Gå til innhold

Idealvekt for meg? 173 høy

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt på et "nytt og bedre liv".

Finnes det en seriøs nettside med info for dummies, type hva man bør veie, BMI og slike ting?

Jeg er 36 år og er 173 cm høy, litt kraftig benbygning/brede hofter (også når jeg er helt slank så "synes" bena i kroppen godt, så jeg kan ikke bli for tynn).

Hva er "idealvekt" for meg, helsemessig?

Videoannonse
Annonse
Gjest imli
Skrevet

Det er jo individuelt, men eg er litt høgare enn deg, ca 1,75 m, og har omtrent lik kroppsbygning - litt kraftig bygning med brede skuldre og hofter. Mi trivselsvekt er ca 65 kg. Har veid nede i 58-60 kg, og ser på bilder av meg sjølv frå den tida at det var altfor lite.

Du bør kanskje veie ein plass mellom 65 og 70 kg? BMI betyr ikkje så mykje, den tar jo ikkje omsyn til kroppsbygning og musklar. Men ein regel er i alle fall at ein ikkje bør ha meir enn 80 cm rundt midja av helsemessige grunnar, og det gjeld uansett vekt og høgde.

Skrevet

Jeg har hørt noe om at hvis du er f.eks 1.70 er en passende vekt 60 kg, og for 1.80 70 kg osv, men det er selvfølgelig veldig indidviduelt.

Skrevet

Finnes det en seriøs nettside med info for dummies, type hva man bør veie, BMI og slike ting?

Jeg er 36 år og er 173 cm høy, litt kraftig benbygning/brede hofter (også når jeg er helt slank så "synes" bena i kroppen godt, så jeg kan ikke bli for tynn).

hei! Jeg vil anbefale en side som heter vektklubb.no, der finner du masse informasjon om bmi, kosthold,trening, tips til den som vil holde idealvekten, ned i vekt, opp i vekt, ja i det hele tatt.Jeg har vært medlem der tidligere i forbindelse med at jeg ønsket å legge om livsstilen min og ta av noen kilo. Veldig fornøyd med vektklubb siden :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også hørt at man skal veie antall cm høyde minus 110, men synes det høres veldig lite ut for meg. Jeg blir "beinete" så fort jeg er under 70, synes jeg :sjenert: Hvis jeg skal veie 63 kilo, det samme jeg veide på ungdomsskolen (og da var jeg veldig slank) så ville jeg nok se litt skrapa ut. Man endrer litt fremtoning med alderen også. I tillegg til at det er 25 kilo unna :overrasket:

En hører så mye motstridende om både kosthold, diett, type trening og så videre, så en vanlig dødelig person kan bli veldig forvirret :eeeh:

Skrevet

Jeg har samme høyde som deg og omtrent samme beinbygning... Jeg trives personlig best på rundt 60-62, men er nå kommet opp i 69 kg så har litt igjen før bikinisesongen:)

Men du må nesten bare begynne et sted og se hvor du trives best med kroppen din. Du bør selvfølgelig ligge innenfor en grense av hva som er sunt for din kropp, men jeg synes det er for mye fokus på BMI idag... Det viktigste er at man trives i kroppen, enten den skulle være perfekt, ha noen kilo for mye eller noen kilo for lite:)

I stedet for å bruke BMI ville jeg gått og målt fettprosenten, det sier mye mer om helsetilstanden din enn BMI som kan bli feil fordi man har litt stor beinbygning eller mer muskelmasse enn normalt...

Skrevet

slutt å tenk på vekta folkens..

Muskler veier mye..husk det. så lenge man trives med personen i speilet(deg selv) ser jeg virkelig ikke poenget med å bry seg om noen tall på en skive

Skrevet

Vi er nøyaktig like gamle og like høye. Jeg har mer spinkel enn kraftig beinbygning og trives med å veie nærmere 60 enn 70.

Skrevet

Det er ingen eksakt vekt man må passe inn i. Noen har krafitg benbygning, noen er muskulæse, andre er smale.

Jeg hadde en veninne som var rundt din høyde. Hun veide 76 kg, og dermed viste BMIen hennes overvektig. Hun så slank og sterk og sunn ut. Mens en annen veninne av meg var blek og innesittekvapsete (tynn, men likevel litt kvapsete). BMIen hennes viste 18, noe som vli si undervektig. Dette er veldig individuelt. Men å holde seg innenfor normal BMI kan alltid være greit.

Men noen tips er:

Livvidde under 80 cm

Liv-hofte-ratio under 0,8

BMIen sier at du burde veie mellom 57 og 75 kg. Men dette er først og fremst catall og du må kjenne på hva som føles sunt og naturlig for akkurat DEG.

Her er noen sider som forteller litt om sånt:

http://www.slankere.com/frameset2.asp?url=/testdegselv.htm

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3994&Itemid=97

http://www.doktoronline.no/kalkulatorer/liv-hofte-ratio.html

Gjest *Maja*
Skrevet

Jepp, er enige med de som sier at idealvekta varierer fra menneske til menneske. Vi er bygd på forskjellige måter. Jeg er 1,73 og veier 53 kilo. Må vel og merke si at jeg sliter med mye matintoleranser og allergier, så spiser en veldig sunn diett som jeg aldri kan vike fra, men kroppen min er absolutt ikke avmagret eller tynn. Er slank og trent, men har selvsagt lav fett %. Men har en venninne som er lavere enn meg og hun kunne aldri veid 53 kilo, for hun ville sett avmagret og syk ut. Bygningen hennes hadde ikke tillat det.

Tror det er bedre å fokusere på trivsel og velvære fremfor å se på antall kilo...BMI'en stoler jeg ikke på for fem flate øre....mannen min er superfit og trener 5 ganger i uka, men i følge den tabellen er han overvektig.

Konsentrer deg om å leve sunt og godt og kjenn på kroppen at den har det godt, så går resten av seg selv skal du se :)

Skrevet

Jeg forbanner meg over den hyppige bruken av BMI. Det er så utrolig missvisende da det ikke tar hensyn til hverken kjønn, forholdet mellom muskler og fett, og ikke minst beinbygning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Unskyld meg,men er man ikke for tynn hvis man veier 60 kg og er 173 høy??Spinkel hvertfall.

Gjest lolita___
Skrevet

Du bør veie 70 kg:)Jeg er 168 og veier 66

Skrevet

som du ser er det helt umulig å si hva du bør veie, det JEG liker å fokusere på, er at jeg holder meg fast og unngår å legge på meg uten at det kommer som et resultat av trening.

Selv er jeg på din høyde, jeg har brede hoftebein og er bred over ryggen (altså bygget, ikke snakk om fett eller annet som kan taes vekk på en eller annen måte).

Min trivselsvekt er på 67 kg, akkurat nå ligger jeg på 70 uten at det utgjør noe synlig forskjell, og jeg mistrives ikke med det, vil bare ned til ihvertfall 68 igjen, mest for å føle at jeg har kontroll og ikke lar meg vokse uten å følge med. ;)

Jeg har da en helt normal bmi, min liv-hofte-ratio ligger veldig fint, og jeg trener såpass mye kroppen er fast og fit. SLIKE ting er for meg viktigere en hva vekta sier, selv om jeg kommer til å jobbe meg mot ned til trivselsvekt, så er det mest kontrollfreaken som mates. hehehe..

når jeg var i tenåra, og rimelig skrapa, så veide jeg 58 kg... hadde jeg skullet ned til 63 (som ble nevnt, 110 ned fra høyde), så hadde jeg sett direkte syk ut!! Kroppen forandrer seg, jeg trener mer seriøst nå og har dermed mye mer muskler en jeg hadde, i tillegg til at jeg har former, noe som er ett pluss slik jeg ser det.

Skrevet (endret)

Grattis med din nye livsstil, kjempeflott :)

BMI kan kun brukes som er veldig grov veiledning når det er snakk individer. Den er en grei nok rettesnor når det er snakk om alvorligere tilfeller av undervekt og overvkt, og som et mål på større populasjoner. Skal du bruke BMI, så gi deg noen kilo pluss-minus, og tenk på at det er en målestokk for massene, og ikke primært for normalvektige mennesker.

Fettprosent er ikke til å stole på, da det er noe av det vanskeligste å måle. Ved kliniske forsøk brukes det avanserte apparater; folk måles over lange perioder, senkes i vann, det samles inn gasser som pustes ut og inn i søvntilstand, isotoper måles over 24 timer vha såkalt doubly labelled water (LBW), og likevel gir disse resultater som har en feilmargin på flere prosent. Du kan tenke deg hvor mange feilkilder som dukker opp ved bruk av en maskin som nmåler noen få parametre hos alle og enhver, i et treningssenter av folk som ikke har rett utdannelse, kan komme opp i. Kvinner skal uansett ha ligge på ca 1/5 fett av total kroppsmasse, da for lav fettfprosent kan føre til hormonelle avvik, som igjen øker faren for amenhorrea (tap av mens) og mineraltap fra beinvev (som kan føre til osteoporose, og det veldig tidlig).

Helsemessig så er det ingen foskjell på et par kilo over eller under en teoretisk idealvekt. Så lenge du er slank, normalvektig og frisk, er fysisk aktiv og stort sett spiser sunt, så er det alt kroppen trenger å vite :) og jeg hadde kastet vekta!

De tallene noen opererer med her synes jeg grenser til undervektig (og dermed per definisjon mangelfull ernæring, spesielt protein og fett). 173 og drøye 50 kg er underernæring (BMI godt under 18.5).

Endret av bergans
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Unskyld meg,men er man ikke for tynn hvis man veier 60 kg og er 173 høy??Spinkel hvertfall.

Feil, jeg er 173 og 60kg og er langt fra spinkel. Har rumpe og pupper (75C, ekte), pluss muskler (trener styrke). Min idealvekt er faktisk 60kg, da ser jeg aller best ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Feil, jeg er 173 og 60kg og er langt fra spinkel. Har rumpe og pupper (75C, ekte), pluss muskler (trener styrke). Min idealvekt er faktisk 60kg, da ser jeg aller best ut.

for alt vi vet kan du ha ett vrengt syn på hva som er tynt og tykt

Gjest AnonymBruker
Skrevet

det vil jeg da virkelig tro...

jeg er 1,74 høy, veier ca 63 kilo og bruker str 36 i topper og 38 i bukser.......jeg blir karakterisert som slank på grensa til tynn av andre.

jeg nekter faktisk å tro at mange her ike ser tynne ut når de veier mindre enn meg med samme høyde?

selv blir jeg litt overrasket når jeg ser bilder av meg selv, for jeg ser endel tynnere ut enn hva jeg tror.

Skrevet

den franske regelen sier

høyde cm - 100 for menn,

høyde cm - 110 for kvinner.

Det er det man BØR veie, men alle har jo forskjellig forbrenning, kroppsfasong, matvaner, gener osv.

Jeg er 172, og trives godt som ei 56 kg-tung jente. Men for 4 år siden veidde jeg 49 pga sykdom, og da var det ikke så behagelig å se på meg. Har ikke bilder fra den tiden engang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...