:

Og enda er du i stand til å ordlegge deg fornuftig? :)

Gjest Vilma
Skrevet

Er det å sove fra kl 2000/2015 til kl 0500 (8 timer 45 min - 9 timer) mye for en niåring?

Er det å sove fra kl 2030/2045 til kl 0500 (8 timer 15 min - 8 timer 30 min) mye for en tolvåring?

Er det å sove fra kl 2100/2115 til kl 0500 (7 timer 45 min - 8 timer) mye for en fjortenåring.

Trodde dette var veldig normal sovetid, kanskje helst litt lite for barn i kraftig vekst jeg?

For å knytte til den andre tråden: Mulig dagene er for fulle, men ville det ikke da vært mer naturlig for barna å benytte den tida de faktisk har ledig (normalt fra ca kl 1715 til leggetid, unntatt kveldmat, en - to timer med plikter pr uke og en/to dager pr mnd med aktiviteter ikke styrt av dem selv) til å hvile i, ikke til å selv oppsøke arbeid eller fysisk aktivitet?

Likeså: Er lørdag for tett belagt, ville det ikke da være veldig naturlig å sove litt lengre på søndagen enn de faktisk gjør. Særlig når de vet vi veldig gjerne ønsker de skal det?

For å bruke mine barn som et eksempel, så sover de omtrent like mye, men de er ikke så trøtte som du beskriver dine. Jeg mener at det du skisserer er normal sovetid (selvfølgelig med variabler), derfor stusser jeg på at ungene er så trøtte. Det kom litt feil i forrige innlegg, det er ikke antall timer, men trøtthetg jeg reagerer på.

Min erfaring er at desto trøttere unger blir desto tidligere står de opp morgenen etter, og desto mindre hviler de i løpet av dagen. Det merker jeg også på meg selv når jeg blir overtrøtt og sliten.

Når barn må ha en lur i løpet av dagen tenker jeg at det er noe som bør endres på, unger skal være opplagte, ikke slitne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...