Jellyfish Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 (endret) Jeg har fått gavekort på 4 timer med personlig trener på et treningssenter, men er litt i tvil om hva jeg har mest lyst til å bruke han til. Mest sannsynlig blir det at han går med meg når jeg gjennomfører mitt vanlige styrkepogram, for å kontrollere at jeg gjør ting rett og for å pushe meg litt ekstra. Noen her som har hatt personlig trener? Hva brukte dere vedkommende til? Hvis du ikke har prøvd - hva ville du brukt en personlig trener til om du hadde en? Endret 5. mai 2010 av Jellyfish
madam_mim Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Eg har ikkje prøvd, men vil gjerne prøva. Eg ville fått vedkommande til å se på teknikken min i dei øvelsane eg pleier å utføra, samt læra meg noen nye ut ifrå kva mål eg har. Basically ville vi vel bare stått og terpa knebøy alle fira timane (så dårlig teknikk mistenker eg at eg har, og så oppsatt er eg på å få den riktig).
Gjest Coarvi Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Eg har ikkje prøvd, men vil gjerne prøva. Eg ville fått vedkommande til å se på teknikken min i dei øvelsane eg pleier å utføra, samt læra meg noen nye ut ifrå kva mål eg har. Basically ville vi vel bare stått og terpa knebøy alle fira timane (så dårlig teknikk mistenker eg at eg har, og så oppsatt er eg på å få den riktig). Noe sånt ville jeg også gjort, terpa på knebøyen i det uendelige! Gjerne lært meg markløft også, det tør jeg ikke begi meg utpå på egenhånd. MEN det forutsetter at PT-en faktisk er dyktig. Det er skummelt mange PT-er som ikke har peiling, ser det på mitt eget senter at når de lærer bort f.eks knebøy så anbefaler de aldri dype knebøy, det blir mer type kvart-knebøy de lærer bort. Og progresjon er de heller ikke opptatt av, de anbefaler 12 reps til alle, og det skal man forholde seg til. Noen gode PT-er det nok på senteret mitt også, utfordringen er bare å finne dem. Men man bør hvertfall være litt kritisk, bare fordi noen kaller seg PT betyr det ikke at de kan mer enn deg!
Leifr Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 MEN det forutsetter at PT-en faktisk er dyktig. Det er skummelt mange PT-er som ikke har peiling, ser det på mitt eget senter at når de lærer bort f.eks knebøy så anbefaler de aldri dype knebøy, det blir mer type kvart-knebøy de lærer bort. Kvartbøy i smithmaskin med pute og belte og spotter. Akkja. En bedre idé ville være å finne noen lokale styrkeløftere å spørre om teknikktips. Styrkeløftere er stort sett blide og hjelpsomme folk, i hvert fall de jeg har møtt.
bergans Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Noe sånt ville jeg også gjort, terpa på knebøyen i det uendelige! Gjerne lært meg markløft også, det tør jeg ikke begi meg utpå på egenhånd. MEN det forutsetter at PT-en faktisk er dyktig. Det er skummelt mange PT-er som ikke har peiling, ser det på mitt eget senter at når de lærer bort f.eks knebøy så anbefaler de aldri dype knebøy, det blir mer type kvart-knebøy de lærer bort. Og progresjon er de heller ikke opptatt av, de anbefaler 12 reps til alle, og det skal man forholde seg til. Noen gode PT-er det nok på senteret mitt også, utfordringen er bare å finne dem. Men man bør hvertfall være litt kritisk, bare fordi noen kaller seg PT betyr det ikke at de kan mer enn deg! Ja, det finnes mange inkompetente og lite oppdaterte PTer der ute, men både knebøy og markløft er tunge og komplekse øvelser som det er uhyre lett å skade/overbelaste seg på. For en utrent person, med nedsatt kroppsbeherskelse (body awareness et det beste uttrykket) og kroppsfølelse, i tillegg til svak muskulatur, skal ADRI sette igang med dype knebøy og markløft som førstepri. Da er det mye bedre at de begynner med å lett bøy, gjerne uten vekter, og markløft uten vekter (evt bare med stanga). Har sett altfor mange som skal ned med rumpa og på med vekter, mens valgus viser tydelig svakhet medialt, kroppens tyngdepunkt er for langt fram eller langt bak, og patella tipper over tålinja. Kompensasjonsmuskulatur er dermed det som gjør dem i stand til å utføre øvelsen. Personlig så liker jeg ikke markløft, selvom det i seg selv kan være en suveren øvelse. Tror jeg har sett en håndfull personer som har teknikken dønn påplass, og som er så godt grunntrent i rygg og kjernemuskulatur at de lumbale virvler takler den belastningen det er å utøre tunge markløft. De fleste overser murringen og stivheten (ikke DOMS) i korsrygg, og heller strammer inn nyrebelte et ekstra hakk..... Bruk PT-timene tilå terpe på det du er usikker på teknikkmessig, la h*n få skreddersy et opplegg basert på dine mål og interesser, fortell om dine svakheter/skader og hva du må være obs på men bør styrke, og spør masse. Synes det var en kjempefin gave, og et godt tips til mange av mine venner og familiemedlemmer ihvertfall Endret 6. mai 2010 av bergans
bergans Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Er forøvrig enig i at Smithmaskiner er metall brukt ufornuftig og unødvendig.
Leifr Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Er forøvrig enig i at Smithmaskiner er metall brukt ufornuftig og unødvendig. Jeg fant faktisk en fornuftig ting å bruke en smithmaskin til for ikke så lenge siden: Man hekter opp stanga passe lavt og bruker den til kroppsroing, sånn: (Klart, et power rack hadde gjort akkurat samme nytten, men nå var det ikke noe rack akkurat der....)
madam_mim Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Ja, det var ein god gaveide! Eg er litt uenig med noedu seier Leifr. Eg meiner at nettopp fordi ein er utrent skal ein setta i gang med baseøvelsar som førsteprioritet. Knebøy er ein øvelse som øker nettopp både beherskelse og følelse for kroppen. Under knebøy trener du HEILE kroppen samt balanse og whatnot. Selvfølgelig skal ein ikkje starta med vekter med ein person som er fullstendig utrent. Ein skal helst starta uten stanga og. For mange er bare det å bøya seg ned og opp igjen jobb nok i starten. Men knebøy er det då lika fullt, og dei må gjerne vera djupe. Ser jo at du skriver det litt under at det er bra begynna med lett bøy uten vekter. Så då var vi ikkje så uenige likavel.
Leifr Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Eg er litt uenig med noedu seier Leifr. Tror kanskje du har blingsa litt når det gjelder hvem du svarer? Kan ikke huske å ha sagt noe mot baseøvelser her, og tror faktisk du skal slite litt for å finne en større fan av skikkelig knebøy og markløft enn meg.
bergans Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Jeg fant faktisk en fornuftig ting å bruke en smithmaskin til for ikke så lenge siden: Man hekter opp stanga passe lavt og bruker den til kroppsroing, sånn: (Klart, et power rack hadde gjort akkurat samme nytten, men nå var det ikke noe rack akkurat der....) Dæggern, den var ikke dum du! Takk Har ikke engang tenkt i de baner, så det ga meg litt inspirasjon (dvs det blir vel en eller to reps per sett på meg.....ser dønn tungt ut).
bergans Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Ja, det var ein god gaveide! Eg er litt uenig med noedu seier Leifr. Eg meiner at nettopp fordi ein er utrent skal ein setta i gang med baseøvelsar som førsteprioritet. Knebøy er ein øvelse som øker nettopp både beherskelse og følelse for kroppen. Under knebøy trener du HEILE kroppen samt balanse og whatnot. Selvfølgelig skal ein ikkje starta med vekter med ein person som er fullstendig utrent. Ein skal helst starta uten stanga og. For mange er bare det å bøya seg ned og opp igjen jobb nok i starten. Men knebøy er det då lika fullt, og dei må gjerne vera djupe. Ser jo at du skriver det litt under at det er bra begynna med lett bøy uten vekter. Så då var vi ikkje så uenige likavel. Tror det var meg du siktet til her, ikke Leifr Knebøy og utfall (og markløft for den skas skyld) er supre øvelser, noe annet har jeg heller ikke sagt. Men - utgangspunktet er ikke det samme for alle, selv om du tar dem bare med stang eller som en fri øvelse uten vekt. Knebøy har ikke en absolutt vinkel i kneledd som må oppnåes før det er knebøy, og at målet skal være å gå ned i sittende med omtrent 100 grader fleksjon i kne er jeg helt enig i. Likevel så er det liten vits å terpe på dybde når alt det andre ikke er på plass. Ikke søren om jeg synes det er ok at noen går i valgus, fremre kneparti overbelastes og vedkommende holder på å tryne, bare så lenge de er dype..... Da bør det heller jobbes med knestabilitet, teknikk og evt sette seg ned på et litt høyt sete først (uten støtte og kontrollert). Dybden kommer, og det har aldri skadet noen å ta det å ta det litt kuli som nybegynner. Knebøy på bosuball og tykk madrass er noe alle, spesielt kvinner med en grader av hypomobilitet, bør gjøre.
madam_mim Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Tror kanskje du har blingsa litt når det gjelder hvem du svarer? Kan ikke huske å ha sagt noe mot baseøvelser her, og tror faktisk du skal slite litt for å finne en større fan av skikkelig knebøy og markløft enn meg. Jepp, begynner visst å bli gammal. Beklager det.
madam_mim Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Bergans: eg trur vi er enige egentlig likavel. Selvfølgelig skal det gjørast skikkelig. For øvrig er det mye kaos ang det der med dybde. Har hørt veldig mye forskjellig. For min del kan eg ikkje gå langt ned pga korsryggen krummer seg når eg kjem til et visst punkt. Trudde lenge at det var heilt feil, og at eg ikkje kunne ta knebøy pga for stive hofter og bakside lår/leggar. Men min halvpersonlige trenar (dvs får oppfølging på nett) seier no at det skal vera 90 grader i kneleddet. Akkurat det funker veldig bra for meg, då eg føler at eg får trent uten at det gjør vondt eller belaster på feil steder. Ingenting av detta er noe eg meiner så veldig bastant for akkurat det har eg ikkje peiling på, er meir ting eg går og funderer på.
Leifr Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Har ikke engang tenkt i de baner, så det ga meg litt inspirasjon (dvs det blir vel en eller to reps per sett på meg.....ser dønn tungt ut). Vel, det er lettere enn pullups, for å si det sånn. (Øvelsen går også under navnet "fat guy pullups".)
Jellyfish Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 6. mai 2010 Takk for svar, ser ut som om jeg ikke er helt "borte" i mine tanker om personlig trener (Og sånn på slutten må jeg jo bare si at det facinerer meg hvordan ALLE tråder her på KG utarter til å bli diskusjoner om noe HELT annet enn det trådstarter har spurt om...)
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 Jeg ville helt klart brukt en pt til å holde puter som jeg kunne bokse og sparke på!
tokidoki Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Nå høres det ut som om ditt treningsopplegg er mer strukturert enn mitt, men: Jeg tar en PT-time en gang eller to i måneden, og da setter han opp et nytt program til meg hver gang, slik at jeg får variasjon i treningen. (Jeg går nemlig fort lei.) I tillegg går vi gjennom ting jeg lurer på mht teknikk, kosthold, progresjon etc. Jeg synes det fungerer veldig fint, og når jeg vet at han kommer til å sjekke hvor flink jeg har vært til å gjøre det vi har blitt enige om får jeg ekstra motivasjon til å gjennomføre på en ordentlig måte. Jeg trodde for å være ærlig at PT-opplegg bare var tull for idioter som ikke klarte seg selv (og så for meg en galing som stod og brølte til meg mens jeg gråt under vektstanga tre ganger i uka), men jeg synes det er veldig nyttig for å få mer struktur på treningen og noen som følger opp litt med jevne mellomrom. For meg fungerer det veldig fint.
Leifr Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 (Og sånn på slutten må jeg jo bare si at det facinerer meg hvordan ALLE tråder her på KG utarter til å bli diskusjoner om noe HELT annet enn det trådstarter har spurt om...) Sånn er det nå en gang på dette internettet; sånn har det vært siden Usenets barndom og sånn kommer det til å være i all framtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå