lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Hvem står som nærmeste pårørende for meg? Og hvordan kan jeg enkelt endre det isåfall? (er redd det er nær familie på andre siden av landet som står som det - litt upraktisk da jeg A: ikke f* om jeg vil ha dem rundt meg på kort varsel om noe skulle skje, eller B: ingen av dem har tlf nr av mange grunner, til han jeg faktisk bor med idag. )
Sopp Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Hvem står som nærmeste pårørende for meg? Og hvordan kan jeg enkelt endre det isåfall? (er redd det er nær familie på andre siden av landet som står som det - litt upraktisk da jeg A: ikke f* om jeg vil ha dem rundt meg på kort varsel om noe skulle skje, eller B: ingen av dem har tlf nr av mange grunner, til han jeg faktisk bor med idag. ) Om jeg ikke tar helt feil, så er det foreldrene dine som står som nærmeste pårørende dersom du ikke er gift. Da blir det partneren din. Du kan sette opp hvem du vil som nærmeste pårørende. Om du tenker i tilfelle sykdom osv, så kontakter du fastlegen din og endrer det i journalen din
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2010 (endret) Ah så det har ikke blitt endret med årene? Jeg har da ikke endret addresse fra min mor før etter jeg ble 18, så ingen sjanse for at min far står om pårørende heller? Jeg flytta dit ca rundt 18 år men vi venta med hele addresseendringa til jeg var ferdig med skolen.. lang historie. Er kanskje på tide å endre når man er blitt 22 og flytta tvers over landet? Må jeg ta betale for en fastlegetime eller hva gjør jeg? Hater å ringe folk Kan jeg prate med dama i skranken da? Endret 5. mai 2010 av lillemy8808
Sopp Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Ah så det har ikke blitt endret med årene? Jeg har da ikke endret addresse fra min mor før etter jeg ble 18, så ingen sjanse for at min far står om pårørende heller? Jeg flytta dit ca rundt 18 år men vi venta med hele addresseendringa til jeg var ferdig med skolen.. lang historie. Er kanskje på tide å endre når man er blitt 22 og flytta tvers over landet? Må jeg ta betale for en fastlegetime eller hva gjør jeg? Hater å ringe folk Kan jeg prate med dama i skranken da? Om dine foreldre er gift så er nok begge listet som pårørende på deg. Det endrer seg ikke med flytting, men med inngåelse av ekteskap. Du ringer bare legekontoret og snakker med dama i skranken. Si hva det gjelder og hvem du vil ha som nærmeste pårørende. Godt du tok opp dette..jeg må endre det selv
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2010 Nei de var aldri gift og han flytta ut da jeg var nesten 17, så flytta jeg ut ganske brått og, og kan umulig ha fått endret noe sånt selv den gangen? Så flytta jeg til min far når skoleåret ble "løst opp" utover våren (lang skolevei + mange dager med bare noen timer her og der, vi med så lang vei fikk fri bare.. :D). Så gikk det 8-10 måneder og jeg flytta igjen... så i alt dette kaoset så er ikke dette noe jeg har tenkt på i det hele tatt. Men så holdt jeg helt ærlig på å kollapse av stresss både i desember og nå i påsken, og da slo det meg at "faen og hvem blir da ringt opp om jeg skulle ligge der!" Fatter ikke at jeg ikke tenkte på dette allerede i fjor sommer, da min samboer var inne med vond blindtarm. Da ble spørsmål om hvem som sto som det, for de skjønte jo vi var samboere, "så får vi ringt rett person om noe skjer". Han måtte da være der over natta, men alt gikk jo bra..
Mann 42 Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 En annen sak som kan være greit, er å legge inn nærmeste pårørende på sin mobil. Jeg har mine oppført som ICE samboer, ICE mor, ICE bror, etc. ICE står for "In Case of Emergency". Politi og helsepersonell sjekker ofte mobilen dersom de ikke finner noen annen informasjon som kan hjelpe dem til å identifisere pårørende.
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har hørt at de IKKE ser etter nettopp ICE. Det er så mye fram og tilbake. Så jeg vil heller ha full info i orden! Ang navn osv så har jeg jo stort sett alltid bankkort på meg uansett, og jeg har også nå et donortkort synlig. Navn burde være greit å finne ut, jeg vedder ganske mange tusenlapper på at jeg er eneste i landet som heter det jeg gjør
Sopp Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Jeg skjønner godt at dette kom opp nå. Selv er jeg på vei til å bli alene med barna, er på vei ut av forholdet. Og ejg har selv funnet meg selv innlagt to ganger i vinter..og ikke tenkt på hvem som skal være med min side når noe skjer... Han jeg bor sammen med blir for langt vekke når vi bryter opp, og foreldre og søsken...de vil jeg ikke se for mine øyne. Selv ikke om det virkelig står om livet.
Sopp Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 En annen sak som kan være greit, er å legge inn nærmeste pårørende på sin mobil. Jeg har mine oppført som ICE samboer, ICE mor, ICE bror, etc. ICE står for "In Case of Emergency". Politi og helsepersonell sjekker ofte mobilen dersom de ikke finner noen annen informasjon som kan hjelpe dem til å identifisere pårørende. Kjempesmart!! Takk for tipset!
Sopp Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har hørt at de IKKE ser etter nettopp ICE. Det er så mye fram og tilbake. Så jeg vil heller ha full info i orden! Ang navn osv så har jeg jo stort sett alltid bankkort på meg uansett, og jeg har også nå et donortkort synlig. Navn burde være greit å finne ut, jeg vedder ganske mange tusenlapper på at jeg er eneste i landet som heter det jeg gjør Hahah si ikke det Jeg sa det samme... så en dag fant jeg meg selv i en ambulanse, og sjåføren spør hva jeg heter. Da jeg svarer ler han godt...kona hans trodde hun var den eneste i landet med det navnet..men nå er det visst to
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2010 Haha artig. Nei jeg vet at det er rundt 250 med samme etternavn, og så vidt jeg vet så har jeg også et "idag sjeldent" fornavn. Så da jeg var på slektstreff på 90tallet så var det ingen som hadde hørt om den kombinasjonen før, så med mindre noen skulle ha født en unge nettopp (og da klarer de vel å finne ut hvem av dem jeg er om det er 15-20 års forskjell på de to treffene, og jeg er da 22), og faktisk kalt den ungen dette "sjeldne" navnet, så er jeg nok alene! Sopp: Nære venner kan vel være pårørende også? Det er vel fritt valg?
Sopp Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Ja seff kan de det Min situasjon er veldig komplisert atm. Så jeg må endre på nærmeste pårørende når jeg ser hvem jeg sitter tilbake med om et par mnd
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 5. mai 2010 Uff, lykke til Sopp. Håper det løser seg! Får somle meg opp til legen en dag da, bør vel kanskje ha med hans personnummer først?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #14 Skrevet 5. mai 2010 Skjønner ikke dette helt jeg. Er det et nasjonalt register i forhold til dette? Som leger, politi osv har tilgang til? Jeg har flere ganger blitt bedt om å oppgi nærmeste pårørende (i forbindelse med bytte av arbeidsgiver, innleggelse på sykehus osv). Så nærmeste pårørende fremstår for meg som div. institusjoner ikke vet hvem som er. Hvis de man er i kontakt med ikke har fått oppgitt direkte hvem som er nærmeste pårørende sjekker man på mobilen evt. ringer den som ifølge folkeregisteret fremstår som nærmeste relasjon. Hvis jeg sier ifra til min lege om at min samboer er min nærmeste, så har vel ikke andre direkte tilgang til den informasjonen (tenker f.eks. sykehus, politi osv) Men, det er jo mulig at det er noe jeg ikke vet.
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 5. mai 2010 Vi ble ihvertfall spurt på sykehuset da han var inne med blindtarmen om hvem som skulle ringes om noe ble verre i løpet av natta. Og da la de inn meg der. Så skjer noe med ham nå, så blir jeg kontaktet. Og diverse firmaer har vel egne ordning for dette, om noe skulle skje der. Om det f eks er en ulykke med firmabil, at de ringer firmaet først, og så ringer firmaet videre til pårørende de har, om personen man ikke har oppført noen "logiske". (f eks i mitt tilfelle så håper og tror jeg jo at de skjønner at min mor 50 mil unna ikke får gjort stort, men han jeg deler addresse med kanskje kan! Og hvem havner da som pårørende om det viser seg at hun er død, f eks?) Jeg vet at min far har sagt at jeg står som pårørende for ham, muligens også privat, jeg vet ikke. Men han jobber i Nordsjøen, så si en plattform kollapser da. Da har selskapet all info og kan ringe rundt. Da havner jo i verste fall ingen på sykehus, men forsvinner i havet . Da vet man jo bare hvem som skulle ha jobbet der... Tenker jeg ihvertfall. Eller han blir sendt akutt derfra til sykehus på land for noe, da vil det jo ta tid før han er på et sykehus og noen kan ringe meg. Da vil jeg kanskje tro at jeg blir ringt fra Nordsjøen med beskjed om sykehus?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #16 Skrevet 5. mai 2010 En annen sak som kan være greit, er å legge inn nærmeste pårørende på sin mobil. Jeg har mine oppført som ICE samboer, ICE mor, ICE bror, etc. ICE står for "In Case of Emergency". Politi og helsepersonell sjekker ofte mobilen dersom de ikke finner noen annen informasjon som kan hjelpe dem til å identifisere pårørende. Måtte bare svare på denne, jobber i et av landets støreste akuttmottak, og vi sjekker ALDRI mobilen for dette, ei heller politiet. Har vi ID er det andre måter man bruker for å finne rett pårørende, f.eks folkeregisteret. Vil du at man skal kontakte foreldre et det mye bedre at du skriver "mamma" eller "pappa" enn ICE.
TinkTingeling Skrevet 5. mai 2010 #17 Skrevet 5. mai 2010 Jeg tror uansett det kan være lurt å lagre en ICE kontakt, det skader ingen. Er mulig det ikke blir brukt så mye i norge enda, men det er faktisk noen som gjør det. Dessuten ble jeg råda til å gjøre det når jeg jobba i USA, de fleste her reiser jo til utlandet av og til, og i utlandet er det ganske vanlig å sjekke mobiler. Da kan det være lurt at de har mulighet til å kontakte noen her hjemme hvis det skulle skje deg noe i ferien også...
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 Jeg fikk beskjed fra en venn av meg som jobber på ambulansen om at det var lurt å skrive ICE 1, ICE 2 og ICE 3. Bak vært alternativ skriver du hvem de er. Så er det enkelt å sjekke opp hvis man ikke skulle ha noen annen informasjon på seg.
Miss Puddel Skrevet 5. mai 2010 #19 Skrevet 5. mai 2010 det sykehuset som du snakker om som ba om nærmeste pårørende da samboeren din ble innlagt, nå har de registertr deg. om du ikke har vært innlagt noen gang på samme sted, så står du ikke i papirene deres, og har heller da ingen registering på hvem som er din nærmeste pårørende. Deette registerers lokalt på de stedene man havner innom.jeg tror det lurerste er å ha en lapp gjerne synlig i lommeboka, med liste over pårørende. HVis ikke vil de kankje måtte sjekke folkeregister etc. Hvis man er gift blir den man er gift med automatisk nærmeste pårørende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #20 Skrevet 5. mai 2010 Selv om det kan være greit å lagre ICE-kontakt på tlf for sikkerhets skyld, vil det nok være få tilfeller der mobilen blir sjekket for å finne ut identiteten/pårørende til en som er syk/skadet/omkommet, tror de fleste vil sjekke andre muligheter først. F.eks i lommeboka på jakt etter bankkort/sertifikat o.l. Donorkort skal/bør vel også oppbevares i lommeboka, så om det er fare for liv, vil vel sykehus/lege sjekke i den uansett? En kamerat av meg har diabetes, og pga fare for føling har han med seg et laminert kort der det står kort info på flere språk om at han har sukkersyke, og hvis han oppfører seg rart trenger han hjelp til å få i seg sukker ++ (Det er mulig å bli oversett og avskrevet som full/dopet pga rar oppførsel ved føling, derfor er dette kortet en liten hjelp om uhellet er ute). Kanskje man skulle laget et lite kort og fått det laminert, med info som navn, alder, nærmeste pårørende, blodtype, evt. sykdommer/allergier/medisiner og ha i lommeboka for sikkerhets skyld? I firmaet der samboeren min jobber fører de ansatte selv opp hvem som er nærmeste pårørende på et eget info-skjema som oppbevares hos daglig leder, slik at ledelsen vet hvem de skal kontakte i tilfelle arbeidsulykker o.l. Fastlege og forsikringsselskap bør vel også ha informasjon om nærmeste pårørende. Når vi skrev samboerkontrakt og gjensidig testamente, regner jeg med at vi automatisk erklærte hverandre som nærmeste pårørende, så der er enda en fordel med formelle kontrakter?! (Er ikke sikker på dette, men høres logisk ut for meg)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå