Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha lest denne saken, så slår det meg at russ er noe særegent norsk, som neppe kunne overleve andre steder. Tror dere villstyrte russ ville kunne overleve i USA for eksempel? De hadde blitt skutt på flekken om de provoserte slik de gjør i Norge (for ikke å snakke om sakssøkingsfaren). Men det samme gjelder jo svært mange andre land også med mye høyere temperament enn "sindige nordmenn". Ta skjult kamera for eksempel. Å være morsom på andres bekostning vil med stor sannsynlighet føre til alvorlig lemlestelse og død i de fleste land i verden. Kan man si at innførselen av stadig større fokus på æreskultur slik man hadde in Norge for flere hundre år siden, har den gunstige effekten at russen etterhvert vil dø ut som noe særnorsk rett og slett fordi det etterhvert blir for risikabelt?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=10005103

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I den artikkelen var det veldig mye som begynte med at "drosjesjåføren hevder.." eller "russen hevder..."

Det er helt umulig for oss lesere å egentlig vite hva som har hendt.

Angående tema i denne tråden: Ja jeg tror folks ære vil spille en rolle hvis russefeiringen skal avvikles. Det er i hvert fall en del som er lite innstilt på å tolerere russens påfunn.

Selv tror jeg ikke det vil gå gå langt at feiringen blir avsluttet. Det spørs litt hvordan samfunnet utvikler seg. Det kommer helt an på framtidens ungdom og hvordan de oppfører seg. Jeg tror ikke at problemer med russen kommer av russefeiringen, men at det hovedsaklig dreier seg om problemer som dagens ungdom drar med seg inn i russefeiringen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så lenge russen er nesten sagt ikke ansvarlig for egne handlinger så snart russedressen er på, så vil vi oppleve uønsket oppførsel fra enkelte. Men at hele russefeiringen avvikles hadde bare vært fint. Jeg ser ikke hensikten med fest og fyll rett før viktige eksamener.

Gjest Gjest
Skrevet

I den artikkelen var det veldig mye som begynte med at "drosjesjåføren hevder.." eller "russen hevder..."

Det er helt umulig for oss lesere å egentlig vite hva som har hendt.

Angående tema i denne tråden: Ja jeg tror folks ære vil spille en rolle hvis russefeiringen skal avvikles. Det er i hvert fall en del som er lite innstilt på å tolerere russens påfunn.

Selv tror jeg ikke det vil gå gå langt at feiringen blir avsluttet. Det spørs litt hvordan samfunnet utvikler seg. Det kommer helt an på framtidens ungdom og hvordan de oppfører seg. Jeg tror ikke at problemer med russen kommer av russefeiringen, men at det hovedsaklig dreier seg om problemer som dagens ungdom drar med seg inn i russefeiringen.

Men ser man på andre land, så er det jo ingen som har dette fenomenet. Det er helt særegent norskt, og det må det jo være en grunn til. Etterhvert som æreskultur tar mer i det norske samfunnet, så vil jo mye av russekulturen forsvinne fordi ingen våger å utfordre skjebnen. Det fungerer i et samfunn hvor temperament er undertrykket og folk aksepterer en spøk, men det vil jo ikke fungere i samfunn hvor det er forventet at man svarer med kjapp og uforholdsmessig bruk av vold som motsvar på krenkelse eller fornærmelse. Det tror jeg er hovedgrunnen til at russ har kunnet oppstå i Norge og ikke andre land.

Skrevet

Det fungerer i et samfunn hvor temperament er undertrykket og folk aksepterer en spøk, men det vil jo ikke fungere i samfunn hvor det er forventet at man svarer med kjapp og uforholdsmessig bruk av vold som motsvar på krenkelse eller fornærmelse. Det tror jeg er hovedgrunnen til at russ har kunnet oppstå i Norge og ikke andre land.

Denne her var jo egentlig veldig morsom :ler: For en ting alle de involverte er enige om er at det var russen som begynte å slå. I følge russen var det fordi taxisjåføren hadde kalt en av jentene hore.

Men jeg er helt enig, vold er ikke løsningen om man blir utsatt for en krenkelse

Gjest Gjest
Skrevet

Denne her var jo egentlig veldig morsom :ler: For en ting alle de involverte er enige om er at det var russen som begynte å slå. I følge russen var det fordi taxisjåføren hadde kalt en av jentene hore.

Men jeg er helt enig, vold er ikke løsningen om man blir utsatt for en krenkelse

Har du en link til det du sier?

Uansett så er temaet mer overordnet. Hvordan kan en russekultur oveleve i en æreskultur? Det ser jeg på som svært vanskelig. Det er kun i en lovkultur med lite æresfølelse at en russekultur kan oppstå slik jeg ser det. Hadde russen dratt på ferie til Texas noen uker, så hadde 50% kommet hjem i likkister. Hittil i Norge har man ikke hatt noen drap i forbindelse med provokasjon av russ, men det er jo nødt til å forandre seg etterhvert som ære og respekt blir mer utbredt.

Skrevet

Se på din egen link, nederst på siden kommer du inn på forskjellige diskusjoner der flere av de som var tilstede har skrevet innlegg ;)

Og russekulturen er vel allerede en slags æreskultur der det er om å gjøre å få mest mulig "ære" for stuntene sine. Tidligere (vet ikke om det er sånn fortsatt) var det jo rene krigen mellom de forskjellige russefargene med mer enn nok forsøk på gjenopprettelese av ære hvis man ble angrepet.

Det å slå til noen fordi de har brukt et stygt navn på en medruss har vel mer med en misforstått ærefølelse enn lovkultur å gjøre.

Og det med texas, så er det mer sannsynlig at de hadde havnet i arresten.

Gjest Gjest
Skrevet

Se på din egen link, nederst på siden kommer du inn på forskjellige diskusjoner der flere av de som var tilstede har skrevet innlegg ;)

Og russekulturen er vel allerede en slags æreskultur der det er om å gjøre å få mest mulig "ære" for stuntene sine. Tidligere (vet ikke om det er sånn fortsatt) var det jo rene krigen mellom de forskjellige russefargene med mer enn nok forsøk på gjenopprettelese av ære hvis man ble angrepet.

Det å slå til noen fordi de har brukt et stygt navn på en medruss har vel mer med en misforstått ærefølelse enn lovkultur å gjøre.

Og det med texas, så er det mer sannsynlig at de hadde havnet i arresten.

Dersom russen hadde drevet i Texas slik de gjør i Norge, så ville det definitivt vært mange som hadde kommet hjem i likkister. Det gjelder også om de hadde gjort noe som fremstår "uskyldig" for deg, som for eksempel å sprute ned forbipasserende med vann. Jeg tror du må forstå at også russen vil ta opp iseg æreskultur etterhvert som æreskulturen blir mer utbredt. Da snakker jeg om hensynsløs vold som nødvendig reaksjon på bagatellmessige provokasjoner. Slik voldshistorikere mener det var i Norge for noen hundre år siden da statsmakten ikke hadde voldsmonopol som var respektert av store deler av befolkningen.

Hvordan mener du at en russekultur skal kunne overleve i en æreskultur? En russekultur i andre land hadde medført blodbad. Og det er nok grunnen til at det kun er Norge som har en slik tradisjon.

Skrevet (endret)

Jeg synes for det første at det ikke er uskyldig å sprute ned tilfeldig forbipasserende med vann.

For det andre er det desverre allerede alt for vanlig med hensynsløs vold blant fulle nordmenn.

For det tredje, hvor er det egentlig du vil med spørsmålene dine?

Endret av Shade
Skrevet

Jeg for min del håper at 'russen' blir et utdødd fenomen. Ikke nok med at russen oppfordrer andre og seg selv til å drikke, men å gi russekort til barn gjør at barn tror de er "guder" og gleder seg selv til å bli russ. Russen gir et løfte om fyll gjennom halve mai måned, og et løfte om å gjøre dumme ting for å få en knute i lua. Det er greit å feire at man er ferdig på skolen, men de aller fleste er jo faktisk ikke ferdig på skolen når de er russ likevel. De er ferdig på videregående, men etter det følger både høyskoler, universiteter og lærlingetid. Så feiringen kommer litt vel tidlig uansett?

Både i år og i fjor var det mye i media om skoler som har vurdert å avslutte russe-trenden, fordi andre elever som ikke var russ, var redde for å dra på skolen pga. russens mange påfunn. Russen har de siste årene tatt det alt for langt å begynt med å ødelegge materielle ting, sprute både øl og annet klissj, samt. faktisk så drastisk som å voldta unge jenter. Jeg leste en sak om en jente i Narvik der russen hadde kidnappet henne, tatt henne med på fjellet hvor tre gutter hadde voldtatt henne. Andre har blitt bundet til trær naken og forlatt.

Det er kanskje helnorsk med russ, men i Norge har vi en russekultur som ingen andre land verken vil ha eller kommer til å få. Jeg tror denne kulturen stammer fra den drikkekulturen vi også har i Norge, hvor vi drikker minst mulig alkohol for å bli mest mulig full. Smaken bryr vi oss ikke om, ei heller hvor gamle man er. Når man er 18 år braker det løs og alle kan drikke. Andre land har både høyere og lavere aldersgrenser på alkohol, men ingen har denne type oppførsel. De drikker alkohol for smakes skyld, og vet godt når nok er nok - unntak fins det selvfølgelig.

Likevel, min mening er: avskaff russetiden nå!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes for det første at det ikke er uskyldig å sprute ned tilfeldig forbipasserende med vann.

For det andre er det desverre allerede alt for vanlig med hensynsløs vold blant fulle nordmenn.

For det tredje, hvor er det egentlig du vil med spørsmålene dine?

Så hvordan forklarer du at man har hatt så få drap i Norge hvor russ er involvert? Russ driver jevnlig med spruting på andre mennesker i Norge. Æreskultur fungerer på mange måter som en konstant promille 24 timer i døgnet hvor de indre sperrene for bruk av vold i møtet med provokasjon er opphevet.

Det vil jo aldri kunne være en tradisjon som bevisst provoserer som kan overleve i møtet med æreskultur. Det er jo direkte helsefarlig med skjult kamera i svært mange land, mens i Norge er dette noe som vises på TV til og med.

Hvordan ser du for deg at en særegen russekultur skal kunne overleve i en æreskultur da?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg for min del håper at 'russen' blir et utdødd fenomen. Ikke nok med at russen oppfordrer andre og seg selv til å drikke, men å gi russekort til barn gjør at barn tror de er "guder" og gleder seg selv til å bli russ. Russen gir et løfte om fyll gjennom halve mai måned, og et løfte om å gjøre dumme ting for å få en knute i lua. Det er greit å feire at man er ferdig på skolen, men de aller fleste er jo faktisk ikke ferdig på skolen når de er russ likevel. De er ferdig på videregående, men etter det følger både høyskoler, universiteter og lærlingetid. Så feiringen kommer litt vel tidlig uansett?

Både i år og i fjor var det mye i media om skoler som har vurdert å avslutte russe-trenden, fordi andre elever som ikke var russ, var redde for å dra på skolen pga. russens mange påfunn. Russen har de siste årene tatt det alt for langt å begynt med å ødelegge materielle ting, sprute både øl og annet klissj, samt. faktisk så drastisk som å voldta unge jenter. Jeg leste en sak om en jente i Narvik der russen hadde kidnappet henne, tatt henne med på fjellet hvor tre gutter hadde voldtatt henne. Andre har blitt bundet til trær naken og forlatt.

Det er kanskje helnorsk med russ, men i Norge har vi en russekultur som ingen andre land verken vil ha eller kommer til å få. Jeg tror denne kulturen stammer fra den drikkekulturen vi også har i Norge, hvor vi drikker minst mulig alkohol for å bli mest mulig full. Smaken bryr vi oss ikke om, ei heller hvor gamle man er. Når man er 18 år braker det løs og alle kan drikke. Andre land har både høyere og lavere aldersgrenser på alkohol, men ingen har denne type oppførsel. De drikker alkohol for smakes skyld, og vet godt når nok er nok - unntak fins det selvfølgelig.

Likevel, min mening er: avskaff russetiden nå!

Tviler på det. Russen startet jo for over 100 år siden, og mange land har langt mer kultur for voldsomme mengder alkohol enn Norge. Bare dra østover for eksempel. Eller vestover.

Skrevet

Så hvordan forklarer du at man har hatt så få drap i Norge hvor russ er involvert? Russ driver jevnlig med spruting på andre mennesker i Norge. Æreskultur fungerer på mange måter som en konstant promille 24 timer i døgnet hvor de indre sperrene for bruk av vold i møtet med provokasjon er opphevet.

Det vil jo aldri kunne være en tradisjon som bevisst provoserer som kan overleve i møtet med æreskultur. Det er jo direkte helsefarlig med skjult kamera i svært mange land, mens i Norge er dette noe som vises på TV til og med.

Hvordan ser du for deg at en særegen russekultur skal kunne overleve i en æreskultur da?

Næh, jeg forstår fortsatt ikke hva du vil frem til

Skrevet

Tviler på det. Russen startet jo for over 100 år siden, og mange land har langt mer kultur for voldsomme mengder alkohol enn Norge. Bare dra østover for eksempel. Eller vestover.

At det startet for 100 år siden og at mange andre land er verre enn oss, er inget argument for å opprettholde russekulturen. Det vil alltid være noen bedre og noen verre, men vi er på topp 10 lista over de verste landene, og det er ille nok.

Gjest Gjest
Skrevet

Næh, jeg forstår fortsatt ikke hva du vil frem til

Det virker som du mener at en russekultur kan overleve i en æreskultur, men det synes jeg ikke du gir noen gode argumenter for. Jeg mener at russekulturen lever på lånt tid i Norge, det er tross alt en kultur som har fått utvikle seg i et samfunn hvor æreskulturen er undertrykket. Det er tross alt en svært god grunn til at disse type provokasjonene og krenkelsene som man ser russen gjør i Norge ikke er noe som har utviklet seg i andre land. Det er rett og slett altfor risikiabelt i æreskulturer.

Gjest Gjest
Skrevet

At det startet for 100 år siden og at mange andre land er verre enn oss, er inget argument for å opprettholde russekulturen. Det vil alltid være noen bedre og noen verre, men vi er på topp 10 lista over de verste landene, og det er ille nok.

Tviler vi er på topp 10 lista, men jeg bare påpekte at det er andre grunner til at vi har russ i Norge og ingen andre land. Jeg er enig i at russekulturen neppe har særlig mange år igjen å leve i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

HVA FAEN HAR DETTE MED ÆRESKULTUR Å GJØRE?

Skrevet

Det virker som du mener at en russekultur kan overleve i en æreskultur, men det synes jeg ikke du gir noen gode argumenter for. Jeg mener at russekulturen lever på lånt tid i Norge, det er tross alt en kultur som har fått utvikle seg i et samfunn hvor æreskulturen er undertrykket. Det er tross alt en svært god grunn til at disse type provokasjonene og krenkelsene som man ser russen gjør i Norge ikke er noe som har utviklet seg i andre land. Det er rett og slett altfor risikiabelt i æreskulturer.

Jeg har faktisk overhodet ingen formeninger om det emne men jeg lurer fortsatt på hvor du vil med denne diskusjonen

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har faktisk overhodet ingen formeninger om det emne men jeg lurer fortsatt på hvor du vil med denne diskusjonen

Hvis du ikke er interessert i emnet så kan du jo bare forlate emnet?

Gjest Gjest
Skrevet

HVA FAEN HAR DETTE MED ÆRESKULTUR Å GJØRE?

Vis respekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...