Gå til innhold

Tomat er en frukt? Hva er frukt og hva er grønnsaker?

Sasha Sasha

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en link til hva som er frukt og grønnsaker. Men jeg er ikke sikker på om den stemmer...

Kan noen som har litt mere peiling en meg se på linken?

http://oaks.nvg.org/berries.html

Pga matallergi bryr jeg meg veldig om hvilke frukter som er i slekt med hverandre.

Blir glad for svar og kommentarer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste jeg kan si er les på Wikipedia og se hva det står der. Ofte har jeg kommet over ting med setninger som "den og den forskeren mener klart dette er et bær pga måten det vokser på, men alle kaller den frukt likevel".

Så å kategorisere sånt er helt totalt umulig har jeg følelsen av. Hva var det jeg leste.. at det ikke er noe som heter "grønnsak" egentlig, alt er rotfrukt eller bær eller frukt? Eller nøtt? Eller belg? Og halvparten av våre "nøtter" er jo tross alt belger eller frø, og ikke nøtter, ekte nøtter finnes det vel bare en av tror jeg (er hasselnøtt eneste ekte nøtt tro..)

Med andre ord. Gi opp hehe!!

Lær deg heller hvilke ting som er i slekt med hverandrre, og prøv deg heller fram. Tåler du ikke den, så tåler du kanskje en slektning, som er i slekt med noe annet. Avansert, men da er det du sikker på at du får det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke på wikepedia

Blir veldig glad om noen kan komme med en liste gi meg en link, eller si om det som står på min link er riktig :jepp: .

http://oaks.nvg.org/berries.html

Jeg er allergisk mot mye frukt grønnsaker nøtter og frø jordbær osv. Derfor lurer veldig på hva som er i slekt med hverandre.

Endret av Ida Eirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Botanisk så er vel frukt en samlebetegnelse på det modne fruktlegemet til planten, det er altså dannet der hvor blomsten har vært og befruktning har skjedd, også kan ulike deler av blomsten være med på å danne frukten - noen ganger er det bare fruktlegemet (arr og griffel og befruktet embryo), andre ganger, f eks hos jordbær, svulmer blomsterbunnen i tillegg opp osv. Både jordbær, nøtter, mango, agurk, paprika, erter i en belg osv er i vid forstand "frukt", men noe er steinfrukt, nøtt, bær, belgfrukt - i tillegg til frøhus med frø på valmuer, akeleier osv som vi ikke nødvendigvis kan spise.

(det er godt mulig jeg sier noe feil her, jeg er ikke så veldig bevandret i botanikken)

Det vi kaller frukt i dagligtalen er ofte ikke riktig utfra de botaniske begrepene. Det blir litt vel detaljert å komme med en hel liste her, dessuten har jeg ikke helt oversikt, så oppfordrer deg til å lese litt om botanikk hvis du er interessert :)

Grønnsaker er nok et mindre botanisk uttrykk, men en kan kanskje si at det er nyttige deler (gjerne, men ikke alltid, lagringsorganer) andre steder på planten enn frukten. Det kan være stengel (stangselleri), røtter (kålrot, gulrot), jordstengler (potet), blomsterstand (her kan man jo bli forvirret, men f eks ubefruktede/sterile/omdannede blomster, blomkål og broccoli), blad (salat, spinat) osv. Men i praksis kaller vi nok noen produkter som egentlig er frukter for grønnsaker, f eks paprika og agurk, i hvert fall gjør jeg det :sjenert:

Når det gjelder slektskap mellom ulike planter hjelper det ikke så mye å se på frukttypen, fordi f eks både jordbær og hasselnøtter har frukt som i botanisk forstand er NØTTER, men de tilhører vidt forskjellige plantefamilier. Og allergi for jordbær henger ikke nødvendigvis sammen med allergi for "vanlige" nøtter, såvidt jeg vet. Og ta steinfrukt: Jeg vil tro kirsebær og mango er ganske langt fra hverandre i slekt, men begge er steinfrukter. Så skal du finne ut av dét bør du ta for deg plantesystematikken og se på de ulike plantefamiliene og -slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Et eksempel på at planter som er i samme familie har ulik del vi spiser er f eks tomat (frukt) og potet (oppsvulmet jordstengel) som begge hører til søtvierfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Et eksempel på at planter som er i samme familie har ulik del vi spiser er f eks tomat (frukt) og potet (oppsvulmet jordstengel) som begge hører til søtvierfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...