Gjest Serena Skrevet 5. mai 2010 #1 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Tar emne hit. Jeg lurer på hvorfor du nekter ungene dine og drive med dans med begrunnelsen det "er ureligiøst" Endret 6. mai 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 5. mai 2010 #2 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg siterer mitt svar (litt endret) fra den andre tråden hit, så kanskje hun kan bekrefte eller avkrefte om dette er forenelig med troen hun bekjenner seg til. Jeg vil ikke svare for andre, men jeg kan fortelle om mine erfaringer. I mange kristne miljøer er dans syndig. Den ene forklaringen er (i følge min oldefar som var lekpredikant) at dans etter "dansen rundt gullkalven" (Les 2. mosebok, kap 32)ble assosiert med avgudsdyrkelse, der menneskene hengir seg til kjødelige og verdslige verdier. Musikk skulle være oppbyggelig, og ikke verdslig. Andre kristne miljøer har andre forklaringer på hvorfor dans er syndig, men vanligvis (ikke alltid) dreier det seg om å hengi seg til kjødelige lyster, eller evt å pirre det motsatte kjønn med utfordrende bevegelser. Jeg sier IKKE at dette er forklaringen i alle tilfeller, men dette var årsaken til at jeg ikke fikk danse før jeg ble gammel nok til å velge selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #3 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg fikk ikke lov til å danse eller spille kort hos min kristne bestemor i min bardoms sommere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. mai 2010 #4 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) I min klasse på grunnskolen gikk det flere som tilhørte indremisjonen (Norsk-Luthersk Misjonssamband). De fikk ikke lov til å gå på diskotek, kino eller teater. Ei heller kino i skoletiden hvor vi så en fagrelatert dokumentarfilm med lærer tilstede fikk de lov til å være med på. De hadde også besteforeldre som anså det som syndig å plystre (for da roper du på Djevelen). Endret 5. mai 2010 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 5. mai 2010 #5 Del Skrevet 5. mai 2010 Huff, dette var da ikke bra! Heldigvis lever vi i en tid da overtro dør mer og mer ut. PS: Hvordan fikk disse gamle besteforeldrene barn, egentlig? De kunne da føle seksuelt begjær de også, som de gjorde noe med?? Eller var det ren pliktfølelse som drev dem?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #6 Del Skrevet 5. mai 2010 Oj så rart! Over halvparten av mine venner er fra et svært kristent miljø, men fy som de elsker dans likevel! Snakk om å være gammeldags, grow up! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 5. mai 2010 #7 Del Skrevet 5. mai 2010 Spør sufi'ene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #8 Del Skrevet 5. mai 2010 PS: Hvordan fikk disse gamle besteforeldrene barn, egentlig? De kunne da føle seksuelt begjær de også, som de gjorde noe med?? Eller var det ren pliktfølelse som drev dem?? Barna kom med storken i gamle dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 5. mai 2010 #9 Del Skrevet 5. mai 2010 Beklager, men dette må jeg bare le av. Synes det er skremmende at mennesker i 2010 kan mene at dans på en eller annen måte er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 5. mai 2010 #10 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Håper ikke alle tror at ingen kristne får danse!!! Jeg er personlig kristen og min mann er pinsevenn (pluss hele hans familie), våre barn er også oppdratt i den krsitne tro. Og vet dere hva?? De får danse!!! De elsker å danse!! Min største er et talent innen klassisk ballett (jeg som i farta skrev om det som anonym da jeg ikke sullet meg til å logge inn i den tråden om barn og fritidsaktiviteter), og går mest sannynlig videre og langt innen det feltet. Min yngste danser også, for tidlig å se hvor talentet bringer henne hen. Og begge står på skatebord og rollerblades forsåvidt.. Gjett hvem som lærte meg å danse gammeldans? Jo; men gode gamle oldefar som også var kristen! Hver julaften danset jeg om min oldefar tango:-) Åhhh...som jeg savner han.. Mulig jeg tar den helt ut her nå, men det er jammen godt med et glass rødvin og;-) Endret 6. mai 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 5. mai 2010 #11 Del Skrevet 5. mai 2010 Unnskyld en del skriveleifer i forrige innlegg, går av og til litt fort i svingene når en blir litt engasjert... Regner med at den gjengse KG-bruker ser mellom fingrene med det:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #12 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Forøvrig er mannen og jeg kristne, og svigerforeldrene mine også. Vi skal på dansekurs sammen så vi er klare til mannens søsken skal gifte seg. Føler oss ikke mindre religiøse av den grunn. :gjeiper: Endret 6. mai 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 5. mai 2010 #13 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Vet ikke helt hvilken tro og religiøs holdning det var snakk om i utgangspunktet eller hvilken tråd det var, men om noen skulle mene at dans er syndig for kristne er det bare totalt ubibelsk. Og Bibelen er jo som regel det kristne støtter seg til........... At motstand mot dans skal kunne forklares med dansen rundt gullkalven er bare misforstått. Det var avgudsdyrkelsen som Moses kristiserte, ikke dansen. At man i gamle dager (vel,kanskje noen steder enda for hva jeg vet,)dro argumentet om "alt det dansen kunne føre til...." burde vel være forlatt for lenge siden. Miriam, Moses søster ledet alle kvinnene i en dans for Herren under utvandringen fra Egypt. Kong David danset av all kraft og hoppet av glede da paktkisten ble ført tilbake til Jerusalem. (At hans kone foraktet ham for det og derfor forble barnløs er en annen sak....uten at man skal tolke noe om barnløshet inn i den historien) Salmenes bok har flere oppfordringen om å danse for Herren og å danse i glede. Predikerens bok sier det er en tid for å sørge og en tid for å danse..... Selv Jesus nevner på folk som ikke vil danse til bryllupsmusikk.......... Som kristen så tror man som regel på at Bibelen er en guide til gode leveregler, men man skal vokte seg for å tolke ting inn i gamle historier. Bibelen sier ingenting om at kristne ikke skal danse. Endret 6. mai 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 5. mai 2010 #14 Del Skrevet 5. mai 2010 At motstand mot dans skal kunne forklares med dansen rundt gullkalven er bare misforstått. Det var avgudsdyrkelsen som Moses kristiserte, ikke dansen. At man i gamle dager (vel,kanskje noen steder enda for hva jeg vet,)dro argumentet om "alt det dansen kunne føre til...." burde vel være forlatt for lenge siden. Det kan godt være at det er "misforstått", men så lenge mange nok tror på det, vil "myten" fremdeles leve. At "dansen rundt gullkalven" er årsaken til motstanden mot dans, var en hyppig brukt forklaring blant lekpredikanter for 30-40 år siden, og jeg vet med sikkerhet at den samme forklaringen blir brukt i enkelte miljøer i dag også. Motstanden forklarte de det med at "dansen rundt gullkalven" representerte "det andre syndefallet" (det første syndefallet var jo Eva og eplet i Edens Hage), og selv om dans var akseptert før den tid, ble det forbudt etter at dans ble forbundet med avgudsdyrkelsen. Og jeg påpeker at dette er ikke min mening, det er et synspunkt jeg første gangen ble presentert for for mange år siden, og som jeg har hørt gjentatte ganger etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 5. mai 2010 #15 Del Skrevet 5. mai 2010 Dette med dans i kristne miljøer er interessant. Jeg har vært borti at man ikke fikk lov til å danse, men bevegelse til musikk var greit. Salmenes bok 150, vers 4: 4 Lov ham med pauke og dans, lov ham med strengespill og fløyte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 5. mai 2010 #16 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Jeg er imponert over hvor lavt enkelte kan synke, og da spesielt når man selv kaller seg kristen. Er det virkelig rart at noen tror og handler annerledes enn enkelte på den religiøse fronten? Skal andre mennesker bestemme hva vi skal tro på? og i så fall hvem skal sitte med fasiten på hva som er rett for hver enkelt? Om en anser dans som synd, er da det virkelig den persones rett til å tro det. Eller er det bare fordi enkelte mener det er rart, at man da ikke skal få lov til å tro det? Et eller annet sted på forumet snakker noen om hjernevasking av barn, men er det ikke det vi alle gjør egentlig? Vi lærer barna opp i den troen vi selv har, så får de ta sitt eget valg når de blir gammel nok til det. Ganske mange tenåringer som blir tvunget til å konfirmere seg i kirken, for ellers blir familien skuffet. Er det noe bedre? Noen mener at det er bare den kristne konfirmasjonen som gjelder, så enten konfirerer de seg i kirken eller så blir det ingen konfirmasjon i det hele tatt. Vi lærer barna våre å bli hyklere, for de skal stå i kirken og love noe de vet de IKKE kan holde. Er det noe bedre? Uansett hvordan vi vrir og vender på det, må alle og en velge sin egen tro. Og det er frekt og respektløst å rakke ned på andre mennesker bare fordi man selv synes den troen er rar eller merkelig eller ikke holder mål i våre øyner. Så da har vi mange frekke og resepktløse mennesker her inne, selv enkelte som klarer å kalle seg kristen. Endret 6. mai 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #17 Del Skrevet 5. mai 2010 Piper, ja, alle har sitt. Sin tro, meninger, holdninger, moral &c. De fleste ligger i midten, noen stikker seg ut, andre mer, og andre igjen radikalt. Når noe avviker fra "folk flest" sin "standard", så vil noen av de som faller under "folk flest" reagere. Og påstanden om at alle oppdrar sine barn i "sin tro": Alle barn lærer av foreldre, men det er nyanser. Man kan ikke si at noen som IKKE bringer relgion inn i hjemmet, men presenter barnet for så mye forskjellig som mulig, og oppfordrer til egne standpunkt, oppdrar barn i tro på samme måte som noen som mer eller mindre bare tillater og presenterer barnet for én spesifikk tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. mai 2010 #18 Del Skrevet 5. mai 2010 Og påstanden om at alle oppdrar sine barn i "sin tro": Alle barn lærer av foreldre, men det er nyanser. Man kan ikke si at noen som IKKE bringer relgion inn i hjemmet, men presenter barnet for så mye forskjellig som mulig, og oppfordrer til egne standpunkt, oppdrar barn i tro på samme måte som noen som mer eller mindre bare tillater og presenterer barnet for én spesifikk tro. Alle oppdrar sine barn etter hvilke verdier de mener er riktige. Noen mener kun èn religion er riktig og lærer barna den. Noen mener det kan være noe riktig i mange religioner og vil at barna skal kunne velge selv, og lærer dem det. Noen mener religion er noe tull og ønsker at barna skal lære det. Ulike perspektiver, men alle oppdrar barna etter de verdier de selv anser som riktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 5. mai 2010 #19 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg ville aldri sagt til mine unger i fremtiden at de ikke fikk drive med dans, med mindre det gjaldt stripping o.l. Å skulle jeg nå en gang nekte dem det, ville jeg ikke sagt at det var urelgiøst. Noen mener dans er urelgiøst fordi man ikke skal "vise seg fram" til andre enn den kommende mann. Dans er noe dyr bruker, f.eks pingviner når de skal vise seg fram for å finne en make. Da danser de og beveger seg for å vise det de har, og hva de kan tilby. Det er vel litt der det ligger for de som mener at det er urelgiøst. Selv synes jeg det er latterlig, hvis det handler om uskyldig dans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #20 Del Skrevet 5. mai 2010 Alle oppdrar sine barn etter hvilke verdier de mener er riktige. Noen mener kun èn religion er riktig og lærer barna den. Noen mener det kan være noe riktig i mange religioner og vil at barna skal kunne velge selv, og lærer dem det. Noen mener religion er noe tull og ønsker at barna skal lære det. Ulike perspektiver, men alle oppdrar barna etter de verdier de selv anser som riktige. Barnet blir en gang voksent individ. Et barn som er presentert for "alle" muligheter vil ha et større, bredere sinn til å bruke i sine beslutninger, i motsening til noen som en oppdratt i én tro, én sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå