Gå til innhold

Barn, spilling og instrumenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barna dine har tilgang på instrumenter, har overskudd på fritiden og faktisk liker å drive med musikk (noe det jo virker som), synes jeg absolutt de skal få undervisning. Et godt musikkteoretisk grunnlag gjør at de får utrolig mange muligheter når de blir eldre. Det er veldig greit å få grunnleggende ting på plass når man er ung, da får man mer utbytte av spillingen sin. Repertoaret blir som oftest større med undervisning enn når man surrer med instrumentene hjemme. Selv om det bare er en hobby er det jo greit å gjennomføre hobbyen ordentlig.

Ellers tenker du for mye på hva ting koster og hva andre tenker, men det orker jeg ikke henge meg opp i. Jeg hadde et piano til 45.000 da jeg var yngre, eneste grunnen til at jeg visste det var at det hang en liten prislapp på den ene tangenten. Det var ikke akkurat noen sak på skolen at jeg hadde et piano hjemme. Det var det jo mange som hadde, og barn aner ikke om pianoet var kjøpt brukt til 3000 eller nytt til 45.000.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Byttet hun fra en annen instrumentgruppe til kornett uten at det var avklart med dirigent? Da skjønner jeg at dirigent reagerte.

En kornett til den prisen kan vel til nød brukes i aspirantkorps, gode instrumenter koster en del.

Trombone lærte jeg å spille på egenhånd, men da var jeg 15 år og hadde spilt messinginstrumenter i 7 år allerede, samt at jeg var ganske stødig musikkteoretisk. Så mulig er det, men jeg hadde neppe klart det dersom jeg hadde vært mye yngre.

Kommer mer tilbake senere. Bare en presisering nå. Nei, hun byttet fra korpsets lånekornett til sin egen kornett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke de hadde veldig dyre ting nei. Når har ikke jeg bar selv, men da jeg flyttet hjemmefra eide jeg følgende instrumentert;

Piano (32000), Elektrisk piano (12000), Keyborad (1500), Blokkflyte i tre (ca 400), Altfløyte i tre (ukjent pris, kjøpt i utlandet) og Gitar (4500). Nå er alt plassert i min leilighet, så det er ikke behov for storinnjøp med en gang vi blir foreldre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hjemme hadde vi piano, gitar og elgitar, en gammel cello og en gammel fiolin(ikke i bruk), blokkfløyte og pikkolofløyte. Det fantes også en veldig dyr tverrfløyte (profesjonell musiker i familien) men det var ikke noe vi barna lekte med akkurat.

Anonym av samme grunn som over.

Skrevet

Et spørsmål til, siden dere tydeligvis er vant til messingblåsere i familien: Kornetten til jenta vår kostet altså 3 000 kr (var noe nedsatt, kostet normalt oppunder 4 000, beløpene er i NOK, men instrumentene er kjøpt i Danmark), deres koster det doble? Betyr det at jenta vår er rådet til et mindre bra kjøp? Kan si vi fikk rådet av en dansk venn av familien som selv spiller, han mente at dette var et ”veldig godt egnet instrument inntil interessen gikk over til lidenskap”. Vi vet han også har samme type selv. I så fall: Kan DET har vært årsaken til dirigentens misnøye? VI synes selv dette låter atskillig bedre enn den førti år gamle(?) kornetten hun hadde i skolekorpset…

Hei, for det første syns jeg det er veldig bra at barna dine lærer hvordan en blokkfløyte brukes og høres ut. Spilte litt blokkfløyte en liten stund, og har en som er OK liggende hjemme, verdi ca 500 kr. Lurer veldig på hvem som har funnet ut at blokkfløyte er kjempefint for barn i 3. klasse. Jeg ser da bort i fra det økonomiske aspektet. Jeg slet med å få tak på pusteteknikken som 20-åring og lurer fælt på hvordan man skal kunne lære opp 30 8-åringer til det samme..

Ang. pris på kornett tenkte jeg også at denne kornetten ikke var svært dyr. Virkelig gode kornetter kan gjerne koste 6-7 ganger mer, eller enda mer enn det igjen. Men så lenge hun spiller kornett på hobbybasis tror jeg den er helt grei, og antakelig veldig mye bedre enn kornettene rundt om i landets skolekorps.

Har selv en trompet som jeg tror kostet 14 000 kr ny (fikk i gave), og den er langt fra proff, men så lenge jeg koser meg med trompet og korps som en hobby er den helt OK. Kanskje kjøper jeg en bedre trompet om noen år.

Synd dirigenten oppfører seg som det han gjør. Han virker ikke som noen god pedagog ut i fra det du beskriver. Kjedelig at han ikke oppfordrer de som kan og vil spille i korps til å være med. Snakk om å drepe spilleglede!

Har selv spilt i et korps med særdeles skjeve rekker (vi snakker da sju fløyter, to kornetter/trompeter, tre klarinetter, fire tromboner, to tuba osv.) og det var alltid mye viktigere at alle fikk være med. Hva skulle dirigenten gjort, sparket ut halve fløyterekka?

Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

Dette er bare en hobby for oss ja, en lidenskaplig hobby, men like fullt noe vi gjør bare for oss selv og vår egen del. :)

Da fikk vi virkelig "fripass" i forbindelse med en annen hobby/lidenskap! Takk! :)

Det går jo selvsagt an å spørre en av de eldre som spiller trombone i korpset, om hun/han kunne tenke seg å drive med litt privatundervisning, hvis datteren din virkelig ønsker å begynne nå? Ellers ville jeg ventet.

Pusteteknikk er felles for alle som spiller blåseinstrumenter, men munnstilling er det ikke.

En trombone har et større munnstykke enn kornetten har, og selv om basisen er den samme, vil munnstykket dekke en større del av munnen, og dermed kreve en noe annen leppestilling/teknikk.

En god idé! Men nå ser det ut som det åpner seg en annen mulighet, som sikkert er bedre. Vi har et korps i ei nabobygd "feil vei" (det blir også nabokommune), her fikk vi lørdag vite at dirigenten er VELDIG interessert i et ny kornettspiller og en potensiell trombonist. Vi kontaktet dirigenten i går, og han er høres ut som positiviteten selv. At eldste (og evt yngste) stilte med eget instrument var på ingen måte negativt her. Litt transportproblemer kan det bli, men her var det virkelig VILJE til å finne løsninger, så vi får se... Selv er jentene veldig motivert, dette kan jo bety nye venner også...

Jeg er generelt skeptisk til en kornett i den prisklassen, jeg personlig har bare opplevd ett merke med det prisnivået som holder en god nok kvalitet til det jeg klassifiserer som normal bruk.

Vanligvis er det ikke lyden som er dårlig, men metallet, og ventilene som har for dårlig kvalitet og oppboring, noe som kan føre til at instrumentet blir surt etter en tids bruk.

Men husk at dette er min generelle erfaring, og jeg vet ingenting om hennes instrument.

Det kan godt være at hun har fått et godt instrument til sitt bruk. Danmark har et annet prisnivå på grunn av at forhandler kan importere rimelig fra Tyskland, og det gjenspeiler også forholdet kvalitet vs pris.

Greit å høre (og vite til senere bruk) at det er prisforskjeller ute og går her.

---

Et lite tillegg, det ble veldig bråstopp her igår pga arbeid som ramlet inn. Vi har fått et par vi tror er kyndige til å se på instrumentet, de mener det er bra og kan sammenlignes med ett til 7 500 - 8 000 i Norge (da forutsetter jeg enkeltkjøp, ikke korpskjøp i større mengder), men selvsagt ikke i nærheten av noen proffkvalitet. Da er det vel ingen grunn til å gjøre endringer her før instrumentet er utslitt, begynner å låte surt hobbyen går over til lidenskap?

Ellers en generell takk til dere som har svart, opplever - med et par unntak - å ha fått høyst seriøse svar her. Skal oppdatere hvordan det går mht videre korpsspill og yngstejentas trombone når vi vet mer, men setter ellers tråden på pause. Leser nok innlegg som måtte komme, men skriver ingenting selv.

Endret av Vito - nr to
  • 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har våre barn (tilgang til) veldig mange og/eller «flotte og dyre» instrumenter, sammenlignet med andre?

Ja , hvis dere sammenligner mot den hjemmespikkede seljefløyta vår og de tomme pappeskene vi bruker som trommer :fnise:

Skrevet (endret)

Hei Vi-to! Nei,jeg synes ikke dere har noen ekstravagant instrumentsamling. Her i huset har vi piano og to gode gitarer, en (lånt) ukulele, to gode blokkfløyter og et surt munnspill som jeg beholder for affektsjonsverdiens skyld. Det er kjøpt i en bruktbutikk i New Orleans for $ 5.

Veslejenta har lyst til å begynne å spille kornett fra høsten. Hun er 8, og i korpset vårt tas aspiranter opp fra 3. klasse.

Er det forresten Elsebeth Bull som dirigerer skolekorpset deres?

Endret av pøbelsara
Skrevet

Er det forresten Elsebeth Bull som dirigerer skolekorpset deres?

Ja, ikke sant? :ler::popcorn:

Og jenta med egen kornett er adoptert og heter Ling og hun med trekkbasunen heter Amalie og er en smule guttegal, ikke sant?

Jeg hadde aldri turt å la de bli med i det andre korpset. Det kan fort ende med kappkjøring med buss mellom de to rivaliserende korpsene... Tenk om det skjer en ulykke!

:skratte::popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...